[Teknisk diskussion av begränsat värde för novisen och av inget värde alls för det tillslutna sinnet.]
Källa för tidpunkten: HindustanTimes.
Karta för jämförelse med flygkraschen i Tripoli, Libyen, för några dagar sedan. Då associerade jag olyckan med det världsliga horoskopets nymåne i Väduren och en klen "ömsesidig reception".
Men märk väl att syftet inte är att "förklara" olyckan - bloggen studerar allsköns människoöden och situationstyper för att få in känslan för de astrologiska byggblockens valörer. Utgångspunkten är att det finns en överensstämmelse mellan jordiska skeenden och himmelska indikationer (vilket en del tester under Temastudier, nytt fönster, tycks bekräfta).
Frågan varje gång snarlika händelser inträffar (t.ex. en födelse för en blivande toppidrottsman eller en homosexuell i konflikt med sin egen kropp) är vilka, om några, astrologiska "signaturer" som återkommer på himmelen.
En sådan trend hittades bl.a. i samtliga Nobelpristagare i litteratur, där åtminstone jag blev högst förvånad över att finna en så massiv dominans av människor födda i Skorpionen - ett mystiskt och mörkt tecken - bland världens bästa författare.
Frågan varje gång snarlika händelser inträffar (t.ex. en födelse för en blivande toppidrottsman eller en homosexuell i konflikt med sin egen kropp) är vilka, om några, astrologiska "signaturer" som återkommer på himmelen.
En sådan trend hittades bl.a. i samtliga Nobelpristagare i litteratur, där åtminstone jag blev högst förvånad över att finna en så massiv dominans av människor födda i Skorpionen - ett mystiskt och mörkt tecken - bland världens bästa författare.
Så vad återkommer från horoskopet för Tripoli-olyckan (nytt fönster) i horoskopet för dagens indiska katastrof? Inte mycket, det erkänner jag villigt. Månen har lämnat nymåneplaceringen i slutet av Väduren och hunnit till nästa Eldtecken, samtidigt som även Solen bytt tecken. Nu går den genom Jordtecknet Oxen.
Oxe och Lejon, Eld och Jord, alstrar emellertid maximal stress, elementen är oförenliga och går i baklås när de tvingas samman på en och samma himmel.
Detta fick jag på det mest prosaiska sätt bevittna i går, då jag stämt lunchträff med en god vän. Jag förslog den "svala beige-färgade asiatiska restaurang vi ätit på en gång tidigare", den som "låg närmast hans arbetsplats".
Vi verkade båda överens på mejlen om vilket ställe jag syftade på. Men som Sol och Måne indikerade i sin elementära oförenlighet gick mötet åt pipan. Han mindes vår senaste beiga asiatiska lunch (på en restaurang längre bort från hans arbetsplats) medan mitt minne hänförde sig till en enstaka sittning på ett annat ställe bara några gator från hans arbetsplats men ett helt år tillbaka i tiden!
Notera att Solens 30-dagarspassage genom Oxen kan läsas som "materiellt substrat" - landningsbanor att "jorda sig i" eller födoämnen för kroppen, men att Månens passage genom av Solen behärskade Lejonet gör att ankomstens eller assimilationens Måne under några dygn disponeras av en Sol i "helt fel element". Eldens obundenhet kväses av Jordelementets mörker och begränsade spatiala natur. Oxe och Lejon står i 90-gradersvinkel till varandra: varning för frustrationer och friktioner. Den icke infriade förväntningens elementkombination.
Jag säger inte att måltiden som inte ville sig är den bästa analogin till en stor flygplansolycka, men precis som flygkraschen under nymånen såg "timern" Månen baserad på en disponent (Mars) som inte betedde sig väl, på samma sätt har vi åter en sekundvisare (Månen) som gnisslar betänkligt och återigen pga trubbel med dess egen disponent (nu Solen).
(Och jo, det var min gode vän som glömt att han visat mig den restaurang nära hans arbetsplats som jag hela tiden hade i tankarna. Sol-Oxen och dess matorientering är ett snävare tecken än Mån-Lejonet kapacitet att svara vidöppet på Solens giv, och hans Kräftascendent - behärskad av hans 12e husplacerade Måne visar att han var tydligt kopplad till transienterna. Han uppvisade här ett kortare minne, som kan vara medfött pga Månen i tolfte. Som Sol-Lejon aktiverades även hans solära sida av de här dagarnas oförenlighet mellan Oxe och Lejon.)
Lämnar vi lunchanalogin, ger ett ännu ett känt födelseklockslag möjlighet att studera de 12 husen. Vid Tripoli-olyckan aspekterade Liemannen (Saturnus) det tredje huset för färdmedel (innehållande nodaxeln). I Mangalore-horoskopet riktar den obönhörliga gränsdragaren alltjämt sitt onda öga mot Tvillingarna och noderna, men de senare spänner den här gången över diagonalen 2a/8e, där åttonde är ett dödshus.
Dessa hus var aktiverade av Saturnus även när oljeriggen Deepwater Horizon exploderade och sjönk. Det är i det här läget jag önskar att jag inte till och från under 25 år enbart ägnat mig åt karaktärshoroskop utan lite mer åt mundana diton. Här tycks några detaljer återkomma, men fler horoskop behövs.
Värt att notera. Mangalore-horoskopets färdmedelstecken Tvillingarna är inte bara attackerad av Saturnus, de två planeter som ockuperar det (Venus, Ketu) disponeras också av färdmedlens härskare Merkurius som själv står mycket klent i 12e huset för olyckor och förluster ("den onda ängelns hus").
Det lustiga är att jag ritade fel på en timma i det första Tripoli-horoskopet (nu ändrat) med den effekten som vi här verkligen ser: ett svagt tolfte vars roll är att inte ge stöd i "denna världen" för Merkurius - och därmed inte heller åt vadhelst som pågår i Tvillingarna.
Det ser ut som öppet mål: när Saturnus som Liemannen kastar sitt långa 270-gradersöga blir det för många stresspunkter på allt som har med flygtransporter att göra (Merkurius/Hermes är en bevingad gud som står således flyget närmare än t.ex. landtransporter).
Och en sista sak: Månen ("sekundvisaren" för världsliga inträffanden) kortsluter sig alltså mot sin disponent Solen, pga Eldens och Jordens oförenlighet. Än det omvända då? Solen i Oxen disponeras av Venus, f.n. i färdmedlens tecken Tvillingarna. Men hur den mår - attackerad av Saturnus och indragen i nodaxelen - har vi redan sett! Och vill man göra det riktigt komplicerat för sig kan man även gå en nivå djupare och titta på disponentens disponent: Venus i Tvillingarna disponeras av färdmedlens Merkurius - i olyckans tolfte hus!
Det är rena kvicksanden det här, och flygplanet tycks ha fått hjulen i marken när det redan passerat alltför mycket av landningsfältet. Överrörlighet och problem med gränsdragningen - båda kvaliteter som dominerar himmelen i formen av ett stort kors i rörliga Sattva guna som innehåller gränsdragaren Saturnus - indragen i ett starkt föränderligt "sattvalandskap".
Att leta en unik signatur för ett fenomen torde vara dödsdömt - vilket bloggen många gånger konstaterat. Men om man kan sina symboler och klarar att räkna på sina tio fingrar kan blotta numeriska anhopningen av snarlika antydningar ibland räcka till att kicka igång aha-ögonblicket hos tolkaren: "Å, det här ser ut som en olyckstid." Multipel attestering är nyckeln.
En annan tanke för kommande studier: både flygkraschen i Tripoli och Mangalore inträffade runt soluppgången (Solen i första huset). Första husets karaka (signifikator) är Solen själv (husets "naturliga" signifikator är Mars). Med en sådan världslig styrka kan det finnas anledning att förvissa sig om att Solen även i andra avseenden håller "full livskraft", innan man förklarar att det är ett "stordåd" av god kvalitet som himlen denoterar på jorden för detta ögonblick i tiden.
Här ser vi inte ett sådant stöd från värden Venus. Oxen - stabila marken / landningsmarken "luckras upp" genom att Venus står i Luft och gränsdragningens Saturnus infekterar den ännu mer. Faktiskt, med facit redan i hand ser det ut som om det stora inträffandet (Solen maximalt prominent) tycks röra problem med jordanknytning av något slag - och månnoderna och åttonde dödshuset är också implicerade...
Man kan behöva repetera de mest framträdande symbolerna för sig själv några gånger för att se varthän det lutar.
Om olyckan i DN, SvD, AB, Expr
Oxe och Lejon, Eld och Jord, alstrar emellertid maximal stress, elementen är oförenliga och går i baklås när de tvingas samman på en och samma himmel.
Detta fick jag på det mest prosaiska sätt bevittna i går, då jag stämt lunchträff med en god vän. Jag förslog den "svala beige-färgade asiatiska restaurang vi ätit på en gång tidigare", den som "låg närmast hans arbetsplats".
Vi verkade båda överens på mejlen om vilket ställe jag syftade på. Men som Sol och Måne indikerade i sin elementära oförenlighet gick mötet åt pipan. Han mindes vår senaste beiga asiatiska lunch (på en restaurang längre bort från hans arbetsplats) medan mitt minne hänförde sig till en enstaka sittning på ett annat ställe bara några gator från hans arbetsplats men ett helt år tillbaka i tiden!
Notera att Solens 30-dagarspassage genom Oxen kan läsas som "materiellt substrat" - landningsbanor att "jorda sig i" eller födoämnen för kroppen, men att Månens passage genom av Solen behärskade Lejonet gör att ankomstens eller assimilationens Måne under några dygn disponeras av en Sol i "helt fel element". Eldens obundenhet kväses av Jordelementets mörker och begränsade spatiala natur. Oxe och Lejon står i 90-gradersvinkel till varandra: varning för frustrationer och friktioner. Den icke infriade förväntningens elementkombination.
*****
Jag säger inte att måltiden som inte ville sig är den bästa analogin till en stor flygplansolycka, men precis som flygkraschen under nymånen såg "timern" Månen baserad på en disponent (Mars) som inte betedde sig väl, på samma sätt har vi åter en sekundvisare (Månen) som gnisslar betänkligt och återigen pga trubbel med dess egen disponent (nu Solen).
(Och jo, det var min gode vän som glömt att han visat mig den restaurang nära hans arbetsplats som jag hela tiden hade i tankarna. Sol-Oxen och dess matorientering är ett snävare tecken än Mån-Lejonet kapacitet att svara vidöppet på Solens giv, och hans Kräftascendent - behärskad av hans 12e husplacerade Måne visar att han var tydligt kopplad till transienterna. Han uppvisade här ett kortare minne, som kan vara medfött pga Månen i tolfte. Som Sol-Lejon aktiverades även hans solära sida av de här dagarnas oförenlighet mellan Oxe och Lejon.)
Lämnar vi lunchanalogin, ger ett ännu ett känt födelseklockslag möjlighet att studera de 12 husen. Vid Tripoli-olyckan aspekterade Liemannen (Saturnus) det tredje huset för färdmedel (innehållande nodaxeln). I Mangalore-horoskopet riktar den obönhörliga gränsdragaren alltjämt sitt onda öga mot Tvillingarna och noderna, men de senare spänner den här gången över diagonalen 2a/8e, där åttonde är ett dödshus.
Dessa hus var aktiverade av Saturnus även när oljeriggen Deepwater Horizon exploderade och sjönk. Det är i det här läget jag önskar att jag inte till och från under 25 år enbart ägnat mig åt karaktärshoroskop utan lite mer åt mundana diton. Här tycks några detaljer återkomma, men fler horoskop behövs.
Värt att notera. Mangalore-horoskopets färdmedelstecken Tvillingarna är inte bara attackerad av Saturnus, de två planeter som ockuperar det (Venus, Ketu) disponeras också av färdmedlens härskare Merkurius som själv står mycket klent i 12e huset för olyckor och förluster ("den onda ängelns hus").
Det lustiga är att jag ritade fel på en timma i det första Tripoli-horoskopet (nu ändrat) med den effekten som vi här verkligen ser: ett svagt tolfte vars roll är att inte ge stöd i "denna världen" för Merkurius - och därmed inte heller åt vadhelst som pågår i Tvillingarna.
Det ser ut som öppet mål: när Saturnus som Liemannen kastar sitt långa 270-gradersöga blir det för många stresspunkter på allt som har med flygtransporter att göra (Merkurius/Hermes är en bevingad gud som står således flyget närmare än t.ex. landtransporter).
Och en sista sak: Månen ("sekundvisaren" för världsliga inträffanden) kortsluter sig alltså mot sin disponent Solen, pga Eldens och Jordens oförenlighet. Än det omvända då? Solen i Oxen disponeras av Venus, f.n. i färdmedlens tecken Tvillingarna. Men hur den mår - attackerad av Saturnus och indragen i nodaxelen - har vi redan sett! Och vill man göra det riktigt komplicerat för sig kan man även gå en nivå djupare och titta på disponentens disponent: Venus i Tvillingarna disponeras av färdmedlens Merkurius - i olyckans tolfte hus!
Det är rena kvicksanden det här, och flygplanet tycks ha fått hjulen i marken när det redan passerat alltför mycket av landningsfältet. Överrörlighet och problem med gränsdragningen - båda kvaliteter som dominerar himmelen i formen av ett stort kors i rörliga Sattva guna som innehåller gränsdragaren Saturnus - indragen i ett starkt föränderligt "sattvalandskap".
*****
Att leta en unik signatur för ett fenomen torde vara dödsdömt - vilket bloggen många gånger konstaterat. Men om man kan sina symboler och klarar att räkna på sina tio fingrar kan blotta numeriska anhopningen av snarlika antydningar ibland räcka till att kicka igång aha-ögonblicket hos tolkaren: "Å, det här ser ut som en olyckstid." Multipel attestering är nyckeln.
En annan tanke för kommande studier: både flygkraschen i Tripoli och Mangalore inträffade runt soluppgången (Solen i första huset). Första husets karaka (signifikator) är Solen själv (husets "naturliga" signifikator är Mars). Med en sådan världslig styrka kan det finnas anledning att förvissa sig om att Solen även i andra avseenden håller "full livskraft", innan man förklarar att det är ett "stordåd" av god kvalitet som himlen denoterar på jorden för detta ögonblick i tiden.
Här ser vi inte ett sådant stöd från värden Venus. Oxen - stabila marken / landningsmarken "luckras upp" genom att Venus står i Luft och gränsdragningens Saturnus infekterar den ännu mer. Faktiskt, med facit redan i hand ser det ut som om det stora inträffandet (Solen maximalt prominent) tycks röra problem med jordanknytning av något slag - och månnoderna och åttonde dödshuset är också implicerade...
Man kan behöva repetera de mest framträdande symbolerna för sig själv några gånger för att se varthän det lutar.
Om olyckan i DN, SvD, AB, Expr
4 kommentarer:
Ett annat observandum är att merkurius var stationär vid kraschen i Libyen och fortfarande är i skuggfasen vid den senaste. Och vid kraschen i där Polens president omkom hade merkurius börjat sakta ner. Jag har läst att det inte bara är under den retrograda perioden utan även under skuggfasen som det kan bli krångel med kommunikationer. Och det var ju också det där datakrånglet då en massa datorer inte funkade för att säkerhetsprogrammet satte något i karantän som inte skulle ha satts där.
Men jag vet inte om det verkligen stämmer att det sker fler transportolyckor och annat kommunikationskrångel när merkurius är retrograd eller i skuggfas, för det har väl aldrig gjorts någon statistik på det...
S
Jag känner igen diskussioner om retrograda planeter från västastrologin och åsikten om transportplanetens negativa beteende.
Tankeväckande nog upptäckte jag att indisk astrologi anser tvärtom - att en retrograd planet visar sin karaktär extra starkt!
Ja, det kanske är läge att undersöka om retrogression är något mer än skrock! Traditionen om den "brända" planeten har inte övertygat mig, många genier har Merkurius sönderbränd av Solen...
:-)
Hur orkar man sätta samman så många ord och meningar som här ovan? Och för vem? uff om en artikel täcker hela min storaskärm och lika mycket till så ballar jag ut totalt efter de två första meningarna...
Du uppfattar din reaktion korrekt: alla har inte läshuvud.
En del har det inte ens i sig att fundera ut vilka typer av läsare en symbolanalys i första hand adresserar.
Skicka en kommentar