Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


lördag 11 juli 2009

Drama queen (men på väg!)

Del II om Sveriges #1 glamour girl (del I i nytt fönster här) och hennes vandring mot respektabilitet och ökad mognad skrevs halvklar den 25 maj. När nu Carolina Gynning startat krig mot sina anonyma kritiker och i sin tur blivit polisanmäld, blir inläggets tes (se rubriken) närmast klockrent tydlig.

Jag ska söka visa att fenomenet Gynning är "mycket väsen om ingenting" (som Shakespeare sade). Horoskopet indikerar en måttlig ambitionsnivå på det medvetna planet, men desto mer undermedveten verksamhet.


Det tycks vara tendensen att göra väl mycket av en måttlig ambition som utlöser så skilda reaktioner hos folk. Gynning är projektionsduk för allsköns föreställningar om vad en kändis "borde" vara, men bara i sällsynta fall är.

Obs. Med sina 7 sidor är detta en artikel mer än ett blogginlägg. Enerverande långt för den ofokuserade samtidsmänniskan kanhända, men tillhör du den gruppen hann du i alla fall absorbera abstraktet! Gratulera dig själv, för det var längre än Twitters maxgräns på 140 tecken (gränsvärdet för hjärnans tomgång utan någon som kör fordonet).

***** 

Det är inte alltför kontroversiellt att påstå att ett lands befolkning speglar sig i och hittar sin medvetandenivå i de kändisar den ägnar mest tid åt. Carolina Gynning måste därför representera något rätt viktigt för den svenska folksjälen. Låt se om astrologin kan sätta fingret på vad...

Det var först när jag noterade det observanta inlägget hos bloggaren Versatile Girl, att Gynning den senaste tiden (detta var i maj) publicerar mer än 3 bilder på sig själv dagligen, som polletten äntligen trillade ner. Gynning är förvisso the Ego Girl, men representerar också en olustig egenhet hos det svenska folket: Alla de årtionden av socialt självförtryck och "kollektivet först" har nu exploderat i ett antal årskullar av narcissister, alla på jakt efter sina 15 minuter i strålkastarljuset.

Den taoistiska yin yang-filosofin var fullt på det klara med att allt som drivs till ett extremläge vänder till sin absoluta motsats, och i individer som gynnaren Gynning iakttar nu den sönderfallna svenska nationens hundratusentals egon av ovan skissat slag hur de själva skulle låta om de upphov sina stämmor, stämda efter de banalitetens tongångar som de matats med sedan de föddes. (Se del I om inympandet av en falsk ego-identitet via yttre attribut.)

Således representerar Gynning och en stor grupp likasinnade svenskar den kanske mest lurade människa som gått på jorden: varelsen som bortom medvetandets ego-punkt inte känner något annat än en negativ bindning till sin egen fysiska kropp, framkallad av att samma ego är en total produkt av inkommande skräpinfluenser från omvärlden.

Notera att jag säger "Gynning representerar". I del I sades att personen bara är ytan av det man väljer att stå för, och det betyder att personen inte är det mest intressanta. Personen Gynning - och inte få av oss andra - är helt i våldet på djupare, arketypiska krafter. Den som verkar i offentlighetens ljus är en marionett som agerar ut de kosmiska inflytanden som rådde vid hennes födelseögonblick. Vi är bara aktörer på världens scen som Shakespeare - igen! - sade. En del blir aldrig medvetna om detta...

Den fascinerande djuppsykologen James Hillman är tyvärr knappt alls översatt till svenska, men han har mycket att säga om vådan av att hamna i arketypernas klor och omedvetet utagera dessa djupa inre komplex.

Dessa är samma komplex astrologen söker sätta fingret på genom att analysera födelsens stjärnhimmel eftersom i den idealistiska världsbilden det är vi själva som individer och kollektiv som projicerar världen runtomkring oss - som en bakgrundsfond för den lek vi kallar livet!

De flesta av oss når aldrig frihet i förhållande till våra innötta beteendemönster eller vårt tänkande och talande utifrån attityder som mycket väl kan vara rena ekon från föräldrar - eller reklamen som finns överallt omkring oss.

Vi är mer eller mindre zombies, och som värst uppvisar vi en smula frihet bara när vi går runt i butiken och shoppar nya kläder. Men vi är totalt medvetslösa i fråga om den större miljö vi fungerar i, inte minst det remarkabla "psykiska landskap" som triggar våra känslor.


Katter är menade att slicka sin päls


Kritiken mot Gynning, förstår jag, går ut på att hon sprider ett ohälsosamt och omedvetet människoideal som förespråkar att man likt katten bara sitter och slickar sin egen päls. Men det hennes födelsehoroskop antyder, säger att hon inte är så himla långt ur kurs. Hon kanske faktiskt gör exakt det hon inkarnerade som människa för att göra!

Alla har inte valt att bli folkledare som Mahatma Gandhi och leda folket ur mentalt slaveri. Gynnings horoskop visar att hon är som vem som helst i kategorin av halvt omedvetna shoppomaner. Kritikerna begär kanske det orimliga av en individ född med Solen i Jungfrun. Detta är tecknet där man just ska lära sig att likt katten slicka pälsen och vårda sig om detaljerna. Och det är ju det Gynning gör!

Zodiaktecknet Jungfruns baksida är dess fitness- och hygienneuroser, och som Sideriska siktets läsare vet bara tror Gynning att hon är född i Vågens tecken. Detta pga den illa genomtänkta zodiak som västerlandet använder.

Med insikten om att det istället är Jungfruns urbild som signalerar hennes "life mission" faller pusselbitarna på plats. Detta är inte ett av tecknen som signalerar hjältedåd, det är just tecknet där man lär sig att "clean up one's act" - vilket jag i del I kallades hennes väg mot respektabilitet och mognad.

Men varför börja så lågt som i det vilda livet, i nakenposeringar, etc? Merparten av de som föds i Jungfrun gör inte en så lång resa! Förklaringen ligger till viss del i Månens placering - Månen som utöver sinnelag och känslor också representerar "livets början".

Se resan från Månen till Solen som en resa från "lånat ljus", från vanemässiga attityder till Solens sanna autonomi och självständiga tänkande. Jag vill påstå att det vi sett den publika Gynning göra så här långt är att bara agera ut sin lunära sida, månhalvan av sin personlighet. Solen i Jungfrun driver visserligen på. Det är mot total "precision" och "respektabilitet" Solen strävar, men på resan dit har hon att gradvis bli mer och mer medveten om den psykiska miljö som resan tar sin utgångspunkt från.

Och den startpunkten kunde ha varit mer gynnsam. Gynning föddes nämligen under Månen i Skorpionen, en placering som har ett dåligt rykte i astrologin, och där förvisso en del justeringar ofta är nödvändiga.






Gynnings skorpioniska sinne: "It's a dog eat dog world"


Men det goda först: Från modern och barndomshemmet har hon ett enormt stöd. Se lyckobringaren Jupiter i Kräftans tecken (tecken 4 på kartan). Jupiter i ett Vattentecken representerar enorm empati, vilket innebär en extrem känslighet för andra personers fysiska närvaro och tillstånd. Kalla det för att Gynning har en kroppsmedvetenhet som sträcker sig flera meter ut i rummet - som en aura.

Jupiter passerade ett helt år genom Kräftan, så det här är inget unikt budskap i sig. För att det ska "ta skruv" i en enskild individ måste Jupiter knytas tätare samman med något centralt i horoskopet. Och det händer här! Jupiter kastar sin särskilda 120-gradersaspekt fem tecken framåt och möter nu det mest personliga budskap man kan tänka sig: Månen i nästa Vattentecken, Skorpionen.

Nu vet vi direkt att vi har att göra med en mega-känslig varelse, lyhörd som få för andra personers stämningslägen. Det är nästan så man kan tänka sig en telepatisk förmåga här, med tanke på att Månen representerar sinnet, som via Vattentecknet särskilt är verksam på en djup och nästan alltigenom instinktiv nivå - den nivå vi delar med djurriket.

Vatten "är" verkligen människans oreflekterade instinkter, den "naturliga" människan, innan civilisationen med dess tankemodeller (Luftelementet) gjort entré. Gynnings Jupiter-Måne indikerar på många sätt ett totalt naturbarn, som står maximalt djungelmänniskans spontana reaktioner, vilka alltid består av två möjligheter: fäkta eller fly.

Det är ganska uppenbart att Gynnings värld är rätt svartvit, hon har snabba "maggropsreaktioner" och släpper ifrån sig repliker så rappt att det uppenbarligen är "stridsläget" på Vattennivån man ser. Men lika ofta har hennes fruktan skymtat via mediernas bevakning, "flyktbeteendet" som söker hålla distans från "främlingar" (ett potentiellt hot i djurens värld).

Tendensen att frukta och bygga en hård yta av försvar är exakt vad man kan räkna med från ett sinnelag i dödens tecken, Skorpionen. För här gäller enbart aningen/eller. Liv eller död. Jag har diskuterat Skorpionens symbolik tillräckligt i tidigare inlägg. Tecknets "kvalitet" kallas fixerad (i indisk astrologi tamas guna eller "mörkrets boja") och i kombination med Vattenelementet antyds emotionella låsningar.

Dödskräcken kan i akter av bravado leda till att man ger sig rakt in i de områden man fruktar mest. Skorpionens dödsdrift ger sig inte förrän den når sitt. Jag tror det är så man måste förstå Gynnings "vilda år" och att det är därför som hennes solära resa mot Jungfruns hygien och respektabilitet är lite längre än genolmsnittet för andra i detta prydliga tecken. Hon var först tvungen att sänka sig ner i avföringens tecken för att därpå börja lära sig om kroppens (och psykets) renande!

Gynning slår två flugor i en smäll. Inför hela svenska folket - som en förebild - och inför sig själv (av nödtvång) gör hon en total "make-over". Hon går från den degraderade varelse jag i del I i en laddad mening beskrev, till en helt ny människa, vilken vi just nu 2009, ännu inte sett vilken den är.


Stjärnhimmelens två råbusar är närvarande...


Om hennes medfödda sensitivitet (Jupiter/Månen) är en tillgång på vägen mot mognad, visar födelsehimmelen på exakt det som bereder henne sådana problem och som fått henne att starta så lågt, och som gör hennes resa så lång: astrologins två otäckaste planeter, "illgärningsmännen" Mars och Saturnus spelar viktiga roller på denna himmel. Mars är den impulsiva och obetänksamma, Saturnus den empatibefriade och kyligt kalkylerande.

Mars först. Den ligger tätt invid Venus eller Afrodite som kärleksgudinnan kallades hos grekerna. Jag har inte velat lägga "horbocks & horsyndromet" som dessa två tillsammans bildar i etikettslistan, så grovt låter det, men en undersökning av tio personer med förflutet i sexindustrin härförleden talade sitt tydliga språk: nio av tio hade denna kombination, där Mars kan sägas "förgrova" Venus och ibland framskapa ett libido som just ledar till hor.

Men, som jag också sagt, det hjälper att ha den allra minsta talang att kanalisera den här driften mot. Hos världens störste svindlare någonsin, Bernard Madoff (nytt fönster), ser vi samma mix av Mars och Venus i Oxen - pengarnas tecken. Uppenbarligen kanaliserade hen sina enorma "behov" i riktning mot penningar! Allmänt kan sägas att Gynning föddes med en övermåttans aptit på livet!

Att kombinationen landat i Vågens tecken (partnerskap, kärlek) visar inte minst hur stormiga hennes relationer varit, för lika stark som Venus är i Vågen (Venus är faktiskt härskaren till detta tecken), lika snabbt överstånden är den kärleken eftersom Mars i samma tecken indikerar gräl och uppbrott som stör balansens tecken. I vissa, väldisciplinerade horoskop, betyder Mars i Vågen istället "kämpe för fred" och liknande, man vanligare är att man får ta en del smällar med den här kombinationen, och troligen också själv gör sig skyldig till en del kontraktsbrott.

I Luftelementet ser man annars just den kvalitet som vunnit så många svenskars hjärta: Gynnings kommunikation är verkligen egen, och jag menar att detta helt och hållet är den "oheliga alliansen" mellan Mars och Venus förtjänst. När hon på skämt kallat sig "halvtokig" står det var och en fritt att antingen se den här labila balansen i Vågen som förklaring till hennes förmåga att fälla skarpa och crazy, nästan surrealistiska yttranden, eller det långt mörkare budskapet kring sinnet i Skorpionen.

Efter att läst om hennes förskrivna, narkotikaklassade medicinering, står det allt tydligare att "den glammiga" ytan som är så tydlig för Vågen (en social darling, om något tecken var det!), hela tiden dold bråddjupet i det underliggande sinnelaget i Skorpionen. Här är inte "tokigheten" bara en kul replik, utan an fullständigt förlamande dödsskräck, troligen förstärkt av att tydligt Vatten och tydlig Luft i ett horoskop skapar mentala problem av typen fobier med mera...


Saturnus skapar orimliga förväntningar och hårddrar allt

Saturnus, psykopatens planet, till sist. Här är den del i horoskopet som stör för äregirigheten, viljan att klättra och nå någonstans, och som till att börja med framverkade Gynnings debut i skräpkulturens lägre skikt, jag talar om Big Brother och naket här. Saturnus, den långsamma men äregiriga, hittar nämligen "horbocks- och horkomplexet" att slå sina klor i.

Idess framåtriktade 60-gradersvinkel mot Vågen binder "ytans planet" Saturnus sig samman med denna överhettning i skönhetens och harmonis tecken. Det här är en rasande begränsande kombination som håller Gynning fånge i en esteticerande, perfektiionistisk världsbild. Saturnus vill objektifiera och mycket av Gynnings liv verkar handla om att måla snygga fasader.

(Här hjälper Solen i Jungfrun inte alls till att ge perspektiv. Tvärtom, den drar villigt hela lasset och lägger dessutom på sin önskan om precision i varje liten detalj. Man kan bli psykiskt utmattat för mindre!)

Men under det här arbetet att omvandla inre missnöje till yttre perfektion väntar alltså huvuduppgiften, en total psykologisk "make-over". Men i väntan på att det arbetet ska gå i lås ger den samtidiga aktiveringen av livstecknet Lejonet och dödstecknet Skorpionen i ett horoskop en klassisk "drama queen". En som målar i grälla färger, pratar högt, reducerar allt till en fråga om liv eller död.

Hela Gynnings privata arbete med sitt inre har kunnat beskådas i rampljuset eftersom hon - eller Saturnus som styr henne inifrån - söker göra offentlig angelägenhet av hela hennes psykes inre längtan efter död och pånyttfödelse. (Skorpionens dödsdrift är ju turligen inte zodiakens sista budskap, för efter döden kommer det synnerligen intressanta Eldtecknet Skytten...)

Det är Saturnus i Lejonet och Månen i Skorpionen som tillsammans bildar denna extremt rigida grundattityd till livet, och som någon kanske noterat som hårdheten och en viss oförsonlighet i Gynnings person. Men minns också att detta psykologiska träsk fokuserar hennes lunära sida: det hon födds med och har som "karma", troligen pga en del felsteg i ett tidigare liv (vem har inte det...). Det man ska titta på, och hämta styrka från, är Solen i Jungfrun. Den visar att här finns en vilja att gå från sunk till renlighet!

Kanhända tar hon i för mycket och hittills har fokuserat bara på yttre stil
(vilket ger kritikerna anledning att skälla på en barbiedocksstil), men det är tveklöst så att framtiden (Solen) lyser i ett mycket ljusare tecken än det förflutna (Månen). Det handlar bara om att avveckla makten hos alla dessa ingrodda fixeringar som hänger som barlaster runt Månen.

Som sagt, alla är inte födda att leda ett folk, men i så måtto Gynning har en "folkbildningsuppgift" ligger den snarast i korrigerandet av sin egen livslinje (Månen > Solen brukar kallas livslinjen): "Se, jag rörde mig från självdegradation till att vilja snygga upp min show, bli respektabel och anpassad."

I ett annat liv, och med andra erfarenheter kommer hon med all säkerhet att välja en annan livsuppgift. För vilken är poängen med att reprisera sig? Den yttersta uppgiften för en själ är att uppnå 100% kreativitet. Den dagen kommer vi inte längre att vara människor utan det vi nu kallar gudar


*****


Några andra födslar i Jungfruns tecken och med Månen i Skorpionen snabbgranskas i nästa inlägg - finns där några överlappningar med fenomenet Gynning? 


Tillägg 100120 

Lägger idag till etiketten "humor" och fast ovanstående varit en mörk, filosoferande text har Gynning också humor! Den skulle kunna härledas till dissociationen i psyket - det djupa Vattenpsykets disponent Mars i talträngda Vågen där hen inte riktigt har koll på vilka kommentarer som forsar fram. Det hela liknar en smula "tungomålstal", men givet att Venus konstnärlighet är närvarande har hon Gynnings uttalanden ett klart underhållningsvärde.

På detta lösliga grunder kanske även andra horoskop borde föräras en humor-etikett, men jag gör ett generöst undantag här eftersom jag själv är Våg och gillar pratbubblor som verkar leva sitt eget liv (Luftelementet)!

Inga kommentarer: