Aftonbladet meddelar att fd. Bondbruden Britt Ekland kommer att delta i programserien Hollywoodfruar varom jag inget vet och inget vill veta. Men en blick på Eklands horoskop med verifierad födelsetid summerar perfekt den här bloggens bruk av de två vägarna eller de två polariteterna - Eld och Luft som vägen upp från materialistiskt förfall och Jord och Vatten som vägen ner till ett liv som enbart kommer att handla om att förlora sig i sinnliga upplevelser.
Undantag finns men det är ointressant eftersom det är astrologins duglighet som generell indikator den här bloggen ägnar sig åt att söka påvisa.
Med en hel livstid spenderad på fysisk fitness och plastikkirurgi förvånar det knappast att hitta Britt Eklands födelse i den sideriska Jungfruns tecken - symbolen för ett evigt mätande och kritiserande av fysiska former och en klar blick för hur man tjänar en slant på bra fysiska exemplar av en vara. Det är så typiskt Jungfruns mentalitet att som Ekland gjorde i sin självbiografi skriva en LISTA över alla sina älskare.
Jungfrun är exakt med data men ser ofta inte vad denna data sammantaget pekar mot (inte pga. oförmåga men pga. naturlig disposition; det är Lejonet som har som naturlig disposition att överblicka helheten). I bloggens studie av 25 år av utvikningsbrudar i Playboy konstaterades att det är profitinstinkten i den jordbrukande Jungfrun som gör henne till den arketypiska Horan.
Det var lite av en uppenbarelse för bloggaren som (ogenomtänkt) hade föreställt sig motsatta Fiskarna i den rollen. Men det är uppenbart: Fiskarna symboliserar världslig förlust och inte glamour, och det är här Venus når sin upphöjelse. Det är här Maria Magdalena, skökan, får Jesus välsignelse för att hon lyckats lycka sin kärlek upp mot universell välvilja, agape eller den osjälviska kärleken. Till Fiskarna hör således den arketypiska Madonnan.
Hollywooodfruar, kan man utan att ens ha sett programmet, handlar om det motsatta: allt ljus på mig, ett program för dem som faktiskt beundrar självtjänande och fallna själar. Eklands nyckfullhet och ogenomtänkta val i kärleken passar perfekt med att det är Månen i sitt passionerade och irrationella härskarläge i instinktens Vattentecken Kräftan som stiger i öster vid födelsen. Utöver Vatten och Jord händer, vad jag kan se efter en snabb blick, absolut ingenting på den här himmelen.
Det är helt klart att hon blev ett namn genom att knyta an till "rätt" män och ålderdomens Saturnus som sjundehusindikator antyder att hon har ett extremt anspänt förhållande till åldrande. Den berömde Peter Sellers som hon kastade sig i armarna på, kunde ha varit hennes pappa. Rod Stewart var genast tjugo år yngre men därefter började Britt jaga unga män.
Typisk människa med ett oförlöst förhållande till åldersmannen Saturnus, som mycket riktigt låser hennes köttsliga sinne (Månen i Kräftan) totalt och producerar något av den mest primitiva världsbild som går att illustrera astrologiskt.
Det här är horoskop som passar perfekt bland okunniga moderata politiker! "Pengar och komfort bara för mig." Hur långt hon har till sitt eget samvete syns av niondehushärskaren Jupiter och dess bortträngda tolftehusplacering (och därtill i Luftelementet som liksom inte får plats i det här horoskopets utblick).
Samtidigt ger den här typen av horoskop rätt harmlösa människor. Titta på hennes viktiga roll som Bondbrud mot likaledes fullständigt lergyttjiga Roger Moore och notera hennes lättviktiga och fladdriga och samtidigt småbråkiga roll. En blond bimbo. Det är som om den skrevs just för ett horoskop som ovanstående.
Roger Moores självbiografi för några år sedan fick för övrigt kritik för att också den verkade sakna analytiskt djup. Moore nöjde sig lättjefullt med att lista episoder utan nämnvärd fördjupning eller egna tankar kring meningen med det han upplevt. Detta rimmar exakt med Jord och Vatten som just är overklighetens sinnevärld. Ett liv som tillbringades enbart med att registrera sinnesdata, utan att det på minsta vis väckte några djupare reflektioner. Det är detta filosofen Platon kallade döda själar, förstummade i fallet ner i den jordiska kroppen.
Roger Moore har visserligen två placeringar i den positiva polariteten, Venus i eldiga Lejonet och en välplacerad Merkurius i Lufttecknet Vågen. Men sedan suddas effekterna ut av husen, där det jordbundna och materialistiska andrahuset helt dödar all Eld Venus nu kunde ha tänkt sig vilja alliera sig med. Moore gifte sig med den döda materialismen. Hans intellektuella bearbetning (Merkurius) låg också sovande i detta nu snart avslutade liv. I moderskötets eller Kräftans fjärde hus har planeterna dragit sig så långt in de kan även om hörnhuset alltjämt låter dem manifesteras i det yttre.
Den här typen av Merkurius röjer därför varje gång den yttrar sig en begränsad fjärdehusutblick (min komfort, min belåtenhet med livet, mitt hem och de människor jag möter där) - OM inte övriga horoskopet hjälper upp med en vidgad ublick. Nu har jag för med att Moore varit engagerad i FN-frågor och det är inte tu tal om att han har ett gott hjärta även om han inte är intellektuell.
Jupiter i härskarläge i Fiskarna i nionde huset för samvete ger klartecken. Jungfrun i honom må ge en självmedveten och nästan narcissistisk tendens, men på den högsta nivån producerade hans själ gott. Han uppvisade "universell empati". Han har säkert använt sin celebritet i flera behjärtansvärda frågor (detta säger jag helt och hållet utifrån Jupiter i nionde, jag har ingen som helt koll på vad han deltagit i för slags välgörenhet).
Att han var en gentleman i både 60-talsserien Helgonet, i 70-talsserien Snobbar som jobbar och sedan den minst trovärdiga Bond-figuren av alla som spelat den hemliga agenten, bara understryker att termerna "gentleman" och "dam" verkligen hör hemma i den negativa självcentreringens tecken. Bara där man gör kultivationen av sig själv till sitt livsmål får man också den perfekt välkammade människan. Men priset är högt, för all denna energi som läggs på den egna livsstilen leder nästan alltid till ett underskott i andra avseenden, vilket väl Jungfruascendenten Fredrik Reinfeldt, kalla cyniska egopolitik har visat.
Samtidigt som det finns en hög och empatisk sida, är Roger Moores materialism oroande. Liksom Reinfeldt har han både 2a ekonomihuset och 11e huset för ackumulation av förmögenhet tydligt accentuerade och i skådespelarens fall (nej jag syftar inte på Reinfeldt!) visar sig den hungrande Månen i Oxen dessutom vila på en Venus i andra ekonomihuset.
Det finns i princip bara två utvägar här: antingen monetär fixering (om det är girighet låter jag vara osagt), eller en osund hunger efter njutning för gommen. Jag är övertygad om att den synbarligen extremt profana Rogers Moores (medvetna) religion var just kökskonst. Elftehusidealet är Oxen, dvs. oralt, och Venus i orala andra gör konstplaneten Venus till kokkonst. (Venus i Lejonet gillar det storslagna men 2a huset begränsar och fokuserar i mångt och mycket Venus till frågor om att alliera sig med "resurser".)
Jag har ett anonymt horoskop med Venus i 2a (i Kräftan) där individens påfallande intresse för matlagning dessutom gick tillbaka på modern som hade varit en skicklig kock.
*****
Se även ett gammalt inlägg om Roger Moore och hur den Kräftascendent han delar med Britt Ekland ger en alldaglighet eftersom Månen per definition står för den omedvetna massans smak och inriktning.
Att Moore och Ekland har så snarlika horoskop påminner om att astrologin faktiskt "fungerar", vare sig man är medveten om det eller inte. De som gjorde rolltillsättningen av Mannen med den gyllene pistolen (1974) hittade två skådespelare med synergi, även om kraftfullt plusladdade typer kanske inte upplever att det pågick särskilt mycket alls mellan Bond och Ekberg i filmen.
Jag har för mig att Moore i sin motbjudande och mansgrisiga version av Bond låser in Ekland i bagageluckan på en bil för att hon är för "besvärlig". Det stod naturligtvis i manus, men det intressant är att det är just så Solen i Jungfrun skulle ha gjort - detta är ju rasåtskillnadens och diskrimineringens tecken.
Jag har sett flera människor i Jungfrun ta till märkliga sätt för att lösa det faktum att de så lätt "stör sig" på sina omgivningar. Att bara som Greta Garbo be om att få bli lämnad ifred är bara början på den negativa spiral av isolation som just ÄR Jungfruns funktion i zodiaken som kosmiskt drama. Inget annat tecken är lika skickligt på att gömma sig undan verkligheten genom att ständigt mentalisera kring fysiska fakta.
Det är detta socialdemokratin upptäckt kring högern och särskilt moderater och på sistone ofta kallat "siffertricksandet". "Ekonomismen" - att reducera allt till kronor och ören och avgöra om det är "lönsamt" är också en av Jungfruns effekter i den manifesta världen, dess nödvändiga funktion i det större spelet. Naturligtvis följer bara Olyckan i detta spår, men någon måste ju bli olycklig i sin själviskhet för att Fiskarna ska hitta glädjen i Jupiter genom det osjälviska givandet.
Därför är Roger Moore spännande och ett perfekt exempel på en själ som balanserar längsmed den märkliga axel där den ena sidan drar mot inskränkt självintresse och den andra sidan söker vidga själen att omfatta en universell medkänsla. Och då Moores Jupiter ligger i det "bästa huset", fanns definitivt en altruistisk sida i honom som motverkade den bild han olyckligtvis gav av sig själv genom Jungfru-Solen i biografiskrivandets tredje hus för publicering.
Det är också notabelt att både Roger Moores Jupiter och Mars är verksamma välgörare när Kräftan stiger i första huset. I opposition i Jord/Vatten kan man därför lugnt föreställa sig ett materiellt givande liv och ett ovanligt flitigt resande (3e/korta, 9e/långa resor). Två lätta, sattviska tecken tyder nästan på en livsstil på just resande fot. (Att väga mot den hemkära Kräftascendenten vars Måne står i den närmast immobila Oxen! Ett typiskt exempel på hur horoskop ofta ger tydliga budskap i total konflikt. Moores KÄNSLA söker alltså stabilitet och rutin och omedveten sömn, men hans SOL - hans dagaktiva karriär har krävt att han rör på sig.)
Britt Eklands Jupiter är enligt samma logik också en både essentiell och accidentell välgörare, men är illa integrerad med horoskopet som helhet. Har hon lyckats profitera på sina partners berömmelse? Egentligen inte. Hon gick till historien som ett bihang till kända män. Framgången (Jupiter) blev en förlust (12 huset = förluster). Varför kom hon annars hem till Sverige och gjorde sin femtioöresshow "Bara Britt" för en liten klick dumgloende tv-tittande svenskar? Vi har en sällsynt förmåga att överdriva framgångarna i världen för "våra egna"...
3 kommentarer:
vi är horor o slavar alla under bilderberggruppen.
ju mer problem oss emellan desto bättre för DOM !
britt är bara en fis i rymden.. solen över tellus i 8...
Det var skurken Scaramanga (Christopher Lee, Asc exakt konj. Saturnus i Jungfrun, samt Jupiter och Rahu i Jungfrun, Sol och Måne i Oxen) som låste in Mary Goodnight (Ekland) i bagageluckan på sin bil när hon var i färd med att fästa en spårsändare på den. När hon lyckas få upp luckan befinner sig bilen uppe i luften, då den har förvandlats till ett flygplan. Däremot låste Roger Moore (UNICEF Goodwill Ambassador sedan 1991) in Ekland i hotellrumsgarderoben när Maud Adams kom på älskogsbesök. (Adams har Sol/Måne/Merk/Mars i Stenbocken, Asc i Skorpionen, Venus i Fiskarna). Här har du hennes karta:
http://www.astro.com/cgi/chart.cgi?;lang=e;gm=a1;nho2=;btyp=2;mth=gw;sday=18;smon=6;syr=2013;hsy=2;zod=-s1;orbp=;rs=0;ast=&nhor=1&cid=gs2file4PPBWm-u1371567392
Väl att det blev utrett vem som låste in vem och var! :-) Har inte sett den där filmen på en evighet.
Att Lee sällar sig till koncentrationen på Jungfrun är ju spännande - de måste ha haft en trivsam inspelning tillsammans, tre civiliserade människor utan någon överdriven dramatik (ja, Saturnus på asc. är förstås bra om man ska spela ond och hänsynslös - jfr Margaret Thatcher).
Skicka en kommentar