Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 12 januari 2016

Den hinduiska astrologins tankar om husen

Jag tror inte den här bloggen någonsin länkat till någon sajt med den hinduiska eller "vediska" astrologins tankar om husen. De flesta sajter bara repeterar likartade punktlistor. Men jag har just läst en text om den stora illgöraren i Saturnus i det fjärde huset för inre tillfredsställelse och det är en välskriven historia på god engelska (vilket förstås beror på att sajten är amerikansk och inte indisk).

Så jag rekommenderar den här översiktssidan för samtliga tolv hus - varje artikel avslutas med en kort genomgång av hur pass väl placerade planeterna är i huset.

http://vedicartandscience.com/category/vedic-astrology/houses/


Kortskisserna över planeterna modifieras förstås av hur stark planeten är i andra avseenden. Den här indiska astrologen anser att första huset ÄR ett dharma-hus, något jag efter övervägande förkastade i samband med diskussionen om planeternas verksamma natur. Men det är naturligtvis sant, att i vissa fall det psykiska omfånget är så begränsat att den enda plikt en individ rimligtvis klarar av är att se om sin egen kropp! 

Jag noterar att den här författaren anser intelligens tillhöra det första huset (snarare än Solens naturliga femte hus, vilket beskrivs som "den emotionella intelligensens hus"). Men detta leder till logiska problem eftersom intelligensen är något som är givet via arvsanlaget (vilket är vad första huset som "kroppen" är en manifestation av). Och min invändning är återigen: hur kan man betrakta det orubbligt givna som personlig dharma, som "det man måste uppnå för att vara sitt sanna jag" (för att citera en indisk expert)? Första huset ÄR redan vad det är (i intelligenshänseende) så det är inte mycket till plikt här eftersom intelligensen är given av naturen. 

Vad frågan egentligen handlar om är att det går tretton på dussinet av åsikter om vad astrologins olika faktorer betyder och jag ser fortfarande ingen anledning att frånkänna femte huset (Solens naturliga hem) dess innebörd av "rå, kognitiv kraft" - att detta är andesjälens (Solens) eget hus vittnar också femtehusbetydelser som "lek" och "kreativitet" om. 

Detta är inte bara "emotionell intelligens" (vad det nu är för något) utan en rent gudomlig skapandeförmåga. Däremot är det lätt att förstå kopplingen till emotioner via femtehusets naturliga korrelat med Lejonet, djuret som ryter och vars hjärta (patos) är starkt! Det går med andra ord att förstå båda ståndpunkterna om man bara använder... sin intelligens som kastar solljus över skenbara motsättningar.

PS. Har just läst om femte huset och det är lite svammel och upprepningar, men ändå en hygglig genomgång av huset. Om det tredje kommunikationshuset tycker jag astrologen leder helt fel när han översätter kama bokstavligt som begär (desire). Nybörjarboken "Light on Life" förklarar betydligt bättre att alla de tre Luft-tecknen, "kama-tecknen" - ska fattas som socialt begär, social instinkt! 

Det är också fel att placera casinon under tredje huset tycker jag, det hör hemma under den leklystna och spekulativa aspekten av femte, vars signifikator Jupiter kan beteckna "lätta och snabba pengar" hos riktigt lågt utvecklade individer.

Så här kan man hålla på och vända information tills man hittar sin egen fungerande känsla för byggbitarna!


Tillägg.

http://sacred-astrology.blogspot.se/2014/12/rahu-in-10th-house-and-ketu-in-4th-house.html

Det här är äkta vara! Halvvägs genom en text kan jag konstatera hur den på pricken stämmer in på en väninnas livsöde och en roll som "både far och mor" i hemmet. Det är tydligen långt mer problematiskt med Ketu i 4e huset än Rahu. Den här bloggaren har "oambitiösa" Ketu i 10e vilket å sin sida förklarar varför Rahu är en ganska harmlös placering när det kommer till 4e och "inre lycka".

Här är den exceptionella indiska astrologens traditionella listning av husens innebörder. Dessa ska jag memorera. Hans analyser av månnoderna är nog det bästa och mest insiktsfulla jag hittat på länge på nätet! Se hur få inlägg han skrivit sedan 2007. Tala om att "less is more"!

http://sacred-astrology.blogspot.se/2007/06/houses-and-their-significance.html


Inga kommentarer: