Folkkäre Lars Winnerbäck, allt mer lik folkkäre Martin Timell för vart år som går. |
När jag läser i Expressen att publiken äter ur Lars Winnerbäcks hand, inser jag hur jag försumligt nog inte granskat det svenska pelarhelgonet. Vad, enligt den astrologiska verklighetsmodellen, knyter honom till det svenska folkkynnet?
Winnerbäck själv först.
Ett av de få fall där den västerländska zodiaken ännu ger rätt soltecken, konstarternas venusianska Våg. Är det något med Vågens tecken i Sverige och riktigt skickliga musiker? Vi hade Jakob Hellmans legendariska enda album, artisten född den 20 oktober. Lars Winnerbäck lägger sig dygnet innan, den 19 oktober. I mina ögon är Salem al Fakir något av det intressantaste som kommit ur Sverige på senare år, en födelse 27 oktober, men alltså Våg och inte Skorpion.
Den kanske märkligaste serien "koincidenser" uppstod när jag började fundera över riktigt folkkära svenskar och hittade en hel serie Vattumän på raken (enligt den sideriska zodiaken). Den spektakulära serien var intressant just för att Sverige är ett Vattumanland (Luftelementet) och där befolkningen, när den öppnar sig, släpper igenom den andliga Solen i förnämlig kombination med lyckosamma Jupiter.
Det här budet säger att svensken, när han/hon är som bäst, är ett under av systematisering! Vattumannen är en logiker. Det är den lågmälda, inrutade svenskheten i ett nötskal, kunnig men fastlåst vid sina egna favoritkategorier (svensken recyclar i läsarspalterna - in absurdum - klyschiga fraser och ordstäv. "På med foliehatten" manar byfånarna, "lyfter på hatten" gör de som sällan läser en bok).
Den svenska intellektuella kvaliteten blir dock livsfarligt lik nazimentalitet när den kombineras med nationalhoroskopets slöddriga undersida, den egocentriska Månen i Väduren och dess materialistiska kringbudskap. Då får vi den typ av svensk som lyssnar till moderaternas själviska budskap eller blir främlingsfientliga. Här lyser inte Solen igenom överhuvudtaget, här råder total andlig förstoppning.
Det är uppenbart att musiken öppnar dörrar till det bästa i människan eftersom landets Sol i Luft så tydligt går igen i dess främsta artister. Ordet "folklig" implicerar faktiskt Luftelementet eftersom Tvillingarna, Vågen och Vattumannen på olika sätt och vis representerar tankar och kommunikation och mellanmänsklighet.
Tvillingarna är kommunikativa band, Vågen äktenskapliga band och Vattumannen beteckningen för alla dessa band sammantaget - Vattumannen är social demokrati och därför är de fem åren av borgerlig förstörelse av det gemensamma goda en olycklig svacka i Sveriges formkurva.
Mitt under denna fortfar musiker att tala till det som fungerar i människan, hennes andliga, pneumatiska Luft-sida.
Lars Winnerbäck har en fenomenal mängd indikationer som talar för honom på födelsehimmelen.
Solen anses visserligen fallen i Vågens tecken, men tänker man efter så är det så bara för att Solen "upphöjs" i egocentriska Väduren mittemot. Solens fall är i själva verket något gott, för här upptäcker själen att rättvisa mellan alla inblandade parter är nödvändig.
Vi har t.o.m. statistik på att brottsligheten är markant högre än genomsnittligt när Solen passerar genom Väduren (och efterföljande Oxen). Egoism är egenmäktighet, tack vare Våg-Solens mer avslappnade förhållande till sin privata framgång förmår den skapa framgång för helheten. Därför gillar publiken Winnerbäck, den märker att han inte är ett fett ego.
Jag vill också mena att den ömsesidiga receptionen mellan Solen och Venus är god i detta fall, trots att Solen är fallen och Venus och Solen är naturliga fiender. (Venus flörtar och lockar till tvåsamhet men Solen är Den Ende, Gud om du så vill, människan som reparerad och hel varelse och därför inte i behov av några allianser.)
Praktiken skiljer sig ibland från den astrologiska teorin och det är uppenbart att Solen i konjunktion med Venus är påfallande vanlig bland framgångsrika konstnärer. Positionen anses göra män mer feminina (precis som testosteronet sjunker med faderskapet enligt nya forskningsresultat), men konstnärskap handlar om att sammanfoga, skapa synteser och nyanser och Venus är alltid inblandad i dessa sammanhang. Mars är för vass och spretig och passar bättre för ikonoklaster. Den är också en extrem individualist.
Winnerbäcks ömsesidiga mottagande involverar dessutom konstarternas Vågen och den ohejdade kreativitetens Lejon, och även om undertecknad (med samma aspekt) kan skriva under på att relationer, viljan eller förmågan till sådana, kan skadas av Solens distinkt självständiga väg, så är kombinationen av Eld och Luft helt friktionsfri och ständigt kreativ. Den som behöver idéproducenter ska söka Eld och Luft i synergi, för där finns de! Det är därför Håkan Juholt känns så mycket fräschare än Fredrik Reinfeldt, den förre har en Måne i Väduren baserad på härskaren Mars i Tvillingarna. Han är redan känd för att vara en god retoriker, vilket är typiskt Mars i Tvillingarna.
Samma placering hittar vi också hos Winnerbäck och här angriper Mars dessutom Jungfruns tecken där vi hittar kommunikationsplaneten Merkurius, härskare över både Tvillingarna och Jungfrun men därtill upphöjd i det senare tecknet. Den är extrema betoningen på det merkuriska i människan har jag kommenterat flera gånger i samband med vassa eller rent av elaka journalister, men hos Winnerbäck ska man nog nöja sig med att konstatera hans avsevärda intellektuella skärpa! Hans venusianska Sol, stödd av Venus själv, tempererar Mars krigiska spets och höljer budskapet i melodi.
Och sist men inte minst sinnelaget - astrologin har en faslig mängd sätt att närma sig människan ur olika psykologiska perspektiv! Månen står i Vatten, i empatiska och drömmande Fiskarna och även här hittar vi en fullträff. Lyckoplaneten står hemma i härskarläge i Fiskarna och visar därmed en ovanligt empatisk sida, särskilt som sinnet nu kan kanalisera detta extra djup.
Ljusen, dvs. Sol och Måne, befinner sig alltså i skilda världar, Solen i Luft medan Månen verkar genom det sublunära Vattenelementet. Man kan teoretiskt argumentera för att den här positionen är mer lyckad än t.ex. egoismens apostel Fredrik Reinfeldt som fått sitt huvud (Solen) under vattenytan (Kräftan) men i gengäld söker rationalisera sin falska politik genom ett sinne i mentaliserande Luft (Vågen). Hos Lars Winnerbäck är det inga problem med den självklara hierarkin. Solen måste alltid styra över Månen, annars går det käpprätt åt helvete.
Det enda frågetecknet är Saturnus, formplaneten. Den är verkligt klent placerad i Kräftan året Winnerbäck föddes. Saturnus i Vatten är verkligen en iskall klump i magen. Jag har aldrig hört en enda låt av artisten, men redan av horoskopet ser jag melankolin. Det är depressiva Saturnus som kastar sin första aspekt och träffar den i och för sig upphöjda kommunikatören Merkurius i Jungfrun.
Winnerbäck tycks kommunicera samma livsleda som Reinfeldt så starkt manifesterar som person. Ångesten som uppstår av att bara leva för sig själv, det privatistiska lilla livet. Detta tycks svenskarna hörsamma och alla på en Winnerbäck-konsert kan praktisera en timmas ohämmad självömkan.
Eftersom jag aldrig sett en låttext av honom kan jag vara helt ute och cykla här. Men jag ser bara individualismens problem avhandlade på den här himmelen. Jag gissar att Winnerbäck växer på samma gren som t.ex. dystra Kent. Jag ser ingen filosofi, ingen strävan efter högre klarhet. Winnerbäck är en sekulär musiker och en begåvad sådan (Solen <--> Venus, Månen + Jupiter).
Han gör sin tilldelade roll i livet väl, men Månen i Fiskarna är inte en filosofisk Måne så det kan mycket väl bli som med min favorit i melankoli-genren, Richard Hawley - en livsverk bestående av tonsatta stämningsbilder. Notera dock att Hawleys Måne i Fiskarna är om möjligt ännu dystrare än Winnerbäcks, för intill ligger nu svårmodets Saturnus istället för uppsluppenhetens Jupiter.
Men slutsumman blir ungefär densamma eftersom Winnersbecks Saturnus angriper Månen via Merkurius.
Utifrån min föreslagna Vågascendent för det svenska nationalhoroskopet blir det dessutom uppenbart varför folket älskar Winnerbäck. Den enes ascendent och den andres Sol ger direkt attraktion (förutsatt att inget annat samtidigt "knäpper av"). Då jag navelskådande blickade åter på mitt livs attraktioner med det bättre könet var det slående hur tydligt samma andas barn dras till varandra. Men detta blev inte uppenbart förrän man räknade om horoskopen till den ursprungliga sideriska zodiaken.
PS. Folkkäre Martin Timell (landets mest överexploaterade nylle?) är givetvis född med Solen i Vågen, han med. Likt Winnerbäck en, som jag uppfattar saken, "win-win"-situation mellan Solen och Venus här också, för i Timells fall ligger Venus maximalt långt före den Sol-i-Vågen den disponerar över, den har övervunnit Venus problematiska i Skorpionen och står åter i Eld, i Skytten.
Där har vi, tror jag, förklaringen till överexponeringen. Venus är inte alltid de högre konstarternas beskyddare, hon är också horan, och i den vittförgrenade Skytten prövas precis alla lätta vägar till en inkomst. Venus disponeras här av de lätta pengarnas och framgångens Jupiter, som i Jungfruns tecken får en anstrykning av det tecknets privatistiska profitmentalitet: "Mer åt mig."
Ja, Timell kan vara en av landets girigaste människor och detta pga av att också psyket stämmer in i samma visa: Månen befinner sig i det ständigt hungrande Vattentecknet Kräftan (se vidare Annika 'Fallskärm' Falkengren för en diskussion om psyket i begärets tecken).
Det är således inte för att Timell är en absurd linslus han alltid är med i ett gäng produktioner samtidigt (det känns så i alla fall), utan för att han har en gnagares mentalitet. Här tror jag Winnerbäck går en annan väg, en väg med mer integritet. Winnerbäck har en Jupiter rakt motsatt Timells och han identifierar sig med djupet i svårmodet över den snickarglädje som Timell fyller den korta tid i livet han som alla andra har.
Våra horoskop kräver inte det orimliga av oss, men de visar vad vi vigt våra liv åt...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar