"Baksmällan" var en riktigt dråplig grabbfilm och jag älskar välskrivna manus om sunkiga figurer och livsöden framför fisförnäm kulturelegans. Läste någonstans att det krävs dubbla intelligensen för att producera bra komedi. Inte bara måste man registrera vardagens bärande drag utan sedan också kunna skriva om - skruva till - det normala för komisk effekt.
Aftonbladets klassiskt desinformerande rubriksättning gjorde mig nyfiken eftersom det hela lät så överdramatiskt. Det var förstås Coopers rollfigur han ville se utskriven ur manus ("dödad"?) eftersom han märkte att han fick mindre och mindre speltid ju längre tv-serien pågick.
Turligen har Astrotheme.fr den numera av-alkoholiserade och heta skådespelarens födelseklockslag, och det här blir en lite avvikande betraktelse där jag tar den kinesiska Ho Lo Li Shu-metoden till hjälp för att påminna om att österlandets sideriska zodiak faktiskt är den som ger de korrekta ledtrådarna.
Följ med i den här halvfilosofiska ministudien:
Ho Lo Li Shu-beräkningen. Klicka för läsbarhet. |
"Floderna Ho och Los rationella tal" är ett system från Ming-dynastin som vidareutvecklar äldre kinesiska kalendermetoder och har nämnts några gånger tidigare. En närmast numerologisk kodning av året, månaden, dagen och timman mynnar ut i en "översättning" till de 64 situationsbilderna i den konfucianska klassikern I Ching ("Förvandlingarnas bok") som traditionellt sägs ha skapats i början av Chou-dynastin (1000-talet fvt).
"Situationsbilderna" avbildar (med hjälp av en bakomliggande logik och kryptiska texter) en situation en adelsman kan tänkas befinna sig i (många texter hämtar sin metaforik från krigskonst och hovetikett). En korrekt förståelse av principerna som råder i situationen hjälper så adelsmannen fatta rätt beslut.
Det udda med "Ho Lo" är att oraklet under Mingdynastin bojades till den kinesiska kalendern och tappade sin dynamik. Situationsbilderna började nu uttrycka förutbestämda faser i tidens gång. En ganska häpnadsväckande våghalsig modifikation, faktiskt.
Men det underliga är att dessa bilder så ofta fångar in geisten eller anden av ett mänskligt liv, i den mån några få kalligrafiska linjer nu kan göra det. En otränad människa kommer inte att se ett dyft i det här systemet och Konfucius varnade också (i ett citat av tvivelaktig äkthet) någon under sextio år för att ens närma sig Förvandlingarnas bok. Det krävs både livserfarenhet och en viss begåvning för att kunna se principen bakom en metafor som ibland i sig är dynamisk och rörlig, ibland ett stilleben (och därmed i sig tecknar en principiellt låst situation eller en principstyrd människonatur och ett sådant öde som springer ur en sådan).
Jag gav upp det här systemet för länge sedan. Det är svårt! Men med Bradley Cooper glimtar det till. Aftonbladets korta text berättar om en nästan neurotiskt tillsluten person som spelade en roll inför sina kollegor i Hollywood och lyckades allt sämre alltmedan spriten tog över hans liv allt mer. Så kommer förlossningen när han upptäcker (i en film mot Sandra Bullock, som händelsevis gjort en film om alkoholiserade kvinnor) att han kan vara "sig själv" trots att han är i Hollywood. Grattis till den senkomna upptäckten!
Enligt "Ho Lo" har Aftonbladet i princip berättat hans livs historia. Det var det här han var född till Jorden för att göra eller uppleva. "Födelsehexagrammet" eller "situationsbilden" beskriver RETRÄTTENS DYNAMIK. Det är en på insidan klipplik förfrusenhet som gäller och en dynamisk människa - rörlig som den naturliga himmelen - inser att man måste retirera när låsta positioner gör framgång omöjligt. Här är Cooper som inser att han måste "dö" bort från sin Hollwyood-debut. Notera på den gröna bilden att jag omtolkar "reträtt" till psykologiska termer, till en som "döljer och håller tillbaka". En svårt självrepressiv typ. Den analysen gjorde jag för säkert femton-tjugo år sedan många, många år innan jag upptäckte den sideriska zodiaken. Betydelsen av denna "psykologiserande" läsart kommer strax att framgå.
Födelsetimman är ett måste i det här systemet för att kunna sätta pricken över i:et. Födelsen kan inträffa på någon av de sex linjer som utgör hexagrammet och utgår olika förhållningssätt till grundsituationen eller olika faser inom denna situation. Cooper föddes till den "karmiskt utblommade" topplinjen där RETRÄTTEN fullbordas och dess hårda yang-energi gör ett lappkast och vänder till öppen yin-energi.
Situationsbilden oscillerar i själva verket mellan två bilder, eller rör sig från en första till en andra bild som är raka motsatsen till en reträtt, nämligen bild nummer 31, INTERAKTIONEN! Här tecknas i stället för idel låsningar och macho drivkraft en "ungdomsscen" där pojke möter flicka och där nyfikenhet och öppenhet dominerar. EXAKT de kvaliteter som dominerar Coopers verkliga person som man ser en helt del av i nämnda succéfilm! Det är den kvaliteten som gjort honom till en sexig och eftertraktad skådis i Hollywood.
Det intressanta är nu att Coopers västerländska horoskop leder totalt fel. För den neurotiska slutenhet och försagdhet som också tog kål på hans karriär i första andningen och som också finns kvar i hans skådespelarregister, stämmer perfekt med den horribelt självrepressiva Skorpionascendent som den sideriska zodiaken tilldelar honom. Här får vi dessutom alkoholismen som ett av Skorpionens toxiska attribut! Hans stora genombrott med "Baksmällan" ha t.o.m. skorpionisk förgiftning som bärande tema. Filmen handlar om förlorade timmar därför att några svensexefirare får i sig fel sorts drog.
En västerlänning som tror den tropiska zodiaken säger något om naturen skulle istället se Skytten i öster och med det en driftig och öppen natur som inte tillnärmelsevis påminner om Bradley Coopers extremt Vatten-sensitiva och komplexa natur. Han har nerverna på utsidan och det kan man inte säga om Skyttens tecken.
Första huset kan i grunden liknas vid Eld eller transparent ljus. Men här kommer således Naturen och lägger sin förmörkande hinna av Vatten just där själen förväntas nå ut och vara effektiv i världen genom sitt tillfälliga (för detta livet) jag. Ascendenttecknet är i hinduisk astrologi ahamkara - "jag-göraren" men det är naturligtvis det falska jaget - egot - och inte själens odödliga jag. Den delen har få människor direkt kontakt med och troligen ytterst få som fötts med Vattenelementet i öster!
Ta t.ex. utrikesminister Carl Bilds sideriska Skorpionascendent, han pladdrar och pladdrar och allt han säger är en enda lång mörkläggning. Så klassisk skorpionstrategi för att hålla fokus borta från honom själv. Bradley Coopers planeter i första huset är en lysande introduktion till zodiaktecknens "psykologi" eller snarare instinktiva tendenser. För hur vild och utlevande borde inte en Rahu-förstärkt Mars vara i Skytten. Men det är inte detta vi ser i Coopers blick och ansikte, utan en djupt undertryckt skorpionglöd. Mars i sitt negativa härskarläge i skorpioniska vatten! Det är också detta som ger mystik snarare än bländande karisma.
Faktum är att Hollywood ny har förnyat en typ, för tidigare brukade Kevin Costner göra samma kombination av smått nervig (känslig) och samtidigt trygg figur. Han t.o.m. liknar Cooper med sin stålgrå/blå blick - Skorpioner har stinn blick medan Skytten rör blicken oavbrutet. Och Kevin Costner har den betydelsefulla konjunktionen mellan Månen och Venus i Skorpionen. Männen möts även via Jungfrun som är Costners ascendenttecken och Coopers måntecken! Inte undra på att man känner snarlika vibbar från båda männen!
Kevin Costners Jungfruascendent är skyhögt mer human än t.ex. Fredrik Reinfeldts. Här är Jungfrun som en äkta gentleman eller lady! Istället för en forcerande och fulspelande själviskhet som hos den svenska politikern, har Costner sin Mars i motsatt tecken och hus, i medlidandets Fiskarna.
Men den solitära och ensamma utstrålningen från Jungfrun finns där. Hur många gånger har inte Costner spelat en outsider eller ensling. Gärna en man på deken, bortom sina bästa år eller någon som sumpat sina livschanser. Här möts Jungfruns nästan antisociala läggning med "losern" Fiskarna (och därtill olycksplaneten Mars i attack mot Costners persona).
Costner är en aktivist mot vattenföroreningar och om nu Mars är en både naturlig och verksam illgörare för Jungfrun i första huset kan Costner, till skillnad från Reinfeldt med Mars verksam genom sitt eget ego, peka på att det är omvärlden som skadar Fiskarnas vatten - Mars attackerar både honom och allierade. (Kanske kommer attackerna via allierade/partners!) Ett visst mått av projektioner kan resultera ur en planet på andra sidan av Jag/Du-axeln men att Costner är bekymrad om miljöföroreningar ser man även av den verksamt onda Jupiter i 11e idealhuset. Hur går detta ihop?
Jupiter är ju den stora välgöraren och den är dessutom "upphöjd" i Kräftan och befinner sig i idealhuset. Ändå klassas den som verksamt ond när den antisociala profitjägaren Jungfrun stiger i öster. Denna Jupiter måste paradoxalt nog vara verksam på två nivåer samtidigt. Välviljan mot Vattenelementet (Naturen) och samtidigt engagerad i den onda Jupiters jakt på stora och lätta pengar i den mån Storfinansen skapar naturföroreningar.
Sanningen är att Kevin Costner inte verkar höra hemma i sin Jungfrukropp, för han har uppenbarligen ingenting till övers för dem som profiterar och lämnar naturen i skändat tillstånd. Och visst kunde man nästan misstänka en naturalist när man ser hur totalt Jord och Vatten dominerar Kevin Costners karta. Allt utom - och det är intressant! - själens form Saturnus befinner sig negativt polariserad - nere i denna sinnesvärld. Han har väl heller aldrig gjort andra än jordnära och vanliga människor, aldrig setts - som nyligen till och med den "lågvibbade" George Clooney - sväva runt i världsrymden!
En bild på dagens Cooper och en Costner i lite yngre dagar visar vilken hög "look-alike"-faktor männen har, en sjua av tio som jag ser det.
Men snarlikhet kan bedömas på två sätt. Ytligt, med linjal där man mäter upp näsryggens längd och granskar hur ögonen sitter placerade och är formade. Eller en jämförelse som går på djupet och söker känna av de dolda själsliga influenserna.
Materialister eller halvmaterialister som Aristoteles, säger att dessa själsliga former bara är begrepp som människan själv skapar genom att observera (empiri) den yttre, synliga delen av naturen. Men Aristoteles lärare Platon hävdade att de så alls inte var. Formerna existerar i en annan dimension, vilket tydligen nu också japanska matematiker kommit fram till.
Den här världen är bara en härledning, den existerar egentligen inte alls här mer än som Maya - en drömlika illusion i "kroppslig" 3D - något för barnen att fingra på och uppleva. Det verkliga universum, om man så vill, befinner sig på ett två-dimensionellt ritbord i den gudomliga arkitektens medvetande.
Är det Gud som är en geometer eller tillhör mätbarhetens konst i själva verket Världsskaparen, Djävulen? |
Den som kommer ovanifrån står över alla. Den som kommer från jorden tillhör jorden och talar jordiskt. Den som kommer från himlen vittnar om vad han har sett och hört, och ingen tar emot hans vittnesbörd.
Den som tar emot hans vittnesbörd erkänner därmed att det Gud säger är sant. Ty den som Gud har sänt talar Guds ord; Gud ger Anden utan att mäta.
Fadern älskar Sonen och har lagt allt i hans hand. Den som tror på Sonen har evigt liv. Men den som vägrar att tro på Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom. (Joh 3:34)
"Ande utan att mäta" - här är då en högre vägen för att se "look-alike"-fenomenet. Fast det knappast lär gå att bevisa är det min uppfattning att detta är en känga mot astrologin i den röra av omskrivningar som är det nuvarande Johannesevangeliet! Religionsforskaren Hugh Schonfield tyckte sig se åtminstone tre olika författare ändrat och gjort tillägg till hur nu den ursprungliga texten kan ha sett ut, bl.a. en distinkt antisemitisk redaktör.
Den som fabricerade den här monologen och lade i Jesus mun (Johannesevangeliet är fullt av tröttsamma "jesusmonologer") har uppenbarligen ett problem med en läroriktning som trodde man kunde se mängden (och kvaliteten?) av en ande genom att likt en naturvetare mäta tillvarons ytligaste, empiriska skikt. Ett tidigt argument MOT det galna 1800- och 1900-talets frenologer och rasforskare med andra ord.
I vetskapen att rörelsen "Ljusets barn" - som Jesus på annan plats i Nya testamentet håller fram som en föredömlig grupp - praktiserade astrologi och "mätte anden", kan man inte annat än misstänka att den som förfalskat Johannesevangeliet var en icke-judisk tidig kristen konvertit som inte längre kände till rörelsens rötter utan polemiserar mot den under hellenismen så dominanta astrologin i största allmänhet.
Var lämnar det oss i frågan om "look-alike"-fenomenet, så uppenbart i fallet Cooper och Costner? Jag föddes Våg och sätter mig förstås på båda stolarna samtidigt. Utseendelikhet behöver inte betyda att två individer är fyllda av samma ande! Rent tekniskt har ascendenttecknet överhuvudtaget inget med astrologins signifikatorer för en människas ande. Och t.o.m. studiet av Solen som symbol för den unika andevarelsen kan leda fel eftersom även Solen ingår i en större helhet - horoskopet som sådant. När grekiske filosofen Herakleitos förklarade att en människas karaktär var hennes öde - tittade han på denna väldiga helhet!
Och kineserna tycks också ha gjort det, för Ho Lo Li Shu-metoden har en verklighetsbild som får det att knyta sig i magen på en förkrympt individualist som vill "urskilja" det som är "det egna" och reducera resten av världen till en fond för det egna självförverkligandet (se Moderaternas världsbild). Detta är en del av den fallna själens feltänk, påminner hinduismen.
Vi är bara detaljer i en helhetsmålning som i sig är Maya (den fallna delen av Världssjälen som drömmer). Det är förvisso vår individuella karaktär som placerade oss här i en viss position och t.o.m. med något så trivialt som ett visst utseende för den som fortfarande i vuxen ålder söker lokalisera sin barnmorska - vilket jag ibland tror jag gör, som fascineras av "look-alike"-fenomenet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar