En liten men illustrativ jämförelse av Kräftans tecken med eller utan extra Eld.
Rose, Sol-Kräfta, krymper inför världens blickar, Penelope, Sol-Vädur, äter världen med hungrig blick. |
Jag upptäckte att båda aktriserna Rose Byrne och Penelope Cruz var födda just som Månen nått sitt härskarläge i Kräftan vid midnatt. Ingen av dem har känd födelsetid, men det är slående hur väl australiensiskan Rose Byrne med både Sol och Måne i protektionismens tecken visar det försvarslösa i detta, den klassiska femininitetens tecken samtidigt som Penelope Cruz har en mycket mer utåtriktad nerv och karisma tack vara den extremt extroverta, "upphöjda" Solen i Väduren.
Så titta noga båda i ögonen och notera Sol-Kräftan Fredrik Reinfeldts i grunden kvinnliga natur medan Penelope Cruz säkert hade varit lika nöjd med att bli född pojke! Klicka på bilden för att se skillnaden tydligt.
Säger denna Rose, hyllad för sin feminina skönhet:
"Målare kan måla, författare skriva och musiker spela. Men skådespelare är allt föremål för andra människors granskning och åsikter. Jag tror det skapar mer osäkerhet ju mer du arbetar i yrket eftersom du blir ratad på daglig basis, helt och hållet för den du är, och inte bara för det kroppsliga utan också för din personlighet eller din härkomst. Mitt hjärta brister varje gång jag inte lyckas ro hem en roll. (IMDB)
Jag skulle snarare tro att det är den kalla och strypande Saturnus i hjärtats tecken Lejonet som stryper extra hårt när förstärkande Rahu ligger på. Att bli refuserad är som att Liemannen rycker ut hjärtat på alltid lika förväntansfulla Lejonet. Till det kan man förstås också lägga den illasinnade attacken från Mars i rent plumpt fysiska Oxen som angriper hennes lejoninnestatus. Här är då hennes sjunkliga självmedvetenhet om sin kropp. Jag noterar att hon lämnat Hollywood, vars kvinnoideal hon inte kan förlika sig med och flyttade till England.
Anledningen till att slå upp Rose Byrne på IMDB var en relativt färsk science fiction-film från 2009, Knowing, med Nicholas Cage i den manliga huvudrollen. Tiderna har hårdnat sedan rullar som Armageddon runt sekelskiftet där ändå några hjältar lyckats rädda världen till sist.
År 2009, några år efter 11e septemberdramat och med ekonomisk recession, finns det inget hopp längre. (T.o.m. filmens stora stjärna, Cage, sitter i skiten, ruinerad av sitt vidlyftiga superstjärneleverna). I "Knowing", eller förutvetandet låter helt enkelt Hollywood hela världen gå under. Ledsen om jag just förstörde för någon som inte sett filmen! Den var rätt bra i sin för Hollywood häpnadsväckande svarta grundton. Cage är håglös hela filmen igenom, knäckt av att hans hustru inte så många år tillbaka dött i en hotellbrand och ensam uppfostrare av sin tioåriga son.
Jorden går som sagt under i den här filmen, men inte förrän de utvalda räddats till en "ny himmel och en ny jord" som den kristna Bibelns Uppenbarelsebok avslutar historien. (Slutscenen är ett perfekt återskapande av bibliska motivet med Adam och Eva i paradiset!)
Det är utomjordingar, påfallande lika änglavarelser, som sköter migrationen för att rädda "de utvalda" och ge dem en ny chans. Den gamla mänskligheten bevisade sig - som vi alla ser i Reinfeldt-Sverige - inte värdiga att fortsätta med det de sysslade med på jorden.
*****
Det fascinerande är Rose Byrnes kvinnliga huvudroll - fast väldigt liten eftersom allt fokus ligger på fadern och sonen. Två gånger sviker hon Nicholas Cage, först genom vägra hjälpa den ensamstående pappan med en så enkel sak som att svara på frågor rörande sin synska mor. När hon väl kommit på bättre tankar sviker hon honom en andra gång genom att hysteriskt köra sin väg med hans son och sin dotter för att själv söka skydd i en grotta. (Grottan som Kräftans livmoder!) Detta var tredje gången gillt (det slutar illa) för hon har nämligen redan innan berättelsen börjar svikit också sin mor genom att i egocentrisk fruktan för sitt eget liv vägra tro på moderns klarsyn om framtiden.
Märkligt hur film och verklighet vävs samman. Den roll Rose Byrne tackade ja till att spela (hon ser sig som karaktärsskådespelerska), summerar i princip den sämsta sidan i Kräftans tecken: den biologiska förvars- eller skyddsmekanism som gör människor trångsynta och själviska. Människor som är redo att följa sina inre paniktendenser och därför köpa en falsk ledare som Sol-Kräftan Fredrik Reinfeldt eller någon som predikar att alla bör gömma sig i privata grottor, att samhällelig solidaritet inte är något att ha!
Reinfeldts svek mot flera väljargrupper är påfallande, pensionärer som blev utan kompensation, arbetslösa som inte under hans fem år vid makten fått a-kassan justerad, en miljard borttagen för omskolningsåtgärder för långtidsarbetslösa - betala skumraskfirmor att hålla dem fångna i Fas 3-läger istället! Och vem behöver nämna sjukvårdsreformen, bisarra utvisningar av människor ur landet och kissblöjorna ännu en gång?
Tragiskt nog har tecknet Kräftan en tydlig historia av svek som en konsekvens av dessa inåtvända natur (se åter Roses defensiva, nästan skadeskjutna blick på fotot). Detta beror på att symbolen - om man tar den separat från ett helt horoskop - representerar just bara Naturens biologiska försvarsinstinkt, en tanklös tendens att kortsiktigt skydda sig.
Därför har Håkan Juholt och t.o.m. högertidningen SvD:s ledarsidor så rätt om att regeringen Reinfeldt saknar blick framåt. Den som bara tänker till nästa mål mat och får panik över blotta tanken på att dela det målet med någon som behöver det, av den människan kan man inte räkna med realistisk planläggning utan bara hafsiga sjukvårdsreformer förfärande i dess slappa planläggning och hemska konsekvenser.
Rose Byrne "dör en smula" när hon inte får den där filmrollen hon räknat med, men samtidigt har hon som nymåne-kräfta verkligen lagt sig i händerna på en cynisk bransch. Hon agerar ut sin medfödda natur till fullo, och för Kräftan handlar det om att vara på nåder, alltid leva med Döden och Osäkerheten flåsande i nacken.
Inte konstigt att så många giriga direktörer och företagsnissar har Kräfta i horoskopet, och särskilt då sinnelagets Måne. Bara några fall från bloggen: Carl-Henric Svanberg - BP-ordföranden, John Hammergren - världens girigaste vd, SEB-chefen Fallskärm Falkengren med fler, med fler...
Elvis Costello ställde helt nyligen in en Sverige-spelning med hänvisning till att hans far insjuknat. Men jag undrar just kring denna Mån-Kräfta. Stockholmsbiljetterna kostade 1.000 kronor och för det fick man inte ens ett helt bandframträdande utan bara Costello med gitarr... Jag är fullt redo att på rent astrologiska grunder tro att han skippade hela giget pga. signaler om trög biljettförsäljning. Och med högburet Lejonhuvud kunde han naturligtvis inte annat än hitta ett svepskäl för att ställa in resan till Sverige.
En helt annan, och mer sympatisk Kräfta uppstår när inte ansvaret för försörjning kommer in (för då börjar den här maniska hungern löpa amok). De trevliga kräftorna hittar man i människobranschen, dvs Kräftor som tänker kring det mänskliga, Kräftor som vårdar eller hjälper andra.
Det är lätt att glömma tecknets goda sida med en statsminister som Reinfeldt, vars problem är multipla eftersom den dåliga Kräftan späds på av en verklighetsfrämmande och egoistisk ideologi.
*****
Bonusobservation.
På IMDB säger Rose Byrne att hennes manliga favoritskådis är Jack Nicholson. Kanske lite otippat att välja en så mycket äldre manlig idol, men minns värnlösheten i Kräftan. Den kan söka sig ålderskillnader för att ålder symboliserar Kräftans motpol Stenbocken eller rättare Saturnus, Tidens Tand.
Men Jack Nicholsons födelse då nionde graden av Kräftan steg i öster, spelar säkert in. Den träffar nästan exakt Roses Kräft-Sol och det är mycket möjligt att hennes (okända) födelsetid också ger en Måne precis här. När ascendent möter Sol eller Måne uppstår attraktion, en av astrologins standardteser.
Hon har spelat i samma film som Diane Kruger två gånger, bl.a. i Troja. Kruger nämndes här som en annan kvinna Nicholas Cage, tungt under Stenbocken (Kräftans naturliga komplement), spelat mot. Jag tycker mig se att Hollywood är som världen i övrigt, zodiaktecknen bildar tillfilliga men perfekta idealkombinationer så att sagans värld också tycks orkestrerad från himmelen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar