Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


lördag 22 januari 2011

Astrologin, Neuding & Billströms smygrasism

Tobias Billström har rekordsnabbt blivit ett nationellt skämt. Jag har inte tittat på vilka särintressen som ligger bakom bloggen Dagens Svenskbladet, men satiren där var rätt fyndig.

Här ska jag tillgripa några astrologiska illustrationer som, om mina misstankar håller för framtida uppföljning, visar hur lite det är som skiljer en upplyst och resonerande människa från en smygrasist. 

Eftersom politik är svenskarnas religion (fast de förstår det inte själva), passar det bra att använda en ung representant för nyblivna svenskar vilka, om de inte redan var sekulariserade innan de kom till Sverige med minsta intelligens inser att de är tvungna att bli det för att alls överleva här. Precis som judarna i Europa under 1800-talet lät masskristna sig och bytte till mindre uppenbart judiska namn. (Inte för att det hjälpte - snart hade europén, en undermänniska på jordens yta om vi någonsin haft en, nått ett stadium av främlingsfientlighet som ledde till Förintelsen).

Jag fick ögonen på Paulina Neuding, chefredaktör för Magasinet Neo, som i AB kallas nyliberal. Bland posterna på nätet ser jag att hon hamnat i blåsväder och ägnar stor kraft att försvara sig och klarlägga missuppfattningar. Hon är för multikultur och öppna gränser men vill ändå diskutera med stöd i invandrarnas statistiska överrepresentation i vissa avseenden. 

Hon har drabbad släkt i Rosengård och vill dra linjen mellan extrem islam och moderat dito. Det är inte svårt att förstå att hon är barn av invandrade judar och som alla sekulära människor kämpar hon nu med en oduglig och otillräcklig verktygslåda - politikens - som inte förmår famna världen lika bra som filosofins eller religionens på sin tid gjorde. 

När allt kom omkring var sekularismen en liten fribrytare som mest ställt till problem för Världen sedan den uppstod i det hörn vi kallar väst (den sjunkande eller döende solens väderstreck). Jag förstår att hon har problem att freda sig inför andra andliga analfabeters missförstånd av vad hon säger. 

Den sekulära människan har inte samma intelligens som den andliga eftersom hon bygger sin värld utifrån vänster hjärnhalva med dess söndrande analys. Religionen är besläktat med höger hjärnhalva, konst och holistiskt tänkande - förnimmelser av samband även där logiken (ännu) inte ser några. 

Den som vill, kan forska i Heureka!-upplevelsen hos framstående forskare och fundera över vilka krafter det egentligen är, som helt bortom det logiska tänkande kan sammanfoga perfekta och färdiga lösningar som forskaren sedan bara behöver skriva ner. Det sekulära väst kan inte lösa mysteriet eftersom sekularismen bygger på en hårresande irrationell serie a priori-förnekanden! Vår "rationalitet" kommer i slutändan att visa sig ha varit dyrköpt...

Det intressanta med vårt referenshoroskop för Paulina Neuding, förespråkare för "öppna gränser", är att det upprepar problemet i Tucson-mördarens horoskop, som jag, utan att ha mer än månaden och året, noterade hade just ett problem med invandrarhat, ett problem med att hantera gränser (öppna eller stängda). Det tog AB två dygn till att föreslå att mördarens skäl kan ha varit av främlingsfientlig typ. När horoskopet snart nog kunde ställas på nytt med födelsedag, fanns där inget som motsade den initiala tanken.

Ett tredje exempel på samma astrologiska komplex är sagde Tobias Billström. Låt oss rada upp alla tre (de två senare presenterade på annan plats) och se om vi kan flytta fram de preliminära tolkningsreglerna en smula. (Ständigt preliminära! den här bloggen är en pågående upptäcktsresa i maklig takt...)



Låt mig beskriva vad jag tror enklast möjligt. Loughners stigande irritation över att hans hemstad översvämmades av "analfabeter" (i formen av spansktalande mexikaner) och en önskan att stänga gränserna kan ses i den begränsande Saturnus i det expansiva utlandstecknet Skytten. 

Den här lösa och mångtydiga symbolkombinationen får sedan ökad pregnans genom att Saturnus aspekterar det lilla och avgränsade åkerfältet Jungfrun (arbetarens tecken). Här är Loughner själv, och hans martiala ilska över inflödet av utländsk arbetskraft vars språk han inte förstod.

Tittar vi nu på Paulina Neudings horoskop har vi istället Solen i Skytten. Eftersom Saturnus och Solen är naturliga fiender, en är sluten och avgränsande, den andra fri och generös med sin energi, kan man nästan sluta sig till att de två har helt motsatta åsikter om frågan "Skytten", frågan om öppenhet, tillförsikt, utlandet, främlingar, etc.

Men på Neudings himmel tillstöter nu istället ett annat problem. Nu är det den småaktiva och självtjänande Jungfrun, den lilla jordbundna arbetaren, fast rotad vid sin tilldelade lilla åkerlott, som går till attack mot hennes själva IDENTITET (Solen). Ja, det här kan tolkas som att hon var predestinerad att få utstå mothugg i själva det ögonblick hon öppnar sig och visar sin ANDE.

Budskapet är klart (utom kanske för den helt sekulariserade individen): Illgärningsmannen Mars tar faktiskt hjälp av den stora illgöraren Saturnus och med samlade krafter söker dessa bruna (nazifärgen för övrigt) energier släcka den rena Eld-Solen i Skytten. Vem kan förebrå henne för att hon reagerar starkt, hon är själv barn av människor som en gång de rasistiska européerna sökte gasa bort från jordens yta!

Nu föddes naturligtvis inte bara judiska gosse- och flickebarn under den här perioden, men man ska minnas att Platons idéer eller Jungs arketyper specifikt kallats "multivalenta". Som jag sagt förr, krigaren Mars är inte bara en soldat, han uttrycker sig även genom en röd italiensk sportbil! Fart, att vinna.

På samma sätt är Saturnus, indiernas Shani (Den Långsamma) inte bara geriatrik - "kvaliteten" eller "principen" yttrar sig också genom metallen bly, och i den judiska kabbalan borde den rimligen motsvara Konungariket, den tionde och lägsta principen där skapelsen först blir synlig som "vår värld" (efter att ha föregåtts av åtskilligt formerande på nivåer materialisten inte vet något om eftersom han satt sitt sökande på en så modest nivå).

Jag har inte dubbelkollat det senare påståendet, men Stenbocken (Saturnus) är det tionde tecknet och via Jordelementet motsvarar den materien som princip. I kabbalan är mycket riktigt Malkhut, Rikets princip också korrelerat med Jordelementet. (Huvudaxeln som balanserar axlarna på var sida är Kronan Kether är Luft/Ande. Visheten Chokmah är Vatten och (medveten) Förståelse Binah är Eld.



I det kabbalistiska systemet är således Jordelementet ett "sladdbarn" och alls inte på nivå med "treenigheten" på topp. Här är grunden till den fallna materialistens gudshat - han/hon vet innerst inne hur lite han/hon förnimmer av den egentliga verkligheten, men då egot är nattsvart av demoni skriver hon en egen berättelse om verklighetens natur som utesluter allt hon, fallen ända ner till Rikets ringa förståelsehorisont, inte längre förmår uppfatta. 

Den judiska traditionen förmäler att Adam (אגם) innan den arketypiska människan kollapsade ("syndafallet") var så reslig att "hennes huvud räckte ända in i himmelen". "Blueprint"-människan var värdig att bära Kronan på sitt huvud till skillnad från dagens förkrympta positivister!

Det här systemet kan mycket väl vara mycket nära besläktat med Empedokles "fyra rötter", han som i ren västchauvinism har kallats västerlandets "far" till läran om de fyra elementen. På samma dubiösa grund har andra västforskare menat att Kabbalan är en judisk idéstöld från Pytagoras numerologiska spekulationer. Jag tror forskningen är helt ute och cyklar som försöker lägga ett fattigmanspussel som bara tillåter sig att tänka i termer av några århundraden och "vem som kom först". Det är genant. 

Hur många hundratusentals år har människosläktet kunna räkna på sina tio fingrar? Hur länge har det mänskliga snillet haft förmågan att i meditation glida in i andra, mer omfattande medvetandetillstånd och se och förstå saker hon sedan kunde summera i koncisa system som t.ex. Livets träd? 

Forskare är mindre än de minsta. Du ser dem någonstans i botten på Malkuth/Riket - i sluttampen där hela skapelseprocessen sedan länge avstannat. En koagulerad liten smutsfläck av kosmisk förstoppning. I den dunkla hörnan käbblar politiker och diskuterar "öppna" eller "slutna" gränser. Sannerligen, det är inte mycket bevänt med den mänsklighet som för närvarande befolkar västerlandet.

*****

Billström sist, nederst, minst i det här inlägget. Loppan i skadedjuret Reinfeldts päls. Här har jag tidigare förbluffats över att Solen i Skytten är ett grundbud som talar för öppenhet och tilltro - samma som hos Paulina Neuding. Men hur kan han då se så skuldmedveten och falsk ut i "migrationsfrågor"?

Den saken har redan utretts i tidigare inlägg: Solen backas inte upp av dess disponent Jupiter, som här "faller" i kylans och restriktionens tecken Stenbocken. Samma Stenbock som för övrigt har Saturnus som härskare - för att göra en återkoppling till Tucson-mannen som hatade Skyttens (utlandets) starka inflöde av mexikaner (och säkert drog alla över en kam han med, likt Bildt & Billström: mexikaner som ett "outbildat, kriminellt pack" - "analfabeter").

Se skillnaden i kvalitet mellan Billströms Sol och Neudings: hon har istället sin Jupiter i socialt kompetenta Vågen, ett tecken vars Luft bildar synergi med Elden i Skytten. Detta är förklaringen till varför det är natt och dag mellan henne och Billström fastän båda har en Mån-Venuskombination i Stenbocken!

Men det är naturligtvis den här andefattiga psykiska våglängden som fört henne in den sekulära pseudoreligion hon fastnat i. Själen (Månen) i Stenbocken tenderar, som vi sett, att enbart orientera sig efter påtagliga, gripbara strukturer. Den är en realpolitiker. Maktbehovet i Stenbocken kan man inte heller missta sig på här: så ung och redan i besittning av titeln "CHEFredaktör"! Var månde detta sluta?

Det skulle glädja mig oerhört att hitta exempel där Saturnus i Skytten, i aspekt mot en befolkad Jungfru, inte resulterar i en snål och fientlig själskonstitution med aversioner mot "det främmande". Jag har den också (Saturnus kontrollerar Rahu) och har rannsakat mig själv. Men tydligast har den visat sig som en enorm aversion mot att resa, och då inte bara utomlands utan överhuvudtaget!

Det är uppenbart att var själ är unik och har ett eget hemligt karma från tidigare liv. Planeternas positioner visar inte det specifika innehållet utan bara generella riktlinjer som de unika själserfarenheterna träs upp på...

*****

Annat stickprov på moderatskandalen i medierna:

DN: Liberala ungdomsförbundet kräver Billströms avgång.



11 kommentarer:

Anonym sa...

"Det skulle glädja mig oerhört...osv": Antar att du menar folk som förekommer i medierna, vars horoskop du kan lägga ut analyser på, för du har väl inte glömt förra veckans inlägg (Mer om negativa zodiaktecken (främlingshat))där jag påpekande min egen syn på dessa saker.
S

Seaward sa...

Riktigt, det är celebriteter jag tänker på. Bloggen är nog krumbuktig som den är, så jag har inte för vana att i texter referera till "överkursen" i kommentarspalterna. (Med ett eller annat undantag där användbart material lyfts in i ett eget inlägg.)

Anonym sa...

Privat kan du ändå glädja dig då, om än inte i blogginläggen ;-)
S

Seaward sa...

Jag skissade på ett svar på vad jag förmodade var din undermening, men det rann iväg till en hel sida. ett personligt inlägg om Saturnus i Skytten. Apropå att vissa hugskott hoppar från kommentarspalt till själva bloggen!
:-)

Anonym sa...

Jag hade ingen undermening, utan det var bara en skämtsam kommentar m h t att jag inte är kändis och "bloggmaterial".
Men jag har läst det nya inlägget, och det var intressant. Om jag då ska våga mig på en gissning hur Saturnus restriktion gentemot expansion och långväga resor har manifestera sig i mitt fall, är det enda jag kan komma på min mammas motstånd mot att jag i min ungdom ville ut och "upptäcka världen".(Numera har jag "rest av mig" det mesta). Det var verkligen viljornas kamp där.(Pappa motsatte sig det däremot inte.)Jag hade ju ändå uppnått myndig ålder, men jag var sen i min frigörelseprocess där. Jag ska inte gå in mera på detaljer, bara konstatera att det kan vara en förklaring, för motståndet låg inte hos mig själv.

Din egen ovilja mot resor kanske har att göra med den rörliga barndomen, för i mitt fall var det precis tvärtom, bodde i samma hus hela min uppväxt och hade samma klasskamrater i hela grundskolan. Inte undra på då kanske, att jag längtade ut! Redan som barn drömde jag förresten om att flytta utomlands, Australien var mina drömmars land (hade läst en bok som utspelades där)och minns hur jag tjatade på mina föräldrar att vi skulle emigrera dit. :-)
S

Seaward sa...

Humor på nätet är nästan hopplöst! Samma med mejl… Det är något glapp i det här mediet som gör att läsförståelsen (här: min) försämras. Jag tror det beror på snuttifieringen. I en kontinuerlig diskussion uppstår kvaliteter som helt tappas bort när man tittar till datorn ibland mellan andra göromål.

Det är otroligt intressant att fokusera en planet och fundera över hur den bidragit.

I Indien är ju Solen fadern (Jupiter i en tradition!) och Månen modern, men jag har aldrig kunnat släppa tanken på att det faktiskt är Saturnus och Månen som är ett naturligt oppositionspar, och jag tycker att mycket om föräldrar som "begränsare" och "formpressare" kan ses i Saturnus!

Saturnus har, om någon planet, en påfallande "objektiv" sida - man föds in i en värld som redan är utstakad/begränsad/formgiven. Eftersom Skytten är ett rörligt tecken så kanske man kan misstänka just en fråga om att flytta gränserna här!

Skytten står för expansion och Saturnus blir gränsvakten. Stridande viljor kan stämma - jag protesterade mot ständiga flyttningar! Här kan du tydligt se min Saturnus i sjunde huset, "den andres" hus. Tidigt i livet upplevde jag mig helt maktlös, men tack vare oppositionen till Månen har den senare sprungit många, många varv runt Saturnus och för varje varv på Månens vis assimilerat sina intryck av den saturniska valören. Saturnus har "byggts in i psyket" pö om pö.

Saturnus husplacering (eller aspekter) kan visa i vad mån man själv har kontroll över sin kontrollör eller upplever sig helt maktlös inför överheten!

Anonym sa...

Ja det kan vara svårt i skrift, men det är ju tur att smilisarna (eller hur man ska skriva på svenska) finns i alla fall.
Det där med vem som representerar saturnus, eller månen eller vad det kan vara är ju inte hugget i sten, utan det beror på vem som intar t ex den saturniska rollen. Och visst kan en mamma lika väl vara den som är sträng och sätter gränser. Det sägs ofta att solen/saturnus betyder konflikt med fadern, och själv hade jag ett komplicerat förhållande till min far, men det var mer under uppväxten, medan frigörandet från min mamma kom sent.
S

Seaward sa...

Astrologin är förunderligt variabel. Mitt komplicerade förhållande till fadern syns i Sol + Mars - samma som fd kändisprästen Lennart Koskinen (vars far bokstavligen var yrkesmilitär!) Alla vägar bär till Rom! (Ska tilläggas att jag hittade harmoni - Vågen - med min humörstarke far - Sol/Mars! - innan han dog.)

Anonym sa...

Jag har också sol/mars ihop. Och jag har numera ett gott förhållande till min far -liksom mor :-)
S

Anonym sa...

"..Du ser dem någonstans i botten på Malkuth/Riket - i sluttampen där hela skapelseprocessen sedan länge avstannat. En koagulerad liten smutsfläck av kosmisk förstoppning. "
haha dina formuleringar är så sköna...just dessa rader fick mig att tänka på Järegårds utbrott om Danmark i "Riket" (Riket/Malkuth?)
Hur som helst instämmer i dina ord...möter dessa nu dagligen och jag håller på att bli galen! Det är så trööögt, som bly...dom blundar besserwissigt och erkänner bara denna "kosmiska förstoppning" Det enda som finns, det ovanför är bara nys enligt dessa upprepare av den uråldrige trötte kungens doktriner. Saturnus.
Läste lite om skuggan i horoskopen och där nämns descendenten som bra ställe att kolla på.. hon Pauline har ju saturnus ihop med den och är det inte så att just decendenten är den skuggsida man projicerar
är bara en lekman här i jämförelse med dig men det skulle vara kul att höra vad du säger om det..läste någonstans att IC kan visa på skuggan som man skäms för,, skam skuld...medan decendenten tenderar man att projicera
/Artimes

Seaward sa...

Jag har läst i västastrologiska böcker om hur störningar mellan första och sjunde huset resulterar i en individ som projicerar sin smuts på partners och allierade. Det är väl om något ett uttryck för den jungianska arketypen Skuggan! Jag har i synnerhet märkt det på en bekant vars Mars i Väduren i sjunde leder till ett ständigt lastande andra för aggression! Mannen är själv extremt lättirriterad och hans hustru har inte haft det lätt! (Mars återverkar på Vågascendenten och stör dess mentala balans.)