Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


lördag 6 juli 2013

Lana Del Rey och USA:s psykologi som suicidal instinkt





Förgående inlägg återvände till USA-horoskopets komplicerade ideal - att få skapa sin egen privata sfär utan yttre inblandning (Jungfrun) samtidigt som individen drivs av en paranoid misstänksamhet mot främmande eller exotiska folkslag (Merkurius i Kräftan i långväga nionde huset). 

Detta resulterade i en nation av instinktsdrivna, rädda mördare som började med att utrota Amerikas "exotiska" ursprungsbefolkning, raskt vände hatat mot Gamla världen och sågade banden, och i våra dagar spionerar t.o.m. på vänligt sinnade stater). En nation driven av dunkla instinkter (Solen i åttonde dödshuset).

Nu har den sensationella "tredje-gången-gillt"-artisten Lana Del Reys födelsetimma publicerats på franska Astrotheme. Låtskrivaren och sångerskan är en påhittig dotter till en IT-miljonär (miljonär, inte miljardär) som redan förbrukat, om jag minns rätt, två artistskal innan kreationen (och kopian på den amerikanska 60-talskvinnan) "Lana Del Rey" blev en fullträff. Jag säger "artistskal" eftersom hennes ascendent klockrent visar sig vara Krabban, ett blötdjur som saknar ryggrad men som petigt hoppar från skal till skal medan den växer och provar ut sin nya kropp för att se om sitter bra.

Fast bloggen bara har tillgång till 1500 horoskop med födelsetid är det talande att just Kräftan var dominant ascendenttecken hos skådespelare - jämför deras tillfälliga roller de tar för att överleva (eller mer än så) med krabbans byten av skal. Vad som händer med Kräftan/Krabban när den är färdigvuxen vet jag inte, är inte till djurexpert. 

Gissningsvis blir de parodier på sig själva, använder sitt eget lyckade skal som ett nytt skal. Visserligen har Mick Jagger formalistiska Saturnus stigande i materiella Oxen, men han föddes med en sällsynt närig typ av Kräfta som soltecken: Solens driftighet, Merkurius intellekt, Jupiters stora framgång (och stora pengar) och girighetens demon Drakhuvudet i tredje huset för handelsverksamhet. Där har ni förklaringen till att han gjorde logotyp av sin stora mun. Krämarna har ingen som helst skam, allt går att slå mynt av.

Det intressanta med Lana Del Rey är hur mörkt och rent suicidalt hennes sensationella debutalbum "Born To Die" är. Redan titeln påminner om sorgens och upplösningens element Vatten, och när man upptäckter att nioslaget på morgonen placerar ascendenthärskaren Månen i dess fallna tecken, dödens Skorpion, då faller genast alla bitar på plats. 




En del kritiker som lyssnade på den då 26-åriga kvinnans debutalbum var inte imponerade av hennes tankeutveckling och texter. Jag plattan en enda lyssning och förundrades av hennes härliga röstkvalitet och mörka sentiment. När jag nu återvänder till den inser jag att kritiken stämmer. Det verkar som om miljonärsdottern inkluderat låtar on skrev i sin skyddad överklasstillvaro (Kräftskalet = det privata, säkra Hemmet) redan som ung tonåring. 

Kräftan skyddar sig genom rollspel och det har ju redan varit häftiga diskussioner om hon är en total fejk eller har något genuint i sig. Någon värstingbrud som hon beskriver sig i texterna, verkar hon inte ha varit.

Elizabeth Grant med kräftskalet av

På många foton förefaller hon ha ögonen ganska tätt placerade och tankarna går till amerikanske komikern Will Ferrells ansiktssymmetrier. Han har också älskat att leka med roller och kostymer och inte minst i komiskt skruvade varianter av aggressivt beteende, här som fjolligt macho-feminin konståkare i Blades of Glory.



Det är inte förvånande att han har Solen i Kräftan, tecknet som beskriver naturens försvarsinstinkt - "anfall är bästa försvar" - och därmed kommer nära problembarnet USA vars merkuriska känselspröt i Kräftan både styr nationens egentjänande Jungfruideal (hur kyska har inte USA:s kvinnor tvingats spela!) OCH nationens djupt neurotiska tankemässiga förhållande till sin egen kollektiva sexualstörning (Solen i Luft i åttonde sexualitets- och dödshuset - en stor mängd som lämnade Gamla världen var religiösa puritaner).

Så intensivt rör Kräftans Vatten och Tvillingarnas Luft ihop sig i Ferrells horoskop att man verkligen ser hur en människa ser ut astrologiskt, som hänger sig åt vilt spånande, där impuls och logik bildar oförutsägbar crazy-humor!
Hur Ferrell, Sol-Kräfta med Månen i Vågen kan vara så rolig och Fredrik Reinfeldt med samma kombination kan vara så befriad från reell komisk talang påminner om hur förenklat ett resonemang är som bara diskuterar två placeringar, eller ännu värre, vilket jag tyvärr är skyldig till på bloggen, diskuterar ETT ENDA ZODIAKTECKEN i samband med look-alike-fenomenet.

Analys av de antika texterna och exempelvis stoisk kosmologi visar att det som manifesteras på jorden som en mänsklig kropp med alla dess särdrag, är resultatet av samtliga planeters positioner!
Ett zodiaktecken kan å ena sidan ses som vår intellektuella abstraktion av helheten, ett stöd för tanken. Å andra sidan kommer "zodiaktecken" från grekiskans zoion, litet djur (källa), vilket jag tror har missuppfattats i vår tid. Platon talar nämligen om himmelens former som levande väsen, vilka skulle kunna falla under en utvidgad definition av zoologi! Zodiaktecknet har alltså ett eget distinkt väsen, när allt kommer omkring. 

De djur vi ser på zoo (och som människor på gatan) är inte de verkliga levande väsendena utan bara materialiserade kopior, massproducerade i tid och rum. "I himmelen" ligger originalen kvar, rika och outgrundliga för människan. Det är bara ALIEN, Inkräktaren, Materien, Moder Jord, som girigt begär av Fader Himmel klara och tydliga mönster att förkroppsliga.

Den judisk-kristna gnosticismen (kättarförklarad av kyrkan i Rom på 300-talet) föreställde sig denna Moder Jord som en lägre, ond, blind och synnerligen korkad maskulin gud (Samael, Den Blinde) som bara trodde sig vara världsalltets skapare. Jag har länge misstänkt att det är Saturnus i sitt negativa (världstillvända) härskarläge i Stenbocken som representerar den här "närmast mänskliga" arrogansen. Det är definitivt en passande bild för dagens ateistiska naturvetenskap och alla former av naturalism.


Sångerskan Tori Amos, kristendomshatande prästdotter, har flummat rejält kring gnosticismen i några låtar och tillber Samael som något gott. Hon är med andra ord, troligen utan att själv förstå det, satanist. Frågan är om hon blev det efter våldtäkten med vapen riktat mot sig eller om våldtäkten var Ödets försök att fördjupa hennes själ och ge den ett fokus.  

(Det finns onekligen något gränslöst över en Sol i Lejonet och det "obestämda" tolfte huset. Ett "på drift"-hus, ett vandrarfolkens och flyktingarnas hus, huset för antingen frivilliga asketer eller samhällets olycksbarn, drivna av simpel hunger men förnekade framgång.)

Regulus välsignar Fadern
- men i den onda daimonens hus...

Kritiker anser allmänt att Tori Amos saknar disciplinen att hålla speltiden på sina skivor nere och att texterna ofta är ren obskurantism. Och det är sant, hennes 70-80 minuter långa skivor är verkligen tortyr. Det finns fin musik på alla men hon har inte självinstinkt eller disciplin nog att stryka det halvdana (något som för övrigt skulle kunna sägas om den här bloggen också). 

Hon silar mygg men sväljer kameler, vilket tydligt framgår av att måttlösa Lejonet ligger i dolda tolfte och hårklyvande Månen i Jungfru i första huset kanhända inte kan se eller överblicka hur stort hennes undermedvetna egentligen är. Hon hör säkert någon bra detalj i sitt varje andetag värt att inkludera och skulle alltså behöva regi utifrån, något Sol-Lejon (oavsett horoskophus) sällan är förtjusta i...

Själarna som befolkar djur- och människokropparna är Himmelens gåva till den Mörka Modern (eller Samael) framfusigt begär. I vår värld är det Kräftan och Lejonet, Månen och Solen, som illustrerar det här fundamentala begäret och himmelens bejakande. Solen kopplas till Barnet, Kräftan är Matrisen som bär den primära himmelska förnuftsprincipen medan naturen bygger en kropp åt den blivande fysiska varelsen via de ytterligare förnuftsprinciper som i takt med graviditeten bygger den den återvändande själens nya kropp). Att tro den biologiska modern bär på ett spädbarn är höjden av materialistisk okunskap. Det är kosmos som väver sig ett nytt kärl och modern bara representerar Matrisens idé.

Vidar är Vatten den sorg insikt om förgängligheten föder, Eld är glädjen i att leva livet - pessimisten och optimisten, det halvtomma kontra det halvfulla glaset. Men även Kräftan, sinnebild för Naturen eller Inkräktaren som skapar varelser "Born to Die" (som Lana Del Rey lyckats klura ut), har sin eviga plats i himmelen. Den grekiska myten berättar att Krabban tog parti för det onda vattenmonstret onda men trampades ihjäl av mytens hjälte och för detta fann sin plats i den eviga himmelen som en stjärnbild...

Elizabeth Grant/Lana Del Rey är visserligen an manipulativ typ - skeptikerna har rätt. Hennes Sol är lika dold som Tori Amos men i det här fallet är Solens disponent förstahusplacerad och därför helt medveten om vad den gör. Hon döljer avsiktligt sin IT-miljonär till pappa (Solen i IT- och kommunikationstecknet Tvillingarna - kopplad till förmögenhetens Jupiter i åttonde "dolda" huset). I någon av hennes tonårsmässiga texter uppsnappade jag orden om att "rika flickor minsann också kan må dåligt" och här kommer det intressanta: personan Lana Del Rey är en genuin delaspekt av Elizabeth Grant, och dessutom den kanske viktigaste. Var det först när hon lyfte fram sitt personliga mörker som hon blev ärligt nog att skörda stor framgång?

Hon vill vara ung och köra i 99 MPH nerför en väg och om det leder till en dödskrasch i James Deans anda, än sedan då. Det enda som spelar någon roll är att pojkvännen vet att hon älskade honom. Dödsdrift så det stinker om det och jämför med Jan & Deans "Dead Man's Curve" från 1965, en låt i James Deans anda. Kort efter att låten släppte reducerades surfduons ena medlem till ett långvårdskolli efter en förödande bilolycka. "Lana Del Ray" har plundrat den mörka sidan av den "amerikanska drömmen", den om att "leva vilt och dö ung".

Tack vare födelsetiden för dubbelnaturen (Tvillingarna) Lana/Elizabeth klarnar till och med den här upphettade fantasin om att köra snabbt mot sin död - se hur den kreativa Månen i dödliga Skorpionen baserar sig på Mars i hastighetstecknet Skytten i olyckans sjätte hus! Mars är het och värmer därför det fallna sinnets dystra Vatten, fast med det sjätte husets märkliga tendens att fungera som en "monstermagnet". Huset motsvarar ju Jungfruns tecken vars mytologiska motsvarighet Persefone drar till sig Hades lystnad. 

Dödsrikets herre förgriper sig på henne och tar henne till maka. Det finns en tydlig tendens i personan "Lana Del Rey" att skildra sig själv som en befläckad Jungfru, och detta helt utan några planeter i Jungfrun i horoskopet. Det är olyckans Mars i sjätte huset som filtreras genom det mörka vattnets sinne. Men Eld och Vatten ger också karisma och fastän tekniskt långt från en klassisk skönhet med perfekta ansiktsdrag har Elizabeth Grant hittat precis rätt antal kilo makeup och klädbylten för att framställa sig som det mörka havets siren. 

Artisten har lyckats gestalta en av den mänskliga erfarenhetens teman tillräckligt väl för att bli enormt framgångsrik ("årets kvinna 2012" enligt något brittiskt magasin), och det enbart genom att ge fria tyglar åt sin irrationella eller vegetativa själs låghet. Många lever i mörker i västerlandet och kan identifiera sig med den totalt kortsiktiga fantasilösning rollfiguren "Lana Del Rey" bjuder på: döden som ett sätt att slippa ur hela skiten. Det är därför, tror jag, bloggen hittade hennes "fallna" Måne överrepresenterad i studien av 161 mördarhoroskop.



Lana Del Reys senaste singel med mäktigt stråkarrangemang och David Lynchsk video kan avnjutas på officiella produktsajten. En ganska imponerande upplevelse! Intressant är att hon återigen skriver texter som en barnunge vilket något skär sig mot den 40-talsvamp hon gestaltar den här gången. "Kommer du fortfarande att älska mig efter att den här unga skönheten du ser just nu är borta och kvar bara återstår en trasig själ?" Så där lät en gammal bekant, känd för sin skönhet, när hon var runt 18-20. Det är möjligt att artisten bakom "Lara Del Rey" själv nått nästa stadium men vet precis vad unga dystra tonårsflickor kan identifiera sig med. 

Har jag påpekat vilka horor, vampyrer och utsugare dessa åldrande människor är som sitter på ungdomstidningarnas redaktioner och förstör nästa generation precis som de själva torskade på ytans myter? Den här bloggen avslutade på det hela taget sin "affär" med unga idoler redan efter något år, men fallet Lana Del Rey intresserade mig från första stund. 

Det är sällan man hör någon kapitalisera så hämningslöst på dödsdriften, thanatos, och förvandla den till en persona som Elizabeth Grant gjort. Genom att hitta Kräftan som ascendenttecknet och därmed en Måne i Skorpionen i femte individuella skaparhuset, inser man att detta ÄR genuin och djup existentiell ågren hos artisten själv. "Lana Del Rey" är uppenbarligen hennes egen kreation och inte någon bolagsprodukt. (Den rika pappan såg dock till att dra tillbaka dotterns platta på ett 50-öresbolag och förhandlade fram ett "bra" skivkontrakt åt henne! Så någonstans är detta ett "joint-venture" mellan dolda Fadern i tolfte huset och dottern själv, precis som Tori Amos dolda prästpappa är det nav hennes eget identitetssökande bygger på...)

"Lana Del Rey" är således inte enbart fejk. Även Jupiter i åttonde dödshuset (disponent till Skorpion-Månens disponent) indikerar detsamma, men det är osäkert om en placering på "tredje djupnivån" alls går att iaktta.)

Vad man kan säga från horoskopet är att Elizabeth Grants själ läcker som ett såll. Den producerar tajta avbilder av just det Kräftan (och Skorpionen) står för: sorgen i upptäckten om livets (för att inte tala om skönhetens) förgänglighet. Först när själen trillat ner under vatten får den "månens" reflektiva kapacitet och inser dunkelt, som i en spegel, att den lever i vad Platon kallade "processens värld" och som hinduismen helt avfärdar som Maya, illusioner som den fåfänga lägre lunära delen av människans själ har en tendens att ägna sig åt. 

Troligen kommer Elizabeth Grant att vegetera en lång del av sitt liv och "äta sin egen fuktskadade själ". Men på sikt är det spännande att se vad en så formbunden (av Saturnus) Sol som hennes kommer att resultera i. Den torra Saturnus visar ju redan nu hennes förmåga att skapa sig anslående hjältinnefigurer (Solen = hjälten och hjältinnan, Månen = vardagsmänniskan). Trots en trög karriär och "tredje gången gillt" är Solen i 12e helt klart inget avgörande hinder mot framgång. Det noterades redan i det gamla inlägget om skådisarna Gene Hackman och Mark Wahlberg.

*****

På temat "instinkter", vare sig dödsinstinkter, sexdrifter eller något annat, se den brittiske psykologen William McDougall som förnekade att dessa var biologiska (darwinististiska) drifter utan något mer i linje med Platon och astrologins "himmelska idéer" vilka bäddats in i en människa och utgör hennes disposition, attitydmässiga orientering och så vidare. Antar man en Måne i Kräftan i McDougalls horoskop blir hans horoskop otroligt likt Elizabeth Grants eftersom båda då är Sol-Tvillingar som från IDÉERNAS nivå tänker och resononerar kring en omedveten lägre instinktssjäl. 


Jag tänkte direkt på britten när jag insåg hur "ren" i uttrycket figuren Lana Del Rey är. Och nog är det lite märkligt att den här psykologen (med klart intresse för det parapsykologiska om jag minns rätt) är en perfekt parallell (fast från 1800-talet) till den amerikanska sångerskan: Solen i Tvillingarna i opposition till Saturnus i Skytten. 

Och när bloggaren själv har Månen och ascendenten i Tvillingarna och Saturnus i Skytten "tätnar mystiken" ytterligare. Det här var således en upptäckt "bara för mig" (och alla andra med Månen i Tvillingarna) att uppleva, hur människor ser ut som vaknat till medvetenhet om livets högre eller formala aspekt. 

Solen och Saturnus är formgivande verksamhet, undertecknads Måne opposition Saturnus, kan snarare betraktas som Matrisen eller konsumenten av former. Eller, i takt med att mättnad sätter in, reflektioner och till sist opposition mot en given form. Sant är att jag lämnar mina mästare efter kort tid och går vidare för att förstå mer...

Lana Del Rey är därför intressant för att hon både har en intressant (men undanskymd) Sol/Saturnus OCH en extrem vegegativ känslosjäl. Introducerar man atma karaka-begreppet blir det artistens måndisponent Mars i Skyttens 29 grad som omvittnar "själens åtrå". Skytten, likt ikoniske döde rockpoeten Jim Morrison, vill inte bara "bryta genom till andra sidan". 

Morrisson hade, som sagt, Solen i Skorpionen med disponenten Mars i den deprimerande "gyttjig" opposition från orala excessernas Oxe. Att han ens kunde formulera tankar om "andra sidan" av detta missbrukarhoroskop, tror jag låg i hans "spejare" Merkurius redan ute ur dödsskuggans dal (Skorpionen) och inne i Ljuset, i Skytten.

*****


PS. Det här inlägget ersätter ett tidigare, ganska ytligt som bara diskuterade rockjournalisten Fredrik Strages omdöme om Lana Del Rey som en maskerad liten förälskelse i kvinnans persona. 

Eftersom Strage har Solen i Kräftan (och Solen i Skytten) blir effekten tydligare än någonsin när Elizabeth Grant nu visar sig frambära sin kvinnliga Venus-skönhet i Kräftan i första kroppshuset, en Venus vars disponent (Månen) själv är disponerad av heta Mars i Skytten - Strages soltecken.

Inga kommentarer: