Finanstidningen Forbes presenterar sina årliga skådespelarlistor över Hollywoods "bästa fynd för pengarna" samt "värsta utgiften givet skådisens ersättningskrav". Särskilt den andra listan liknar mest en modern skampåle som Forbes erbjuder filmbolagen för att hjälpa dem pressa lönerna och därmed flytta gigantiska pengar till direktörernas och aktieägarnas fickor. Men detta sägs naturligtvis inte när knähundarna till medier rapporterar.
När jag begrundade The Guardians lista över skådisar som säljer sig billigt respektive begär mer än de levererar (när allt är sagt och gjort), insåg jag också att presentationen i siffror vanställer verkligheten på ytterligare ett sätt. (Ät den, ekonomer och numerologer!)
För ett antal år sedan ansågs Matt Damon vara ett kap eftersom han sålde sig billigt jämför med vad franchisen med Oceans-filmerna drog in. Sen kom hans kända Bourne-trilogi och nu saknas han på båda listorna. Han är inte längre ett fynd för pengarna, men hans stjärna har ännu inte börjat dala som Johnny Depps, årets sämsta rekrytering sedan han bara givit 1.20 dollar tillbaka på varje dollar han krävt i gage.
De båda listorna berättar därför inte som sådana om att de billiga kapen kan förklaras med att de är i början av sin karriär (t.ex. årets femma Emma Stone på billiga listan, som har exponerats hårt av medierna högst något år). Men det är ganska lätt att förstå att "senioren" Johnny Depp blivit för gammal för de groteskt banala roller han valt under så många år eftersom han följt de stora pengarnas korrumperande väg istället för att fullfölja sin ungdoms löfte som sensitiv artist. Att det formligen stinker benägenhet till korruption om hans horoskop har bloggen redan konstaterat.
Men faktum är att horoskopet också är en perfekt illustration av den VEGETATIVA SJÄLENS brist på intelligens och pinsamma begränsning till jakten på nästa feta skrovmål. (Bloggen kallar också den okontrollerade vegetativa driften för Hydran!) Han bytte också ut sin förtorkade och åldrande franska fotomodellhustru mot en yngre årsmodell för några år sedan, ett klassiskt varningsexempel på när människor kollapsat in i den borgerliga och sekulära föreställningsvärlden om ståndsmässigt leverne.
Se även: Johnny Depp kanske är Djävulen (2013)
Visserligen antydde ett begränsat test att skådespelare med känd födelsetid oftast kommer med just den Vegetativa Själens primära ascendent Kräftan (härskare: assimilationens och obeständighetens Måne). Men i Johnny Depps fall ser vi den möjligtvis osunda sensationalismen där Eld hotar släcka Vatten och späder på Vattnets skräckslagna begärsfullhet. Kort sagt: Månen står i Eld vilken hotar att dehydrera hans Kräftascendent i Vatten. Kräftans självbevarelseinstinkt går i gång till följd att sinnets upplevelse av problem i det sjätte huset för ofärd och olyckor och vi får en girighet som uppstår i huvudet på människan. Månen som psyket kan i sjätte huset antyda en milt sinnesrubbad subjektivism.
Att sedan Månen-i-Eld vilar på sin disponent Jupiter i negativt härskarläge i Fiskarnas Vatten förbättrar inte saken. För nu skiftar vi från "positiv" sensationalism till "negativ" sådan. Det kalla och näriga Vattnet förblir kallt och otillfredsställt hur mycket man än matar den LÄGRE NATUREN. Filosofen varnar för att denna organismernas värld ALDRIG kommer att nå sann existens eftersom de fyller sina liv enbart på den materiella nivån.
Ur Johnny Depps månperspektiv ser vi mörka vatten som hotar släcka hans sinnes eld (hans syn sägs vara skrämmande dålig) och psykplanen i olyckshuset sitter alltså i ett skruvstäd av olika polariserad "sensationalism"! Och med "sensationalism" menar bloggen den typ av överdrivna emotionalitet som man hittar hos linslusar och folk som söker rubriker eller uppmärksamhet i allt de företar sig. Kalla dem gärna teaterapor!
Johnny Depps förhållande till pengar tål att jämföra med gårdagens inlägg om den avlidna Bordellmamman för Paris rika överklass. Även hos skådespelaren ser man horans tendens i formen av en Venus i 11e huset för stora pengar via de rika och mäktiga och också här via den skickliga handelsmannen Merkurius. Men Depp skiljer sig från Bordellmamman genom sin Kräftascendent som drar in en undersåtes mentalitet i naturen, så att hans högsta 11e hus-ideal bara handlar om att skaffa sig tå mycket av Oxen (materiella tillgångar) som möjligt.
Bordellmamman hade den intelligenta Tvillingarna i 11e huset och visste hur man kunde sätta de anställda göra skitjobbet åt sig. Depp har inte lyckats frigöra sig från sin kropp och är i egen person inkomstkällan. Det är typiskt horoskop som sitter fast i den sublunära sfären (Vatten och Jord), de kreativa arkitekterna befinner sig i det supralunära (Eld och Luft) och ger sig bara ibland tillkänna som avatarer - själar som nedstiger och blir synliga i den lägre världen.
Likt Fredrik Reinfeldt har Johnny Depp dessutom en dubbel betoning på den penningsniffande näsan: BÅDE 2a huset för MIN ekonomi och 11e huset för "förmögenhet" via makt och offentlighet (10e). Tittar man noga ser man också att hans Sol i Oxe ligger i 11e och är samtidigt ägaren till "min plånbok" (2a).
Det var dessa pinsamma förhållanden som - utifrån de antika judiska Dödahavsrullarna fick mig att föreslå att Depp är det perfekta exemplet på ett Djävulens barn, fallen så lågt ner i det materiella en gudomlig själ någonsin kan falla. Ska man komma lägre blir det att släppa vår art helt och hållet och återvända som något slags vilddjur.
Det tycks passande att det var dödskalleflaggan och Pirates-serien som tycks ha knäckt Depps trovärdighet. Djävulen är känd för att locka med världens alla rikedomar och sedan fullständigt bedra den veka själ som förlorade vingarna och föll.
Not. Ängeln som tappar vingarna. Jämför den vinglösa Jungfrun och Venus fall i detta Jord-tecken - där Jord signifierar materiella resurser. Det är också den fallna Venus som pengar som kan förklara att traditionen för Jungfrun till slaven eller den prostituerade - i våra dager: tjänstefolk och löntagare i det diaboliska kapitalistiska systemet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar