Noterade en av semiotikens förgrundsgestalter (redan innan Umberto Ecos dagar), och upptäckte hur väl hans horoskop illustrerar vad som menas med Luftelementet. Men eftersom han gick längre än bara till lingvistiken och tittade på totala kommunikationssystem (och semiotik är läran om tecken i största allmänhet, inte bara logiskt språkliga), förvånar det inte att hitta ett starkt inslag av "det irrationella" Vattenelementet.
Med det här horoskopet för ungraren och femfaldige hedersdoktorn Thomas Sebeok får bloggen ett välbehövligt positivt exempel på att alla horoskop som mixar Luft och Vatten långt ifrån blir mordiska psykopater, eller "halvgalna" människor, evigt i färd med att söka rationalisera sina dunkelt upplevda känslor!
Några stickprov från en dödsruna för att ge en känsla av mannen och en indikation av vad hans horoskop borde innehålla, om astrologin har något som talar för sig:
His book, Speaking of Apes, presents a detailed critical evaluation of current investigations of the ability of apes to learn language. Sebeok expressed doubt that apes have such capabilities. "Investigators and experimenters accommodate themselves to the expectations of the animal subjects," Sebeok once explained. "They unwittingly enter into a subtle nonverbal communication with them while convincing themselves on the basis of their own human rules of interpretation that the apes' reactions are more humanlike than the evidence warrants."
Sebeok once described himself as an academic Apis mellifera, who darts "solitary from flower to flower, sipping nectar, gathering pollen from flowers, serendipitously fertilizing whatever he touches." His insatiable intellectual curiosity, astounding working capacity and ease in writing yielded more than 600 books and articles. He remained prolific after his retirement from teaching in 1991.
http://www.slis.indiana.edu/news/story.php?story_id=364
Och hur väl födelsehimmelen stämmer med denna kopiöst produktiva människa, som även verkade inom folklivsforskningen och studerade myter! Horoskopet påminner både om att nymånen klassas som "projektstartarpositionen" och att Rahu är en slags vulgärversion på den expanderande Jupiter - norra månnoden sägs hos indierna representera hunger gränsande till girighet. Kombinera nu det sagda med att allt faller i Lufttecknet Vågen, som själv är Rajas guna, av lidelsefullhetens kvalitet! Kan det bli annat än en som hoppar över hela fältet och "korsbefruktar" allt den kommer i kontakt med.
Själv Våg känner jag igen mig lite i den här beskrivningen eftersom även denna blogg är en slags korsbefruktning av västerländsk astrologi, med den feltänkta tropiska zodiaken utbytt mot den sideriska (som följer världsrymdens långsamma rörelse runt planeten jorden) och en del indiska synsätt.
Indierna visar sig nämligen hela tiden ha bevarat logiken bakom vissa fenomen som ofta ter sig obegripliga i den västerländska versionen. Som t.ex. varför det finns ett (numera nästan bortglömt) husdelningssystem som anser att ett hus/livsområdet inte börjar vid husets spets (öppning) utan mitt i.
Detta kan indisk astrologi förklara eftersom ännu helhetsmetoden används där alltid ett stjärntecken och ett hus överlappar varandra helt. Inom detta tecken/hus genomgår sedan en planet en tillväxt och avmattning så att mittpunkten 15 grader symboliserar planeten i dess allra starkaste och mest vitala skepnad! Här är då förklaringen som västerlandet hade "glömt". Indierna var mer konservativa och vördade tradition. Därför har de lyckats bevara astrologin bättre, även fast även där nya insikter måste ha tillfogats.
Sebeok började studera djurarters teckensystem (och i det födde den nya forskningsgrenen zoosemiotik). Nyckeln till ickespråkliga kommunikationsformer verkar vara det till Vågen angränsande Skorpionen - i synnerhet som kommunikationens Merkurius ligger här, och disponenten till semiotikerns Luft-Sol!
Kommunikation via Vatten? Vad säga? Har inte bloggen redan sagt att Luft och Vatten inte kombinerar sig, att fenomen som "lost in translation" kan uppstå när emotionella förnimmelser ska mentaliseras? Jo, men det är likväl väldigt passande att hitta en potentiellt skakig zon här i "översättningsområdet", hos en som blivit så berömd just för sina studier in i icke-mänskliga språk, icke-Luftspråk!
Och naturligtvis tappar inte Merkurius sin logisk-analytiska sida under passagen genom Vattentecknen (även om den anses "debil" i Fiskarna). Vad elementet tillför här torde väl snarast vara en tendens att rikta sin problemlösande och logiska talang mot frågor som är strikt anti-intellektuella eller känslomässiga... Merkurius i Skorpionen brukar t.ex. beskrivas som en detektivtyp, den söker efter ledtrådar i mörkret och söker intellektuellt begripliggöra det dunkla.
Med både Solens disponent Venus och Merkurius i Vatten är det här, tror jag, man kommer så nära man kan till det faktum att han utvidgade semiotiken till "zoosemiotik" (av grekiskans zoe, liv). Venus tecknar ju anpassningsförmåga och i kombination med de logiska operationernas Merkurius beskrivs därför en "redbarhet" som förvisso inte är av den torra jordtypen och heller inte den rent mentala (Luft) utan främst verksamt i det "psykiska" eller "själsliga" skikt som Vattenelementet indikerar.
Växter, djur och människa delar alla det psykiska stratat - Vatten kan också symbolisera biologiskt liv överhuvud- och den dunkla känslan är också en kunskapsväg, även om "maggropen" inte kan ge samma detaljerade kunskap som det för människan unika Luftelementet indikerar. Det är ingen slump att djurvännerna så ofta har ett övermått av Vatten i sina horoskop!
Det finns en intressant detalj i Sebeoks horoskop vi ska återvända till i nästa del: förhållandet mellan systematiska men begränsande Saturnus och intelligenshöjaren Jupiter. Sebeoks Sol i Vågen anses debil och egentligen borde en attack från hämmande Saturnus skada den illa. Men på denna himmel trubbas Saturnus förmåga att begränsa av genom att den drar med sig expansions- och befrielseplaneten Jupiter på samma gång! Bara ett av många knepiga astrologiska dilemman att söka lösa och få rätsida på.
Märk också att den reflektionskapabla Månen är "bränd" av Solen och involverad med den hungrande Rahu - vad är dessa för komplexa indikationer? Har de något att göra med hans hunger att förstå hur levande varelser tecknar och förstår kommunikation? Uppenbarligen.
Ibland kvittar såna motsägelser som den mellan Saturnus och Jupiter ut varandra, men vid djupare analyser än de jag gör här, måste man studera vilka hus planeterna härskar över och hur Saturnus och Jupiter därmed kan ha lite olika effekt på olika livsområden. (Men för att kunna studera planeterna i husen måste födelsetiden vara känd, och det är den sällan på horoskopen för celebriteter.)
En sista iakttagelse. Man kan se hur "äktenskapet" mellan Sol och Måne i ett av de fyra lidelsefulla (Rajas) tecknen återspeglades i semiotikerns språkbruk: han såg sig som någon varelse som flög från ställe till ställe och "korspollinerade" olika plantor/ämnesområden med varandra!
Är inte detta Vågen (eller dess härskare Venus) i ett nötskal? Venus, som alltid hittar ingångar och förutsättningar för harmoni (medan krigaren Mars aldrig ser några sådana alls)! Att sedan språkvetarens Venus befinner sig i Vatten, tydliggör ytterligare att han valde en liknelse ur den biologiska naturen snarare än Vågen som ju i kraft av ett Lufttecken skulle dra mot "de högre konsterna" (dvs de icke-fysiska konstarterna som kärleksakten tillhör).
I en fristående del granskas semiotikens fader, Charles Peirce.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar