(Den här långa, niosidiga långa artikeln handlar om mer än enbart textildesign. T.o.m. lite filosoferande om varifrån vårt sinnesinnehåll kommer, har pressats in!)
Först, jag kunde inte låta bli frestelsen att göra en "look-alike"-sammanställning sedan jag sett att kläddesignern Carin Wester tilldelats priset Guldknappen 2009. Jag råkade se varuhuset Åhléns foto av henne, och det var andra gången det ringde en klocka för just det här paret.
Många minns säkert den sympatiska och lätt karismatiska nyhetsuppläsaren Anita Jekander (t.v.) som tyvärr fick en mindre stroke och försvann (vad jag vet) från det offentliga livet. De här två skickar båda häpnadsväckande snarlika "själsliga signaler" via sina ögon. Och ansiktsform och arbetet med muskulaturen kring munnen är inte helt olika, heller. Vi ska se på deras respektive horoskop till sist.
Vad gäller Carin Wester som textildesigner ger astrologin intressanta indikationer. Här finns en hoper av de irriterande aspekter som de flesta människor föds under men gör så olika saker av!
Två huvuddrag dominerar Wester. Först och främst är det slående hur tajt integrerad Luft som finns här, och en stadig bas i Jordtecknet Oxen: böjelsen att tänka rationellt runtomkring givna materiella faktorer.
Jag ska inte påstå att jag kan gå in i designerns själ och se inifrån hennes ögon, men nog måste detta vara en ingrediens i hennes framgångsrika skapande: att FÖRST studera fysiska material och DÄREFTER se "strukturer" och mönster växa fram i tanken utifrån det naturgivna!
Dvs, Jordelementet äger prioritet, precis som jag i inlägget om Charlie Sheens kritik av kvinnor (Venus i Jungfrun) påpekade att kärleken i ett urskiljande och analytiskt Jordtecken förberedde för efterföljande Vågen, där i Luftelementet den klara konceptionen om skönhet (Venus) lyser fram som självständiga mentala ideal. Luften abstraherar och rationaliserar principerna för skönhet ur konkreta "jord-manifestationer".
Så låter nu bara ateistens syn på saken: det är vår tidsålder som påstår att inget kan finnas i tankarna som inte först har slunkit in genom våra sinnesportar ut mot yttervärlden! Detta är en lögn, och djuppsykologin har vetat bättre i hundra år, men på grund av den materialistiska tidsandan når inte kunskapen ut.
Carl-Gustav Jung upptäckte i sina studier av institutionaliserade schizofrena att de faktiskt yttrade sig om sakförhållanden i främmande kulturer som de inte på något sätt i världen kunde känna till. Hans märkliga iakttagelser ledde honom att postulera eller rättare återintroducera en mycket gammal mänsklig föreställning: det kollektiva omedvetna - en evig pool av minnen som mänskligheten likt flitiga myror drar hem till sin stack.
Det här minnena kan naturligtvis inte lagras lokalt i den enskilda hjärnan - de måste finnas i en "andlig dimension" av något slag. Genast ser vi hur knäckande på kant med sin materialistiska samtid Jung hamnade, där den rådande myten förklarade att minnen lagras i den enskilda människans hjärna (och blir till intet i samma ögonblick kroppen dör).
Accepterar man den äldre mänsklighetens insikter - från, säg, innan Upplysningen och den nya "förnuftsmänniskan" (en dåre, om du frågar mig), så skulle Carin Westers Luft/Jord-kombination tolkas annorlunda, som att hon inom sig bär mentala mönster och former som hon projicerar mot lämpliga naturmaterial eller halvfabrikat (Jordelementet).
Luftelementet är alltså Formens princip1 och Jordelementet har som vanligt den "enkla" rollen av fullbordad och fullt materialiserad slutprodukt. Det konkreta.
Omvänt blir alltså Jorden ett medel för Carin Wester för att synliggöra sina mentala mönster eller kartritningar, och det är ju faktiskt för sina idéer hon får priset, inte för att juryn är fallna sensualister som dyrkar tygkänslan i sig utan för att de ser textilkonstnärens tankar bakom de färdiga plaggen! Säkert är själva utförandet en del av skälet, men väl gjorda sömmar tillhör kategorin handarbete och är inte det som förlänat henne Guldknappen.
Omvänt blir alltså Jorden ett medel för Carin Wester för att synliggöra sina mentala mönster eller kartritningar, och det är ju faktiskt för sina idéer hon får priset, inte för att juryn är fallna sensualister som dyrkar tygkänslan i sig utan för att de ser textilkonstnärens tankar bakom de färdiga plaggen! Säkert är själva utförandet en del av skälet, men väl gjorda sömmar tillhör kategorin handarbete och är inte det som förlänat henne Guldknappen.
Det andra tydliga draget i Westers horoskop är den nästan skrämmande svåra störningen mellan Luft och Vatten. De som läst åtskilliga av bloggens inslag vet hur kritisk den här icke-mixen kan vara. Luften kan inte andas under Vatten, rationaliteten dukar under för irrationella impulser, vilka sorterar under det mer instinktiva Vattnet. Olika kombinationer av Luft- och Vattentecken ger olika "typiska" effekter och kanske värst är det sociala utstötningssyndrom som giftiga vattnet i Skorpionen kopplat till den sociala grupptillhörighetens Vattumannen (social grupp som ett mentalt koncept).
Lustigt nog tror jag att Carin Westers Luft/Vatten-kombination av Tvillingarna och Fiskarna först nämndes i samband med Lady Gagas horoskop. Och vad är den senare känd för om inte sina märkliga kläder, designade av henne själv!
Fiskarna representerar en fullständigt irrationell föreställningsförmåga, den lyder överhuvudtaget inte under Luftelementets logiska impulser, så räkna med lustiga - inte sällan fyndiga eller lite knasiga - uttalanden eller handlingar där Fiskarna dominerar ett horoskop. När samtidigt Tvillingarna eller Luft i allmänhet kopplas in i bilden, då kan man räkna med att själva den mentala strukturen är djupt involverad, det är alltså inte bara omedvetna utrop på kant med det förutsedda utan en människa som överlag tänker annorlunda än andra!
Det är av den här anledningen som jag tidigare sökt precisera området där Vatten/Luft gör bäst ifrån sig: som "knasig" konstnär, som originell eller excentrisk typ. De svåraste fallen vittnar istället om mentala störningar och i en gigantisk stor gråzon som sällan eller aldrig når tidningarnas kändisspalter har vi "medelsvensson", måttlig utbildade individer som har svårt att hålla isär sak- och personfrågor. Intellektuell dimma med andra ord. Vattenelementet "läcker in" i det som borde ha varit ett rent intellekt så att individen skriver med talspråk eller talar känslospråk.
Utvikning. Det är samma med alla blandningar av elementen. Bara i de värsta fallen blir störningen mellan Eld och Jord korstågsfarare och militanta feminister - hos den breda massan vittnar den här svåra kombinationen bara om en mild otillfredsställelse. Passionen eller begärets eld är större än vad livet medger. Man suktar över mer Jord (döda ting) än Ödet tillåter i detta liv.
Inte sällan är detta själar som nu börjat betala tillbaka för överdriven konsumtion i tidigare liv. Och med "överdriven" menas inte att var och en varit kunglig utan helt enkelt haft ett klarare öga för det man ansett vara sin rätt än för sina skyldigheter att ge av sig själv till omvärlden.
Tittar man noga på Carin Westers slingriga turer mellan elementen är det inte svårt att se hur lyckligt lottat hennes födelseögonblick är, trots total avsaknad av Eld. Hon slipper det egoistiska begäret som Eld i konfrontation med Jord så ofta omvittnar, och är fri att helt fokusera sin mentalitet mot Jorden. Och från det utomordentligt goda Vattnet (Månen + Venus) får hon gäckande impulser som hon söker översätta i mentala mönster.
Givet att Jord och Vatten totalt relaterar till en inomvärldslig människa och att ingen som helst Eld blickar bortom vår jordiska värld här, utgår jag från att Wester sysslar med "art for art's sake" och inte design för att hylla Skaparen som en konstnär hade sagt för några hundra år sedan. Denna Luft/Jord-varelse designar för att det är det hon är duktig på. I motiveringen till Guldknappen 2009 nämns också Westers solida ekonomiska plan och välgrundade organisation - så många konstnärer är ju bara hönshjärnor!
Och vem kan säga mot detta, som minns att Solen i Oxen representerar en materialistisk och monetär typ av grundinriktning, och att hon har en väldig aktivitet i granntecknet Tvillingarna, vars härskare ju är handelsmännens skyddshelgon! Och se hur lyckobringaren Jupiter verkar från mönstrens (den konceptskapande mentalitetens) Lufttecken Vattumannen, och hur Vattumannens mer övergripande tankemönster välsignar Tvillingarnas tecken där vi har det hårda arbetets Saturnus i kombination med initiativtagaren och ständigt energiske Mars.
Saturnus är bra placerad i Lufttecknen (härskar över Vattumannen, är "upphöjd" i Vågen och alls ingen miss här i Tvillingarna). Vad den dessutom gör är lägger band och påtvingar ystra krigaren Mars en viss självdisciplin. Just som juryn menar, finns här en realism och sundhet i affärsplanen (Tvillingarna). Som hos Lady Gaga är det kanske bara Tvillingarna - ett rörligt och följsamt tecken - som har någon chans att samverka med ett rörligt och följsamt Vatten som det i Fiskarna.
Saturnus blir inte frivol av att stå i ett rörligt tecken, i rörlig Luft får den en större mental spelplan. Jämför med härskarläget Saturnus-i-Vattumannen: detta är bilden av en dogmatiker, en som redan vet hur saker förhåller sig. I Tvillingarnas tecken sysslar man ännu med att organisera (Saturnus) frukterna av ens mentala sondering!
Saturnus har en hemskt anspråksfull sida som egentligen bara lindras vid dess upphöjelse i Vågen där den blir "himmelsk rättrådighet" eller nåderik (tempererad av Vågens härskare den harmoniska Venus). I Tvillingarna är Saturnus lika amoralisk som dess flyktiga lille buse till härskare, Merkurius, men gör, som sagt, sitt organiserande strukturerande jobb "on the fly".
Carin Westers Saturnus saknar dock den yttersta auktoriteten i dess tendens att organisera medan den är ute i rörelse. I det här horoskopet är det Jupiter i Vattumannen som med sin lyckospark (planetära aspekt) är en "avsändare" - från det FIXERADE KONCEPTETS tecken. Jupiter uppmuntrar Saturnus/Mars till sina Tvilling-lika utfärder. Synnerligen intressanta omen om en mental vitalitet detta, när man börjar tänka efter.
Och, som nämnt i tidigare inlägg, fastän både Saturnus och Mars är "naturliga illgärningsmän" (Mars skadar och misslyckas han är Saturnus den yttersta gränsdragaren som gör slut på vårt liv), så gynnas situationen av att "den äldre" (Saturnus) tar ett kontrollerande grepp om "den yngre" (Mars). "Gammal är äldst" och genom hårt slit har Saturnus ändå en plan den vill konkretisera.
Så vad Jupiter här gör är att "lyckönska" och välsigna den saturniska planen om att organisera på Tvillingarnas okonventionella sätt. Återigen: jag kan tänka mig att Saturnus hemma i härskarläge i antingen Vattumannen eller Stenbocken hade blivit en klassicist - "lillgammal" placering som gärna ansluter sig till politiskt korrekta koncept.
Jag erkänner att jag inte systematiskt studerat om det fungerar sämre för t.ex. individer med mycket rörligt Vatten i kombination med fixerad Luft, men logiskt borde det vara så. Vattumannen (Luft) vill skapa fasta mentala ramar, men undermineras av sin egen strävan om stabilitet av irrationella underströmmar av känslor (Fiskarna) som sticker hit och dit. Det är svårt att veta vad som blir av en sådan människa - kanske en som blir alltmer rigid och förnekande till sina inre känslor tills hon spricker!
Hos Carin Wester delar alltså Fiskarna och Tvillingarna samma guna eller kvalitet, så att hennes kvicka tanke inte är främmande för att följa upp irrationella eller oväntade känsloimpulser. Men märk dock: Jupiter i fixerad Luft. Hennes framgångar kommer genom att till sist fixera och låsa sin myllrande brain-storming i ett slutgiltigt mönster eller koncept! Människor med Jupiter i rörliga tecken hittar istället sin lycka i livet genom att upplösa eller vidareutveckla andras "fixeringar"! Det är därför världen aldrig tar slut... För varje person som skriver historia, kommer snart nog en historierevisionist och beskriver berättelsen lite annorlunda, via andra infallsvinklar...
*****
Varför liknar Jekander och Wester varandra? Jag tror det är en kombination av Oxen och Fiskarna som ger den här fysiskt starka utstrålningen. Jag flyttar fram Jekanders födelse några timmar efter midnatt så att Månen hinner in i Fiskarna, och simsalabim har vi den fantastiskt feminina och tilldragande kombinationen av Månen och Venus hos dem båda!
I Oxens tecken befinner sig visserligen inte samma planeter, men Jekanders Jupiter och Westers Sol är båda planetära vänner: Solen rättigenom en eldplanet och Jupiter har en eldig sida via härskarskapet över Skytten.
Jag finner det talande att Jekander saknar Westers Luft men istället har Solen upphöjd i Väduren - huvudets tecken. Hon producerade inga egna tankar i sin karriär som journalist men var det huvud svenska folket såg tala till dem varje gång de knäppte på sin nyhetssändning. Väduren är, som sagt, något av en linslus som upplever att den blir sedd bara om den personligen utmärker sig.
Eftersom hallåor och nyhetsankare nu bara har ett kameraöga framför sig i studion är det passande att den här väduriska egokicken är kombinerad med det fantasifulla Vattenelementet, så att de faktiskt har en kick av att i inbillningen veta att det finns en publik framför dem. Den kombinationen av Vatten och Eld har Jekander via sin Sol-Vädur och djupt fantiserande Mån-Fisk.
Kombinationen av Eld och Vatten ger "sensationalism" och lite elakt talat, vad är egentligen kvällsnyheterna för de svenska soffpotatisarna bänkade framför tv:n annat än sensationalism - sprakande gnistor levererade till sinnena utifrån stora världen? Hur många säljer villa och bil och går ut i revolution efter att ha fått sin kvällssil flyktiga rapporter av eländet? Hela medieindustrin är ett Vatten/Eld-fenomen, ett enda långt narkotiskt rus av sinnesstimulans. Ett vanebildande preparat som blockerar människan från hennes inre kreativitet. Folk rationaliserar sitt missbruk genom att kalla det "att vara omvärldsorienterad". Nys!
Från detta badande i bilder och känslor är Carin Wester långt borta - och egentligen Anita Jekander också under sina nyhetsuppläsarår - hennes klipplika bas i Oxen får inte missas! Jupiter i Oxen: "framgång som stabilt ankare". (Likväl var det "sensationalism" som drog henne till nyhetsjournalistiken.)
Westers brist på Eld är gåtfull eftersom hon inte tycks det minsta intresserad av att "synas" eller "glänsa". Hon jobbar med sina mentala modeller och sina material, och med stor framgång dessutom! Det är lite förvånande hur det visuella Eld-elementet saknas, men med Eld hade hon kanske varit fotograf eller bildkonstnär och inte "material-konstnär". Det finns något djupt rimligt i att "känna och plocka" med tyger inte ligger under Eld utan under Jord - och så tankarna (Luft) för att ge form åt materialet.
Wester är ett exempel på hur bloggens tidiga uppdelning av Eld/Luft som "kreativitet" och Vatten/Jord som "materialism" (eller konsumtion av andras skapande) känns lite förenklat, om än inte helt fel. Det är inte Jord som kreerar här utan Luft.
Faktum är att "sensationalismen" - där Eld ingår - redan från bloggens början var en hybridform som i vissa fall uttrycker sig som upplevelsenarkomani men i andra fall brinnande och sprakande artisteri (som Madonnas påfallande Eld- och Vattendominerade horoskop). Det typiska för den senare är att de konsumerar med samma begär som de kreerar!
Smaka dock på "känslan" i elementen - Madonnas yrväder via Eld/Vatten är en helt annan verklighet än Carin Westers dämpade drama. För den senare, som jag föreställer mig, rätt kolugna och jordnära naturen, når dramatiken där Luft och Vatten rörs upp aldrig utsidan. När intrycken från den fysiska världen (Jordelementet) skvalpat runt i det registrerande inre sinnet (Månen/Vatten) och rört upp tankar och idéer, gestaltar hon sig via sin aktiva livsvägs Oxe: via solid och stabil konkretion. Horoskop helt utan Eld är aldrig särskilt dramatiska, vilket nog säkert känns rätt lugnt och skönt!
_____
1. Detta är en förenkling. Som jag f.n. förstår den gamla platonska filosofin, bjuder Eldelementet den bästa analogin till världen av Former (gudomliga, levande Intelligenser enligt Platon). Men vi människor skapar oss via Luftelementet konceptioner eller medvetna uppfattningar om det vår ande (själv av samma art som Formerna) direkt kan beskåda.
I den här meningen saknar Wester direkt kontakt med andevärlden och är därför en "materialisk ande" - Solen i Oxen engagerar sig i andevärldens fysiska manifestationer, andens död för att ting i denna världen ska kunna uppstå. Hennes Luft är mer länkad ner och in i världens verkligheter ("rationalism") än upp och ut i lyssnande efter andra världar. Och det är just det som gör henne till en textilkonstnär istället för "andeskådare" eller "medium"!
2 kommentarer:
Intressant :)
Men jag är inte så bra på sånt här en, men jag försöker. Vilka är de sista 6 graderna? Och om man flyttar tillbaka tecknen, gör man det med alla, ex. om man har skorpionen i mars så blir det vågen, och första huset i solen så blir det tolfte?
/Angelica
Det kan vara lite omtumlande att som västerlänning inse att den västerländska astrologins grundare, Ptolemaios i Alexandria, skrev så otydligt om Väduren och vårdagjämningen att alla som följt i hans spår trodde Vädurens tecken alltid sitter ihop med vårdagjämningen. (Det är därför vår astrologi har fasta datum för när tecknen börjar sina trettio grader innan nästa tar vid.) Indierna mottog samma astrologi från Babylon men gjorde inte det här misstaget.
Några ord om att vårdagjämningen i verkligheten "backar" genom zodiaken i översiktsartikeln Vad är siderisk astrologi?
"De sista sex graderna i den tropiska zodiaken" - man måste ha ett komplett horoskop för att se hur långt fram i varje tecken planeten ligger. Sedan subtrahera cirka 24 grader från den positionen (Planeter _och_ ascendenten).
De tolv husen står fast - om man använder "helhussystemet" som den här bloggen använder. Det är det allra äldsta. Titta på de Carin Westers runda horoskop: zodiaktecken och hus (tårtbiten) ligger kant-i-kant. Hade hennes födelsetid (ascendent) varit känd hade bara en markering för ASC ritats in någonstans i det första huset som vilken planet som helst!
Det finns många olika hussystem, och valet att gå tillbaka till den fungerande sideriska zodiaken, lämnar dig fri att välja vilket hussystem du vill. Men på den här bloggen går jag tillbaka den senantika enkla horoskoptypen. Den påminner om hur tydliga horoskopen var på den tiden. De viktiga grunddragen syntes verkligen.
På http://www.astro.com kan man beräkna västhoroskop och sedan manuellt subtrahera knappa 24 grader från födelseplaceringarna (fuskmetoden funkar bara på vår tid, för felet blir mindre ju närmare man närmar sig Ptolemaios egen tid).
Men missa inte det fina gratis horoskopprogrammet ZET Lite (för PC-datorer, ej MAC) - se sidan med länktips (rödfärgad artikel i höger spalt).
ZET är emellertid extremt innehållsrikt och blir inte lättare av att de skickliga matematikerna som byggt det är från Ukraina - deras engelska så dålig att online-hjälpen bitvis knappt går att förstå! Några introduktionsartiklar om astrologins grundidéer (astronomi, med mera) bör man ha läst för att förstå vad man gör med ett horoskopberäknarprogram. Sånt material finns inte på den här bloggen.
Skicka en kommentar