Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


måndag 10 oktober 2016

Inte look-alikes men väl sound-alikes


Ur Bridget St. Johns klippbok: skivdebuten 1969

I kraft av framlidne radiomannen John Peels oklanderliga musiksmak och några artister på hans kortlivade skivbolag Dandelion som jag gillat, prövade jag ohörd en liten 4CD-låda med brittiska singer-songwritern Bridget St. Johns album och BBC-inspelningar från tidiga 1970-talet. 

Samtida folkmusik har det kallats, och medan debuten var avskalad - kvinna och hennes gitarr - finns det några diskret orkestrerade låtar med kammarensemble på den kritikerhyllade uppföljaren "Songs For The Gentle Man" från 1972. Längre än så har jag inte kommit med boxen, men onekligen var/är hon en oerhört begåvad låtskrivare på det där mörkt introverta och nästan deppiga viset som singer-songwriters så ofta är.

Men det mest häpnadsväckande är hennes mörka och lite grova kvinnoröst. Den är så lik framlidna sångerskan Nico att man skulle kunna blanda några av hennes kammarkvartettsarrangerade sånger från debuten med Bridget St. Johns material och många skulle säkert inte märka att det var två olika sångerskor. 

Bloggen måste därför introducera inte bara visuella dubbelgångare, "look-alikes", utan också kategorin audiella diton eller "sound-alikes"!

Det var först efter att ha lyssnat till första St. John-plattan jag sökte upp hennes födelsedag på nätet för att i bästa fall få en astrologisk förklaring till röstparallellerna med Nico. Här ses det närmast obegripligt övertydliga resultatet. Nico i innersta kretsen har känd födelsetid så hennes Fiskascendent får tjäna som utgångspunkt:





”Pipor” (lungor och luftrör) sorterar i astrologin under Merkurius och har naturligtvis allt i världen med Luftelementet att göra. Merkurius står i Lufttecknet Vågen hos båda, hos Nico (inre kretsen) i 4e graden och hos St John i 2a graden.

Men det intressanta är att Vågens härskare, konstarternas Venus, gått ner sig i syndens och dödens Vattenelement i ”blott” sexdriftsstyrda Skorpionen. Du har en Måne (psyke) som står och balanserar just här vid avgrunden, mellan Vågens himmelska insikter och Skorpionens blott djuriska begärsnatur.

Båda kvinnorna är som synes Sol-Jungfrur, och jag lyssnade bara några dagar före St. Johns-köpet på Suzanne Vegas andra album från mitten av 80-talet. Sol-Jungfru och apropå stjärnan Spica (i Jungfruns kärve sädesax) som "den ensamma och värnlösa" noterade jag två låtar på rad där första versen handlade om ensamhet, däribland titelspåret "Solitude Standing". 


Också Bridget St. John har texter om hur skönt det är att vara fri från en (dålig) relation och bara satsa på sig själv... Som sagt, det är ibland avgrunder mellan ett zodiaktecken och nästa. Från den extrema individualismen i Jungfrun kunde steget inte vara större än till den tvåsamhetstörstande tendensen som utmärker den nästföljande Vågen.

Både Nico och Bridget St. John har således en kommunikationstyp i Vågen som "vill" medan Venus i Skorpionen tvärar eller reserverar sig. Är det detta som skapar en halvkvävd och mörk röstkvalitet? Eller är det Solen i Jungfrun hos båda som baseras på Merkurius i Luft-Vågen hos båda? Eller är alla tre faktorerna det som gör tricket?

Kanske kan detta bli början på ett astrologiskt djupstudium av stjärnorna och änglarnas röstkvaliteter...


Inga kommentarer: