Ett inlägg efter att jag fått syn på ingressen till en betalartikel i Aftonbladet, tyckt kvinnan såg gammaldags Hollywood-glamorös ut, tittat på ytterligare några foton och upptäckt vilket fascinerande asymmetriskt ansikte hon har. Den detaljen faller i skymundan då alla stirrar på hennes (förmodat naturliga) bröst, en oproportionalitet AB eufemistiskt kallar "timglasformad figur".
Kommentaren hon kyligt levererar är för övrigt värd att upprepa och det som fick mig att vilja skriva inlägget sedan jag kommit på en vinkel:
"Visst älskar jag min kropp, men jag vet inte hur mycket mer det finns att säga om den nu"
Så här är Christina Hendricks födelsehimmel ut (som så ofta tyvärr utan födelsetimma):
I vilket tecken har bloggen föreslagit att sinnelagets Måne tenderar att fastna i objektifierande perspektiv på sig själv? Ett tecken där man så att säga tenderar att se sig själv utifrån, utan att komma in i sin kropp, och kanske t.o.m. förvandlar kroppen till ett "objektivt projekt" att erövra eller fullkomna?
Stenbocken så klart. Och bloggens stående skräckexemplet Heidi Montag med alla sina plastikoperationer är avstampspunkten här. För hon och Christina Hendricks delar denna Måne/kvinnlighet i tecknet för "objektiv kropp" eller ännu hellre, i tecknet för "formalistiskt idealiserad kropp". Stenbockens härskare är ju gränsdragningens och därmed formgivningens planet.
Eftersom ytan ingenting alls har med själen att göra blir det också indikationen på "man av värld" eller "kvinna av värld" och även om det finns någon andlig strävan kommer den troligen att kanaliseras genom rätt torra och formalistiska kanaler.
Flygingenjören Arthur M. Young, t.ex., uppfinnare av den berömda helikopter ABBA sitter i på albumet "Arrival". Han blev senare livet filosof och metafysiker. Men hans sinnelag var alltjämt "Månen i Stenbocken", och han kunde förstås inte låta bli att rita knastertorra scheman för hur världen egentligen fungerade! Inte mycket skillnad från kartriktningarna över den perfekt balanserade helikoptern...
Vissa verkar vara rördragare och schematiker av naturen, och Heidi Montag gjorde det enda hennes själ sade åt henne: modifiera dig tills du ser ut som det ideal du lyckats uppsnappa bland omvärldens alla kroppar. Och givet den vulgära dramadrottningsspänning som rådde mellan hennes överdrivna Lejon och vanvettigt restriktiva Skorpion blev det ett monster.
Johan Renck/Stakka Bos enda långfilm i USA sågades totalt som en onyanserad orgie i övervåld, och det är symptomatiskt att också han har den här överdrivna kontrastskaparen med Lejon och Skorpionen samtidigt aktiva. (Obs. Det finns alltid undantag från de här övergripande tendenserna! Men jämförelsen mellan Renck och Calle Schulmans bidrag till tv-underhållningen är rätt talande...)
*****
Det intressanta är skillnaden i Heidis kommentarer när nyhetens behag var över, jämfört med Christina Hendricks syrlighet. Heidi Montag patologiserade och beklagade sig, hon kände ånger över sitt vettlösa försök att bli en sådan kropp som Christina Hendricks naturligen begåvats med.
Det är utifrån båda kvinnornas instinktiva (Månen) dragning till formalism (Stenbocken) vi ska försöka förstå varför "överdosen av yta" ledde till två så olika kommentarer. En ångrar sig men en tycks mer otålig att gå vidare till nästa ämne.
Jag vill föreslå att det är så enkelt som att begrunda hur disponenten till kvinnornas Måne i Stenbocken ligger i respektive fall. Saturnus visar helt olika tendenser.
Heidi ångrar bittert att hon gjort ett artificiellt freak av sig själv och hennes sinnelagsdisponent står halvdant i bittra Skorpionen!
Christina tecknar otålighet och finner ämnet uttjatat. Hon har en utmärkt placerad Saturnus i kommunikationstecknet Tvillingarna, kända för sin otålighet och vilja att gå vidare!
Ja, det var en lång inledning till en så enkel slutsats. Men jag vill gå vidare till en annan gren av "freak-faktorer", och det är Mad Men-skådisens väldigt asymmetriska ansikte.
På det här fotot har fotografen fångat henne så rakt framifrån som man kan begära för ett montage av båda ansiktshalvorna:
Den ansiktshalva som är hennes vänstra och därmed kopplad till höger hjärnhalva ("känslosidan") syns på montaget till höger. Se hur sovande den sidan är!
Hennes egen högra ansiktshalva, kopplad till den mentala och logiska vänstra hjärnhalvan syns på montaget till vänster. Se hur koffeinchockat övervaken den sidan är! Nästan som om solsidan försöker kompensera för att Månen i Stenbocken är så död pga. doppet ner i det förmörkade Jordelementet. För det går inte att missta sig här, hon har ju den extremt starka Solen i Väduren, den "upphöjda" Solen.
Men den mix som uppstår som helhet, är fascinerande. Vi har sett den många gånger under beteckningen egenmäktighetssyndrom. Sol och Måne är emellertid tämligen neutrala planeter och med kyliga Månens härskare i kyliga Tvillingarna har vi i det "lugna" (gränsande till valiumsövda) montaget en ren rationalist (Luft + Jord, intellektuell men med båda fötterna på jorden). Kvinnans dämpade lunära sida håller vettvillingen Väduren - vars montage visar baggens tydliga attacksignaler - i schack!
Men den mix som uppstår som helhet, är fascinerande. Vi har sett den många gånger under beteckningen egenmäktighetssyndrom. Sol och Måne är emellertid tämligen neutrala planeter och med kyliga Månens härskare i kyliga Tvillingarna har vi i det "lugna" (gränsande till valiumsövda) montaget en ren rationalist (Luft + Jord, intellektuell men med båda fötterna på jorden). Kvinnans dämpade lunära sida håller vettvillingen Väduren - vars montage visar baggens tydliga attacksignaler - i schack!
Vi kan gå längre och notera att Solen disponeras från det utmärkt samlade Vattumannens tecken så det är egentligen inte någon värre attack. Går man till disponenten till Solens disponent hamnar vi vid Månens disponent Saturnus igen. Med lite akrobatik kan man därför sluta sig till att den här kvinnan är styrd från Saturnus, formgivningens planet.
Och så fick hon också ett braskande genombrott i Mad Men, en tv-serie som tydligen fångat världen genom dess pedantiska kopiering av 60-talets stil. Och det är så typiskt Stenbocken - tecknet som är konservativt och Månen som också har en nostalgisk återblickande tendens. Hon slog verkligen igenom i precis rätt sammanhang, sett utifrån hennes födelsehimmel.
*****
Se också nivåskillnaden på hennes Vädur och Jay Smith som svenska folket gillar av Idol-vinsten att döma. Jag har aldrig sett programmet på tv och resonerar här enbart utifrån planeterna. Vid första påseendet ser hans Sol-Vädur (Mars) och Mån-Vattuman (Saturnus) inte helt olik ut Hendricks Sol-Vädur (Mars) och Mån-Stenbock (Saturnus).
Men se skillnaden i Ljusens disponenter: kvinnans vanligen så egocentriska Sol-Vädur blir noblare och mer överblickande av att Mars är i Vattumannen (idealism, höga konceptioner, m.m.). Jay är just bara en slugger, med disponenten Mars hemma i härskarläge för en extrem självupptagenhet och oförmåga till distans.
(Funkar utmärkt för en soulsångare av typen som hojtar mycket, ska tilläggas. I mina ögon bara enerverande gapige soullegenden James Brown hade nu visserligen Mars i Kendricks position, Vattumannen, men han hade Solen, Merkurius, Venus och Jupiter i Väduren - ett "högtryck" liknande Jays!)
Distansen som saknas totalt i den utagerande solära sidan kanske hans reflekterande sinne - Månen i Vattumannen - kunnat stå för. Men disponenten Saturnus befinner sig tyvärr i Jungfrun, ett kanske lika självcentrerat tecken som Väduren. Detta är en rätt snäv placering som ännu har ett steg kvar till Vågen, genuint tänkande ur båda parternas perspektiv. Jay har extrem "divapotential" i sitt horoskop!
Vad gäller kvinnans sinne har vi redan sett att Månen i Stenbocken visserligen tappar "mognad" genom att Saturnus står i ett ungt och otåligt intellektuellt tecken (relativt Stenbocken, ett "gammalt" tecken). Men, och detta är viktigt, Luft är i grunden kommunikativt och Saturnus är i Indien klassad som en planet som i grunden tillhör Luften.
Åtminstone intellektuellt eller konversationsmässigt torde kvinnan vara långt mer intressant än Idol-vinnaren, trots att båda har en Måne + Disponent som bildar en sval och rationell mix av Jord och Luft. En människa själv mer dominerad av Jord skulle kanske uppleva det motsatta!
Varför jag ger tummen upp till kvinnan är inte för att jag är man utan för att Saturnus är "tungviktaren". Och som sinnets fundament vittnar den essentiella Luftplaneten Saturnus i ett Lufttecken om en garanterad "miniminivå" vad gäller mental rörlighet.
När den essentiella Luftplaneten Saturnus passerar Jordelementet, som hos Jay, dyker ofta dess sämre sidor upp, den blir en legalist, en bokstavstroende. Saturnus andra sida, "materiens princip" tittar fram. Saturnus blir trögare i Jord än i Luft och i Jungfrun kan besvärande egennyttiga sidor titta fram. Den blir småaktig över pengar och överdrivet materialistisk och intet annat lyfter.
Utvikning. Minst motstånd har Saturnus förstås i Eld där den bara behöver "se men inte röra" för att förstå Formen. (Jord vill äga för att förstå! Luft behöver bara prata för att förstå.)
Placeringar i Vatten drar mot emotionellt tungsinne eller åtminstone långvarigt arbete med att disciplinera kroppens obeständiga humörsvängningar. "Instinktens form."
Essentiella Luft-Saturnus i Vatten bildar så att säga en miniatyrversion av de intressanta effekter som Vatten- och Lufttecken på kant med varandra kan resultera i, "dissociations- eller bortstötningssyndromet".
Det är måhända bara en slump, men bland de "mäktiga fysiker" jag granskade tidigt i bloggens historia har tre av snillena Saturnus i Vatten. Om Max Planck har jag inga biografiska data, men både Erwin Schrödinger och Albert Einstein hade tydligt vattenrelaterad problematik i sina liv.
Den förra pga. sitt okontrollerade driftliv (var har vi hört om detta i samband med Vatten tidigare?) - men universitetet och eftervärlden tystade ganska väl ner hans affärer med unga kvinnliga elever. Einsteins sorg (för Vatten relaterar till sorg) kom förstås med sonen han och hustrun inte kunde behålla och som det gick riktigt dåligt för senare - mentalsjukdom.)
Utan födelsetid för Christina Hendricks tycks det alltså vara Saturnus i Tvillingarna som bäst sammanfattar henne. Formens planet i ett av de kluvna dubbeltecknen. Är det därför hennes ansiktshalvor är så asymmetriska? Eller en sammantagen effekt av en så olik Sol och Måne men båda ytterst bundna till Saturnus i ett dubbeltecken? Jag har inget svar.
Ska man dra hennes horoskop hela vägen till en yttersta härskare är det dock inte Saturnus utan skönhetens Venus som avslutar historien. För Saturnus må disponera båda Ljusen direkt eller via en mellanstation, men Saturnus är inte sin egen härskare i Tvillingarna. Den "förvaltas" av Merkurius som i Oxen förvaltas av Venus. Och Venus, slutligen, står hemma i härskarläge i Oxen!
I detta fall "kortsluts" stjärnhimmelen via Jordsymbolen, en symbol för materiell eller kroppslig konkretisering - vad man nu vill göra av det i samband med en kvinna som redan börjar visa tecken på att tröttna på den objektifiering hon utsätts för.
2 kommentarer:
Notera också att i den högra av bilderna av de ihoplagda ansiktshalvorna tydligt framträder ett tredje bröst! Tecknet för Babylons sköka...
Tack för ditt arbete för Den Stora Sanningen!
Nyss anländ från texten om marknadsliberalismen som du är, kanske du inte har greppat bloggens omfång ännu, eller den Stora Sanningen.
Men här finns också statistiska pilotstudier som bekräftar flera antika antaganden om planeterna och tigger om att bli replikerade av dem med större datasamlingar än mina insamlade 4.500 mätpunkter.
Är det Skökan speciellt som befolkar ditt psykes skuggor, har jag faktiskt redan bloggat om en av hennes många skepnader, NASDAQ-börsen. Mycket nöje!
:-)
Skicka en kommentar