Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


torsdag 3 december 2009

Vågen och hjärtsvikt (del 2)


Med bara två år efter den chockartade upptäckten av att fungerande astrologi görs med den sideriska zodiaken, är det alltjämt som om allt har börjat om från noll igen, trots 25 år med den gamla västerländska astrologin. Fastän mycket egentligen är sig likt behöver allt ifrågasättas och testas från grunden igen.

När jag nu noterade i Aftonbladet att en duktig svensk hockeymålvakt i Toronto hastigt förts till sjukhus för hjärtproblem (han gjorde något operativt ingrepp tidigare under året), gick genast mina tankar till en kort period av upplevda hjärtbesvär jag hade i oktober, just innan och en kort tid efter min födelsedag (Vågen).

Jag upptäckte då hur den indiska astrologin tydligt markerade en ökad påfrestning på hjärtat (Solen) genom att födelsedagen råkade sammanträffa med en nymåne bara några grader från födelsesolens placering. Då min födelse ägde rum då Solen och Mars gått samman på himlen - Mars skapar aggression och stresstillstånd - var det extra märkligt att finna densamma oroshärd placera sig i Kräftans tecken och skjuta iväg sitt irriterande "onda öga" mot tecknet 90 grader längre fram i zodiaken, det vill säga Vågen

På himlen runt min födelsedag låg som "transit" således en ond kombination av Solen och Mars och utlöste min medfödda Sol-Mars-kombination. Vi har död i plötslig hjärtattack i släkten (mors sida) och Solen är dock debil i hjärtat!

Med dessa iakttagelser i bakhuvudet sökte jag upp hockeymålvaktens födelsedata på nätet bara för att se om han skulle visa sig vara en yngre variant på mitt horoskop...bara en föraning. Och visst! En Våg född bara två dagar efter mig och därmed också mottagare till det onda öga attackplaneten Mars alltjämt i sänder från Kräftan. (Mars har verkligen varit maklig under senare delen av hösten.)

Men Jonas Gustavsson föddes inte med Solen och Mars i kombination i Vågen, så kan det verkligen vara Mars som nu stört också honom? (En smärre operation gjordes redan i september och då befann sig Mars ännu bara i Tvillingarna vilket inte ger någon "indisk" aspekt till Vågen.)



Men - vi har just haft en fullmåne. Månen i Oxen återkastande solljuset från det tecken som negerar livet, Skorpionen. Och se hur denna fullmåne troligen faller ganska så exakt på den planet som disponerar eller förfogar över Gustavssons debila Sol i Vågen, tecknets härskare Venus som själv ligger i Skorpionen!

Dessutom involveras idrottsmannens medfödda placering för norra och södra månnoderna, vilket kunde symbolisera en extra förmörkad fullmåne. Hade dessa noder tillhört himlen dessa dagar hade kanhända en månförmörkelse varit synlig någonstans på jordklotet, men nu går den "externa" fullmånen samman med idrottsmannens "interna - intrapsykiska - stjärnhimmel".

Jag har nu varken uppgifter om detta är ett giltigt omen eller några tidigare iakttagelser om "virtuella" sol- eller månförmörkelser enligt ovanstående observation. På samma vis kan jag inte uttala mig om betydelsen av hans transiterande Venus konjunkt med hans medfödda södra månnod (draksvansen).

Hans medfödda (natala) Mars i Skytten kastar ett dödsöga (210°) mot den Mars i Kräftan som f.n. rör sig på himmelen. (Det är en klassisk västerländsk tes att den transiterande planeten bara aktiverar sig själv i natalt läge, här Mars Transiterande till Mars Natal - räkna alltså inte med något särskilt när Mars passerar över eller aspekterar den medfödda Venus.)

Inte heller här vet jag huruvida indisk astrologi tillåter den medfödda planeten att på detta sätt involvera sig i det aktuella skeendet på himlen (transiterna). I västerländsk astrologi accepteras denna ordningsföljd som en giltig kategori transiter, men det är i allmänhet inte smart att röra samman flera system i ett enda kaos. Men måste veta vilka spelregler man arbetar med, och det gör jag inte fullt ut ännu i fråga om det vediska aspektsystemet. Bloggen är, som jag sagt vid något tillfälle, en pågående experimentverkstad där vissa teser alltjämt testas. 

Som ett minimum har vi i vilket fall en transiterande fullmåne som direkt träffar idrottsmannens Venus, disponent av Solen, hjärtat. Och Venus är inte topplacerad i Skorpionen medan Solen själv är debil. Det är inte utan att jag tycker vi har ser ett ännu värre omen för Vågar än det jag kände av i hjärtat i oktober där jag faktiskt tror att hjärtat faktiskt gjorde ett uppehåll vid två tillfällen, så långt att jag blev kallsvettig och glasklart medveten om min yttre "aurakropp"!

I det här ögonblicket av av upplevelsen att vara på gränsen blev jag tydligt större än mitt kroppsliga jag - som om jag expanderade på en tiondels skund och återtog en form jag annars inte var medveten om. Men det var inte en ut-ur-kroppenupplevlese utan några ögonblick av hyperförhöjt medvetande där mitt "andehuvud" gick ända upp till taket. (Låg takhöjd i nybyggt hus visserligen.) En föga angenäm upplevelse eftersom jag var mycket missnöjd med att "det var dags redan". (Minns Brad Pitt som Döden i "Joe Black".) Jag kan dock inte utesluta att det var ett (och för mig unikt) fall, och extremt därtill, av hypokondri.

Det bisarra: Sedan Solen lämnade mitt eget tecken Vågen försvann värken som kommit och gått då och då. Vid en tidpunkt insåg jag att jag inte längre kände några obehag, och insåg då att Solen nu vandrat några grader in i Skorpionen. Som om en kris bara hade knäppts på och av igen helt i linje med det sideriska teckengränserna...

Ska jag vara den filosofiska idealismen trogen var detta inget annat än ett psykiskt förlopp under några veckor eftersom inget annat existerar än medvetande och medvetandets olika objekt. Vi är ANDAR som bara spelar "förtätad kropp"-leken, och så framgångsrikt också, att många blivit totalt identifierade med det här livet!

Jag tänker nu inte ge mig in i det våldsamt komplicerade ämne som medicinsk astrologi utgör, men att det är något pyrt för Vågar med hjärtat gick upp mig eftersom förra veckan en Våg-väninna fick ett markant hjärtfel konstaterat efter en fyra dagar lång test av hjärtfrekvensen. Hon föddes också med Solens disponent Venus i Skorpionen. (Ska jag vara riktigt obehaglig kan jag nämna att en släkting också född i Vågens tecken drabbades av cancer för ett år sedan, cancer som växte hotande nära hjärtat, men som efter enträgen cellgiftsbehandling övervanns!)

Långt tillbaka i tiden när jag störtdiggade reggae som tonåring (då Bob Marley ännu levde) förtjusades jag särskilt av rastamännens distinkta smädesord riktat till vita materialistiska konsumenter: "Weak heart feel it!" Detta var innan jag upptäckte astrologin i någon form. Är det möjligt att de djupt liggande egna arketypiska motiven i våra liv tittar fram genom vilka situationer eller till och med prylar som helst? Jag tror det. Den uppmärksamme kan t.o.m. få upp spår på sina egna tidigare liv genom att bara inspektera favoritföremål, eventuellt extra uppslukande intressen eller hobbys eller, omvänt, områden man bara inte vill befatta sig med! I de senare har man "dåligt karma" eller olyckliga erfarenheter...

Är det de planetära transiterna som ligger bakom talesätt som "alla goda ting är tre" eller "ingen olycka kommer ensam"? Är det bara så att vi har glömt att det är planeterna som tajmar skeendena så att allt vi har kvar är fåniga talesätt som röjer hur naiva och okunniga vi är? För även om det är observant att notera att olyckor verkligen tenderar att komma i klumpar, finns inte en anstymmelse till funderingar kring orsaker i en sån "sanning".

Väninnans medicinskatest utfördes alltså medan Solen (hjärtat) passerar genom dödens och den fysiska korruptionens tecken Skorpionen, vilket i hennes fall rymmer inte bara en medfödd Venus utan även Jupiter, men med Saturnus - hämmaren - i opposition från Oxen. Här är då en tydlig fingervisning i födelsehoroskopet att Solens (hjärtats) disponent Venus legat under allvarligt tryck från Saturnus alltsedan födelsen.

Det förtvivlande med astrologi är att man måste vara medveten om att planeterna bygger sina budskap men att deras innebörd kan vara helt annorlunda från fall till fall, beroende på sekundära indikationer! I ett annat soltecken skulle de här förhållandena inte alls beröra hjärtat (Solen) eftersom Solen då inte längre var debil och inte hade sin av Saturnus attackerade Venus som sin disponent.

Jämför t.ex. föregående inlägg där en debil Saturnus angriper norska krigskorrespondenten Seierstads Sol i segerlystna Stenbocken och antyder en praktisk talang att manövrera sig fram i tätposition. Horoskopet summerar perfekt "satsa på dig själv"-tänkandet medan åtminstone inte jag kommer på någon direkt implikation för hälsan av den här kombinationen förutom brännskador. (Astrologen Charles Carter noterade en dålig Saturnus tendens att vara inblandad vid brännskador, eller i hudproblem i största allmänhet.)


Inga kommentarer: