Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 25 december 2011

Alfredson och Oldman har synastri-synergi

Ett vilt inlägg som plötsligt spårar ur i en beräkning av åttiotalets eget horoskop för att se hur allt kunde gå så fel. Hur dagens människor kunde bli sådana ynkligt insjunkna individualister - vandrande svarta hål överallt, överallt.

*****

Astrologin fungerar varje gång! Tomas Alfredson hade svårigheter att hitta en figur till huvudrollen i sin spionthriller och det är rätt typiskt att det alltid är det egna jaget som skapar blindfläckar. För när han väl lät den rätte komma in, då visade sig Gary Oldman vara hans själsliga tvillingbror - och lovorden rasar in!



Man har ofta på känn att regissörer plockar en skådespelare som sitt alter ego, en figur att förverkliga något eget genom men i det här fallet upplöser sig gränserna. Hur ofta ser man en regissör och huvudrollsinnehavare som båda är född under en nymåne i samma tecken?

I SvD kommenterar Gary Oldman att Alfredson är en mycket rolig människa. "It takes one to know one". Båda har ju precis samma kynne! På den här bloggen har jag upprepade gånger kommenterat det obegripliga i att den antika astrologin förkunnade intellektets Merkurius vara "fallet" i drömska Fiskarnas tecken (den skarpa logiken är "upphöjd" i Jungfrun på motsatta sidan). 

Jag har mött åtskilliga Merkurius-i-Fiskarna som haft en sprudlande humor och kvicktänkthet, och när man väl insett att den västerländska zodiaken slutade fungera för många hundra år sedan, medan indierna alltid korrigerat för vårdagjämningens precession, kan ett fall som Albert Einstein underliga klurighet komma väl till pass. Han har denna Merkurius i Fiskarna enligt siderisk zodiak.

Bekräftelsen på att humor i själva verket är intelligens på högsta nivå - förmågan att inte bara läsa och förstå livet på dess nominella nivå utan också hinna se och förlusta sig över livets alla oavsiktliga skevheter (naturen är irrationell) - kom vid studien av Merkurius placering hos 187 Nobelpristagare i fysik. Här nådde den "fallna" Merkurius en signifikant överrepresentation.

Upptäckten föranledde ett elakt förslag om att kanhända Jungfruns tecken, känt som det självtjänande och profitlystet (se Fredrik Reinfeldts Jungfruascendent) stulit Merkurius "upphöjdhet" precis som Moderaterna stjäl andras meriter och språkbruk och söker framstå som att allt är deras förtjänst när det enda de gör är producerar lögnaktigheter. 

Zodiakens schema över planetära härskare skulle alltså vara ett slags kosmiskt skämt för de djupaste sinnena att efterhand upptäcka och skratta gott åt! (Vi har hittills hittat psyket i Jungfrun överrepresenterat i kategorierna brottsdömda, tyska nazister, invandrarhatare och moderata politiker.)

Men så är det naturligtvis inte: den goda Jungfrun excellerar i "exakta" ämnen som matematik eller kemi - överallt där ett skarpt öga för åtskillnader behövs (och det är samma öga för det som skiljer saker och ting åt som i låga och barbariska exemplar blir främlingshat eller moderaternas egoistiska privatism).

Regissör Alfredson är en katalysator - här fungerar den onda våldsmannen Mars på ett legitimt sätt eftersom han ägnar sig åt filmvåld snarare än brutalitet i verkliga livet. Mars kastar sin indiska 210-gradersaspekt mot Fiskarnas tecken vilket ger ett sjudande vatten - "sensationalismen" eller känslan för det som sätter sinnen i brand. Eld och Vatten omvittnar inte nödvändigtvis intellektualitet, men detta kan mycket väl vara astrologins sätt att beskriva emotionell IQ. Instinktivt vet Alfredson vilka synintryck som rör vid vilka känslosträngar. 

Kul är också att se den judisk-arabiska astrologins onda stjärna Algol på helt rak linje med framgångens Jupiter. Alfredson blir så att säga den perfekta PR-mannen för Satan. Han har påbörjat sin internationell resumé, och vad har vi? En vampyrrulle och en iskall, sociopatisk kalla kriget-thriller. Det kan bli mer. Satan bjuder generöst på uppslag från helvetesvärldarna.

Eller ska man kanske se Algol i rollen som "Trickster" i vissa fall - jag har lekt med tanken flera gånger (bl.a. i fallet Charlie Sheen) att antikens ondaste stjärna inte är värre än en okynnig busunge i de fall där den inte antingen indikerar genuin utlevd ondska eller tendensen att uppleva sådan (dvs. Satan som Anklagaren eller Korrumperaren som söker väcka den sovande själen med besk medicin). 

*****

Gary Oldmans födelsetid är känd och vrider man dubbelkartan kan man se hur hans mångsidiga Tvillingascendent (Luft) placerar den stora framgångens Jupiter i ett helt fantastiskt hus - det femte huset för lek och kreativitet. Eftersom Jupiter i Vågen antyder framgång inom konsterna (Venus = Vågen) och det femte är den solära individualitetens naturliga hus, är det helt rätt att finna honom som en framgångsrik och lekfull skådespelare. 

Och framför allt: denna Jupiter äger både Sol och Måne i jupiteriska Fiskarna! Oldman är som efternamnet avslöjar en av de gamla själarna. Jag tror han har varit på jorden tidigare och producerat god konst. Så specialiserat är horoskopet.

Att ha Jupiter i ett mentalt-kreativt hus som fundament för så mycket rörelse i instinktiva Vattenelementet skulle kunna ge en spritt språngande galen människa som inte femte huset vore det hus Gud älskar, och därför gäller i det här fallet den sedvanliga brytningen mellan rationell Luft och känslomässigt Vatten (som normalt inte har helt lätt att relatera till varandra). 

Jag vill referera till inlägget om skådespelerskan Holly Hunter för frågan varför den här problematiska blandningen av oförenliga element leder till gott i konstnärsyrket där det i andra sammanhang ger falska och desinformerande politiker, förryckta ateister med haltande logik eller någon annan av de ömkliga uttryck bloggen hittat så många exempel på. 

Även poeter tycks kunna gynnas av att jobba med orden (Luft) och känslan (Vatten), och Tomas Tranströmers horoskop är ett utmärkt exempel på det. Istället för Tomas Alfredsons starka Mars i dramatiska Lejonet i attack mot sjudande Vatten, hittar man hos Tranströmer Mars sjunken i Vatten och det undermedvetnas eldar påverkar - som ur en dröm - den rationella människans sätt att relatera (Venus) orden uppe i den andningsbara luften.

Intressant nog föddes Tranströmer ett Saturnusvarv före Gary Oldman, då denna himlakropp, kallad Själens Form i antiken, återigen stod i det stora och expansiva tecknet Skytten. Ja, medvetandet fluktuerar över tid och när Oldman påminner om att den mer avancerade film som idag vegeterar inom independentgenren ännu på 70-talet var jätteproduktioner med de tyngsta skådespelarna, talar han egentligen om Åldermannen Saturnus variation över tid. 

Tranströmer och Oldman hade turen att födas när Saturnus signalerade äldre själar och det är de här långsammare rörelserna i vårt kosmos ytterkant som förklarar varför mänskligheten plötsligt tycks tappa vettet helt, som t.ex. skett i västvärlden sedan marknadsliberalismen slog sönder all ärbarhet inom människan och rovkapitalister vinnlade sig om att skapa så banal underhållning för att kunna sälja vare tillverkad enhet i så många exemplar som möjligt.

Inga kommentarer: