Jag har läst flera av Andreas Cervenkas ekonomiska krönikor och fascinerats över hur SvD (t.v. även E24) kan hålla sig med en så kritisk röst. Jag ser dock inga tecken på att han är radikal, snarare låter han som en konservativ som ogillar den unga och degenererade typ av aktörer på finansmarknaden - klippare och girigbukar av alla de slag.
Varför jag inte orkar med hans krönikor är säkert av samma skäl en ytterlig minoritet passerar den här bloggen mer än en gång. Han presenterar sin kritik genom referenser som gemene man inte behärskar eller inte finner tillämpliga. För mig fungerar det inte att läsa kritik mot de grasserande oarterna i det ekonomiska uppblandade med banala, popkulturella liknelser riktade direkt till MTV-generationen av människor. (Paradoxalt nog länkar jag till en krönika där Cervenka även använder en intressant illustration av Fader Tid, Kronos.)
Möjligen har jag fel och det gör i så fall Cervenka till ett geni: Han vet exakt vilken pöbel som numera passerar för övre medelklass och medelklass som aspirerar på sagda prefix - väl moderater hela högen - och han vet att han måste tala de infantilas språk med dem.
Läsarkommentarerna är fyllda av hyllningar till honom som landets bästa ekonomijournalist, och det beror säkert på att dagens materialistiska svensk just inte har mer innanför pannbenet än de senaste tjugo-trettio årens medieunderhållning.
Vi har nu en ny sorts svensk - fullständigt tom i bollen. Hur skulle en sådan kunna se den stora bilden? För dem är marknadsekonomin själva verkligheten. De klarar inte att överge sin mentala bubbla för detta är exakt vad de skolades in i.
Cervenkas horoskop är intressant eftersom de så väl speglar den här dubbelnaturen, den pöbelaktiga skräpunderhållningskonsumenten och den rationella kalkylatorn, som han sökt kombinera i sina krönikor.
Skräpkultur och själens förgiftade tillstånd representeras ofta av Vattenelementet i problem. Här har vi båda Ljusen i Vatten för en som formligen simmar nere i det sublunära kalla vattnet där drömlika fantasier fladdrar förbi och passerar för verkligt liv. Jag har noterat hur Vatten mer än Eld är totala torskar på underhållning - tv och film. Eldmänniskor - det visuella elementet - är påfallande oberoende av att bli matade och hittas istället bland skaparna av fantombilder för undersåtarna som fallit ner i de dödliga vattnen att konsumera.
Cervenkas totala brist på Eld och dominanta Vatten gör honom således till en som lever bland Platons overkliga avbilder av den verkliga världen. Han har sugit upp populistiskt skräpspråk som direkt appellerar till den mer bildseende än intellektuella svensken: "Redan 2009, i finanskrisens första fas, spåddes en tsunami av riskkapitalkonkurser." Genialt eller bedrövligt?
Genom att leva i ett kroniskt tillstånd av försjunkenhet i den sublunära sfären saknar hans myckna Luft tillgång till den verkliga världen, och han tänker, rationaliserar och strukturerar sin kommunikation enbart på basis av innehållet i Vattnet. Ändå är det här inte en uppenbart sinnesförgiftad natur, som så många andra exempel bloggen hittat.
Han lyckas på något sätt leva i två världar samtidigt även om jag finner hans bildspråk billigt och studentikost. För se vilken renhet som råder i Luftelementet, om man tar det för sig. Och ta det för sig bör man eftersom förutom underliggande koppling till öga och intelligens (Solen) Luften äger integritet på ett sätt som skulle få Platon att jubla!
Sol-Intelligensen snappar alltså rötan i Vattnet och där skiftar Cervenka till sin perfekta mentalitet och rapporterar om de giriga vattenkrypens förehavanden inom ekonomin.
Titta t.ex. på den med SEB-chefen Annika "fallskärm" Falkengren nominellt överlappande placeringen i Kräftan av sinnelagets Måne. Kräftan är instinktsdriven och tycks, när mentaliseringens Luft tillkommer (eller andra sidobudskap), förse sig mer än den behöver eftersom den irrationella Vattensjälen står för naturens blinda självbevarelsedrift. Det är i hög grad denna som driver oarterna i finansvärlden.
Men Falkengren har giriga demonen Drakhuvudet (norra månnoden) kopplad till Månen och det har inte Cervenka. Faktiskt, månnodsaxeln tycks i det här horoskopet fylla en annan funktion som jag så väl känner igen från ett annat horoskop tillhörigt en distinkt okarriäristisk person - bloggaren själv. Med "avhuggna" Draksvansen i tionde karriär- och prestigehuset tecknas antingen ett straff - att få huvudet halshugget i karriärhänseende eller att helt enkelt vara ljummen eller avmätt i frågan. "Been there, done that" (i ett tidigare liv). Detta är skälet till att indisk astrologi ofta betecknar Ketu (södra månnoden) som en "mystisk influens", en välgörande distans från identifikationen med alla denna blinda ävlan i världen.
Cervenkas "halshuggna" södra månnod står mycket intressant för en sådan avmätthet eller distans. Faktum är att den halshugger omoraliska Mars i det mest banalt materialistiska tecknet av dem alla, då saker inte fungerar på himlen: pengarnas tecken Oxen!
Så här, i en enda mättad kombination, har vi Cervenkas tydliga beska i frågan om det packet som blint rusar genom världen och föröder den med sin girighet.
Nu förstår vi plötsligt att vi har att göra med en sensitiv Måne i Kräftan. Ett välgörande exempel eftersom den här sinnelagstypen producerat så mycket av rasism och otrevlig girighet på den här bloggen. Genom att uppsöka vissa typiska ämnen där de mest korrumperade själarna håller till, har bloggen utan att först själv fatta vidden, upptäckt varför Vattenelementet ansågs så kritiskt i antiken. Det är samma sak idag.
Den kinesiska filosofen Konfucius sade att, "Alla vet väl att skräpet driver in till land" - dvs det kommer från vattnet och blir till en olägenhet för de "välanpassade" och normala. Konservative Konfucius låter faktiskt mest som någon som talar ur Jordelementets perspektiv, och det är sant, hans ideologiska motpol, taoismen, valde vatten som sin symbol.
Det kan således ligga något helt annat i det Konfucius säger än vad orden tycks peka på. På bokstavsnivå frammanar han en bild av drivved och skräp som samlas i vattenbryn. Men kan kanske avsåg taoisterna, en filosofi som naturalistiskt vände sig mot artificiell statsreglering in i absurdum, en filosofi som var nöjd med att låta livet fortgå från dag till dag, utan att reglera och kontrollera något, utan mänsklig härskarhybris.
Var står då Cervenka? Det är ett märkligt horoskop, i sin kyla (total brist på Eld), men sin nervösa oro (Sol och Måne i Vatten). Ideologiskt (Luftelementet) ser det dock ut som om Cervenka älskar det marknadskapitalistiska konceptet men, som jag inledningsvis gissade, har en konservativ (Saturnus) syn på hur transaktioner skall försiggå.
Notera den fenomenala ömsesidiga receptionen mellan moralens och den tydliga gränsdragningens Saturnus i Tvillingarna och handelsmannen Merkurius (med pengarnas Venus och de stora förmögenheternas Jupiter) i konceptuella Vattumannen.
Notera den fenomenala ömsesidiga receptionen mellan moralens och den tydliga gränsdragningens Saturnus i Tvillingarna och handelsmannen Merkurius (med pengarnas Venus och de stora förmögenheternas Jupiter) i konceptuella Vattumannen.
Cervenka ter sig alltså som storkapitalets försvarare, och det har i denna serietidningsblajande skribent hittat ett perfekt språkrör för att fånga in de obildade massorna, sådana som vi såg blomma ut i sin färdigformade infantilitet redan med den halva generationen äldre Fredrik Reinfeldt. Också den här civilekonomen saknade varje intelligent förankring i mänsklighetens långsiktiga projekt; också han är bara en litet utsnitt av en fullständigt förpestad tid på jorden årtiondena innan den västkapitalistiska modellen totalt havererade.
Jag kan ha fel. Om Cervenka är ett geni (och styrkan i hans blå Luft är inte att missta sig på) skulle jag göra honom en våldsam otjänst genom att säga mer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar