En medryckande skriven artikel från Ann Charlott Altstadt i Aftonbladet om den bråkiga arbetarsonen Michael Moore. Referatet av hans självbiografi ger viktiga detaljer som korrektiv till min strax två år gamla och rätt kritiska horoskopgranskning.
Hans födelseögonblick är så kraftfullt att det går att anlägga nästan hur många perspektiv som helst på det, men typiskt är ju att Altstadt fokuserar den amerikanska hjältesagan i sammanhanget, fokus på personen om än inte den djupare individualiteten. Moore har Solen i det personalistiska egotecknet Väduren strålande mitt på himlen enligt det ålderdomliga helhussystemet, stället för dem med ambitioner om att bli Någon i samhället.
Men hans historia började ju när hemstadens bilfabrik flyttade till Mexiko för att tjäna ÄNNU MER pengar. Och barndomshemmet och rötternas Måne står lägligt nog i arbetarens sjätte hus. För Moores heroiska släktrötter kan man särskilt studera fjärde huset och där hitta den "upphöjda" och rättrådiga Saturnus i Vågen - "själens form" bunden till familjens historia (Saturnus = historia).
Det här är samma opposition mellan en nobel Saturnus och en "linslusande" men framför allt oförblommerad Sol i pionjärtecknet Väduren som jag gav klartecken när den att Saturnusvarv senare manifesterade sig genom miljöpartisten Gustav Fridolin. Jämngamla Annie Lööfs sliriga horoskop innehåller inte alls samma löfte om principfasthet!
Nu ägnade jag mycket av den tidigare kritiken åt att det just var principlöshet som dominerade Moores liv, men nyrikedomens alla vulgära överdrifter är nu en gång för alla arbetarklassens nybörjarmissar. Det var ju bara frosseriet de ville åt. Den sanna insikten om att vissa system är mer rättfärdiga än andra brukar komma först efter ett tag. Därav överbetoningen av den egocentriska Väduren hos både moderata och socialdemokratiska politiker! (Se temastudier.)
*****
Jag färglägger här störningen mellan Eld och Jord i sjätte arbetarhuset. Ambition och fysiska gränser! Den våldsamma ilskan (Mars) går från denna underkastade livssektor mot Moores egen person (ascendenten/1a-huset) där det självprotektionistiska Kräftans tecken i sig kan sägas utlösa en sensationalistisk konflikt då Vatten ligger i ett Eldhus.
Är det därför vi hittade så många Kräftasendenter bland kända Hollywood-skådisar? Har "den privata sektorns" tecken en vilja att komma ut och visa sig på styva linan som ascendenttecken?
Den andra färgade aspekten är oppositionen från underklassen (eller det privata hemmet) till härskarna (eller de officiella agendasättarna) - fjärde till tionde huset. Också väldigt förutsägbart för en som tar sig an frågan om hur ett samhälle är uppbyggt/borde vara uppbyggt.
Ponera t.ex. den sataniska axeln här - vilket konservativt, kapitalistiskt äckel man kan befara! Eller en totalt försjunken missbrukartyp! Helt klart finns det nobless i Eldelementet och Moores Sol i tionde vill något nytt och bättre med samhällssystemet! Och han grundar sig på den stadigaste av alla plattformar: den upphöjda Saturnus i Vågen som har tumme med den KOSMISKA MORALLAGEN.
Så var det sagt, det finns verkligen bättre och sämre människor och våra horoskop visar vårt sanna värde vid födelsen. Det här livet är till för att förstå mer om våra blindfläckar, inte till att jaga mer lyx och flärd på andras bekostnad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar