Med Guds tjänare måste man stämma ner tonläget en smula. Så låt oss se hur köttet som klädde det logos som är prästen Annika Borg ser ut ur det astrologiska perspektivet. Jag blev nyfiken eftersom hon i skriverier i DN om att inte låta religionen få inkräkta på det politiska visar sig vara en trist reaktionär som identifierar sig med Martin Luther.
Han i sin tur, fredlös som han var, identifierade sig med starka herrar för beskydd och som en konsekvens av detta blev ett reaktionärt äckel som hatade folk för att de understod sig att revoltera mot odrägliga förhållanden. Till hans sämre sidor hör också en extrem antisemitism sedan han insett att den judiska minoriteten var alldeles för intelligent för att lyssna på hans förenklade typ av kristendom. Från mina religionshistoriska kurser tycker jag mig minnas att då Europas bönder i allmänhet var analfabeter, var de judiska minoriteterna inte sällan trespråkiga.
Det finns två personer med samma namn i Stockholmstrakten, en i förorten. Men när jag ser den andre privilegierat bosatt i kulturmärkta Gamla stan och på en adress som rymmer ordet "själavård" kan man bara skratta över hur Livet vägleder den som är Livet trogen. Jag beräknar horoskopet för den senare.
Efter att ha sett det kompakta mörkret av Tamas guna - dårskapens och den materiella förblindelsens kvalitet i horoskop för Mammons tjänare i usla borgerliga politiker som prästens namne Anders Borg, Fredrik Reinfeldt, och flera andra toppnamn i sittande högerregering, inser man snabbt att Tamas guna verkligen kan representera den Mörkrets furste som från och med Upplysningen på 1600-talet iklädde sig det falska ljusets flagg.
Det är ingen slump att Annika Borg i sin artikel just griper fast vid naturvetenskapens genombrott vid Upplysningen. Rationalismen, människans tro på sitt förnuft, ersatte en äldre tids respekt för visheten som lagrats i själva kosmos struktur. Upplysningsmännen hånade astrologin och utövarnas tanke om att livet genomsyras av Intelligens. Sedan dess har den aldrig riktigt återhämtat sig i samhället.
Det prästerliga psyket tillhör tveklöst Vattumannens tecken, idealens och organisationernas tecken. Kombinationen med konservativa åldermannen Saturnus talar sitt tydliga språk. Sinnet eftersträvar total uniformitet med den ideologi den tagit sin prägel av. I Jordelementet skulle man kunnat ha tala om att öppna sig för världen och förlora sin själ då Saturnus är naturvetenskapens signifikator men knappast andelivets.
(Jag återkommer i inlägget om Harry Potter-författaren Joanne Rowling till traditionen om Saturnus som själens signifikator - astrologin är ett gytter av traditioner som kommit samman - se bara Hermes/Merkurius som såväl tjuv som gudarnas budbärare!)
Eftersom Saturnus essentiellt är Luft och i hemmaläge är det ingen tvekan om att sinnelaget är metodiskt, seriöst och ytterst strukturerat. Hade det enbart varit för den här kombinationen kunde man ha talat om en gammal själ. Men nu kontamineras den berättelsen av övermåttet av Tamas...
Den sadomasochistiska troheten mot denna världens herre går igen i den självutslätande Solen i Fiskarna, ytterligare mildrad genom kombinationen med den självutplånande men älskvärda Venus.
Inför denna mildhet är det ingen tvekan om att den grovt tillyxade världen vinner prästens fulla och underdåniga gillande. Borg är inte långt borta från Luther i astrologiskt anseende, utan har också sökt sig till någon som kan ge henne tjocka väggar och världsligt skydd. Månen med Saturnus är också en företrädesvis rationalistisk kombination och därav Borgs förbehållslösa respekt för vetenskap. Andra tunga tänkare under Vattumannen, rymdflygingenjören och skarpe vetenskapsfilosofen Wolfgang Smith (katolik), har tvärtom anat att scientismen är Djävulens senaste sätt att locka människan upp på hybrisens altituder!
Horoskopet indikerar tveklöst en så bra effekt man kan hoppas uppnå med en så kraftfull dragning åt Djävulen och hans värld. Men det är knappast den kristendom mästaren predikade, den var subversiv och respektlös gentemot överheten.
När bibelstudenten möter alla Nya testamentets motsägelser, där Jesus ömsom rövslickar överheten och ömsom faller ut mot den, gäller det att tillämpa välkända metoder inom exegetiken. De berättelser som ger en obehaglig bild av Jesus, en bild av en revolutionär, kan göra större anspråk på att tillhöra den sanna historien om honom, än de tillrättalagda och sockrade historier där Jesus bara är alltför snabb med att bedyra sitt totala ointresse för det politiska.
Kristna har sedan Luthers lära om det världsliga och det andliga regementet lullat sig själva till sömns i denna ofattbara självlögn.
Borgs horoskop kan således sorteras till bloggens växande samling (höger- eller vänstervridna) av Satans budbärare på jorden. Det krävs stor kraft av dem som fötts under Mörkrets kvalitet att förmå se hur de växer allt hårdare in i det som inte längre är det levande nuet som Jesus pekade på. Detta levande nu möter i Mörkrets motsats, Sattva guna - medvetenhetens lätta stoff. Däremellan råder kriget om själarnas orientering i passionens, Rajas, kvalitet. Uppenbarelseboken lärde för sin tid ut att alla förhållningssätt var att föredra framför det ljumma accepterandet av sakernas tillstånd. Historien har nu gått sina varv och vi är där igen.
*****
Bonusspaning
Låt oss kasta en blick på alkoholisten Martin Luther som väglett prästen Borg att förespråka en skarp åtskillnad mellan privatreligiösa tankar (Fiskens resignation innanför det tamasiska Mörkrets murar) och det hårdföra Svärdets väg på utsidan.
Luther var som bekant fredlös och det är remarkabelt hur väl en livsgärning (Solen) i kvinnohärbärgets fjärde hus motsvarar hans liv på flykt. Indikationen dubbleras faktisk av att även Månen ger ett rent, negativt Vattenbudskap, men nu från det onda fjärde huset för korrupta själar som får tjäna av sitt straff.
Märkligt nog matchar båda Ljusen i Vatten bloggens många horoskop för alkoholiserade eller sexmissbrukande celebriteter, och uppenbarligen måste Luther ha degenererat svårt. Utan att längre i detalj minnas hans livsfaser, kan man gissa att hans alltmer oförblommerade judehat var parallellt med den tilltagande dryckenskapen. Livets ingång och utgång tecknas ju av Månen och det är passande att se denna i åttonde huset, med läsarten själens (om än inte andens) korruption mot livets slut.
Hans krig mot Moderkyrkan syns bara alltför väl i det stirriga och oroliga tredje huset. Man kan se ett direkt samband mellan alkohol och vinande vindar i tredje Lufthuset. Vågens tecken är inte i balans i det här horoskopet, och det blir naturligtvis inte bättre av fäktandet mot nionde huset för högre medvetandet och sann religion.
Hungriga Rahu i Väduren i nionde, angripen av en skadad Mars i opposition till sitt eget tecken, antyder alla möjliga religiösa synder, andligt högmod inte minst, men även en omogen vilja att prestera. Hur mycket än Luther kom på att det blott var genom "nåd" - dvs. genom att tagga ner - han kunde nå mental klarhet, omvittnar hela hans uppror mot moderkyrkan om att han i själva verket inte förstått mycket alls. Varför annars revoltera mot en auktoritet bara för att i nästa andetag återigen predika underdånighet inför överheten?
Jag upprepar: det vi ser i tredje huset är så skadat att det knappast tycks finnas någon möjlighet att uppleva andliga realiteter, Luther pratade bara om att finna relativt psykiskt lugn i en helt överhettad hjärna.
Låt ingen tro att det var teologiska spetsfundigheter som drev Luther, horoskopets 3e/9e-husaxel visar att han var spritt språngande galen. Vågskålar i vild obalans. När han deklarerade att fursten är given all världslig makt var också det bara ett uttryck för hans svårartade kognitiva dissonans.
Ett andra utlåtande om Luther.
Det är inte små ord att kalla en berömd religiös reformator sinnesrubbad. Tack vare Luthers kända födelsetid kan Ho Lo Li Shu-metoden från Mingdynastin konsulteras. Den kinesiska deterministiska kalendern indikerar genast att det händer något i hästväg under det fyratimmarssegment där Luther har en fot i vardera av två stycken tvåtimmarssymboler.
Å enda sidan beskrivs han som ett så överspänt psyke att bara ett totalt åskväder kan lösa upp anspänningarna (HSIEH, Förlossningen), ett tema som mycket väl kan läsas på ett religiöst plan, men som jag i många sekulära fall har sett resultera i ofattbart otrevliga och övertaggade människor! Riktigt vidriga svin, om uttrycket tillåts!
Den andra foten har Luther i en tidrymd som betecknad som FÊNG, Överflödet. Också detta beskriver ett extremt instabilt och ohållbart tillstånd. Låt oss kalla det en peak-upplevlse. Hur kortlivad de här optimala femton minuterna i rampljuset är framgår av den allusiva texten om risken att "overstay one's welcome":
Bottom nine:
Encountering one's matching Lord [or: host].
Ten days [but not more] is without disaster.
Departing [for this meeting] will have its reward.
Texten hämtar sin metaforik från det gamla Kina då lärda män vandrade runt från en feodalherre till nästa och sökte sälja sin "visdom" mot mat och en tids uppehälle. Det här är är som sagt en bildlig indikation men den är redan bokstavligt uppfattad remarkabelt lik Luthers faktiska öde!
(Ibland undrar man hur djupt den kinesiska anden nått i vishet genom att kontemplera tingens lagbundenheter. Min far förutspåddes t.ex. sluta sina dagar som HSIEN, "Den Skälvande". Han fick Parkinson vid 58.)
Redan här, i den typiska FÊNG-situationens initialskede varnas den vandrande predikanten för att han drar katastrof över sig om han pressar situationen för långt.
I kombination med det föregående födelseominat, som distinkt försämrar det senare, ligger vi verkligen inte långt från den derangerande småskolelärare (tredje huset) som inbilskt söker framställa sig själv som Den Högstes representant (nionde huset).
Någonstans kan man läsa in Luthers inbilska föreställning att han skulle kunna reformera moderkyrkan men allt han lyckades med var att splittra den. "Åskurladdningen" i kombination med gatupredikanten som varnades för att besvära sin värd mer än en vecka (den kinesiska veckan var tio dagar lång).
Notera hur religionens och mästarens Jupiter "bara" befinner sig i tredje och där är avsevärt störd av överdriven libido (Mars + Venus) och en förvisso upphöjd Saturnus för en genuin vilja till rättvisa.
Men Saturnus är också repressiv och libido och repression på samma ställe ger kanske just det kineserna direkt ringar in: ett högtryck som kommer att göra sig själv helt omöjligt!
Det är tur att kristendomens originaltexter finns kvar, de studeras bäst utan Luthers ängsliga rövslickande världsliga benefaktorer och förmaningar till andra att följa hans exempel.
11 kommentarer:
Otroligt att Annika Borg faktiskt är präst - om jag inte hade vetat vem som skrivit texten skulle man snarare ha gissat på någon i "motståndarlägret".
Det var intressant det där som sägs om åskväder i Luthers kinesiska "horoskop". Ett åskväder spelade nämligen rent fysiskt en stor roll i hans liv. Han blev som ung juridikstudent en gång så skrämd av ett åsknedslag att han åkallade sankta Anna och lovade att bli munk om hon hjälpte honom helskinnad genom ovädret! Och han höll ju sitt löfte...
S
HSIEH - åskurladdningen! Fascinerande historisk detalj du grävt fram där! Visst kan ett livsöde snurra kring ett enda starkt motiv, en "arketypisk" upplevelse.
Men de kinesiska "ögonblicksbilderna" kan tyckas väl fattiga för oss som fått smak på ständigt nya beskrivningar och med massor av smådetaljer.
Kineserna spikar fatalistiskt bara två punkter (utöver de förbiflyktande års- och kvartalsbilderna): "Här börjar du" och "det här kommer du att skörda" (så här kommer du att bli, givet "ingångsvärdet").
Anhängare av fria viljan värjer sig spontant mot en så grov bild och färdig bild, men som det enstaka exemplet med min "skälvande" far (=Parkinson) producerar det här systemet regelbundet kusligt träffsäkra översiktsbilder.
Själv uppenbarligen en av arbetsmarknadens överflödiga vid 51, var förutspådd just detta. TA CHUAN, "Den stora kraften" (dvs potentialen). Men till vad nytta är en resursrik människa om arbetsgivaren inte kan bedöma folks potential? Om det har jag skrivit flera inlägg redan, och har förlikat mig med ödet att vara större än det här landet förstår.
:-)
Den skörd "åskurladdningen" utmynnar i för Luther var inte lika imposant enligt det kinesiska bildspråket. HSIEH (hexagram 40 i Förvandlingarans bok) leder till symbolen PI (nr 8) "Den lilla människan som klänger fast vid feodalherren (för dennes beskydd)". En bild som faktiskt liknar det sekundära ominat FÊNG, vara att den personen hade lärdom att sälja mot en tids uppehälle, människan under PI - en produkt av "åskurladdningen" är väldigt utlämnad åt makterna!
Det här väcker i skrivande stund MITT ohöljda intresse. NÄR förklarades Luther fredlös? Ungefär vid tiden då fröet övergick i skörd? Året var 1521 enligt svenska Wikipedia. Jag räknar nu manuellt ut vilket år skördetemat om att ansluta sig till någon starkare än en själv bygynte (regler här.).
Jag tror knappt mina ögon. Luthers skördesymbol var enligt enkla numerologiska regler aviserad f.o.m. vintersolsåndet 1520, dvs. i praktiken år 1521!
Det här måste jag skriva ett eget inlägg om vid tillfälle. Men du såg det först, här.
Jag kom direkt ihåg det där med åskan och Luthers helgonåkallan när jag läste det om åska i inlägget, fast jag inte alls är någon Lutherexpert. Men kopplingen var ju verkligen fascinerande.
Men apropå den där kinesiska metoden, jag måste erkänna att jag inte fattar mycket. Har kollat på din sida om det och räknat ut mitt eget. Det klarnade lite med din korta förklaring här om de två "punkterna", den senare är alltså "later nature calculation" förstår jag nu. Men så är det ju de två komplementära också... och så är det så motsägelsefullt ibland, som för mitt födelsehexagram: YÜ - Antingen entusiastisk eller nöjd eller letargisk! :-)
Sajten ger en halvhjärtad ram för själva kärnan, kalkylatorn, som jag egentligen byggde åt mig själv för att slippa räkna så mycket (Online-versionen kan inte räkna före år 1900 men jag har en annan hemmavid).
Det går inte att lära sig Ho Lo Li Shu på något vettigt sätt på sajten. Och det finns inga kinesiska förklaringar bevarade heller.
Återstår att kunna sin I Ching, varifrån alla "tidsfönstren" är hämtade. "Jaså den, hippie-bibeln", sade min Uppsala-lärare i kinesisk historia med lätt sarkasm när jag ville framhålla mina förkunskaper runt 1980. Han syftade på bokens enorma popularitet bland amerikanska hippies under 1960-talet. T.o.m. Beatles har någon referens till symbolsamlingen i en av sina låtar.
Jag är inte sinolog och kan inte kinesiska, men det sägs att vissa kinesiska piktogram har dussinet betydelser (varav en del förstås är väldigt näraliggande). Just YÜ ar intressant eftersom det har ett spektrum av innebörder som börjar i entusiasm men slutar i letargi. Vår olycklige statsminister illustrerar med sin ständigt missbelåtna uppsyn nästsista stadiet av YÜ (som födelsesymbol) där livsglädjen saknas.
Pröva att ändra hans "femtelinje" (räknat nerifrån) och notera det nya hexagrammet, "Han som Enar" (Sammankomsten, 45) - ett äkta statsministertema men där återigen (på femtelinjen) frågan om att övertyga undersåtarna diskuteras. Detta är kusligt likt vad hans öde kom att bli. "Skördetemat" (som jag inte har i huvudet när det inträffar för Reinfeldts del) kommer att leda till "tjäle i marken - du vet att du har vintern framför dig nu va?" Inte en rolig skörd att gå mot, och helt klart en själ som "gick in i tiden" med karma att betala av.
En del determinister menar att våra liv är spikade och att vi kan välja fel på ett ställe och rätt på ett annat men att vi ändå på något förunderligt vis landar där det var tänkt hela tiden. Jag vet inte om dessa människor menar att det verkligen finns en fri vilja eller om det bara är tomprat för att mildra den skrämmande tanken på att vi bara följer med i ett redan färdigskriptat skådespel… I Ching tycks (men åsikterna går isär) ha en differentierad syn på predestinationen. Att bara de som föds "överst" i ett hexagram är helt predestinerade, men att de födda längst ner (i roten) av en situation har mer svängrum i sina öden och bättre möjligheter att justera för "tidens" egenheter.
"Komplementära" födelseomen ges för vissa födslar - när de är nära till föregående 2-timmarspass eller nära nästföljande pass. Då blir det ruggigt svårt att förstå hur man ska väga ihop två symboler och därför känns "vanlig" astrologi mer lätthanterlig.
Jag tog fram uträkningen igen, och läste: Controlling line 1 (counting from the bottom). Det skulle alltså betyda att jag är friare och inte predestinerad. Härligt! Fast på "later nature calculation" (51 Chen) är kontrollerande linjen 4 från botten... hmm...
Tack för informationen. Vet du om I Ching möjligen finns på nätet?
51, "Dundret som sjunker tillbaka i leran" har du själv beskrivit i andra ord i samband med fitness och vikt... Man blir bekväm med åren och det är väl snarast icke-dramatikens tema.
:-)
Jag känner en individ _född_ så, enda barnet, hypermaterialistisk, senfärdig och socialt hämmad. Leder för att hitta yrken som ger pengar (inga planeter i oxen, däremot otillfredsställda mån-skorpionen).
Energin som fångas upp av "lera" tolkas i Kina som den initiala livsimpulsen fångas upp av världen eller som ett ledarskap som "segar".
För en start i YÜ beror bekvämligheten på att entusiasmen (på bottenlinjen) inte är helhjärtad. Därav den långsiktiga förlusten av tempo (ner i leran). Fälttåget som nämns i YÛ - världserövraren - nöjer sig med åren med mindre.
Men precis som i astrologin är systemet opålitligt, sida vid sida vid nuvarande påven finns i hans extrema omen (hex 2/topplinjen) också lustmördare andra extremt urartade - inte underligt eftersom ominat talar om att Den goda och den onda draken drabbar samman, dvs. "saker ställs på sin spets" - det har tagit många år att hitta svenska talesätt som motsvarar de svårtillgängliga kinesiska texterna. Och jag har bara förstått en bråkdel av texten…
Har inte bokmärkt några enskilda I Ching-länkar - det finns hur mycket som helst om du googlar. Allt är förstås på engelska. Jag har genom åren sett flera som gjort egna I Ching-översättningar.
Tyske prästen och I Ching-översättaren Richard Wilhems tyska översättning överförd till engelska (av C-G Jungs särskilda översättare Cary Baynes) finns utlagd här och var. Wilhelms översättning innehåller dock många felaktigheter och alltför fria översättningar som lurar tankarna i fel riktning.
51 -Dundret som sjunker tillbaka i leran"? Det står "The disrupter, the disrupted or the calmly collected" i min utskrift. Kopplingen är lite oklar där, men man blir väl lugn om man sjunker tillbaka i leran förstås... Skämt åsido, visst är det väl bra att sträva efter att bli calmly collected med åren, alltså själsligt och inte bara kroppsligt. Jag tar det som ett mål :-) Mitt komplementära "later nature" är förresten förnämligt får jag säga: 13, The open fellowship-minded or The freedom fighter! Jag får försöka leva upp lite till det också... :-)
S
Jag har memorerat piktogrammen och rör mig fritt mellan innebörderna ...
51 CHÊN står för energi i rörelse (i själva verket trigrammet CHÊN dubblerat) och åskådliggörs t.ex. genom naturfenomen som en skälvande, bävande jord (jordskred, jordbävningar). Inom idrotten: en kortdistanslöpare. Bävande jord eller något i snabb rörelse stör lugnet, eller ordningen, därav "disruption". Det finns inget ego i kinesisk filosofi och därför är det inte intressant huruvida individen själv är ett socialt störmoment eller offer för externa störningar. "Same difference".
"Energi lerinpackas" (återigen läser jag tecknen bildligt) betyder alltså att impulsen till rörelse bedarrar - den långsiktiga konsekvensen, kan tänkas, av att "fröet" (YÜ/baslinje) var en ung och livlig entusiasm alltför snar att svara på än det ena, än det andra,. Den långsiktiga prognosen är därför att saker och ting mojnar.
Kineserna är inte helt smickrande här, du skulle kunna liknas vid en "småätare" :-) Jag hade en ungdomsvän, en kvinna under samma begynnelsestadium av YÜ utropade "du ska få bli min älskare" och sedan hörde jag aldrig av henne igen. Kortlivade entusiasmer ger sällan långsiktiga resultat. Dold i dessa svårtydda rörelser från "frö" till "skörd" ligger gammal kinesisk folkklokhet.
Månen är förvisso "upphöjd" i Oxen, men den föredrar alltid att sjunka ner i ett viloläge (Venus). Det här hela poängen med den oroliga Månens upphöjelse i fixerad Jord.
Kan det vara samma tendens till stasis den kinesiska metoden skildrar? Sagda ungdomsvän hade dock Månen i motsatta Skorpionen men den fridfulla Vågascendenten! Och i likhet med den ekonomiskt hungriga Mån-Skorpionen som var _född_ under 51 CHÊN linje 4 vet jag idag att hon jagade män på basis av deras materiella status.
Att födas till "lerinpackad energi" kan på goda grunder läsas som en vilja att MATERIALISERA DRIFTEN - att se något konkret komma ur ansträngningen.
Men från det att den energin/potentialen eller Logos blivit Kött (Johannesprologen), på samma gång dör anden. Man ska vara försiktig med urskillningslösa kulturella jämförelser och den här var inte den bästa. Men den kinesiska tematiken tycks ändå återspegla persisk-judisk-kristna ljus/mörker-föreställningar. Jag tror yin/yang-läran vandrade från Kina västerut, blev till persernas dualism och den i sin tur landade i Palestina och blev till esséernas ljus och mörker-lära som Nya testamentets Jesus ibland verkar resonera utifrån…
Fortsättning följer
Temat YÜ > CHÊN skulle i princip kunna sammanfattas som "anden är villig men köttet är svagt" och lustigt nog gäller det även den monetära bekantens omvända rörelse CHÊN > YÜ. Han började livet som enda barn i ett sovande hem där "energin sjunkit ner i leran" och materiella värderingar dominerade.
Långsiktigt blev han istället en som sprang på varje "ung impuls" som skulle skänka ro (YÜ i ett mer dämpat tillstånd). Gång på gång har han förlorat ekonomiskt givande jobb och återigen fått sätta fart på dödköttet. På ett sätt kan man säga att hans liv helt och hållet utspelar sig i det ekorrhjul YÜ tecknar med piktogrammets olika faser, från entusiasm, till tillfredsställelse, till tilltagande tomhet och slutligen letargi (och behovet att jaga något annat som ger en kick).
Temat YÜ är alltså Platons beskrivning av Världen som en ständig ström av tillblivelse utan något som ger en varaktig sinnesfrid. Platon hämtade dessa tankar från Indien där illusionens kretskropp kallas Maya - Drömmen.
Ditt "frö" var alltså YÜ och den noblaste (och mest andliga) läsarten av en energi som sjunker i lera skulle kunna vara att man ger upp världens ävlan! Som du själv säger, "lugnt samlad!.
Jag har ännu inte mött någon födelse under YÜ som uttryckt sitt "frö" på detta sätt, men det är nog som med astrologins Jordelement - den disponerar till materialism men tvingar ingen att förneka högre verkligheter.
Bara tre celebriteter har jag hittat under YÜ/baslinjen (jag har bara drygt 1200 horoskop med tidsangivelse). En av dem stämmer möjligen på den nobla mognaden, den lugna samlingen som kommer med åren.
De är ärkematerialisten Skinner som hävdade att vi bara är materiella kroppar som rör oss på inkommande stimuli (YÜ/entusiasmer!); Kim Basinger, mest känd för att passivt ha accepterat att spela rollen som sexig kropp i film efter film (och mycket sent i sin filmkarriär börjat spela något som liknade karaktärsroller); Catherine Zeta-Jones, en extremt entusiastisk (YÜ) psykologi.
Men Zeta-Jones energi (hon är bipolär) tillskriver jag till stor del hennes primära 21 SHIH HO, "De energiskt genombitande käkarna". En kvinna med rapp käft m.a.o, vilket tydligt förklarar skillnaden mot den "lågt stämda" Basinger som hade YÜ/baslinjen som sitt ENDA tema. Det är Basinger jag syftar på som den med åren mer "samlade".
Beteendevetaren Skinners sekundära motiv var 52 KÊN, "Den koncentrerade iakttagaren/Berget" vilket väl passar på hans karriär som en som observerar livets solida utsida (förnekade en inre själ).
Som synes får bilderna genast mer kött på benat när det finns ett kompletterande tema och avvikelserna mellan dessa tre YÜ/baslinjen förklaras enkelt av deras kompletterande motiv.
Beta av dessa flera funderingar och fingervisningar! Den här kolumnen är inte optimal för det här svåra ämnet. Det tog mig 25 år att ens nå dessa enkla insikter i den kinesiska medvetandenivån och det skulle nog ta lika lång tid att försöka sätta ord på sakerna… :-)
Tack för denna intressanta utläggning!
"Energi som lerinpackas", ja man kommer ju osökt att associera till eld och jord i konflikt, och det har jag ju i mitt horoskop. Annars tycker jag det är ganska allmängiltigt att man är entusiastisk i ungdomen och sen slöar till snarare än tvärtom. Och inte kan jag direkt relatera till dina två bekanta heller... Utan att skryta skulle jag säga att den "noblaste läsarten" är väl det som jag försökt lära mig de senaste åren...
Jag hittade detta på nätet: http://www.sacred-texts.com/ich/index.htm
När jag läst om de fyra hexagrammen med sina linjer där, tyckte jag att de komplementära (34 och 13)sa mig mer (iaf innan jag läste ovanstående :-)) 13 linje 3: En som står på ett berg men gömmer sina vapen i gräset - 12 huset kanske, som jag ju har starkt representerat :-)
Återigen, tack för att du tog dig tid till denna analys!
S
Så lite så. Men det verkligt intressanta temat har du i 13 TUNG JÊN. Det lyfter det något slätstrukna förstatemat, 13 är ett "andligt" hexagram som berättar om att samma eld brinner inom varje människa.
Beträffande lycksökerskan YÜ, var hennes kompletterande tema ett av de flera symboler I Ching har för en som vill avancera uppåt, 35 CHIN.
I praktiken finns alltså långt fler grundtyper än bara systemets 64 (eller 384 eftersom varje linje är ett helt unikt förhållningssätt inom grundtemat).
384 x 383 (exakt samma omen kan inte upprepas två timmar i rad) ger så många varianter att jag snart insåg att detta är horribelt att söka göra sig en egen bild av under ett kort människoliv!
:-)
Skicka en kommentar