Någon tv-kanal sänder en thriller eller möjligen film noir och jag slår upp imdb.com om en svensk regissör jag aldrig hört namnet på, och som lyckats nå Hollywood och filmskapande med den okej men rätt genomsnittliga aktrisen Jennifer Aniston.
Topprankad recensent av "Derailed" är en filmälskare - han har uppenbarligen koll på vad som givit en fungerande femme fatale genom filmhistorien. Aniston är inte där, inte än. Och vad gäller filmen som sådan, sågar han den brutalt.
In the opening minutes of "Derailed," Charles Schine (Clive Owen) helps his daughter, Amy (Addison Timlin), with her book report, telling her the author constantly keeps the reader guessing with plot twists and turns.
You have to be unbelievably dense not to know that director Mikael Håfström and screenwriter Stuart Beattie meant that reference as a foreshadowing of their story. Unfortunately, instead it's only reference, because "Derailed" turns out to be one of the most predictable, unthrilling noir movies to hit theaters in a long while.
När jag tittar på regissören Mikael Håfström anar jag varför recensenten är så avtänd. Horoskopet antyder en människa som är alltför cerebral, en som "tänker action" istället för att skapa den. Förutsägbarheten, att recensenten ser händelser komma tjugo minuter i förväg, ska troligen kopplas till den överpedagogiska tendensen hos Solen och Saturnus.
Inte heller t.ex. Humanisternas ordförande Christer Sturmark, Solen och Saturnus i opposition, är någon vidare dramatiker, och mycket riktigt har han fokuserat på att med överpedagogiska pekpinnar söka fostra landets begåvningsreserv och få dem att hata redan ordet religion.
Ger dominant Sattva guna för mycket ljus (övertydlighet) för den mörka och stämningsmättade genren film noir? |
Eftersom filmen faktiskt fått 6,5 i snitt, strax över "okejets" fem, kan den inte vara den totala kalkon recensenten hävdar.
Jag roas av att se att det tydligen går att nå Hollywood som svensk filmare om man har Ingmar Bergmans ungefärliga mönster i sitt horoskop.
Som en uppmärksam läsare påpekade syntes Bermans födelsecertifikat i DN och hans tidpunkt ger en Jungfruascendent med Månen (och aggressiva Mars) i Jungfrun och Solen och framgångens Jupiter i Tvillingarna - dubbel betoning på den kalla merkuriska tänkaren med andra ord. Solens disponent Merkurius i Kräftan med det tecknets naturliga tendens att uppslukas av sinnevärldens flöde.
Lasse Hallström föddes med ett enormt fokuserat sinnelag i Tvillingarna (Månen med stabilisatorn Saturnus) samt Jupiter i Jungfrun. Båda faktorerna disponerade från sinnesbegärliga Merkurius i Kräftan.
Och Mikael Håfström ansluter sig till den här ungefärliga modellen med en Sol i Tvillingarna, en Måne i Jungfrun och - återigen - Merkurius i Kräftan!
Notera minsta gemensamma nämnaren Merkurius i Kräftan hos alla tre regissörerna - nu börjar det kanske klarna varför Kräftan dominerade som ascendenttecken på de skådespelarhoroskop jag gick igenom (med känd födelsetid). Kräftan som skyddat revir - en låtsasvärld i världen - och så en kommunikatör, Merkurius, som viftar med sin magiska stav och via kommunikation dirigerar förloppet.
Kanske Merkurius är underskattad i sin roll som gudarnas budbärare? Kanske den här planeter styr och ställer mer än man tror? Fråga medierna - "den tredje statsmakten"!
Här en artikel (engelsk) som tecknar historiska sammanhang där man hittar Merkurius/Hermes och hans stav eller dirigentpinne.
Jag kan bara tillägga att den västerländska tradition som kopplar Merkurius till nervsystemet är dåligt tänkande. (I vedisk astrologi är Saturnus knuten till nervsystemet). Vad Merkurius "kontrollerar" är en subtilare kropp inom den fysiska kroppen.
Artikeln nämner de två kanalerna i indisk kundalinilära, en positiv och en negativ, som ringlar sig längsmed ryggraden. Staven tecknar den "pneumatiska energin" eller en subtil variant som kan knytas till Luftelementet och som är den kanal som binder samman människans högre andliga och lägre materiella hälft. Därav Merkurius som den lille springpojken.
Den merkuriska staven med två ringlande ormar beskriver alltså den ande eller pneumatiska Luft som rör oss. Det är begripligt att en låg och materialistisk astrologi flyttat över resonemanget på kroppens nervsystem.
Aristoteles hade kanske sagt att det "aktiva intellektet" kommunicerar en stund med människan, åtminstone tills dess hon blivit igenslaggad av sina egna ingrodda tanke- och beteendemönster. Efter det kommer inte längre Merkurius i kontakt med människan och planeten har bara sin simplaste funktion kvar, som emblem för tjuvar och handelsmän och simpel logik!
Se även om anden/pneuma i hybridinlägget Fantomens horoskop och kabbala
Artikeln nämner de två kanalerna i indisk kundalinilära, en positiv och en negativ, som ringlar sig längsmed ryggraden. Staven tecknar den "pneumatiska energin" eller en subtil variant som kan knytas till Luftelementet och som är den kanal som binder samman människans högre andliga och lägre materiella hälft. Därav Merkurius som den lille springpojken.
Den merkuriska staven med två ringlande ormar beskriver alltså den ande eller pneumatiska Luft som rör oss. Det är begripligt att en låg och materialistisk astrologi flyttat över resonemanget på kroppens nervsystem.
Aristoteles hade kanske sagt att det "aktiva intellektet" kommunicerar en stund med människan, åtminstone tills dess hon blivit igenslaggad av sina egna ingrodda tanke- och beteendemönster. Efter det kommer inte längre Merkurius i kontakt med människan och planeten har bara sin simplaste funktion kvar, som emblem för tjuvar och handelsmän och simpel logik!
Se även om anden/pneuma i hybridinlägget Fantomens horoskop och kabbala
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar