Med tanke på hur klena hinduerna är på att datera sina astrologiska traditioner - en läsning av den innehållsrika introduktionen LIGHT ON LIFE som inspirerade till den här bloggen om siderisk astrologi saknade allt - är det nu närmast magiskt att kunna datera läran om planeternas verksamma (eller funktionella) natur till senast 300-talet i en grekisk filosofisk text!
https://siderisk.blogspot.com/2009/04/planeternas-hemmatecken.html#verksam-natur
Det är "den gudomliga Iamblikos" igen (se föregående inlägg), en på sin tid beundrad nyplatonisk filosof som under fejkad egyptisk identitet tar på sig att tillbakavisa en mängd missförstånd han finner hos Porfyrios, elev till nyplatonismens fader Plotinos. (Det verkar som Iamblikos fejkar även Porfyrios frågor, men troligen utifrån en god kunskap om dennas tankar.)
"Om (de egyptiska) Mysterierna" är således en pseudepigrafi som påminner om att astrologi under hellenismen sorterades som ett "mysterium och inte "pseudoveenskap" som dagens fåkunniga skeptiker brukar hävda när de blandar ihop sin egen tid med antiken/senantiken utan någon skärpa alls. Kapitel 18 om planeternas verksamma funktion är tydlig med platonismens tvåvärldslära vilken dagens materialistiska skeptiker inte ens skriver under på längre, totalmaterialister de blivit. Så klart deras kritik låter skev och vind (anakronismer) eftersom de inte kan svara adekvat eftersom de inte ens kan tänka i korrekta (antika) termer.
För att förstå astrologins "onda inflytanden" måste man förstå och bejaka skillnaden mellan den gudomliga högre verkligheten och den dekadenta lägre värld människosläktet lever i och som kallats den sub-lunära sfären eller "alstringen" eller kretsloppet som jordiska själar dragits in i. Naturens "alstring" eller "generation" förefaller vara den grekiska filosofins översättning av hinduernas kretslopp eller samsara.
Den som läste inläggen om Empedokles syn på de fyra elementen kan ha uppsnappat att INFERI - helvetet i takt med tiden flyttade upp från sicilenarens lokala och genuint underjordiska värld. Med den kosmologiska / astrologiska världsbilden i stadigt etablerad i Väst (säg 1a årh. fvt) är nu Helvetet den sub-lunära atmosfären mellan Jorden och Månen helvetet och låga demonernas hemvist. Men det kunde man redan av Platons grottliknelse ha utläst. (Fångarna i grottan - skenlevande människor på denna Jord som saknar intelligens nog att förstå kosmos konstruktion.)
Iamblikos inleder kapital 18 med ett av Porfyrios missförstånd:
Din nästa fråga frågor sig "hur några av gudarna är välgörande medan andra är onda" [planeternas essentiella natur eller "naturliga natur"]. Denna åsikt har du fått från födelsehoroskopens predikerare ("predictor of nativities"). Tanken är fjärran från sanningen, för alla gudar är goda och utan variation orsaker till gott... De gudarnas planetära kropparna är också föremål för gudarna och besitter enorma krafter, en del grundade i de gudomliga kropparna själva medan andra krafter utgår från dem och träder in i världens natur och världen själv - nedsjunkande på ordnat sätt genom hela Alstringen and utsträcker sig [nedåt] så djupt som till ting som [bara] har en partiell subsistens.
För sista meningen se begreppet "partiell själ" i nyliga
Om extrem narcissism (Trump) och Saturnus som perfektion
Trots astrologins korruption i västerlänningarnas förståelse redan på 300-talet ger Iamblikos läran rätt, och pekar på att det är misslyckandet att förstå skillnaden på den högre, himmelska eller aitherhiska världen (andevärlden) och den låga sub-lunära kretsen som är boven i dramat.
Författaren bringar samtidigt lite klarhet i den här bloggens mångåriga intresse med Luft-elementets tillhörighet. I det här sammanhanget nämns en lägre luft UNDER MÅNEN vilken motsvarar lågt mänskligt tjatter som knappast kan klassas som intellektualitet. Den belgiske klassicisten Franz Cumont utgav 1922 "After Life in Roman Paganism" och parallell omläsning av denna visar sig ovärderlig. Även han påminner om att det hinduerna kallar "människans element" (Luft) är ett lågt luftlager och att Månen i själva verket är den lägsta planeten som tillhör den högre, gudomliga världen. (När nyplatonismen hade sin storhet betraktades Aristoteles 4 element som sann platonism och nedanstående illustration gäller individnivån - människan på Jorden.)
Låg luft ansågs enligt Cumont smutsig och uppblandad med Jord och Vatten vilket påminner om den här bloggens bruk av elementen som nivåer i människovarelsen. Men ovan människan tillhör inte Månen nödvändigtvis "generationen" på det sätt den flitigt använda illustrationen antyder. Daimoner verkar till exempel i låg luft nära Jorden (då ofta stavat "demoner"). Men det saknas inte gamla tänkare som snarare diskuterar daimonerna som änglar som snarare hör hemma runt sjunde himlen (Saturnus) eller den fina luften (aither).
Luft må teckna den ideala människan men människan på Jorden är således korrumperad av Vatten och Jord och når inte den tankens renhet som enbart Saturnus i sin essentiella Luft-natur (Vattenbäraren) indikerar. Indisk astrologi gillar dock Månen i Tvillingarna och menar att detta är den stationen där det lunära begäret faktiskt söker "vägen upp" (Tvillingarna är ljusorienterad -tillbaka mot Saturnus och Vattenbäraren - den högre människan).
Fortsätter Iamblikos efter att ha klarlagt de planetära gudars godhet så länge man tala om kosmos som sådant:
God/ond natur handlar således bara om de krafter som når oss på Jorden och här ses minglade med Alstringen/Kretsloppet eller den sekundära verkligheten i Platons tvåvärldslära. De gudomliga (planetära) krafterna är i sig passionsbefriade och immutabla men de tränger ner i den värld som är föränderlig och passionsbehäftad. För Alstringen, som är multiform och består av skilda ting mottar gudarna såsom EN (Det Ena) och det i dem som saknar åtskillnad men Alstringen (den sub-lunära verkligheten står för fientlighet och partiskhet, i linje med dess konträra och uppsplittrade natur. Alstringen mottar i passion det som egentligen är passionsbefriat.
Det är den lägre verkligheten som missfärgar livet och dess händelser och förklarar varför människan på Jorden är ett så korkat kryp att majoriteten inte ens kan fatta vidden av vad som JUST NU händer i UFO-forskningen.
Det privata amerikanska projekt Skywatcher är på god väg att vetenskapligt dokumentera fenomenet efter att världens regeringen sökt undanhålla den icke-mänskliga intelligensen i snart 100 år. Detta ska ses i perspektiv av den extrema materialism och sekularism som Sverige-horoskopet visar att vi är hårdare drabbat av än något jämförbart västland. Sverige är slaskhinken för själar som fallit lågt i Alstringen eller Kretsloppet. 26 omskakande minuter på YouTube för dem som själsligen tillhör framtidsfolket:
https://www.youtube.com/watch?v=JUthXIGUsq8
Fördjupning: 1½ timma djupintervju med två från Skywatcher – seriöst!
https://www.youtube.com/watch?v=t5e5z1bcBgQ&list=PL6PrA6lo8rJLRExhMvX6wKyNzy0hr_QM3
Vi i det sub-lunära mottar således planetgudarna i enlighet med våra egna naturer. Iamblikos tar inte upp karma som avgör var i den "jordiska hierarkin" man hamnar vid sin återfödelse - men jag tidigare pekat på att hans platoniska föregångare Plotinos använde formuleringar som visar att karma var ett känt begrepp hos grekerna.
Det intressanta är att filosofen gör tummen upp för den hinduiska läran om planeternas verksamma natur men underkänner det enda schema som överlevde i Väst och som hävdar essentiell "ondska" hos vissa planeter. Det är en ljuvlig bekräftelse på den här bloggens tidiga val, att i brist på känd födelsetid likväl använda läran om "verksam natur" mer spekulativt även för personhoroskop baserade enbart på måntecknet (sinnelagsascendenten).
"Om Mysterierna" har korta kapitel om bara en eller ett par sidor men desto mer kärnfulla:
Det som därför tillhör det alstrade [eller har en subsistens i sitt vardande snarare än äkta existens] deltar i Varat enbart "generativt" och kroppen deltar i det kroppsliga [transcendentala] på ett kroppsligt vis. Således är de fysiska och materiella substanser vilka återfinns inom Alstringen/Kretsloppet delaktiga på ett förvirrat och oordnat sätt i av det immateriella och aitheriska (luft-) kroppar, vilka befinner sig ovan naturen och Alstringen.
Iamblikos avslutar kapitel 18 med orden:
Åter, därför, är korruptibilitet och mutabiliet (föränderlighet) passioner som är medfödda hos partiella naturer. Men det är inte korrekt att tillskriva Helheter och första Orsaker som om defekterna existerar i dem eller som om de skulle utgå från den till de jordiska substanserna. Varken de himmelska gudarna eller deras gåvor ligger bakom det onda.
PS. Skywatcher-länken är uppseendeväckande och fynden aktualiserar den gamla världsbildens demon/daimon-lära! "Det finns mer mellan himmel och jord än vad ryms i din filosofi" (en av "Shakespeares" mest kända repliker).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).
30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.