Jag tror det är korrekt att säga att berättelsen om den skickliga skådespelaren Pierce Brosnans döda hustru nämns i nästan samma andetag som rollen som James Bond. Nu berättar AB att också hans framlidna hustrus dotter - Brosnans adoptivdotter - avlidit i cancer. En hård prövning.
Faktum är att Brosnan har ett så "djävulsinfekterat" horoskop det någonsin går att tänka sig. Jag märkte det här draget i hans förmåga till karaktärsgestaltning först med filmen Skräddaren i Panama där hans rollfigur är diaboliskt iskall, utan ett uns av empati där han driver sitt fula spel. Och ska sanningen fram, är figuren James Bond också ett psykologiskt monster, kall yrkesmördare och sociopatisk kvinnonedläggare.
Faktum är att Brosnan återvänt till den här typen av gestalt så många gånger ("Äventyraren Thomas Crown") att man undrar om det är personlig smak och tycke. Han saknar sannerligen inte position i filmvärlden att själv välja roller eller vilka nya "typer" han vill prova på att gestalta.
Typiskt nog föddes Brosnan Oxe, tecknet som illustrerar ett monetärt sinne (ägandeätt) och framför allt inertia eller tröghet - materiens inneboende tendens att bara rulla på i gamla hjulspår tills livet själv sätter fart på dödköttet. Bäst gör livet detta genom att irritera Oxen med motsatta tecknet Skorpionen - dödens tecken, och det verkar vara detta som på något sätt är meningen med Brosnans liv: han behöver exponeras för döden för att dra en slutsats som ingen utomstående kan uttala sig om. Det är en fråga mellan Brosnan och hans själs meritlista (påbyggd under många liv).
Eftersom det rörde sig om en adoptivdotters död, som jag inte riktigt vet hur att bedöma, stannar jag vid hustruns död, som i alla år hängt med i tidningsskriverierna. Man kan notera att ex-politikern Mona Sahlin, med moderskapets Måne i Oxen och olycksplaneten Mars infekterad av Satans stjärna också återkommit genom många till en son som dog när han var liten. Hos Brosnan har vi en våldsam aktivitet i den materialistiska fixeringens Oxe som inte bara inbegriper stora framgångens Jupiter och olyckans Mars utan också som helhet utspelar sig i Olyckans sjätte hus (även känt som Fiendens hus - Brosnan ser ut som en människa kapabel till oerhört hat...).
I modern tid verkar sjätte huset ha tappad sin antika "ondska" och blivit ett utslätat "hälsohus" - helt i linje med den sekulära västerlänningens självlögn och önskan att slippa tänka på det svåra och på viktiga saker som rör egoistiskt självtjänandet.
Sjätte huset kan tolkas som de olyckor som följer när folk bara intresserar sig för sitt eget - en samhällsfrånvänd egoism skapar alltid fantombilder av "Fienden" runt hörnet och vips är man inne i moderaternas världsbild där man hallucinerar "parasiter" som man tvingas betala skatt för runt varje gathörn eller flyktingar i Stockholms tunnelbana som måste dödas som kackerlackor.
Vill man istället studera partnerns hälsa eller del i "Olyckans livserfarenhet", stegar man sig på indiskt vis fram till det sjätte huset räknat från sjunde partnerhuset. Som synes leder det till katastrofala omen hos Pierce Brosnan. Inte bara är det tolfte huset den onda daimonens, de världsliga förlusternas eller de obotliga och terminala sjukdomarnas hus. Här är det dessutom dödens Skorpion som äger huset och dess härskare Mars aspekterar illasinnat huset från det onda sjätte! Det går knappast med astrologisk symbolik att producera en mörkare historia! Inte konstigt att Brosnans hustrus död följer med honom som en never-ending story.
Notera hur hälso- eller olycksfrågan följer honom personligen - förstahushärskaren Jupiter är involverad i samma konfiguration som tecknar partnerns ohälsa och olycka!
Går man tillbaka till Brosnans egen livsväg, är det uppenbart att Månen, den gilla gången från månad till månad, och Solen, livets stora händelser, verkligen är som natt och dag i detta fall. Och det är nattens Måne som är den bra planeten, inte hans Sol eller hans dagaktiva livsverk! För dessa milstolpar tycks ju alla vara djupt infiltrerade av Djävulen.
Brosnan genomlider med andra ord exakt samma arketypiska upplevelse som den gode Job (från Bibeln om någon just fick ett tomt uttryck i ansiktet), där Gud bestämmer sig för att sätta Satan (Åklagaren) på Job för att testa hur äkta hans godhet egentligen var. Gud sållar agnarna från vetet med hjälp av sin onda Satan och hittar sina egna - just genom att en själ kan välja att svara med bitterhet och ännu mer ondska på prövningar eller konstruktivt, så att man äntligen börjar söka och finner livets djupare mening. Den som börjar förstå hur allt hänger samman har återigen öppnat de igenslammade kanalerna mot evigheten. Det är ingen slump att astrologin kommit att beskriva Oxen, med den onda stjärnan Algol, i termer av andlig igenslamning. Identifikationen med "denna världens goda" har ett pris.
Först blir människorna framgångsrika genom sin deal med Djävulen, men vartefter århundrade läggs till århundrade börjar de som sålt sig att uppvisa allt mer missljud. Inte minst blir de dummare och dummare för varje gång de återföds (och kan sluta dumma som kossor!), det börjar dessutom knaka i fogarna. Eftersom varje själ bygger upp en kulissvägg runt sig själv i varje liv, en vägg andra medsjälar på resan villigt ställer upp på, kommer en svår syndare att få mer och mer komplicerade liv, desto längre själen framhärdar i sin materialistiska orientering.
Att se en skådespelare med Brosnans talang göra Mamma Mia!, säger allt om en människa som förförts av det svaga köttet. Vem vill inte ha en skön Greklandssemester, skoja ihop en film och sedan tjäna monstruöst på ett så säkert kort?
Fortsätter Brosnan så här genom flera liv kommer folk han älskar att fortsätta falla som furor runt honom. Det är från honom själv "förbannelsen" i stjärnan Algol utgår, och den gudomliga världen väntar bara på att han ska upptäcka det själv. Vad de två cancerdöda kvinnorna beträffar kombinerade deras själar förstås servandet av Brosnan med en lektion han behövde med flera andra uppgifter. Bara vid direkt spädbarnsdöd kan man föreställa sig en själ som gör en kort punktinsats för, gissningsvis, barnets moder.
Naturligvis är Liemannen talande i Brosnans horoskop: För en ascendent eller utblick av Skyttens joviala och livslystna typ är gränsdragaren Saturnus inte en välkommen påhälsning. Här står Saturnus dessutom i ett av sina mäktigaste och mest effektiva lägen på himmelen - tionde huset för makt och position - och har således enorm kraft att skapa fysiska förändringar. Saturnus är här både essentiellt ond och verksamt sådan, och i vinsthungerns tecken Jungfrun, klarnar det plötsligt varför Brosnan alltid velat spela det ljuva livet på scenen, alltid nära omgiven av maktens attribut (Bondfilmerna och deras eviga dragkamp om världsherraväldet).
T.o.m. den till synes harmlösa familjefilmen Mamma Mia! stinker av Jungfruns koketterande med sin egen nätta och framgångsrika livsstil. Jfr. Björn Ulvaeus Måne i Jungfrun eller kanske ännu bättre, amerikanska filmgeggeskaparen Jerry Bruckheimer (Sol/Jupiter-Jungfru) som just bara tillverkar den ytligaste sortens ögongodis, anti-intellektuella lovprisanden av den amerikanska framgångsmyten. (Han målar snyggt, det medges, men det är fortfarande bara vykort i rörlig form. Bruckheimer är dock helt ärlig med att han bara är i spelet för att tjäna grova pengar.)
När Jungfruns tecken felaktigt associerats med kultur, handlar det egentligen bara om hortikultur, att räfsa gräsmattan fri från löv eller kratta grusgången. Prydliga arrangemang. Okej det ÄR kultur, men knappt ens ett ytskrap av vad "kultur" egentligen handlar om. Själens bildning över många liv, DET är kultur i egentlig mening.
Egentligen är detta bara en sekundär aspekt som syns hos Brosnan (stilig man!) både genom formplaneten i Jungfrun och genom det smockfulla sjätte "Jungfruhuset". För som bloggen rett ut, är symbolens djupaste mening kanhända "kultur i syfte att själv tjäna på det". Inte för inte står sjätte huset opposit med det tolfte för "förluster".
Brosnan är som synes via ägandets Oxe och dödens Skorpion djupt insyltad i materialistens gamla vanliga problemställningar. Eftersom Oxar har ett generellt karaktärsfel i att de tror de äger människor de associerar med, finns det en dubbel mening i att Brosnan om och om igen får såna älskade tagna ifrån sig. Det är Ödet som jobbar på att hjälpa honom ur denna "Oxens" vanföreställning. Och sedan har han bara elva vanföreställningar kvar innan han blir en gud. Eller? Han kanske redan har gjort de andra stårdåden och nu jobbar med den sista stötestenen. Ingen på Jorden kan överblicka den större bilden, bara ana den...
Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont: T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester? Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver." Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta." Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning." | Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c) JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga): "Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss." (Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice) Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar