Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


fredag 12 november 2010

Fast i Luft och Vatten samtidigt

En trevlig och harmlös artikel i AB kropp & hälsa som informerar om vad läkarvetenskapen tror är orsak till att man kan vakna ur sömnen men ännu inte ha de motoriska funktionerna inkopplade. En kbt-terapeut förklarar hur det lägger till och jag läser förstrött. 

Knappt ett ord fastnar för jag är mer intresserad av att få bekräfta min distinkta inre signal av att vi här lyssnar på ett glasklart fall av den astrologiska versionen av "dissociation"- den jag ibland kallat "borttappat vid översättningen". Dvs, en horoskopinnehavare med Luft/Vatten-störning har sökt sig till just de områden där man som tydligast kan fundera över det djupare psykets relation till den mentaliserande "luftbubbla" vi vidmakthåller för det vi kallar vår verklighet.

Hade själv en sådan här upplevelse runt 25, men mer dramatisk än Aftonbladets redogörelse. Efter en liten eftermiddagsslummer på soffan fann jag mig själv klarvaken och såg rummet precis som det såg ut, eftermiddagsljus och allt. 

Men där bröts realismen, för i vardagsrummet befann sig också en blandad skara släktingar! De stod och såg deltagande på min sovande kropp som om de sörjde en avliden. Då blev jag - i drömmen eller vad man ska kalla det här tillståndet - akut självmedveten och det var först i detta steg två jag insåg att min kropp verkligen var död. Den lydde inte mina försök att resa mig!

Jag var nu desperat vaken och gjorde upprepade ansträngningar att komma upp i sittande ställning. Och då hände det, som fått mig att fascineras så av vad Luft och Vatten möjligen berättar i astrologin: i ett ryck fick jag plötsligt kontroll över den fysiska kroppen, den "kopplade på" så att säga, och i en häftig rörelse satte jag mig upp. 

Naturligtvis försvann de anhöriga "sörjande" i samma ögonblick men jag hann se något annat också. Min synbild av rummet bytte vinkel med några grader när jag blev "vaken på riktigt". Det tyder på att andekroppen som "vaknat" före den fysiska kroppen med dess hjärna befann sig lite vid sidan av den sovande kroppen. 

Intelligent neurologi, tyvärr knappt hörd i bullret från mainstream som söker hamra in den materialistiska världsbilden från alla håll, har redan falsifierat myten om att vårt medvetande är en produkt av den fysiska hjärnan. Den gamla modellen från tidigt 1900-tal ätt hjärnan snarare är en radiomottagare för själen är och förblir den intressanta att utforska.

(Se Esalen Center i Kalifornien för genomgångar av 1900-talets forskningslitteratur som chockerar den som trodde mainstreammyten var den sanna eller enda bilden. Det finns en enorm forskning gjort som pekar i helt annan riktning. Här, som ett exempel, en störtdykning in i verkligt djuppsykologiska frågeställningar.)


****

Vad om artikelns kbt-terapeut då? Av fotot att döma verkar 1975 vara den bästa av träffarna på birthday.se. Och mycket riktigt uppvisar det här horoskopet en fantastisk brottningsmatch mellan irrationellt Vatten och rationell Luft! Oöverskådligt många horoskop har redan samlats på bloggen med olika varianter och yttringar av det "sociala utstötningssyndromet" - vilket man sannerligen också kan kalla panikchocken att vakna men inte "vara inpluggad" i den drömvärld vi kallar den verkliga!



Det går inte att komma i efterhand och påstå att man visste saker, men Fiskarna är nära knutna till nyckelordet "dröm" och det var faktiskt det tecknet jag tänkte på när jag såg kbt-terapeutens vänliga och lite sömnaktigt drömmande ögon! Jupiter hemma i härskarläge och förstärkt av impulsiva men också entreprenörslystna Mars omvittnar en stark nyfikenhet på det omedvetna. 

Rationella Saturnus och Venus i Lufttecknet Tvillingarna är förstås den mentala nivån i själen som märker att man inte kopplat ihop med "rätt" värld, men jag vill påstå att fruktan kommer just från Vattenelement och den alarmerande Mars. Horoskopet är nästan för bra för att vara sant, det beskriver exakt artikelinnehållet!

Den grön-röda färgen på Saturnus aspekt mot Vattentecknet är en påminnelse om hur nästan obegripligt svårt det är att avgöra om individen kan utnyttja den här tvåvärldssituationen. Se inläggen om psykiatern Arthur Guirdham, själv tungt under Luft (Vattuman) och Vatten (Fiskarna) och synsk. Kapabla människor klarar att balansera på gränsen och kan nyttja det kreativt. I andra horoskop verkar det tyvärr uppstå mentala problem, otillräknelighet, lögnaktighet eller irrationella fobier. Det finns en faktor här - själens grad av nobless (mognad) - som inte är helt lätt att fastställa!

*****

Glöm inte ett annat intressant Vattenhoroskop: kvinnan som botades med hypnos från sin fisk- och sjöfobi! Där gällde inte problemet för Vatten och Luft att knyta samman, men det var intressant det också.


Anm. Dygnets första cirka fem timmar ser en Måne i Vattentecknet Kräftan. Det skulle vara just typiskt om den positionen gäller här! Men sannolikheten är större med en Måne i Lejonet så jag valde ett solärt horoskop för lunch.

3 kommentarer:

Ronny Christianson sa...

Hej! Tillståndet du beskriver brukar kallas UKU – Utanför-Kroppen-Upplevelse. Eller astralresa. Men ska man flyga (eller hur jag nu ska uttrycka mig) iväg bör man be om beskydd. Alla entiteter är icke positivt laddade. Länken går till Wikipedia.

Mvh/R

Ett hett lästips som skulle kunna ta sig uttryck på Ockulta ögat är: http://www.lawofone.info/

Anonym sa...

...hm, förlåt jag sitter och drömmer ;) – Sömnparalys kallas det specifikt när man inte kan röra sig...

Seaward sa...

Så sant, Ronny! Det här var en av många snarlika upplevelser, och när jag senare läste klart AB-artikeln såg jag att den också vidgade ramarna.

Att be om beskydd är mycket intressant, för under några år av meditation började jag spontant varje sittning med att be en "skyddsbön"! Inget jag läst, men intuitivt kändes det rätt.

Man lämnar inte huset utan uppseende för rövare att bryta sig in. (Är yoga rent av en mental fara för ateister?)

Efter cirka två år hade medvetandet förändrats till den grad att jag upptäckte möjligheten att börja flytta den "inre, psykiska" kroppen relativt den stillasittande yttre.

Jag "visste" nu att jag, om jag så önskade, skulle kunna göra en "ut ur kroppen" som jag många gånger i nattsömnen kommit på mig att vara ute i min hemstad, flygande över hustaken och identifierande olika kyrktorn och fixpunkter! (En serie drömmar under en begränsad tid runt 20.)

Jag följde nu inte upp frestelsen att "leka" under meditation - det hade avslöjat att jag inte visste vad jag höll på med…

*****

Sömnparalys verkar vara en lite snajdigare synonym till AB:s "sömnförlamning".