Hårdrockare brukar gärna vilja framställa sig som intelligensens dark horses. Modern snabb metal är så komplex att detta faktum skulle säga något om lyssnarnas förstånd. Ungefär så går argumentet.
Så vad säga om AB:s hårdrockspecialist som valt ut "konstiga" skivomslag från genren och menar att Skorpions gamla "Lovedrive" tar pris i underlighet. Skribenten Henrik Ståhl kallar det t.o.m. "ren jävla galenskap".
Den stackarn borde ägnat sig åt något annat än konstkritik. Inför hans tvärsäkra påstående tog det mig bara en milliskekund att fatta vad Scorpions hade i tankarna, tyskar som alltså inte ens har engelska som förstaspråk [1]:
Omslaget synliggör begreppet "sticky fingers" (se även Rolling Stones-omslaget) - äckliga män som kletigt fingrar på kvinnor de reducerat till objekt.
Där Ståhl ser "ren jävla galenskap", pågår i själva verket hyperintelligent metaforik.
Ta en terminskurs i psykologi, Ståhl.
*****
Tills den dagen kan vi andra använda hans födelsehimmel som ett blueprint för en typisk hårdrockshimmel. Jag har mött flera Metallica-fantaster med just det sociala utstötningssyndromet (hatisk Skorpion på kant med sociala Vattumannen).
Det är helt logiskt att hårdrocken med dess ikonografi och spelade sociopatiska attityder hänger ihop med människor som känner sig utanför gemenskapen och tar till bisarra medel (t.ex. genom omslagskonsten) för att uttrycka saken.
Tyvärr är Ståhls himmel också ett rätt tydligt exempel på varför jag kallat osynken mellan Vatten och Luft platsen där det sker "förluster i översättningen". Han kan rada upp nio lustiga omslag - men har man någonsin sett fattigare bildtexter när det kommer till att beskriva det han ser?
Vatten upplever, men det krävs också ord och idéer (bildning!) nog att beskriva vad sinnena uppfattar. En elak bloggkommentar till en annan av hans analyser av rockmusiken liknar författarskap vid "insändare i Kamratposten".
Not. Viss reservation för horoskopet även om det psykologiskt passar som hand i handske. Jag har ibland på birthday.se sett alternativa stavningar till dem personerna själva använder. Kartan är uppritad för den enda i Stockholmstrakten i rätt ålder som stavar Ståhl med h. Journalisten tycks ha lyckats "karriärklivet" från Jönköpingsposten till Aftonbladet i Stockholm eftersom ingen Ståhl i rätt ålder finns kvar i Jönköpings län.
____
1. Det var säkert Londonbyrån Hipgnosis som tänkte ut omslaget, så argumentet att t.o.m tyskar tänker smartare än självutnämnda svenska konstkritiker håller troligen inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar