I rättvisans namn borde inte bara regissören Mikael Marcimain synas utan även manusförfattarinnan Marietta von Hausswolff von Baumgarten. Men jag kommenterar i huvudsak det första horoskopet eftersom det så väl sammanfattar slinkigheten i frågan.
Att välja att regissera en film om sex rimmar till att börja med perfekt med den billiga och sensationalistiska ådra som utvecklar sig mellan Väduren och Kräftan. Det är samma "uppmärksamhet till varje pris" som utmärker slinkan Madonnas horoskop och karriär.
Här är ett horoskop där jag verkligen tror vi kan se hur illa den fallna Saturnus i egocentriska och subjektivistiska Väduren beter sig. I kamp med omoraliska Mars och i attack mot den egna personens sinnelag går subjektivismen överstyr och blir till ren och skär mytomani. Det är ett inte obetydligt borgerligt hat mot Palme som släpptes fram i det kontroversiella filmklippet. Jag vet inte ens om regissören förstår sina egna bottnar för mycket på kartan talar om en människa så förlorad i drömmar och inbilskhet att kartan inte känns helt frisk.
Men det som verkligen kör omdömet i botten är förstås den ryggradslösa Solen i Fiskarna, när dess disponent Jupiter står i Luft (Vågen) för - och det har Marcimain så tydligt visat - den värsta sortens "dissociation" - komma med banala bortförklaringar och göra sig oanträffbar. Alla de dåliga sidor som den här "lost in translation"-störningen kan ge när den inte hanteras av en tillräckligt stor inre ande!
Mars furiösa attack mot sinnelaget i Kräftan stämmer så väl med tumultet att vi nästan säkert kan spika en födelse fram mot lunch eller senare. Det ger åtminstone en månascendent att gå vidare med. Och jag vill bara peka på nionde huset för genuint samvete. Det borde vara sjukt efter inte bara missgreppet med Palme-scennen utan också den slinkiga falskhet i efterspelet som SvD redovisar.
Med Kräftan i 1a egohuset - ett sinne i subjektivistisk lidelse och svårt skadat av en subjektivistisk egenmäktighet som inte klarar att ta reson - kommer det nionde huset att ägas av Fiskarnas herre Jupiter i detta horoskop.
Eftersom Jupiter är naturlig signifikator för samvetet, högre kognitiva gåvor (inte det sjätte sinnet för det är "bara" Månen, men ett "sjunde" sinne) och filosofi, kunde man ju tycka att det här är ett prima omen om en högt utvecklad själ, i synnerhet som också livsuppdraget - Solen i visselblåsarens eller martyrens (vittnesbärarens) tecken Fiskarna - befinner sig i nionde.
Jupiter är också verksam välgörare när Kräftan ockuperar första huset, så vad har gått fel?
Jag tror det dels beror på dissociationen mellan Vatten och Luft, att den solära INTELLIGENSEN inte samkör bra med sitt fundament i mentaliseringens Luft (Vågen). Det kan till och med vara risk för mental obalans här, men framför allt Vågens velande toppad med Fiskarnas undanglidande tendenser ("slinkighet") - något regissören tydligen givit rikligt med prov på.
Men framför allt står Jupiter knappast välplacerad i Vågen när den attackeras från en riktigt ful kombination bestående av de två naturliga illgärningsmännen i det mest korttänkta och lögnaktiga tecken jag vet. Mars styr Väduren och den impulsiva människan drar ofta en vals för att lösa problem.
En del lever kroniskt med denna korttänkta strategi - som vi ser i detta fall där den "kroniska" Saturnus infekterar inte bara Mars och via Mars sinnelaget, utan också Vågens tecken och dess känsla för hedersamt balans i dialogen. Det är rent ut sagt ett otroligt problematiskt horoskop, det här.
För man kan också säga att energiska Mars subtilt manövreras från Saturnus i bakgrunden. Och då har vi något ännu mer obehagligt, en långsiktigt syftande, iskall och alltigenom självisk karriärist, fast besluten att slå igenom med hjälp av "sensationalism". Han har helt enkelt (med manusförfattaren) räknat med extra kändisskap genom att instrumentalisera en avliden stadsminister. Palmes är bränsle för att dra allmänhetens blickar mot sitt arbete. En genuint sjuk själ således, ett typiskt barn av sin tid.
*****
Marietta von Hausswolff von Baumgartens horoskop kan sammanfattas kort: Titta på namnet och jämför med vonOben-advokaten som inte kan skriva ordentliga böcker här. Samma kombination av maktfullkomliga Stenbocken och rätt så gränslösa Skytten.
Både regissörens och manusförfattarinnans horoskop skulle kunna knytas till tanken om den extremism som Eld eller Eld och Luft ger eftersom det inte finns några fysiska fakta som spärrar dessa hetlevrade typer. Men det stämmer ju inte i detta fall av Stenbock. Det är alltså klasshat som drivit Husvargen av Trädgården att skriva in en fulskildring av Palme många år efter att folk av hennes slag arrangerade mordet på statsministern.
Man kan ju fundera över "kungamakaren" Regulus som från herraväldets tecken Lejonet sänder sin välsignelse ner i vårt solsystem. Men vem är där att fånga upp och omvandla denna välsignelse efter sin egen natur? Jo, krigaren och olycksskaparen Mars! Blasfemiker kanske det här stavas.
Och sedan är samma visa igång igen: med Jupiter som den stora framgångens stjärna men utsatt för depraverande påverkan från ett högmod som inte är av denna världen. Om redan Lejonet, noblessens tecken, tycks gå med näsan i vädret, pröva då kombinationen med den andra maktpretendenten - Stenbocken.
Jag måste medge att jag sett spektakulärt vackra människor med den här kombinationen i sina horoskop, och manusförfattarinnan stämmer med den typ jag registrerat. Men de är synbarligen nästan alltid förstörda i sina själar av ett hackordningstänkande som kommer från Stenbocken och en inre drift att söka överglänsa sin omvärld som kommer från det simpla men dominanta djuret Lejonet - särskilt tydligt med den ettriga Mars i tecknet.
I det här fallet ser man att manusförfattaren har sin "lycka given" i Vattumannens tecken (Jupiter) allt medan de högre konstarternas Venus ligger i härskarläge i Vågen. Så att hon skulle pröva sin hand vid manusförfattande ligger nära till hands: Jupiter äger trots allt det tredje huset för skriftlig kommunikation i detta horoskop uppställt med Månen (sinnelaget) som ascendent.
Själva sinnelaget är dock en så tråkig historia att jag utelämnar den här. Här tycks en släkttragedi eller släktförbannelse vandra i blodet och författarinnan har övertagit den. Det går inte att utesluta personliga erfarenheter av det filmen handlade om - sexuell utsatthet.
*****
Se även: Inom ett dygn finns det anledning att stryka Marcimains karta som skolexempel på en slinka efter nyheten att Sten Tolgfors tar anställning inom militärindustrin! Hos den råljugande moderata f.d. försvarsministern återfinns en DUBBEL glidning mellan Luft och Vatten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar