Man och kvinna som visar egen makt, Crowe & Seijerstad
I en avmätt kommentar till den senaste filmversionen av Robin Hood beskriver morgonradion P1:s recensent insatsen från Russell Crowe som träig och filmen som helhet tråkig. Crowes stenansikte gjorde sig bättre i Ridley Scotts Gladiator, menar recensenten.
Den nyazeeländske skådespelaren har bara nämnts kort på bloggen i samband med hans svårkontrollerade aggression (senast i BBC-intervju, se AB), en aggression som identifierades som det generella "egenmäktighetssyndrom" där både Vädur och Stenbock är lystna på att visa framfötterna, och särskilt Stenbocken är kyligt kalkylerad i sin strategi för att erövra världsberget.
Men i mötet mellan Eld och Jord tappar Stenbocken (Jord) sin svala rationalitet, och egenmäktigheten kan ta sig fula och grova uttryck. Se t.ex. detta inlägg om den barnmisshandlande katolske prästen! (Nytt fönster.)
Men i mötet mellan Eld och Jord tappar Stenbocken (Jord) sin svala rationalitet, och egenmäktigheten kan ta sig fula och grova uttryck. Se t.ex. detta inlägg om den barnmisshandlande katolske prästen! (Nytt fönster.)
Crowe har visserligen kastat telefoner i huvudet på hotellpersonal och annat, men han har uppenbarligen haft turen att hitta filmens värld. Där han kan leva ut sin aggression som i en skyddad verkstad eller låtsasverklighet! Idrottsarenan hade varit en annan legitim kontext - och det är ju just i en romersk arena hans paradroll i Gladiator utspelar sig.
Jag vill också minnas någon roll som kapten till havs och ideliga kanonstrider med andra fartyg... "Krigsskådeplats" erinrar om dessa avgränsade zoner där zodiakens mest krigiska kombination med fördel kan placeras.
Det var därför fullständigt logiskt att hitta norska krigskorrespondenten Åse Seijerstads horoskop i den här kategorin där folk vill visa sitt mod och sin egen makt - och ofta nog tappar balansen och blir egenmäktiga.
Det var därför fullständigt logiskt att hitta norska krigskorrespondenten Åse Seijerstads horoskop i den här kategorin där folk vill visa sitt mod och sin egen makt - och ofta nog tappar balansen och blir egenmäktiga.
Som den laglöse Robin Hood finner man den logiska konsekvensen för den egenmäktige och ur ett perspektiv är Hood just bara en gangster som egenmäktigt stjäl från de rika och ger till de fattiga (kommentar i SvD, recension i AB).
Aftonbladet ger ett nyckelcitat som perfekt visar egenmäktighetssyndromets förgrovande av psyket tills det i värsta fall inte längre ser skillnad mellan folk och fä:
Alls icke! Själar föds många gånger till jorden. En del fastnar i svåra maktrelaterade komplex och får för sig att egenmäktighet är lösningen!
Lämnar vi legendens och filmens värld kan naturligtvis kontrasterande budskap mildra ett egenmäktighetssyndrom så att vi just får en vilja att visa framfötterna. Crowe är känd för sin tävlingsinstinkt även privat. Flöt det inte förbi en historia häromåret där han utmanat en intervjuande journalist i något äventyrligt eller t.o.m. farligt?
Franska www.astrotheme.fr uppger tyvärr inte källor för sina födelseklockslag, men en rollmask eller ascendent i Stenbocken som huserar ett fallet eller debilt psyke (Måne), stämmer förträffligt på Crowes uttryckslösa ansikte. Månen är vanligen ett rörligt sinnelag men här står det distinkt under den stoiska och begränsande Saturnus kontroll. Crowes psykologiska begränsningar gör honom beroende av rätt roller, för "hans grej" är just att spela stenget, obändig, envis och med maktambitioner!
Naturligtvis avslöjar Crowes uppbrusande humör att han inte är en stoiker och här finns mycket Eld och Vatten ("sensationalism" eller rubrikskapande samt behovet av ständiga kickar). Det är just hans förmåga att nästan röja mänskliga känslor bakom stenmasken som gör Crowe intressant för filmskapare. Hade han inte varit något utom en Mån-Stenbock hade resultatet varit den helt själlösa människan, en strikt kopia på importerade förlagor.
Bloggen har f.n. utkorat olyckliga unga Heidi Montag och alla hennes plastikoperationer som praktexempel för den här typen som totalt köpt världen och förlorat sin själ. Själ, som ju tecknas av Månen hemma i sitt eget tecken Kräftan, motsatt fallet ner i världen, fallet till Stenbockens vilja att objektifiera och konkretisera alla drömmar. (Men alla drömmar bör inte förkroppsligas och bli "verklighet"!)
Russell Crowe är intressant på ännu ett sätt från bloggens perspektiv. Det är inte många dagar sedan en olycklig moders horoskop inspekterades. Alla tecken tydde på att det biologiska systemet naturligt ville abortera fostret men läkarvetenskapen (och kanske modern själv) sökte till varje pris få havandeskapet att fullbordas. Resultatet blev varken hackat eller skuret, ett extremt tidigt fött barn med svåra handikapp.
När jag sedan sökte andra födslar samma vår (1964) hittade jag bara ett fall av 3.900 sparade horoskop - en journalist. Men det journalisten skapade sig rubriker för var ett pådrivande beteende i en intervjusituation som påminde märkbart om havandeskapsdramats problem med att förstå när det var läge att dra en gräns!
Crowe föddes drygt två veckor före dessa två fall, men prova tanken att hans tvångsmässiga och impulsiva aggression är samma kraft som sökte trycka ut fostret långt innan det var färdigformat, samma tvångsmässiga kraft som drev journalisten att inte sluta ställa frågor ens när idrottskvinnan brast i gråt!
Utifrån dessa två tidigare inlägg väljer jag därför att svartfärga den ömsesidiga receptionen mellan Fiskarnas och Vädurens härskare, fastän den tekniskt anses vara en tillgång.
Och här är astrologin i ett nötskal: var sak på sin plats! Den här planetkombinationen har säkert sina områden där den kommer till pass, även om jag i det här läget har svårt att komma på något. Dragardjur? De minst begåvade soldaterna i krig, de som skickas fram först som kanonmat?
Crowes Sol i Fiskarna visar att hans "mission statement" ändå ytterst sett inte är segrarens och individualistens. Fiskarna är ego-offrets tecken och därför är hans död i Gladiator och återseende av de sina i Elysium hans optimala filminsats. Där "gjorde" han sitt soltecken, utgångens Fiskarna.
Aftonbladet ger ett nyckelcitat som perfekt visar egenmäktighetssyndromets förgrovande av psyket tills det i värsta fall inte längre ser skillnad mellan folk och fä:
I en scen förklarar Robin att det bara är klädedräkten som skiljer en riddare från fotfolket.
Alls icke! Själar föds många gånger till jorden. En del fastnar i svåra maktrelaterade komplex och får för sig att egenmäktighet är lösningen!
Exkurs. Jesus kluriga rebus på frågan om prominens var, "Den första ska bli den sista och den sista den första!" Det skulle kunna lämna Väduren - zodiakens startsnabbaste - på jumboplatsen. I "himmelriket" alltså. Det notabla med just detta tecken är ju att det bryter banden till helheten eftersom det åtrår en ego-position. Dess härskare Mars visar samma sak: en pil som bryter sig ur en cirkel.
Lämnar vi legendens och filmens värld kan naturligtvis kontrasterande budskap mildra ett egenmäktighetssyndrom så att vi just får en vilja att visa framfötterna. Crowe är känd för sin tävlingsinstinkt även privat. Flöt det inte förbi en historia häromåret där han utmanat en intervjuande journalist i något äventyrligt eller t.o.m. farligt?
*****
Franska www.astrotheme.fr uppger tyvärr inte källor för sina födelseklockslag, men en rollmask eller ascendent i Stenbocken som huserar ett fallet eller debilt psyke (Måne), stämmer förträffligt på Crowes uttryckslösa ansikte. Månen är vanligen ett rörligt sinnelag men här står det distinkt under den stoiska och begränsande Saturnus kontroll. Crowes psykologiska begränsningar gör honom beroende av rätt roller, för "hans grej" är just att spela stenget, obändig, envis och med maktambitioner!
Naturligtvis avslöjar Crowes uppbrusande humör att han inte är en stoiker och här finns mycket Eld och Vatten ("sensationalism" eller rubrikskapande samt behovet av ständiga kickar). Det är just hans förmåga att nästan röja mänskliga känslor bakom stenmasken som gör Crowe intressant för filmskapare. Hade han inte varit något utom en Mån-Stenbock hade resultatet varit den helt själlösa människan, en strikt kopia på importerade förlagor.
Bloggen har f.n. utkorat olyckliga unga Heidi Montag och alla hennes plastikoperationer som praktexempel för den här typen som totalt köpt världen och förlorat sin själ. Själ, som ju tecknas av Månen hemma i sitt eget tecken Kräftan, motsatt fallet ner i världen, fallet till Stenbockens vilja att objektifiera och konkretisera alla drömmar. (Men alla drömmar bör inte förkroppsligas och bli "verklighet"!)
*****
Russell Crowe är intressant på ännu ett sätt från bloggens perspektiv. Det är inte många dagar sedan en olycklig moders horoskop inspekterades. Alla tecken tydde på att det biologiska systemet naturligt ville abortera fostret men läkarvetenskapen (och kanske modern själv) sökte till varje pris få havandeskapet att fullbordas. Resultatet blev varken hackat eller skuret, ett extremt tidigt fött barn med svåra handikapp.
När jag sedan sökte andra födslar samma vår (1964) hittade jag bara ett fall av 3.900 sparade horoskop - en journalist. Men det journalisten skapade sig rubriker för var ett pådrivande beteende i en intervjusituation som påminde märkbart om havandeskapsdramats problem med att förstå när det var läge att dra en gräns!
Crowe föddes drygt två veckor före dessa två fall, men prova tanken att hans tvångsmässiga och impulsiva aggression är samma kraft som sökte trycka ut fostret långt innan det var färdigformat, samma tvångsmässiga kraft som drev journalisten att inte sluta ställa frågor ens när idrottskvinnan brast i gråt!
Utifrån dessa två tidigare inlägg väljer jag därför att svartfärga den ömsesidiga receptionen mellan Fiskarnas och Vädurens härskare, fastän den tekniskt anses vara en tillgång.
Och här är astrologin i ett nötskal: var sak på sin plats! Den här planetkombinationen har säkert sina områden där den kommer till pass, även om jag i det här läget har svårt att komma på något. Dragardjur? De minst begåvade soldaterna i krig, de som skickas fram först som kanonmat?
Crowes Sol i Fiskarna visar att hans "mission statement" ändå ytterst sett inte är segrarens och individualistens. Fiskarna är ego-offrets tecken och därför är hans död i Gladiator och återseende av de sina i Elysium hans optimala filminsats. Där "gjorde" han sitt soltecken, utgångens Fiskarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar