Klassisk, syrlig brittisk skådespelare. Själv ingen hängiven cineast minns jag henne bara för en rätt dyster roll (se bilden) i Fyra bröllop och en begravning (1994) och som den sexuellt frustrerade prästhustrun i brittiska komedin "Keeping Mum" (2005).
I den senare genomgår Rowan Atkinsons inbundne kyrkoherde en remarkabel förvandling till en extrovert skämtare under inflytande av prästfamiljens nyanställda husa - i sig som hämtad från Agatha Christies karaktärsgalleri. Återigen en roll där Kristin Scott Thomas gestaltar en lätt satanisk sida. (En underbar, lätt makaber och väldigt brittisk film, för övrigt.)
Kristin Scott Thomas har begåvats med ett väldigt uttrycksfullt ansikte, och jag ville se om kombinationen av stjärntecken skulle ringa några klockor. Först några av de få fakta som den här kvinnan från Wikipedia:
- Utdömd som medioker i teaterskola under tonåren, hoppade av.
- Var gift i 18 år med fransk gynekolog.
- Mest känd för rollen som otrogen hustru i Den engelske patienten (1996). (Hon hann inte genomföra otroheten i "Keeping Mum".)
- I ett brittiskt motormagasin på tv används hon som standardmåttet för god smak.
Visserligen har det vediska systemet en väldigt sparsmakad palett av interplanetära aspekter, och vid första anblicken ser den här himmelen väldigt lugn och harmonisk ut. Och nog verkar hon tydligt castad i rätt lugna roller där dramatiken pågår på insidan.
För en dramatiker är det ganska naturligt att notera välviljans och det fria uttryckets Jupiter sprida båda sina välsignande specialaspekter mot tecknen som ligger 120 resp. 240 grader framåt i zodiaken - dessa båda rymmer planeter som "fångar upp" och drar nytta av Jupiter.
T.o.m. den onda Saturnus verkar förbättras av förmånen att få vistas i en stark Jupiters närhet (Jupiter här hemma i sitt positiva härskartecken Skytten). Men ingen kan missta att det är denna svart och allvarsamma symbol som ligger i botten på de roller Kristin Scott Thomas vunnit framgång genom. Hon t.o.m. nämns på nätet i samand med Film Noir-genren, och dystre Saturnus måste vara en huvudingrediens i denna.
Kartan här ovan har en svaghet, den här dramatiska trippel-elden försvinner om hon är född klockan tre på eftermiddagen efter senare när sinnelaget/Månen lämnar Väduren och förenar sig i en akut nymåne med Solen i Oxen. Men mycket talar för ett sinne i Väduren, i synnerhet som hon tycks vara rätt direkt och frispråkig i direktsändning (se Wikipedia om motorprogrammet, där hon fullständigt sågar programledarens val av bil).
Talar för ett sinne i jagiska Väduren gör också upprepad casting i roller som otrogen! För det är Väduren som är sig själv närmast i zodiaken, eller åtminstone den som inte skäms för det. Varefter zodiaktecknen avlöser varandra läggs det ena efter det andra karaktärsdraget till Vädurens rätt nakna "jag" (se Anna Anka som ett perfekt exempel på det lilla barnets oförställda jagiskhet).
Och en av astrologins påståenden är ju att vi är castade i verkliga livet också! Uppgiften att hennes make i 18 år (ett långt äktenskap med dagens mått mätt) var gynekolog, har en viss genklang i hennes horoskop, om vi antar en Måne i Väduren. Här är logiken: Månen är en generellt feminin symbol, men befinner sig här i ett "framåt" och "på" tecken av positiv polarisering. Vädurens härskare Mars är därtill läkarkårens, i kraft av dess association med blod, och vassa verktyg (typ skalpell).
Hur placerar sig nu Mars på denna himmel? Jo, ett tecken bakom Väduren, i Fiskarna, som också är en vaginasymbol. Då Kristins Måne utöver att beskriva "ambiensen" i hennes sinnelag också indikerar den hemmiljö som frodas (eller inte) runtomkring henne, finns alltså en symbolkombination som mycket väl kan utläsas via makens yrke som gynekolog. Jag tycker mig se en hel del sex- och genitalprat i den privata miljön här!
Och fast jag bara sett henne i mycket få roller tycker jag mig redan se att sex är ett stående "under ytan"-inslag i hennes rollfigurer, precis på samma sätt som skandalnyheten om David Lettermans hemliga älskarinna bygger på samma Vädur med "de hemliga nöjenas" Fiskarna i ett bakgrunden.
Kristin Scott Thomas om rikslikare för brittisk god smak, är enklare: Solen och Venus i Oxen. I det fysiska tecknet som har så mycket med det fysiska och materiella ting att göra, och med Venus (skönhet) hemma i sitt mest jordnära och konkreta tillstånd, och med Solen som en slags strålkastare som sätter fokus på Oxens "naturliga domän", är det här en rätt naturlig illustration av en väl utvecklad sensibilitet för ting och behagfulla (estetiska) sinnesupplevelser.
Men Oxen är sig förnöjsam och lättroad och räcker inte för att bli ett normativt smakråd. Vi får återvända till den stränga gränsdragaren Saturnus som på den här himlen förstärks kraftfullt av framgångsskaparen Jupiter och - som vi antagit - hittar ett utlopp via Kristins högst personliga sinnelag, Månen i Väduren.
På ovanstånde sätt knyts två väldigt opersonliga planeter samman och hittar utlopp via en enskild människa. För tagna för sig gällde samma Jupiter och Saturnus hela jordens befolkning under ett helt år (Jupiter är den snabbare och passerar ett tecken på cirka ett år). Men några dagar här och där varje månad "öppnas dörrarna" för själar som via sitt eget sinne kommer att uttrycka denna förstärkta (och av Jupiter något uppmjukade) Saturnus.
Här är då "smakdomaren", Saturnus, som skoningslöst drar en gräns och klargör om något brister i god smak. (Stora delar av "Fyra bröllop" är en enda lång studie i britterna och deras ständiga utvärderande av vad som passar sig - ja minns inte skrivande stund hur det engelska nationalhoroskopet ser ut, men skriv upp att det borde vara väldigt Saturnusdominerat, och troligen gå åt Jordhållet...)
En hemsk planet för svenskarna som är vana vid en mjäkig myt om att alla och allt är lika bra! Saturnus är påminnelsen om att det existerar en objektiv värdehierarki inbyggd i livet, men eftersom kulturen blivit sekulär har det varit fritt fram för feminismen att felaktigt lasta männen för "patriarkala maktstrukturer" som på ett djupare och sannare plan egentligen är Saturnus välde inom vilket objektiva kriterier på kompetens gäller. Meritokrati.
Att männen själva historiskt missbrukat sin position är det inte tu tal om, men den underliggande principen - "Saturnus" - representerar enbart en iskall blick för huruvida tingen är en god kopia av det himmelska originalet i Platons värld av eviga Former (krafter som ligger bakom vår synliga verklighet), eller en medioker kopia, eller något däremellan.
Minns hur Kristin Scott Thomas mötte den hårda Saturnus redan på teaterskolan och dömdes ut som en som aldrig skulle bli någon bra aktris! Samma princip igen: Saturnus är Platons Demiurg, figuren som blickar mot idealvärlden och sedan danar vår värld som en kopia. Jag har genom åren kopplat Saturnus till Demiurgen och bandet är starkt. Men Saturnus är i allmänhet en fullständigt inomvärldslig planet, vilket framgår av dess härskarskap över Jordtecknet Stenbocken.
Stengeten klättrar till högsta klippan och försvarar sig genom att stånga neråt och avvärja angreppen från andra pretendenter till "guldplatsen": inget i det här beteendet tyder på att stengeten är det minsta intresserat av att blicka "uppåt" och upptäcka att ovan Jord finns också Luftelementet. Saturnus är en formgivarna men på vilket sätt i vilka material kan de fyra elementen hjälpa till att tipsa om.
Undertecknad har Saturnus i samma Eld som Kristin och därtill som en av de två, tre viktigaste budskapen och mitt livslånga intresse för filosofiska frågor stämde aldrig under de långt mer än 20 år jag med den västerländska tropiska zodiaken trodde Saturnus låg i härskarläge i Stenbocken. Men jag drog ju ingen gräns vid det jordiska!
Det var helt nyligen, i mötet på nätet med en ateistisk biolog (som figurerar på bloggen) som jag fick ännu en påminnelse om hur den sideriska zodiaken ger rätt betoning av elementen: den materialistiska biologen var ett klassiskt exempel på Stenbock, med både Sol och Saturnus hemma i zodiakens tredje och avslutande Jordtecken. Här var då min "gamla" Saturnus i Jord, som jag i sanningens namn aldrig tyckte stämde in på min typ av gränsdragning.
Det tycks som om de längst gångna "jordtyperna" vägrar att fästa vikt vid det som inte ges någon feedback på det helt materiella planet. Därav biologen Lindenströms medlemskap i Humanisterna som är en slags populistisk version av "det vetenskapliga mätbarhetsidealet" upphöjt till pseudo-religion.
Kristin Scott Thomas (och andra) med en Saturnus i Eld drar istället mer åt det visuella. Ser de några skepnader i Ljuset, då är detta deras mått på var Gränsen för det verkliga går. NU öppnas plötsligt möjligheten att bedriva metafysik, tänka fritt, med mera, då man inte längre är slav under kravet på bara det som är manifesterat i JORD är en acceptabel bas för att göra några utsagor om verkligheten (matematiker, som rör sig i en värld helt utan Jord, håller i allmänhet inte med om detta sandlådeperspektiv - de är oftare positiva till Platons idealism).
Saturnus i ett Eldtecken skulle då motsvara det skede där Platons Demiurg höjer sin blick och för en stund släpper sitt andra jag där den likt en stenget står och stångas om herrväldet nere på jorden. När Saturnus/Demiurgen blickar upp från djupen (Jorden) och mot Ljuset finner den Platons eviga Idévärld och kan ur denna hämta nya Former att omsätta nere på jorden - former att mejsla fram ur ett klippblock eller dreja i lera och förläna en fysisk gestalt.
Stämmer sagda resonemang har Kristin Scott Thomas "en brinnande" fantasi (Månen i Väduren = föreställningsförmåga i Eldelementet) men är fixerad vid IDEALA FORMER eftersom hon tydligen kan blicka in i "idévärlden" (och långt in i idévärlden också givet att hon har Jupiter i hemmaläge i den utforskande Skytten).
Är det den här smärtsamma döden (Saturnus är också Liemannen) som förstorades upp oproportionerligt (Jupiter = expansion) när hon ratades, och som sedan blev en av byggbitarna i hennes psyke och som hon så förtjänstfullt använd vid sina rollgestaltningar?
Hur kommer det sig för övrigt att det höll på att gå så illa i tonåren, med Saturnus tidiga och hårda dom att hon som bäste skulle bli en medioker skådespelare? Tyvärr, bristen på klockslag gör att det inte ens är möjligt att ställa några prognoser enligt det indiska dasa-systemet för en granskning av "goda" och "dåliga" perioder i livet.
Men allmänt kan sägas att hela hennes horoskop visar den akuta motsättning som råder mellan Elden, den klara visionen och det grova motstånd som Jordelementet bjuder på! Den brutala verkligheten (Jord) förvägrar Elden det som eldmänniskan kan skåda för sitt inre öga!
Det här leder ofta till att Elden tappar sin renhet och smutsas av materiella hänsyn, Elden blir till djurisk passion och vilja att "tamejfan" fixa det! Eld/Jord-typerna blir till kämpar som söker övervinna fysiska hinder för det som de en gång "skådade i anden". Många av dem gömmer sina ideal och slutar som haverier som sålt sig till världen (Jordelementet).
Att Kristin Scott Thomas sitter med i ett tv-program som handlar om bilar (kapitalvaror) skulle kunna tolkas som att den rena elden fått sig en törn. Men då ska man inte glömma att halva horoskopet faktiskt går i tingens tecken: Oxen! Jag har helt klart överdrivit horoskopets "filosofiska" natur i det föregående.
Det finns t.ex. inte en enda verksam planet i Luft och troligen är Kristin Scott Thomas intresse av att "tänka för tänkandets skulle" helt obefintligt. Hon tänker kring konkreta ting och problem - säkerligen mycket över hur att översätta dramatik (Eld) till fysiskt skådespeleri. Motsättningen mellan Eld och Jord är närmast en perfekt "gratis" tillgång om man ska gestalta hämmade rollkaraktärer, sådana som är slitna mellan inre impulser och en yttre verklighet som säger nej. Just som hennes uttråkade prästfru i "Keeping Mum".
PS. Jag etiketterar det här horoskopet "sensationalism" eftersom den hypotetiska Eld-Månen har sin disponent i Vatten. Men "dramatik" ligger i för Eldelementet som är utagerande. Skillnaden? Vatten bygger på sinnesintryck som leder till känslor. Eld är "skådande" och filosofiskt är det andesjälens inre miniatyrkopia av Idévärlden som skådas.
Dramatikern vänder sig alltså inåt och går bortom kroppens hormonsystem, hämtar idéerna eller formerna ur en "inre visuell värld" istället för Vattnets relativa omedvetna instinktsliv. Därför är inte alla människor lika bra på allt - vår tilldelning av de fyra elementen kan vara en första grov antydan om var vi passar bäst och gör bäst ifrån oss. Men idealet är förstås "lite av varje" eftersom för mycket av en vara kan leda till extremism.
Jag etiketterar det också "egenmäktighet" (eller mildare uttryckt, "egenmakt") eftersom en Sol i Oxen och en Måne i Väduren ligger i zodiakens absoluta inledning där man mer ofta än inte hittar självtjänande livsstilar. Det är här kriminaliteten har sin topp i en undersökning jag gjorde. Skulle, som ett exempel, Kristin Scott Thomas födelsetid ha en kraftig betoning i 9e huset för samvete och religion, då skulle detta vara ett tänkbart budskap som ändrar grundbudet om en människa som i mycket lever för sig själv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar