Att dubbelexponera sångaren Elton Johns och Lindsay Lohans horoskop - båda med känd födelsetid - ger intressanta inblickar i Sir Eltons senaste parasitbeteende.
Inte bara har han lyckats sälja låten "Candle in the Wind" två gånger om, först med hänvisning till det olyckliga självmordsfallet Marilyn Monroe och sedan påpassligt igen, när britternas älskade prinsessan Diana dog i en bilkrasch.
Jag tror inte ens den homosexuella kvinnohataren Elton John själv är medveten om att han försöker samma sak en tredje gång. När han enligt DN skriver en låt om Hollywoods problemkvinna under senare år, Lindsay Lohan, har det en koppling till den ursprungliga "bräckliga stearinljuslågan i snålblåsten" - Marilyn.
Fyllkajan Lindsay Lohan gjorde ju ett "sobert" nakenutvik som Marilyn för ett antal år sedan och Elton Johns medvetande har säkert undermedvetet gjort den kopplingen. Hans undermedvetna vittrar redan massor av pengar genom att för tredje gången kapitalisera på kvinnor under isen! Världen gjorde ett misstag som tog bort sjukdomsstämpeln från homosexualiteten. Det är en psykisk sjukdom och ibland, som hos Elton John, ser man extra tydligt den omdömeslöshet som följer i spåren.
Min bästa manliga vän fick efter tjugo års bekantskop tokspel för några år sedan och deklarerade i ett "separationsmejl" att jag "mobbat" honom i tjugo år. Jag hade sådan många år förstått att han var garderobshomosexuell men han var en vänlig människa och jag har privat inget mot sjuka eller efterblivna. Tvärtom, det finns ett särskilt boende för människor med bl.a. Downs i huset där jag bor, och jag konverserar glatt med några av dem när vi möts på gatan. Jag upplever tydligt den strikt Merkuriusrelaterade intelligensbegränsningen men också hur deras själ därför ligger närmare ytan.
Det var troligen när jag tidigt deklarerade min principiella inställning till homosexualitet på bloggen som min gamle vän läste texten och fick tokfnatt och i sin föreställning (Månen) skrev om hela vår tjugo år långa historia till en enda lång uppvisning i mobbning från min sida! Det är så sjukt att jag saknar ord. Uppenbarligen var mannens livslögn så extrem att han nu var tvungen att smutsa också mig i en gigantisk revision som innefattade tjugo år av "mobbande". Det ska till en svårt skadad människa att finna sig i tjugo års vänskap med en mobbare? Känner man däremot till att mannen mobbades i småskolan kan man börja ana en ond kärna som aldrig fått värka ut och som smutsar ner allt som kommer i beröring med den.
Nå. Tar man Elton Johns kända Skorpionascendent som referenspunkt och lägger Lindsay Lohans horoskop som en yttre krets, händer saker.
Elton, Skorpionascendent Lindsay, Oxascendent Komplementära motpoler - eller? |
Till att börja med tenderar ju Elton John i sin utblick mot det tragiska eller mot den emotionella separationen: tvärande Skorpionen med skorpionhärskaren Mars i koncept- eller klasstecknet Vattumannen är en potentiell signal om socialt utanförskap eller att inte kunna acceptera sitt fysiska (ascendenten) köns (Skorpionen) på konceptuell (Vattumannen) nivå.
Märk väl, alla med det här "bortstötningssymptomet" är inte homosexuella. Konceptets symbol, Vattumannen, kan i samband med nej-sägaren Skorpionen representera I PRINCIP avvisande attityder till vilken som helst företeelse. Dessa människor behöver en syndabock i sina liv, något att ta spjärn mot. Tyvärr råkar Elton John födas med hatets Mars i Vattumannen medan hans egen kropp betecknas med just sexualdriftens Skorpion.
Det var yrkeskollegan Bernie Taupin som skrev Eltons texter de första och musikaliskt bra åren. "It seems to me you lived your life/like a candle in the wind." Taupin tycks ha varit en lyhörd textförfattare som, fastän själv hetero, snappade Elton Johns predikament och gav honom texter han kunde relatera till.
På det "svarta" albumet (som ibland misstas för debuten eftersom det innehåller genombrottslåten "Your Song") finns flera texter kan tolkas som uttryck för en homosexuell orientering. "Your Song" är ju t.ex. en man som sjunger textinnehållet till en annan man.
I den smäktande vackra och ytterligt sorgsna "First Episode at Hienton" minns sångaren sin barndomskärlek till en liten flicka, men som (tyvärr) nu har blivit en kvinna och han kan inte längre följa henne med sin kärlek. Egentligen en helt explicit homoförklaring men vilken ung tonåring på 70-talet som spisade Elton-skivorna uppfattade sådant lyriskt finlir? Jag fattade inte ens att gruppnamnet Queen var slang för ett homo som tar kvinnorollen förrän många år senare!
Elton John blickar således ut genom en störd Skorpionascendent som filtrerar eller vanställer hans perspektiv. Han behöver kvinnor som går under. Och vem kommer till hans räddning om inte Lindsay Lohan, som UR ELTONS PERSPEKTIV REPRESENTERAR SOLNEDGÅNG - DÖD - I VÄSTER ?! Lindsay Lohans descendent sammanfaller med Eltons ascendent.
Den enes död är den andres bröd, det är exakt vad det här inlägget handlar om. Ett inlägg om den föraktfulla och låga mentalitet som ligger i människor som fastän stormrika som Elton fortsätter att agera ut den näriga aspekten av den irrationelle eller vegetativa Vattensjälen.
Vattenelementet är inte bara ett "element", det är ett Levande Väsen i den eviga världen! På ett ytterligt generellt plan är vi via våra ascendenter barn eller delmängder av ett av de fyra elementen. Detta är en mer fundamental verklighet än de 12 zodiaktecknen.
Elton Johns stigande Skorpion indikerar således Vattenelementet i ebb eller lågvattentillstånd. Vatten i kombination med Mörkrets kvalitet (Tamas guna) ger den tradition som sedan de äldsta dokumenten förknippar Skorpionen med antingen ett avdunstande vatten (och hotat om uttorkning och död) eller om avskurna, stagnanta och skämda bakvatten.
Synden inkuberar i Skorpionen och leder i sinom tid till döden, men i verkliga livet ser man i allmänhet inte dödsdrift hos individer utan tvärtom olika sätt att söka ta ställning till Skorpionens smörgåsbord av associationer. Elton John väljer uppenbarligen kvinnor i nöd för att, dels tjäna pengar på dem, dels ventilera sina (djupa) känslor om livets sårbarhet. Elton är själv en kvinna in i själen och det är det som är problemet i hans liv.
Att Lindsay Lohan är Elton Johns perfekta musa ser man också genom deras delade sinnelag: båda har Månen i Väduren för en ohämmad subjektivitet. Men om Elton inte riktigt förstår sitt eget sinne är det väl tur att hitta en kvinna som Lindsay så att han demonisera Månen i Väduren och förklara att den är en Olycka eller kanske t.o.m. en Fiende! Det sjätte huset har dessa signfikationer i hellenistisk resp. indisk tradition och uppenbarligen löper traditionerna samman vid en tidpunkt som föregår de äldsta skriftliga källorna.
Det finns överhuvudtaget så lite antik text bevarad om astrologin att man själv måste fylla i mycket och nå förståelse genom att grundligt bekanta sig med astrologins verktygslåda. Det är en hel världsbild som ligger dold i de fragment som några få senantika författare kastat till oss.
Det är JAG som står i centrum för Vädurens hela upplevelsevärld, och lycklig den individ som har planeter som nått zodiaktecken som tar ett större grepp om livet. En renodlad Vädur gör sig bäst som krigare eller atlet - verksamheter där man är helt sin egen - mot världen!
Det är så Vädurens princip är tänkt: en utbrytare som markerar SIN position. En fjärt i evigheten eller en ljuslågas korta flämtande om man ser det ur tragöden Skorpionens perspektiv. Missa inte den indiska astrologins genialitet. Det är Mars i POSITIVT härskarläge i Väduren som kastar sin unika 210-gradersaspekt mot Skorpionen, där den härskar i NEGATIV polaritet. Mars i Väduren, Barnet, den Återfödde ger Döden fingret. Fuck you! Här är jag igen, debutant och nykomling på jorden, för vilken gång i ordningen minns jag knappt längre! Död, var är din udd?
Mars i negativt Vatten representerar istället sexualenergin, den lägre världens falska (eller ofärdiga) spegelbild av den korrekta och affirmativa energin från Mars i passionerad Eld (Väduren tillhör Rajas guna, passionens kvalitet). I antiken ansågs spermans förlaga strömma från hjärnan (Väduren knyts till hjässan och hjärnan) ner mot mannens kön och blir där till sperma eller "Vatten". Sperma sorterar under Månen och typiskt nog är Månen "fallen" i genitaliernas tecken Skorpionen, där Mars visar sig i sitt negativa tillstånd.
Därför skapar Väduren i själva verket Döden genom Vädurs-Mars "onda" aspekt mot Skorpionen! Det är Vädurens/Barnets aptit på Livet som alstrar Döden. Det här är gammal indisk insikt och (homosexuella) filosofen Schopenhauer snappade direkt tanken när de indiska heliga skrifterna på började översättas till europeiska språk på 1800-talet.
Jag vet inte hur Schopenhauer ställde sig till den homosexualitet jag sett tillskrivas honom, men horoskopet indikerar en extremt högt utvecklad själ. Tvillingarna i öster gör Saturnus till verksamt neutral, den är inte god i egenskap av att äga åttonde dödshuset, men är god i genom sitt tillfälliga ägande av horoskopets bästa hus: Guds, samvetets, religionens, filosofins och all FÖRUTSÄTTNINGSLÖS utforskning.
Här står Saturnus - själens form - hemma i sitt positivt polariserade härskarläge i Vattumannen och kontrollerar direkt Solen, den utagerande och levande själen (när den gästar vårt universum). Samtidigt är det fullmåne för en akut intelligens. Månen - engångssinnet som nyskapas för varje enskild människokropp både opponeras av Sol och samtidigt har den som sin disponent. Kan man annat än i dessa budskap se en sanningslidelse?
Jag tror eftervärlden falskeligen etiketterat Schopenhauer som homosexuell pga. historikers låga intelligens. Horoskopet är helt enkelt bortom sexualiteten som fenomen. Vad som kastar bedömare ut på irrvägar är Schopenhauers vackra Venus i upphöjt tillstånd i Fiskarna i tionde "publika huset" - det som t.o.m. en idiot kan se med sina egna ögon eftersom det just är offentligt.
Venus i Fiskarna är den självuppoffrande kärlekens position, agape, som kristna säger för att kontrastera med cupiditas, den fallna och egocentriska kärlek som kan identifieras med den fallna Venus i Jungfrun men också påminner om Venus i egocentriska Väduren.
Men det är något som saknas denna Schopenhauers så synliggjorda relationsplanet: impulsen att realisera Venus som t.ex. partnerskap. Venus disponeras nämligen av en Jupiter som är parkerad i tolfte huset, den "onda daimonens hus" eller sektorn för världsliga försakelser. Schopenhauers Venus avböjer således ur djupet av sin böjelse vissa av Venus uttryck.
Det finns mycket om Schopenhauer på nätet och med en så här prominent placerad Venus (och med en så intressant placerad disponent) förvånar det inte att han skrivit en hel bok i ämnet: "Kärlekens metafysik". Här är en länk till Schopenhauers syn på kärleken. Jag har inte läst den men är övertygad om att man kommer att hitta ett typiskt BRA tolftehusbudskap.
Trots beteckninen "onda demonens hus" har tolfte dock att göra med själens befrielse från lägre, "vegetativa" drivkrafter - den låga sörja av böjelser Fredrik Reinfeldt och det "produktiva" samhället försöker upphöja till norm eftersom det finns låga kreatur - män i svarta kostymer - som tjänar grova pengar på att reducera mänskligheten till boskap och arbetsoxar.
Schopenhauer har som den fria och filosofiska Tvillingarna han är gjort vad Tvillingarna måste göra för att hålla tanken fri: fängslat materiens och penningens Oxe i tolfte huset. Båda vinner på detta, för att placera Oxen i moksha-huset är att vilja befria eller rena världen från dess låga instinkt att vilja lägga beslag på, vilja äga, vilja vara enbart en köttmänniska som frossar och lever enbart genom sina sinnen och sedan dör utan att ha bidragit med något av bestående värde alls till mänskligheten.
Därför kan man tydligt se att Schopenhauers Venus egentligen inte är homosexuell utan har gått bortom sexualiteten. Fullmånen kan här ses som en bidragande indikation som tvingar fram en syntes på en högre nivå av insikt.
Jämför detta med en generande skit medierna vräker ut sig dag efter dag i samband med den homofobi de älskar att förstora bortom all proportion. Det här inlägget tillkom som en spontan reaktion på morgonradion som repeterade sitt innehåll tre varv medan det här skrevs. Bland annat ett snyftreportage om två homo kvinnor i Ryssland som har en stackars son och som upplever sig ha hamnat i kläm pga. ny lagstiftning.
Det tragiska är att de själar som föds så här inte har intelligens att tackla sina liv med filosofisk upphöjdhet. De har ännu inte förvärvad den klarhet Schopenhauers horoskop omvittnar. De sitter ännu fast i gyttjan, hårt förslavade under Naturen och karma-lagen.
Man kan bara beklaga att de inte skulle förstå mer ens av en så här enkel artikel men jag tror t.ex. säkert att allt det här kan ändras redan med nästa återfödelse. Den mesta homosexualiteten är bara en kortvarit "baksmälla" som ovana Resenärer kan råka ut för om de byter biologiskt kön på värdkroppen mellan två jordeliv.
Tränade Resenärer kan visserligen uppleva samma böjelser i förbigående men de är inte drivna av den Irrationella själen och tar därför sin nuvarande kropp och verklighet på allvar och arbetar mot integration med detta liv. Se återigen Elton Johns olyckliga karta, där ascendent- eller kroppshärskaren Mars fastnat i ett koncept (fast Luft) på kant (90°) med hans värdkropps sexuella kön.
All denna tragik över fallna kvinnor är uppenbarligen Ödets försök att hjälpa Elton John att sjunga ut sin själs beklagan över den eländiga kvinna han själv var i sitt närmast föregående liv.
2 kommentarer:
Jag kollade in artikeln om Schopenhauers syn på kärlek, och det handlar definitivt inte om någon agape, utan om den biologiska synen på kärlek, alltså som grund för barnalstring och därmed nödvändig för människosläktets fortlevande.
Jag är ingen expert på Schopenhauer, så jag kollade i en uppslagsbok, där det står att han ansåg världens och tillvarons yttersta grund vara den blinda, ologiska viljan till liv. (Alltså det som här och annorstädes brukar kallas för Naturen, Kräftans princip, osv.) S var ju en dysterkvist (denna världen är den sämsta tänkbara) Men någon biologist var han uppenbarligen inte, jag tycker det snarare liknar Buddhism; "Enda möjligheten till befrielse ur världseländet ligger i den fullständiga förnekelsen av viljan till liv."
Kanske kan man kalla det för Ox-jupiter instängd i 12:e, och ett "typiskt bra tolftehusbudskap".
(Inte undra på att det skvallrades om homosexualitet, med den livssynen.)
Det är knepigt det där med 12:e... En tvillingascendent har "fängslat materiens och penningens oxe" som det står... men jag kan inte låta bli att tänka på din far, som du ju har skrivit en del om, som också hade samma ascendent och som knappast verkar ha varit en antimaterialist utan tvärtom...?
S
Ha, du hann före mig på artikeln, bokmärkte den men som arbetslös i Fas 3 har jag så mycket oavlönat jobb att göra att bloggandet får stryka på foten! Ska läsa.
Tvillingarna i öster (som jag, likt Schopenhauer föddes med) har minst sagt få planetära vänner i indisk teori! Bara Venus. Kanske för att Merkurius/budbäraren (ängeln!) måste stå fri från korrumperande förbindelser för budskapets renhet.
Venus blir Tvillingascendentens viktigaste planet och därtill en verksam välgörare. Det förklarar varför indisk tradition ser mänskliga associationer i detta tecken (och dessutom ritar det som en ung man och en ung kvinna).
Hur når då Tvillingarna sin frihet och förmåga att bli budbärare t.o.m för budskap från högre höjd? Jo, genom att "parkera" den fysiska delen av kärleks-Venus i "reningens" tolfte hus!
Att Schopenhauer sedan har Venus så iögonenfallande i tionde måste verkligen, som du säger, ha gjort honom till en kuf i samtidens ögon.
Men avståndstagandet från "köttets Venus" (Oxen) gör att tänkaren Tvillingascendenten (om än inte Tvillingarna i gemen) kan komma närmare sitt goda karma: Venus äger också femte huset för individens dharma eller plikt mot sin själ, och Venus verkar nu från den djupa själsliga individualiteten, kärleken blir primärt platonisk, en fråga om att återknyta till Solen (5e husets "naturliga" herre).
Schopenhauer (och i synnerhet undertecknad) föddes således med en indikation om "det heliga bröllopet", mötet mellan bruden (själen) och brudgrummen (Kristus i kristen tradition, andra gestaltningar i andra traditioner).
Jag minns att vi varit inne på frågan varför Oxen stigande får sin egen härskare Venus emot sig. Det här resonemanget om den fria merkuriska själen och dess offer av den tyngande Ox-identifikationen med jorden bekräftar tidigare tankar: Venus är en illgörare för Ox-ascendenten eftersom det ligger filosofi inbyggd i det här systemet och det vore olycka att identifiera sig med sin ascendent/sin kropp, vilket är just vad Oxar i öster tenderar (minns en f.d. flickvän som lidelsefullt sträckte på rygg och armar, VAR sin kropp, älskade att vara en fysisk människa - jazzbalett i ungdomen förstås...)
Skicka en kommentar