"He's a smug self-righteous prick." Försök översätta ordet "smug" till svenska! "Självbelåten" är neutralt och fångar inte den otrevliga ton som en i själen egocentriskt "smug" människa uppvisar. Jo, Sverige hade en rikare vokabulär förr. Bibliska uttrycket "skrymta" kommer nära, men ingen läser ju böcker i det här landet längre.
Jag har sett Dempseys uppsyn hos poet-sångaren Leonard Cohen, en gång en egoistisk kvinnornas man, älskade dem alla men ändå ingen. (1979 års album "Death of a Ladies Man" antyder att det var hans mors död som fick honom att skärpa till sitt sociala rollspel.) Jag har sett uppsynen även hos Adam Sandler, vars krumma rollfigurer så ofta utmärkts för att de verkar avstängda och emotionellt snöpta att man måste misstänka att det är den mediokra skådespelarens egen personlighet han tar med sig till precis varenda roll.
Cohen, 70-talet, överst och Sandler 10-talet, nederst |
Tyvärr ingen rungande lookalike-bekräftelse från astrologin den här gången - kanske för att de tre männen egentligen inte är särskilt lika varandra. Men varför Cohen och Sandler (båda av judisk börd för övrigt) har något så glaserat och distanserat över sig, kan bero på att båda har krigets Mars "fallen" i sårbarhetens princip Kräftan. De här typerna älskar att skydda sig bakom olika spelade auror av mystik, ouppnåelighet eller fejkade macho-utspel. De är i princip rädda för nästan allting. (Sandler gör faktiskt en rolig dyngrulle som driver med Israels machomän i "Jiddra inte med Zohan".)
Lustigt nog finns en ingång till Patrick Dempseys odrägliga ego just i Mars, för han visar sig född med Mars i exakt motsatt position till de sköra Mars-Kräftorna. Krigaren står här i övermodiga Stenbocken, med dess ofta fullständigt obegripliga känsla av att vara född att härska, av att vara lite förmer. De har enormt hårda pannor, som gjorda för att brutalt och ointelligent stånga bort motståndaren för att vinna.
Stenbockar är ibland påfallande stupida och legalistiska och kan inte alls hantera sin verklighet förutom genom regelverk. Tvångsmässigt störda typer skulle kunna ha en sådan Stenbock eller Saturnus i sitt horoskop. Tänk Jack Nicholson i filmen där han spelade frenetiskt handtvättande författare av det firade slaget men som genom många hårda ordväxlingar lärde sig något om livet av en ödmjukad servitris från underklassen. Nicholsons berömda självbelåtna leende sorterar också under beskrivningen "smug" och faktiskt har han samma Månen i egocentriska Jungfrun som Patrick Dempsey!
Den senare har visserligen en Måne på utgång från Jungfrun och in i Vågen redan tidig eftermiddag så det är nästan en 50/50-situation. Men ett uppblåst och oresonabelt ego kan också resultera ur "andens brutalisering" som jag gillar att kalla kognitiv Eld och brutalt obegåvad Jord, när de drabbar samman på himmelen. Jag kallar Jord obegåvad i den meningen att elementet symboliserar en människa som totalt objektifierat sig själv eller andra och inte längre träder i mänsklig relation med den, utan bara ser sin omgivning som något att operera på, något att instrumentalisera, en möbel att flytta runt för att tillfredsställa sin egen inneboende makthunger eller önskan om stil och arrangemang.
Efter att inlägget publicerats hittar jag en utmärkt artikel i ETC ur kvinnoperspektiv om samma ämne: objektifieringen av sig själv. Jämför astrologins tes att Venus är "fallen" i Jungfrun. Kärlekens och skönhetens planet är missriktad när den tänker slugt (merkurialt) kring det fysiska Jord-elementet. Detta är horans nivå i skapelseordningen.
I en kortlivad relation med en Stenbock sökte kvinna från första dag göra en makeover på mig genom att vilja se sin nya bekantskap i mörka solglasögon, vilket jag alltid identifierat med fega djävlar som försöker spela coola: "Jag ser dig men du kan inte se min fula själs speglar." Naturligtvis blev det svårt för en människa av Luft att umgås med en som såg livet i termer av korkad materia! (Ändå är mötet mellan Luft och Jord ett av de mest neutrala, förutsatt att Luften har lust att bara prata yta hela tiden.)
Givet ett psyke i egocentriska och extremt instrumentaliserande Jungfrun råkar Patrick Dempsey ut för en "andens brutalisering" eftersom psyket ägs av den bevingade kommunikatören Merkurius i det expansiva av de tre Eld-tecknen, Skytten. Hade nu inte Merkurius ägare stått så illa till hade det här fortfarande kunnat vara en flexibel natur - Jungfrun och Skytten tillhör dock den öppna och medvetna (eller medvetenhetssökande) kvaliteten Sattva.
Men problemet är att Dempsey är född i ungefär samma tid som den vederstyggliga diktatorn som trodde han var bra på att lyssna - Fredrik Reinfeldt. Med Jungfrun i första huset (vare sig man använder en sol-, mån- eller normal ascendent) blir den expansiva Jupiter en illgörare. Jungfrun får inte expandera, dess roll i helheten är att hacka på sin lilla åkerlott.
"Mums. Mer vinst åt mig. För det är jag värd." (Medvetenheten om den sociala dimensionen saknas i Jungfrun och den använder privatismen som mått på allt. Se t.ex. Eva Franchells krönika om stockholmarnas havererade sjukvård.) |
Även om Dempsey har en mer raffinerad, sattvisk form av "andens brutalisering" är det till syvende och sist ändå samma krock mellan visionens Eld och den brutala nej-sägande materien som i t.ex. "egenmäktighetssyndromet" - Väduren (Eld) och Stenbocken (Jord) när de drabbar samman. Ingen slump att båda dessa zodiaktecken pryds av behornade djur! Här ligger brutaliseringen nära fysiskt våld. Låt de ungarna bli boxare, svetsare eller gladiatorer - ge dem en arena där den här kraften får utlopp.
En projektledare på en IT-firma hade kombinationen och jag fann henne alltid plågat självbehärskad, man upplevde något otyglat som tyckte det var jobbigt med alla affärslivets hovsamheter. Den sanna naturen kom ut via hennes markant fysiska natur: hon älskade slalom. Bara de råa elementen, inga krav på den oslipade diamanten om den konst det faktiskt är att vara människa och inte bara ett talande djur. De tidiga romerska astrologerna såg Luft-elementet som bärare av den sanna mänskligheten: Tvillingarna (bättre beskrivet i hinduisk astrologi som det älskande Paret), Vågen (parternas inbördes förpliktelser/jämvikt) samt Vattumannen (hela den kollektiva folkkroppen - civilisationen).
Jungfrun är också en mänsklig symbol men hamnar utanför eftersom den tillhör/dras ner av Jordelementet och om något bör uppfattas som den ängel eller själ som blivit vingklippt i syndafallet mer mot materialism och självcentrering. (I himmelen är alla levande varelser transparenta och det finns ingen anledning att larva sig med "privat ägande".)
Patrick Dempsey kombinerar nu två svåra ting med varandra. Han har den oförsonlighet och det krav på att få sin vilja fram, att underordna andra och göra dem till materiella objekt för sin egen agenda, som tecknas av kombinationen av Jungfru och Skytt.
Men därtill har han en förhöjd libido (Mars + Venus) som kanaliseras genom Stenbockens, dvs maktutövandets tecken. Varför detta är monstrets libido och inte en hälsosam sexdrift, avslöjas av disponentens position i olyckans och fiendskapens sjätte hus.
Dempsey är född ungefär samtidigt som Fredrik Reinfeldt och delar därför huspositioner för båda tungviktarna Jupiter och Saturnus. Man kan misstänka att också Dempsey ser Själens Form i Vattumannen (hela mänskligheten som en enad grupp där alla delar samma höga insikt om vad mänskligheten är, som det värsta som skulle kunna hända planeten. Jungfruascendenten vill ju det rakt motsatta: vill ju enbart betona den egna, individuella särarten. Den nödvändiga kopplingen mellan folkhat och själviskhet, Vattumannen i sjätte och Jungfrun i första, har diskuterats i flera tidigare inlägg. Lycka till att hitta dem i den är bloggen som sedan länge drabbats av elefantsjuka.)
Att en ond Jupiter i ägandets Oxe i nionde huset för individens högsta goda hos dessa män blir en patetisk hyllning till Storfinansen eller ägandet av stora rikedomar, är inget obegripligt budskap. Men enligt hinduiska regler skulle Jungfrun, trälen, ha ett åtminstone neutralt förhållande till sin husbonde (arbetsgivare) Saturnus. (Se den förenklade tabellen.)
Men Saturnus i sjätte huset, i de ruckel han låtit uppföra för slavarna att bo i, är inte bra. I en riksdagsdebatt skröt Reinfeldt en gång om att han - hör och häpna! - faktiskt åkt i Stockholms tunnelbana. Han beskrev med andra ord Överherren som för ett ögonblick frångår sina vanor och vistades i sjätte huset med underklassen. Hans arrogans märktes varje gång han försökte säga något han själv formulerat, då hördes hur sjuk hans världsbild var.
Dempsey hyser sannolikt samma nedlåtenhet om folkmassor, fackföreningar eller var än människor grupperar sig kring ett ideal eller en tankestruktur. Månen i Jungfrun ägd av Merkurius ägd av Jupiter i 9e huset för det högsta goda visar hur Dempsey själv är helt "clueless", hans låga psyke (Månen) tycker sig bottna i intellektets kvickhet (Merkurius) men intellektet ser inte sina underliggande drivkrafter eftersom Jupiter sjunkit ner i tamasiska (mörklagda) Oxens tecken.
Det är alltid fascinerande att påminna sig de enorma mängder barn som alla föddes under samma månhoroskop som Patrick Dempsey. Bara i Stockholm föddes 2009 drygt 75 ungar varje dygn enligt den statistik jag rotade fram för ett inlägg 2011. Givet en "god" födelsetimma, skulle mer djupgående andlig röta kunna lindras eller t.o.m. bli det individen väljer att kämpa mot i sitt vuxna liv. Men det tillkommer ändå en förfärlig massa rötägg till jordens befolkning under de dåliga dygnen, veckorna eller t.o.m. månaderna.
Eftersom majoriteten har en tendens att avgöra vad som är normalt, anpassar sig de verkliga makthavarna i vår tid, fabrikörerna, och tillhandahåller exakt den smörja som dimmiga människor efterfrågar. Och simsalabim fick vi den monstruösa samhällstyp som drivs av ett monster, Hydra, som inifrån medborgarna själva slåss och fäktar om jobben för att kunna få konsumera den smörja som fabrikörerna tillverkar som en avbildning av denna hopplösa folkskock. Om nu världen är värd att rädda är frågan om mänskligheten förtjänar något annat än fler Reinfeldts i ledningen. Eller guldgrävande kvinnor i Hollywood en tvålfager Dempsey.
3 kommentarer:
Ändra "snug" till "smug".
(Skickar detta med mobilen så det syns inte och behöver inte kommenteras).
Jaha, bara för att jag skrev syns inte så behagar systemet släppa igenom kommentar gjord via smartfån för första gången. Tidigare har de raderats direkt. Nå, radera båda kommentarerna manuellt.
Not: Tidigare fick jag sifferkoder att knappa in vid publicering. Nu kommer det bokstäver, precis som vid kommentering via dator. Är det därför de går igenom?
Har ingen aning om vad blogger/google har för sig. De ändrar oavbrutet ytan där man skriver in text och stycken hoppar och har sig. Tack för språkpolisarbetet - poängen blev rätt meningslös om man råkade skriva ordet för "mysig"!!
Skicka en kommentar