Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


måndag 3 januari 2011

Bokbussen kommer alltid i rätt tid

Ett kanhända trivialt inlägg om passerande (transiterande) planeter i skyn och vad som händer på jorden, utan några större försök till "förklaring".  Ute i världen har Chile haft en märkbar jordbävning under precis samma nymåne som förra januari utlöste katastrofen i Haiti.

I delar av världen är det dessutom dags för partiell solförmörkelse (AB, DN, Expr), vilket med astrologins nomenklatura beskrivs som ett möte mellan Solen, Månen och den matematiska entiteten Drakhuvudet eller Rahu. Hos undertecknad viss släktdramatik i dagarna två (kritik och osämja) men inga skakningar i marken. Tills den här boken ramlade ner i brevlådan med en liten duns.

I början av december upptäckte jag en bok av amerikanska matematikern Richard L. Thompson som väckte min nyfikenhet fast jag brukar vara försiktig med böcker där man kan misstänka högre matematik.

Men tanken att det skulle ligga ytterst avancerad astronomisk kunskap inbäddad i gamla religiösa indiska skrifter fascinerade - särskilt som jag just i december tre år tidigare upptäckt den sideriska zodiaken via just vedisk astrologi. 

Jag beställde ett exemplar via en handlare knuten till Amazon, men efter några dagar avbröts beställningen - boken inte i lager. Skulle jag kanske låta boken vara? Är det en av dem som bara kommer att bli stående i hyllan, oläst? Jag lyssnade inåt fem sekunder men hörde inget nej. Jag beställde boken på nytt, från en annan handlare.

När jag nu tittar på horoskopet för närapå minuten då boken anlände och granskar dagens "sekundvisare" Månen på himmelen och hur horoskopet krokar fast i min medfödda ödesplanet Saturnus (Kronos, Shani, "den som mäter och reglerar), verkar det faktiskt som om allt är på exakt bana - inklusive den första säljaren som hade slut i lager och därmed skenbart fördröjde boken en tid!

 






















Bokankomst
Bokköpare
Asc ~2,
Ketu 9
Asc 10,
Måne 12
Venus 21
Sat 23 Rahu 10
Sol 6, Mars 8,
Merk 27
Ven 3, Merk 27 Jup 11

Måne+Rahu 9,
Sol 19, Mars 27
Sat
Jup 3 Ketu 10

(Hela grader - som i antiken! Nollan fanns ännu inte utan tecknets första grad indikerades med "1".)

Att min natala Saturnus just nu triggas av Rahu kan vara intressant [1], men det är definitivt "sekundvisaren" Månen bland transiterna som matchar den medfödda Saturnus på ett intressant sätt (och involverar bokköparens egen person pga. oppositionen till ascendenten). Att jag råkade vara hemma idag och se när boken faktiskt anlände (under min medfödda ascendent) gör bara den himmelska precisionen än mer kuriös.

Har jag varit indisk astrolog i ett tidigare liv? Vilket karma "knäppte av" min matematiska förmåga i detta liv? (Jag menar mig inte lida av diskalkyli, men jag ogillar verkligen matematik, befattade mig motvilligt med den aspekten under några it-år såväl som vid horoskopberäkningar. Det finns inget traumatiskt kring siffror från barndomen.)

Jag har via olika källor, hypnoterapeuten Michael Newton, synske Edgar Cayce med flera, kommit att uppfatta att det verkligen är så att vissa talanger kan "knäppas av" under vissa liv på jorden. Själen behöver lära sig något annat!

Men man kan inte utesluta att hela den här "mjuka" beskrivningen kring skiftande "behov" under själavandringen mörklägger något betydligt grymmare - predeterminismens obönhörlighet! Jag vet inte och tror ingen annan heller har det absoluta svaret. Om predeterminism är sista ordet är vi alla ombord på en tripp som redan är färdigskriven och där våra slutmål också är kända - på ett visst medvetandetillstånd.

Astrologiskt tror jag vi i den här transiten över en natal himmel har en principskiss för hur reinkarnationens "effekter" eller "karma" följer vår Världssjäls rörelser (planeterna). Det som var gårdagens verklighet trillar idag in i våra nuvarande liv i formen av små emblem eller föremål och, förstås, viktiga händelser!

Evigheten har en fenomenal förmåga att byta kläder hela tiden men ändå bygga på samma principer... Kanhända är det här en alltför naiv syn på evighet kontra tidsbunden verklighet. Men den är åtminstone lätt att förstå för ett jordbundet merkuriskt intellekt!

Och Sverige är verkligen i behov av att kugga i den klassiska filosofin och metafysiken - här tycks materialism härska oinskränkt över vad Reinfeldt kallat "det sovande folket". Själv är landsfaderns horoskop inte bara sovande utan helt förmörkat - det är väl därför folk litar på honom i förtroendemätningar! Lika barn leker bäst.

Himmelen däremot, varifrån livets spelregler utgår, den ignorerar inte bara svenskarna utan hela västvärlden. Det är underliga tider på Jorden. Har jag någonsin varit här förr och det varit så lågt i tak... Fråga dig detsamma i natt och låt den inre vägledaren berätta om gamla strövtåg under stjärnorna då luften var friskare.

Beträffande västs och i synnerhet Sveriges framtid, säger svenskamerikanen Jan Kallberg det inte rakt ut i sin intressanta analys, men vi kommer att få den radikalisering vi just börjat se tecken på. Demokratin är död, hur många gånger än den tredje makten - mediefolket (ett värre patrask än t.o.m. politikerna) - upprepar de tomma orden.



_____
  1. Jag utelämnade månnoderna under många år, vilket jag nu ångrar då vedisk astrologi fick mig att förstå hur viktiga de är. Jag observerar dem i olika horoskop men skyndar långsamt.

    Rahu och Ketu är lika tunga som Jupiter och Saturnus i termer av att långsamt släpa sig fram genom zodiaken/husen och både sätta stämningsläget och introducera händelser. Rahu/Ketu borde också framkalla effekter som man t.ex. inte kan räkna med från flyktiga och lättviktiga planeter som Merkurius och Venus i transit.

    Men vad innebär Rahu på en medfödd Saturnus? Ska det bli ett personligt "Haiti" för undertecknad i år, eller är det medfödda "karmat" bättre?

    Framför allt, hur ser indisk astrologi på den saken? Framlidne Charles Carter, vars "västastrologiska" böcker jag uppskattat så, underströk en princip när det gällde transiter som föreföll sund. Faktiskt så sund att den går att läsa på minnessajten till hans ära - "Carter's Law of Excitation".

    Men observera att texten rör om transiter som triggers till sekundära progressioner (födelsehoroskopets natala placeringar framflyttade efter en formel). Sekundära progressioner finns inte som metod i Indien och därför är inte frågan besvarad vad en Rahu-passage över en tung och viktig planet (som undertecknads Saturnus) innebär.

    Kan det vara så enkelt att "zoomfaktorn" eller "megafonen" Rahu förstorar upp Saturnus betydelse under en begränsad tid? Och att det uppstår "spikar" eller incidenter när ytterligare någon planet springer förbi - som dagens Måne befann sig i exakt konjunktion när boken om gammal, sedan länge förlorad kunskap om rymden anlände?

    Den här frågan måste upprioriteras, den är central för tänkandet kring transiter. De Fouw & Svoboda kan ha talat om saken i deras övernaturligt kompakta och informationstäta introduktionsbok, men då har jag glömt det.


Inga kommentarer: