Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


måndag 17 januari 2011

Häcklaren Ricky Gervais & det vackra folket

Jag hade aldrig sett den ursprungliga The Office när jag hamnade i tv-soffa framför en intervju där David Letterman uppenbart strålade av uppskattning inför sin gäst, en småfet brittisk halvloser som bokstavligen lagt sin kroppshydda till rätta i gästfåtöljen. Ricky Gervais var verkligen rolig, och blixtsnabb i replikerna.

Hollywood älskar sådana här britter, så bortsett från inkomstbringande formatet The Office, verkar han nu fast etablerad när han för andra gången i rad var värd för Golden Globe-nomineringarna. Och spyr galla över den amerikanska filmens mer banala och endimensionella skådespelare, som Johnny Depp och Angelina Jolie. (Expr, AB, SvD. DN publicerar några minuter senare exakt samma pressrelease som SvD. En känsla av att leva i en fabricerad verklighet, styrd av en okänd kartell, infinner sig.)

En snabb granskning av den gamla babyloniska zodiaken (den där de fyra elementen stämmer!) bekräftar till fullo Gervais okynniga och sangvina natur. Med så mycket färre informationsbitar att hålla reda på - bara sju planeter och de två månnoderna - blir varje omen mer betydelsefullt. 

Hos Gervais har vi t.ex. total brist på Vattnets empati. Det för signifikativt eftersom det brukar vara Vatten som genast irriterar sig på vass humor av den här typen. Vatten finner sig alltid "fängslat" eller  absorberat av något - och Gud nåde den komiker som gör sig rolig på MIN idols bekostnad! Vatten verkar sakna egen identitet i högre grad än de andra elementen och lever mer genom medier och idoler än t.ex. det robusta Jordelementet som står stadigt på egna ben.

Men varför sörja det som saknas när det är födelsehimmelen som den faktiskt ser ut som förklarar hans extrema kvickhet och framgång! 

Detta är en typiskt kreativ Eld & Luft-människa med den typens snabba uppfattningsförmåga och snarhet till pregnanta kommentarer. (Eld = visuell, kognition, Solen i Tvillingarna = mental, kommunicerande. Tvillingarna som den typiska konferencieren eller evenemangsvärden!)


Precis som George Clooney, som i början av sin framgångssaga beklagade sig för att ha slitit hund i Hollywood i åratal utan någon uppmärksamhet, minns jag Gervais redogöra för sitt liv innan The Office som just inte mer än en slackers berättelse om just inget alls.

Både Clooney och Gervais är födda 1961 där Jupiter, planeten för "lätt framgång" har tagits tillfånga i den långsamma Stenbocken där, för att understryka saken, även härskaren Saturnus är hemma detta år. Försenad framgång med andra ord. 

Och stämmer antagandet om en Måne (sinnelaget) i lättsamma Vågen (en "social darling") ger den placeringen en indikation om en som inte anstränger sig överhövan. Jag har sett Mån-Vågar som har varit under av sociala anpassningsförmåga - och vansinnigt ytliga just för att inte störa sig i sällskapet.

Gervais stör sig i de sociala miljöerna, för han har Månens disponent Venus i det tecken som inte tar ställning till båda sidorna innan den uttrycker sig. Venus i Väduren anses skadad ("detriment") eftersom avvägningens princip inte är förenlig med Vädurens tema, som är självhävdelsen. Gervais måste ha hämtat mycket från sin egen psykologi för den självupptagna och helt verklighetsfrämmande kontorschefen i den berömda tv-serien! 

Brittens horoskop är ännu ett bra exempel på ett "air head" - människor som lever interaktivt med sin egen luftslottskonstruktion snarare än med den fysiska verkligheten. Särskilt axeln Vädur/Våg (eller, i horoskop med känd födelsetid: oppositioner mellan 1a och 7e huset) har en tendens att projicera. De är artister, men de använder ibland sina partners som målarduk för sina egna mer eller mindre inspirerade projektioner från själen! (Den här bloggaren som använder nyhetsartiklar och de personer som däri figurerar, har t.ex. just en sådan opposition.)

Vad om Ricky Gervais föddes strax efter halv-ett, då Månen "faller" i entrén i Skorpionen? Sannolikheten är nästan lika stor för den typen av sinnelag. Det finns mycket som talar även för den placeringen, men genast får vi mindre av en social älskling och något mer illvilligt i sinnelaget. 

En eftermiddags-Gervais kanske t.o.m. njuter av att sätta åt andra. Dessutom angrips då hans sinnelag av en maximerad krigare (Mars med Rahu i dramatiska Lejonet) - vilket skulle förgrova hans psyke enormt och ge honom ett formidabelt tillskott av självupptagen dramadrottning. Även detta verkar stämma bra med fakta. 

Men minns, att även om vi antar en mer älsklig Mån-Våg, finns det gott om sälta och sarkasm kvar i horoskopet, dels via soltecknet Tvillingarna som sådant och dels via Mars/Rahus "stickiga" sätt att framhäva sig själv på andras bekostnad - och dels via den rent av klumpiga egocentrismen från Venus i Väduren. Den är kapabel att häva ur sig totala subjektivismer, som ofta bara är korkade men som här, tack vare den smarta Tvillingarnas symbol kan vara förödande i sin skärpa.

*****

Se även om Johnny Depp, i det lämpligt rubricerade inlägget Hollywood och det vackra folket från 2009. Är det en slump att både Depp och Jolie, som träffades av Gervais sarkasmer, domineras av Vattenelementet - det han själv saknar?


*****


Bonusgåta



Och vad säga om komikern Johan Rheborg, född två år senare när några planeter åter intagit väldigt lika positioner? Ännu en gång frågan vad det är för typ av sinnelag - Månen i älskliga Vågen eller skarpa och giftiga Skorpionen? Och återigen tid på himmelen för den egocentriska tendensen om Väduren opponerar sig mot Månen! Eller, med Månen i Skorpionen, dramadrottningssyndromet eftersom Mars återigen står i monumentalkonstverkets tecken Lejonet - allt i dubblerad skala!

Men Rheborgs komiska stil har inget med Gervais intelligent cerebrala typ att göra, och här syns verkligen skillnaden i Solens karaktär. Den svenske "galningen" är en bufflig Oxe (se hans kända roller!) och tankarna går därför snarare till vettlösa och hotfulla kreatur än till intelligenta människor. Rheborgs horoskop har tydliga beröringspunkter med Adolf Hitlers himmel och det i den riktningen vi hittar hans komiska översittarkaraktärer! (Engelskans "bullying character".)

Vad Rheborg äger och Gervais saknar, är emellertid Jupiter i härskarläge i Fiskarna. Förmågan att absorbera intryck gjorda under livets gång. Om just det handlar en artikel i Expressen. Brittens brist på Vatten och evigt juvenila Tvilling kommer kanhända att landa honom i bitterhet senare i livet.

Rheborgs jämna fördelning mellan de fyra elementen ger klartecken för en "bred" bas, med mindre Månen lämnat Vågen, då istället intellektualiteten tappar poäng och, naturligtvis, än mer skulle understryka tendensen i Rheborgs karaktärer att använda brutal styrka istället för Gervais intellektuella elegans. Klassisk kompensation!


Inga kommentarer: