Självironi är knappast svenskarnas paradgren - särskilt inte näringslivsfolket vars stora skräck i livet är tappade inkomster...
Så byggs en nation av tigande och lallande fånar upp, som alla söker klamra sig fast vid de privilegierades isflak - dessvärre i den globala uppvärmningens tid.
”När man återknyter bekantskapen med [religionshistorikern och tidningsmannen] Torgny Segerstedt och hans tid slås man av hur fega vi blivit” (DN). Kolumnisten Dilsa Demirbag-Sten kan vid det här laget ha upptäckt sitt horoskop på denna blogg och omedvetet tagit intryck av dess inträngande studier av svensk feghet, sekularism och dess onda materialistiska filosofi.
Men här, i namnet på ett litet brittiskt skivbolag som mest säljer folkdansmusik till lågpris, skrockade jag till över självironin. Så brittiskt!
Vilket härligt förhållningssätt till den egna företagsamheten – namnger företaget i full medvetenhet om att näringsfolk är tjuvar och sedan genom låg prissättning bilda ett konstverk i verket genom spänningen mellan företagsnamn och näringsidkarens faktiskt ärbara beteende. Detta är genialiskt. Inte svenskt.
Okej. Den evighetslånga ICA-reklamen med Stigs butik och dess slackers är svensk självironi. Tyvärr stämmer den alltför väl med verkligheten, där åtminstone min ICA-butik verkar bestå av personal som hellre pratar med varandra mellan kassorna än ägnar kunderna någon uppmärksamhet...
Men eftersom ICA-reklamen stannar vid en något skruvad verklighetsbild saknas den genialiska kontrapunkt britten producerar - att antyda ohemula överpriser och sedan ha en prissättning med kundglädjen i fokus.
Föranlett av den avslöjade priskartellen där framstående elektroniktillverkare visar sig ha sökt hålla tillbaka de nya plattskärmarna (tv, datorer) och nu bötfälls med 12 MILJARDER kronor. (SvD/Näringsliv,
Kort historik om Shakedown Records.
Se även: Svenskt Näringslivs ondskefulla horoskop
Okej okej! SIBA:s vd Fabian Bengtson har det brittiska kynnet! Hans priskollreklam där arbetsnarkomanen sviker f.d. höjdhopparen Patrik Sjöberg i en "bygga förtroende-övning" för att serva kunderna med lägsta pris är genial.
VD:n borde faktiskt ha blivit komiker istället för nasare. Då hade han säkert sluppit bli kidnappad och dessutom tillfört människorna äkta glädje och inte bara ett läge att konsumera ännu mer prylar. (Se Bengtssons horoskop.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar