Här en liten karta som enligt min tolkning förklarar varför John Cusack, som kärat ner sig i svenska Baren-Meral, kommer att sluta som en lika stor loser i kärleken i den här "affären" som han så framgångsrikt spelat i många filmer.
Jag gillar mannen på vita duken, sympatisk så det förslår, och humoristisk i sina blixtsnabba, merkuriska infall. Det är ingen liten intelligens som döljer sig i hans kombination av Solen och Jupiter i Merkurius abstrakt-mentala tecken Tvillingarna. Han har också en het och amorös sida via Venus eggad av krigaren Mars i sensuella Oxen - och det är troligen den sidan som gjort honom den "den vanliga killens" version av filmernas försteälskare. Jag har för länge sedan tappat kollen på alla hans romantiska komedier. Inflation är bara förnamnet.
Bland all smörja (läs: enfaldiga manus) minns jag förstås High Fidelity mot någon anonym och trist danskättad skådespelerska och den enormt roliga filmen där han spelar filmstjärna med och mot en skrämmande divig och självupptagen fd hustru i formen av Catherine Zeta Jones och upptäcker att han egentligen gillar divans syster (Julia Roberts). Och några till.
Meral vet jag överhuvudtaget inte vem det är, eftersom dokusåpavärlden är en förorening för psyket och jag alltid hållit mig mil borta. (Inte för att en redan förorenad människa märker någon skillnad på vad man konsumerar genom dumburken...) Att hon enligt Wikipedia gått från såpavärlden till att blogga för kändisskvallersajten finest.se kan naturligtvis tolkas som att hon mognat en smula, säg fem nanometer.
Ändå är det inte svårt att se varför de här två fastnade för varandra när det möttes i utlandet (Expressen):
Det är naturligtvis i första hand John Cusacks överflödande kommunikation (Solen + Jupiter) som hittade ett bollplank i Merals responsiva Tvilling-Måne. Solen möter Månen är den klassiska indikationen för djupt upplevda band!
Mannen har dessutom sin Måne, sitt psyke, i partnerskapets tecken Vågen och därmed i en Luft-till-Luft-harmoni med kvinnan. Hans Mån-Våg kanske säger något om hur han kommit att fastna i det romantiska facket, i synnerhet som sinnelaget nu disponeras av en Venus upphettad genom Mars!
Ja, inte bara Mars. Här är ännu ett av de ganska vanligt förekommande fallen där Satans huvud grinar illmarigt och kastar in käppar i ödeshjulet. Så lustigt att denna stjärna (Algol eller Beta Perseus) blandar sin influens med just kärleksplaneten, med tanke på hans inmutade filmgenre! Jag säger bara: den romantiska komedin Serendipity mot ljuvliga Kate Beckinsale - en film där Ödet, dvs. livets slumper, spelar huvudrollen!
Men här är varför jag tror Meral skiter i den här affären. Hon har Saturnus illa placerad i Lejonet, den konstriktiva, sammandragande planeten i den utflödande och expansiva Solens eget tecken.
Hon söker ständigt kontrollera sin egen image och fastän det här är en djup aspekt som kanske mer syns i de steg hon tar i livet än genom personligheten, aktiveras denna "älskande män, nej tack - håll dem kort" när John Cusacks amorösa och hetlevrade Venus-Mars kommer i hennes blickfång.
Mannens Venus är inte medveten om att hon håller ett reserverat öga på honom uppifrån den sjunde himmelen, Saturnus krets! Den stackars John Cusack är alldeles för fixerad vid hennes fysiska kropp (Oxen) och sina egna hormonstormar!
Djävulen (Algol/Satan) kommer med all sannolikhet att spela John Cusack ännu ett spratt i kärleken, och den här gången utanför vita duken.
Synd på så rara ärtor! De hade ju så mycket gemensamt. Se t.ex. mötet mellan de bådas himmel i Kräftans tecken, innerlighet och sympati mellan människor som känner sig trygga med varandra. John Cusacks disponent över hans pratiga och snabbt associerande Tvilling ligger i Vatten, och ger en superb bild av varför jag kallat möten mellan Luft och Vatten för "dissociation".
På en miljondels sekund kan de här typerna förflytta fokus från ämnet och associera vidare till ett nytt. Det blir ett pratande utan like när två människor som slirar mellan känslor (Vatten) och intellekt (Luft) kommer samman på detta sätt.
Och Meral har förstås själv en skriande dissociation i sitt horoskop, och oändliga mängder pladder inom sig: se energiska Mars från Fiskarna attackera hennes sinnelag (Måne) i kommunikativa Tvillingarna. Dokusåpastjärna var hennes förra titel. Skvallerbloggare den nya. Skvaller kommer naturligtvis oerhört nära en annan av symptomen på en Vatten/Luft-störning, och en kanske allvarligare variant: desinformatören eller lögnaren.
En bra uppfattning om en sådan gavs nyligen i Uppdrag Granskning där ett klipp från 2005 visade en blivande svensk statsminister tala sig varm för lagen om anställningstrygghet (LAS) och beskriva hur viktig den var eftersom utsikterna att få jobb efter 50 är minimala på den svenska åldersfascistiska arbetsmarknaden.
Och vad gör sedan hans eget kansli fem år senare när det blir dags för besparingar? Jo, sparkar systematiskt människor som varit längst på jobbet och enligt LAS borde varit skyddade från att kastas ut i kylan i sårbar ålder. Fredrik Reinfeldt har Solen i Kräftan (Vatten) och Månen i Vågen (Luft), vilket tyder på att han lever i två världar samtidigt och där den ena sidan av honom kanske söker sätta sig på och rationalisera bort den ångest som kommer ur mörkret.
Hans essentiella natur (Solen) är nere i Vatten, en irrationell zon där känslor dominerar besluten. Men hans sinne (Månen) gör precis som Baren-Meral, spelar kylig och rationell - ja, t.o.m. rationaliserar sakförhållanden eller desinformerar (ljuger) för att han vet att hans äkta känslor i en fråga mer liknar en ond människas diskriminering än upplyst humanism.
Han är ett typexempel på en misslyckad integration av psykets olika nivåer, dvs. han lider av akut omognad. När han öppnar munnen talar bara ett slugt kalkylerande ego. Sanningsbegreppet är just bara ett begrepp för de flesta med slirandet mellan den mentala Luft- och den emotionella Vattenvärlden.
Här kan man jämföra Reinfeldts falska Månen i Vågen med Cusacks goda Måne i Vågen. Den hale politikerns sinne disponeras naturligtvis alltjämt av den förbindliga och harmonisträvande Venus - när ser man Reinfeldt ens höja rösten? Men hans Venus (i Lejonet) ligger i "bakhållets" tolfte hus vilket är ett av den indiska astrologins "onda" hus. Härifrån kommer många besvikelser och svek från världen eller mot världen.
Tyvärr är inte Cusacks födelsetimma känd och det går inte att säga något om husplaceringen för hans Måne. Stannar man vid enbart sinnelaget och dess underliggande disponent Venus, är den kombinationen bra. Skådisen har en jordnära Venus, en kroppslig, realistisk Venus.
Cusacks psyke i Luft bygger alltså på realism och han har även privat framtonat som en närapå rustik typ, handfasta intressen som baseball. Men likväl många filosofiska repliker i hans filmer, definitivt skrivna för honom och hans intressanta Sol med filosofiplaneten Jupiter i filosofiska Tvillingarna!
Cusacks psyke i Luft bygger alltså på realism och han har även privat framtonat som en närapå rustik typ, handfasta intressen som baseball. Men likväl många filosofiska repliker i hans filmer, definitivt skrivna för honom och hans intressanta Sol med filosofiplaneten Jupiter i filosofiska Tvillingarna!
Det finns inte en anstymmelse till desinformation på Cusacks himmel. Han är en av "the good guys". Och där kan jag tro att Merals information är just information och inte desinformation. Hon säger att de är mycket goda vänner. I indisk astrologi är 3e huset associerat med Tvillingarna och mer av ett vänskapshus än i västastrologin där den frågan sorterar under det 11e huset.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar