"Love & Hate in the Nursery and Beyond" (1996) var hans sista bok i livet, men den intellektuella skärpan var oförändrad ända till slutet. En fascinerande psykolog som upptäckte att det pågick så mycket telepatiska överföringar mellan honom och klienter att han tvingades grena ut och även bli parapsykolog.
Men i den här boken är det enbart i kapacitet av psykoanalytiker av främst den freudianska övertygelsen han skriver. Och ämnet är modersbröstet och störningar som kan uppstå då spädbarnet ska bygga sin jag-kärna. Förtjänstfullt har han läst biografier av ett antal kända personer med märkbara jag-störningar, och resonerar kring dessa ting.
I ett kapitel tillåter sig Eisenbud att analysera ett antal tavlor utan att ha värst mycket biografiska fakta om individerna. Som vi strax ska se skiljer sig det här kapitlet från de andra ur astrologiskt perspektiv. Förutom några icke namngivna klienter, innehåller boken analyser av följande personer. Jag noterar några viktiga planeter i tecknen under namnen:
- René Descartes, filosof och matematiker Sun/Jup PIS; Moo/Mer/Ven ARI
- George Bernard Shaw, pjäsförfattare (Nobelpris i litteratur) Sun/Ven CAN; Moo ARI
- Nikola Tesla, uppfinnare Asc ARI; Sun/Ven GEM; Moo/Mar VIR
- John James Audubon, ornitolog Sun ARI; Moo SCO
- Alfred Hitchcock, filmregissör Asc/Sun/Ven CAN; Moo/Jup LIB
- Charlie Chaplin, filmregissör Asc/Moo LIB; Sun/Mar/Ven ARI; Sat CAN
- William Hogarth, målare Sun SCO; Mer/Ven/Jup LIB; Moo/Sat CAP
- Edward Munch, målare Sun/Mar SCO; Ven/Jup LIB; Moo/Mer SAG
- Maurice Utrillo, målare Sun/Mer SAG; Moo SCO; Ven CAP
- Giorgio de Chirico, målare Sun/Mer/Ven GEM; Moo/Sat CAN
- Alberto Giacometti, skulptör Sun VIR; Moo LEO; Ven/Mar SCO; Mer SAG
Jule Eisenbud har själv följande viktiga placeringar: Sun SCO; Mer/Mar LIB; Moo/Ven VIR. Det är ganska uppenbart att något hände när psykologen började analysera konst, jämfört med granskningen av de han valde via biografiska data och genom studium av lömskt gömda motiv i individernas konstnärliga verk.
När Eisenbud enbart studerar bilder ser man att han undermedvetet hittat fram till artister som ofta nog återspeglar hans eget horoskop - se särskilt Solen i Skorpionen men också det konstnärliga tecknet Vågen (LIBra). Detta är intressant i sig, men det är den första gruppen som är den intressanta. Den tokige ornitologen har jag redan skrivit ett eget inlägg om, men fågeldille (fågeln som symbol för modersbröstet) hade även Hitchcock! Och han introducerade fåglar i fler filmer än Fåglarna. (Eisenbuds analys av den modersfixerade motellägaren i Psycho är för övrigt lysande!)
Den solitäre uppfinnaren Nikola Teslas mänskliga kärlek till en duva på sin ålders höst var också en fullständigt bisarr historia jag aldrig hört om tidigare, och Eisenbud psykoanalyserar så det står härliga till. Charlie Chaplins filmer har sin beskärda del av mat och föda, vilket också återgår på barndomsstörningar.
Psykologen uppehåller sig särskilt vid en sjuk filmscen med en maskin som tvångsmatar Chaplin. Det bara stinker barn/mamma-problemetik om hans filmer, enligt Eisenbud, om man kopplar på det psykologiska ögat!
Vad jag tydligt tycker mig se i listan här ovan är förekomsten av antingen Kräftans tecken (modern, bröstet, näringen, tryggheten) eller Väduren (spädbarnet, ego-formationen) hos nästan alla de konstnärer Eisenbud noga valde ut utifrån kända biografiska fakta och innehållet i deras konstverk.
Vi kan vara rätt säkra på att han inte satt och valde konstnärerna efter astrologiska kriterier, och än mer osannolikt, utifrån den sideriska zodiaken! Det är en praktfull fjäder i hatten för astrologin att dessa två "primitiva" tecken (i bemärkelsen grundläggande för zodiakens fortsatta utveckling) faktiskt förekommer så flitigt i horoskop med kända störningar i barndomen, och tydligen så grova störningar att trygghetsmotivet och ambivalensen mellan modershat/moderskärlek tydligt går att spåra i deras vuxna verksamhet.
*****
Bara tre konstnärer har en känd födelsetidpunkt, och desto viktigare då att notera att alla tre har en Vädurs- eller Kräftpersonlighet eftersom ascendenten anses ytterst viktig i indisk astrologi. Någon noterar kanske att Charlie Chaplin har en Vågascendent (med modersbröstets Måne stigande i öster), men när samtidigt Solen, Venus och Mars opponerar sig från Väduren (barnet) i väster, har vi i praktiken exakta samma berättelse om det skrikande barnet och modersgestalten, plus obalans (Vågen!) i den här frågan!
Astrologin är inte "fundamentalistisk" och samma berättelse kan uttrycka sig på förtäckta sätt. Notera senare i livet Chaplins extremt mycket yngre hustru som ett annat uttryck för att hans psykologiska mognad inte var en bråkdel av hans fysiologiska. Som varande komiker är det också intressant att se att Chaplins horoskop påminner väldigt mycket om serietecknaren Seth McFarlanes (skaparen av tv-serien Family Guy) - fast en smula bakvänt.
Jonas Gardell, en annan kuriös blandning av vuxenhet med ett oförlöst barn kvar på insidan, har en Sol och Måne i fullmåneopposition (Våg/Vädur). Han har beskrivit hur det stormades och skreks friskt i hans barndomshem, vilket förstås är ett uttryck för egon i mental obalans. Konstnären Anna Odell har också tydliga störningar mellan Våg och Vädur. Jag förmodlar att hon faktiskt var tvungen för sin mentala hälsas skull att låta det där kuvade ego-barnet i Väduren mopsa sig en sista gång mot den stygga samhälleliga överheten...
*****
Så det står alltmer klart, tycker jag, att Anna Anka tillhör den här gruppen där en störd barndom fortsätter förfölja henne in i vuxenlivet. Bloggaren GoodBadGirl har bläddrat fram en passande diagnos (narcissistisk personlighetstörning) ur någon psykologisk handbok, men missar helt den gamla goda freudianismen, som faktiskt hade isolerat några giltiga grundmotiv som förklarar varför man till att börja med blir narcissist.
Men som astrologer vet, förklarar psykologin egentligen ingenting, för redan när barnet föds står de kommande åren skrivna på himlen! Vi kommer komplett med en kartritning för vad vi ska vara med om. Det här är så knäckande för vår tids vetenskapsivrare att den vägrar röra vid astrologin! När de kallar den pseudovetenskap är det de som gör det påståendet för att sedan kunde klandra astrologin. Men ingen astrolog i modern tid har hävdat att det är en vetenskap i den snäva empiriska bemärkelsen!
Det här lömska sättet att ställa upp halmdockor och sedan tippa omkull dem, säger en del om hur materialister fruktar system som öppnar för frågor om vi verkligen har valt rätt officiell beskrivning av verkligheten. Den normala vetenskapen formligen faller samman inför frågan om vad som pågår här. Det är uppenbarligen inga signaler som går mellan stjärnorna och jorden, så vad är det? Hemligheten är att planeten jorden och allt annat är "gjort av PSYKE"!
Men nu får materialisterna frossa, så det är bäst att inte säga mer. Det finns djupa filosofiska forum för det ämnet. Nå, en framtida mänsklighet kommer att ha vuxit till sig och åter börja fundera på hur det här kan komma sig. Tills vidare förblir astrologin ett smalt nöje för några få utvalda som ligger en bra bit före sin samtid tack vare en öppenhet och intuition. Låt den förklarande modellen komma när den bäst vill, tills vidare är astrologin ett utmärkt praktiskt verktyg att få grepp om och till och med kunna förutsäga t.ex. egostörningar. :-)
*****
Det ursprungliga inlägget om Anna Anka.
Expressen om henns tendens till att förhäva sig.
Anka i AB om pengar igen. Se det ursprungliga inlägget för Oxens tecken (pengar) och Venus (pengar).
En senare horoskopanalys i perspektiv av hennes ilska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar