Socialdemokratiske författaren Göran Greider kritiserar på Newsmill Mona Sahlin för att gå runt med dyra statusväskor och skicka konsumistiska signaler samtidigt som hon påstår sig vilja utjämna klasskillnader. Det har han så rätt i. (Aftonbladet citerar kärnan i det Greider säger och DN och SvD ordar väskfrågan.)
Den kinesiska klassikern "Förvandlingarnas bok" (påbjuden läsning för politiker och ämbetsmän) råder i kapitel 15 taktiskt landets politiska ledning:
Underförstått: Vid färjlägret vore det en idiot till aristokrat (eller politiker) att bära galakläder. Han (hon) skulle vara rånmördad långt innan hon kommit över på andra sidan! Minns Olof Palme med säckig ljusblå jacka. Mona har börjat glömma vad hon, kanske, en gång representerade...
Den kinesiska klassikern "Förvandlingarnas bok" (påbjuden läsning för politiker och ämbetsmän) råder i kapitel 15 taktiskt landets politiska ledning:
Den nobla människan lägger måtta till måtta
och kan därigenom korsa den stora floden.
Underförstått: Vid färjlägret vore det en idiot till aristokrat (eller politiker) att bära galakläder. Han (hon) skulle vara rånmördad långt innan hon kommit över på andra sidan! Minns Olof Palme med säckig ljusblå jacka. Mona har börjat glömma vad hon, kanske, en gång representerade...
*****
Greiders horoskop är intressant eftersom det här dygnet ser Månen (sinnet) passera från eldfängda Väduren till trygga och sinnesförlustande Oxen cirka 19.00 på kvällen. Chansen är alltså cirka en på fem att han har den här jordnära och trygghetsskapande grundstämningen. Enligt västerlandets "felräknade" zodiak är han definitivt en ren materialist i sina grundstämningar, en Oxe.
Men detta verkar inte stämma. Det ska en hel del till innan en Mån-Oxe gör uppror mot sin egen instinktiva identifikation med "världens goda". Istället gör Greider tydligt sken av att vara en idealistisk eldsjäl, och då passar Månen i ett Eldtecken mycket bättre!
Dessutom sporras en Vädurs-Måne av Venus i Vågen, och detta är dock pengarnas planet (och skönhetens, komfortens och kärlekens) i sitt idealistiska tillstånd. Venus i Oxen, dess "jordbundna" härskarläge är en betydligt enklare Venus: sinnlig skönhet, och dyrkan av pengar och komfort.
Venus i Luft indikerar istället att dessa fenomen underkastas en intellektuell granskning. Och det slutresultatet hänger mycket på vad i övrigt horoskopet vill berätta.
Venus i Luft indikerar istället att dessa fenomen underkastas en intellektuell granskning. Och det slutresultatet hänger mycket på vad i övrigt horoskopet vill berätta.
Greider är en sjusärdeles kraftfull Skorpion. Och det nästan parodiska här är att Skorpionen korresponderar till det åttonde huset, "den andres pengar"! Så att den här mannen funderar över ägande och ägandefördelning, kan man vara rätt säker på.
Faktum är att Solen i Skorpionen stöder teorin om Månen i Väduren. Den som lyssnar på Greider hör att han "surrar" mycket i sitt tänkande och orerande. Ett sinnelag (Månen) i Väduren är precis hur stressat som helst och vill komma till punkt med ens. Men det är inte Månen som är ledaren utan Solen.
Och här uppstår fenomenet att Solen i Skorpionen är ett trögare tecken än Väduren. Därför kan Greider i diskussion på radion höras fylla ut med surrande ljud och biläten mellan orden han uttalar. Detta är bruset från den stressade och snabba Månen i Eld som måste hitta på något att göra medan Solen i Skorpionen mal färdigt nästa tanke! Och det är väl värt att notera att Skorpionen tänker djupare tankar än Väduren. Det finns dock en evolution inbyggd i zodiaken, fast underfundig och inte helt lätt att bli klar över.
Det är fantastiskt intressant att studera politikers problem med att översätta sig till det talade ordet. Särskilt inom socialdemokratins tycks finnas problem av det här slaget. Jag har tidigare påpekat att både Mona och Bodström har lindriga talfel. Vad är det för "ont karma" som socialdemokrater tycks lida av?
Sedan undrar jag i vad mån den långsamma Saturnus - 2½ år i varje tecken - faktiskt antyder attityder till ägande hos hela sub-generationer. Själv född samma år och med samma Saturnus i det minst materialistiska av zodiakens alla tecken, den religiösa och/eller filosofiska Skytten, finner jag mig ohjälpligt sympatisera med Greider i hans utfall mot den degenererade livsstil som går ut på att skapa sig en identitet genom prylköp.
Faktum är att Solen i Skorpionen stöder teorin om Månen i Väduren. Den som lyssnar på Greider hör att han "surrar" mycket i sitt tänkande och orerande. Ett sinnelag (Månen) i Väduren är precis hur stressat som helst och vill komma till punkt med ens. Men det är inte Månen som är ledaren utan Solen.
Och här uppstår fenomenet att Solen i Skorpionen är ett trögare tecken än Väduren. Därför kan Greider i diskussion på radion höras fylla ut med surrande ljud och biläten mellan orden han uttalar. Detta är bruset från den stressade och snabba Månen i Eld som måste hitta på något att göra medan Solen i Skorpionen mal färdigt nästa tanke! Och det är väl värt att notera att Skorpionen tänker djupare tankar än Väduren. Det finns dock en evolution inbyggd i zodiaken, fast underfundig och inte helt lätt att bli klar över.
*****
Det är fantastiskt intressant att studera politikers problem med att översätta sig till det talade ordet. Särskilt inom socialdemokratins tycks finnas problem av det här slaget. Jag har tidigare påpekat att både Mona och Bodström har lindriga talfel. Vad är det för "ont karma" som socialdemokrater tycks lida av?
Sedan undrar jag i vad mån den långsamma Saturnus - 2½ år i varje tecken - faktiskt antyder attityder till ägande hos hela sub-generationer. Själv född samma år och med samma Saturnus i det minst materialistiska av zodiakens alla tecken, den religiösa och/eller filosofiska Skytten, finner jag mig ohjälpligt sympatisera med Greider i hans utfall mot den degenererade livsstil som går ut på att skapa sig en identitet genom prylköp.
Greider vet förstås att det var socialdemokratins kamp för arbetarens rätt att konsumera som sina forna herrar - fabriksägarna - men han drar sig för att ge historiska skälen till att svensken blivit en så psykologiskt fattig människa. Den processen har hans eget parti skuld i, långt innan MTV började urholka det sista lilla av människovärde som fanns kvar i en yngre generation. Det som rör sig på gatorna i landet nu är inte längre unga människor, det är biologiska skyltdockor.
Såtillvida räcker inte Greiders enorma reservoar av aversion i Skorpionen (nyckelord: vämjelse) hela vägen. Jag tycker mig ha uppsnappat att han personligen är kristen, men han saknar program för att rädda det som räddas kan av Sverige. Det handlar om förlorade generationer här, förslappade konsumtionsmänniskor utan vare sig religion eller filosofi.
Det bästa vore om den gamla stammen svenskar på sikt dog ut och lämnade det territorium vi kallar Sverige fritt för nya och mer vitala människogrupper. De är tveklöst alla religiösa och förstår hur ett psyke får spänst bara genom att hålla öppet mot "takvåningen".
Det socialdemokratiska arbetarpartiet förstod nog aldrig vid sitt grundande att de ingöt rent gift i den svenska folksjälen när de prioriterade materiell vällevnad framför andlig/själslig storhet. Gamla avdankade pyramider som Maslows, som understryker en materiell bas innan man börjar ägna sig åt självförverkligandet på pyramidens topp, är i stort ren lögn baserad på samma tvångsföreställningar som Karl Marx led av.
*****
Del II. Abraham Maslows hypermaterialistiska horoskop
Maslow var känd som en förgrundsfigur i det som kallades humanistisk psykologi. Jag skulle vilja kalla den en ateistisk psykologi av väsentligt mer primitiv art än de gamla grekernas människosyn och inte värd att nämna i samma andetag som astrologin!
En snabb jämförelse med horoskopet för Franska revolutionen (nytt fönster) - på den här bloggen en måttstock på den nya, "upplysta" människan (hon utan Gud och nu myndig i sin egen rätt) - visar att det är samma totala brist på högre medvetenhet i Maslows psykologi.
Notera hans överdrivna libido fokuserat till Oxen - matens tecken och det kroppsliga välmåendets. Samma med lyckoplaneten i Kräftan och Solen och Månen i Fiskarna.
Här är bara Jord och Vatten för hela slanten och med en förödande klarhet insåg jag plötsligt att Maslows "peak experience" och hans "självförverkligande" är en närmast efterbliven människas syn på saken! Han talar knappast om att inse livets mening utan bara att dra ihop till brödfödan och sen lära sig spela piano eller göra något annat kul. Så prosaiskt.
De fyra elementen avslöjar att han bara talar materialismens verklighetsuppfattning (Jord + Vatten = lera; månnoderna i Eld och Luft är inte väl integrerade med övriga horoskopet.)
Tänk, för länge sedan, i gymnasiet, föreställde jag mig hans självförverkligande som något nobelt, men läste aldrig mer om Maslow. Sanningen som avslöjas genom den sideriska zodiakens fyra element är han hade en oerhört snäv definition på detta självförverkligande, inte i närheten av t.ex. Carl-Gustav Jungs teori om Individuationen. Abraham Maslow själv hade inte passerat den nutritiva och emotionella fasen...
Det är viktigt att inte lasta Fiskarna för detta, för detta Vattentecken kan vara oerhört andligt. Men i det här fallet tynger lidelsen i Oxen neråt mot simpla och materialistiska betraktelser, och Fiskarna, precis som i horoskopet för Franska revolutionen, gästas - mycket olämpligt - av materialismens och inomvärldslighetens Saturnus.
Jämför det som sades om Greiders Saturnus i Skytten! Skillnaden är att Greiders Saturnus inte "äter sig in" i Månen utan illustrerar "formaliseringen" av en hög ideologi, en ideologi som inte längre äter, snaskar och shoppar sig genom ett bortkastat liv. Abraham Maslow förordade just att äta och sen göra vad man känner för.
Humanistisk psykologi, kanske undantaget den taoistiskt inspirerade Carl Rogers, är ett svek mot människan, eftersom det viktiga är att peka ut nästa steg. Till och med djuren klarar av att äta och fylla sin fritid! Men den sekulära humanismen vet inget av vad som händer sen, den vill inte veta, den stängde dörren till filosofi, metafysik och religion. Humanister är i det senare avseendet ointresserade och ointressanta människor.
Se även Are Men Hardwired To Overspend?
7 kommentarer:
Att humanister skulle vara "ointresserade",vad menar du?Jag ser mig som humanist,mer än "kreationist",hur jag nu klarar av tudelningen,men ändå.
Det skulle naturligtvis vara intressant att bli horoskoperad av hr.Siwert...
jag finns på agogo666@hotmail.com
Meningen blev tyvärr alltför knappt formulerad, som händer när man med blixtens fart knackar ner en kommentar.
Den kompletta formuleringen (nu rättad) syftade på ointresse för metafysik - ordet "humanist" uppfattas väl idag som synonymt med en sekulär individ, i linje med det franska revolutionshoroskopet jag använder som illustration för "den moderna människan", hon som identifierar sig som biologisk varelse och sedan inget mer.
Tyvärr utför jag inte (f.n.) enskilda uppdrag. Efter många år har jag övergivit den västerländska traditionen och använder bloggen som offentlig skolbänk medan jag övar in känslan för en äldre astrologi baserad på den ursprungliga sideriska zodiaken, den som årligen regredierar en smula i förhållande till solkalendern.
Politiserande spam helt utan anknytning till den astrologiska tematiken raderad.
Jag har läste nu i dag att Maslow åtminstone till viss del inspirerades av Taoismen när han skapade sin behovspyramid.
Yttterligare om Maslow och hans sjätte steg:
"As Maslow characterizes them in his Journals (1979, pp. 848-49), "transcenders" go beyond the basic needs and love the "ultimate good things, excellence, perfection, the good job"; identify with the cosmos and belong to it by right (cosmic consciousness); sacralize life, "reli-gionize" it; transcend the ego and are "impersonal-end motivated," "impersonally motivated"; have a "transcendent kind of objectivity," and thus "see reality better"; transcend deciding, choosing, planning, and being an agent; let the cosmos, from which they are no longer different, decide and the current take them; aren't preoccupied with their own uniqueness; are beyond healthy selfishness and extreme indi-vidualness; and see the "ought" with complete clarity: "right is right and wrong is wrong" (1979, p. 860)."
http://www.mang.canterbury.ac.nz/people/nilakant/spirit/abraham_maslow_and_spirituality.htm
Maslow tycks ha varit mer spirituell än vad de flesta läroböcker om hans behovstrappa visar.
Intressant länk! Maslows uttydare Fuller säger, "Maslow's 'naturalism' is thus an invitation to savor the splendor of all things, to bear witness to the extraordinary in the ordinary (unitive consciousness), including in this mortal flesh of ours."
Som bäst är det här panteism, likställandet av Gud och Natur. Jag ser mest hedonism i den här typen av "självförverkligande", och i så fall en rätt banal import till väst av taoismens yta. (Historiskt ett sent 1800-talsfenomen då österlandets klassiska texter översattes i snabb takt av män som Max Müller och James Legge och åtskilliga orientaliskt vurmande grupper i väst uppstod, inte minst Teosofiska samfundet som blandade ihop en massa doktriner i en enda röra.)
Men det är sant att också taoismen förefaller vara enkel, den söker djurets mentala nivå genom att saxa bort egofunktionen, och låter värld och individuell upplevelse smälta samman. Vissa skulle kalla det regression.
Jag tappade därför intresse för taoismen (min första "intellektuella kärlek") kort efter de tjugo. Taoistisk metafysik nöjde sig med att konstatera att det går att skönja "skepnader i världens utkant" - vad som nu menades med det (Daodejing/Tao Tê Ching). Jag drogs till andra tänkare som hade mer att berätta om de plattformar som visserligen också är en del av "Naturen" men osynliga för naturromantikern.
Efter ett mångårigt avbrott hittade jag nyligen italienaren Plotinus (200-talet), en värdig systembyggare och mystiker i Platons anda. Jag har förberett mig i två år på att läsa flera småstudier om Plotinus, och hans samlade verk, Enneaderna, närmar sig nu toppen av min "att läsa"-hög! :-) Här var mannen som tillskriv sig flera extatiska färder upp i "högre himlar" och visste att berätta om hur världen såg ut.
Plotinus sägs vara den första västerlänning som förde människan vidare från den taoistiska och allmänt orientaliska regressionen ner till djurets omedvetna livsupplevelse och tydligare mejslade ut Platons tanke om den individuella, eviga själen. Förvisso antydd tidigare även i indisk filosofi genom läran om "beda-abeda", den levande varelsens samtidiga åtskillnad/icke-åtskillnad från enheten (den regressiva upplevelsen av enhet med allt i naturen).
Kort sagt, Maslows horoskop är ställt för själva dygnet, utan det personaliserande klockslaget vars ascendent t.ex. skulle kunna öppna mot de "supralunära" elementen Eld eller Luft. Men som karta för dygnet som sådant finns inget andligt här förutom just Sol-Fiskarnas brist på ego, dvs. regressionen in i en "odifferentierad upplevelse av det _naturliga_ livet som en sinnlig upplevelse".
Dygnet 1 april 1908 syns mig vara naturalism som poserar som andlighet. Fullers tolkning av Maslow understryker den läsarten. Det är mycket typiskt att den filosofie studenten jämför Maslow med DAGENS LITTERATUR OM ANDLIGHET. Och detta är genomgående en falsk andlighet, en upphöjelse av Naturen till gudom. (Gaia-tänkande). Skillnaden ligger alltså i de två förrädiska bokstäver som skiljer simpel panteism (förgudligandet av mig själv - med eller utan ego - och min sinneskonsumtion) från panenteismen (det existerar ett annat väsen eller realitet helt utanför universum).
Skicka en kommentar