Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


torsdag 22 oktober 2009

Aggressorn - en studie i transiter



En liten illustration av hur planeterna lägger näsan i blöt och hur det kan se ut i praktiken. Detta blogginlägg skriver jag morgonen på min 50:e födelsedag efter att i tre dagar svarat på mejlfrågor från en man i Nederländerna. Han började med att ställa lite lösa frågor om hur jag bearbetade födelsetider på min engelskspråkiga sajt (nytt fönster) till vilken jag byggt en kalkylator för att framställa kinesiska födelseomen.

Snart nog visade sig en dold agenda hos brevskrivaren. Tonläget surnade under korrespondensen sedan jag märkt att nederländaren, trots sin trevande inledning aldrig varit intresserad av något annat än att "felanmäla" kalkylatorn.

Hans argument skiftade från "jag äger boken" (vilket inte innebär att man kan läsa!) till vettigare presentationer av hur han menade att man måste räkna. Jag var för min del lika säker på i grunden kunna den kinesiska metoden. Jag
hade trots allt sysslat med den i tjugo år innan jag hösten 2001 översatte cirka 60 sidor tabeller och engelskspråkiga instruktioner till datakoden bakom kalkylatorn.

Det slutade med att jag betackade mig för att fortsätta en brevväxling där båda pratade förbi varandra, och som en sur eftersläng meddelade han att lagt upp någon förtalsliknande sak på nätet om mig och min sajt www.hall-of-man.com. Jag är överhuvudtaget inte intresserad av att se hur han klippt ut - säkerligen utvalda stycken - ur vår kommunikation för att bevisa min okunskap.1

*****

Nu till det intressanta, till de rådande planettransiterna. Det vill säga, de planeter som rör sig över våra huvuden och som interagerar med de personer som har någon relation till transiterna i sina födelsehoroskop. I den indiska astrologin används de ofta som "sekundvisare" för att precisera det mer övergripande dasa-systemet (planetära perioder på många år vardera), men transiterna kan även studeras för sig, som vi ska se.

Som bekant använder den här bloggen det indiska systemet med ganska få planetära aspekter, men det ger i gengäld ökad tydlighet. Det händer saker när det står skrivet i det indiska horoskopet!

För tillfället passerar passerar olycks- och aggressionsplaneten Mars ett tecken där den inte riktigt passar in. Mars i Kräftan ger påfallande ofta en attitydmässig envishet snarare än direkt aggression. Kräftan står ju inte för utfall (som t.ex. Väduren där Mars är härskare) utan för protektionism.


I så måtto kan man förstå att varken jag eller nederländaren ville ge upp vår egen förståelse av hur det kinesiska systemet fungerar. Men Mars här antyder också "attacker" mot ens eget inre, mot det privata - och just så började brevväxlingen: med frågor som sökte speja in i min kalkylator och få höra hur den fungerade på insidan av servern (Kräftan = "det privata"). Inom några dagar visade det sig dock att det hela tiden varit en förberedelse till en attack eller aggression mot kalkylatorns innanmäte.

Att detta just nu hände hände min sajt (dvs, mig), syns i två, ja tre, samtidiga transiter. Som jag nyss sade fyller jag år i den sideriska Vågen, och Solen gick in i tecknet lördagen den 17 oktober.

Anm. Jag använder den officiella indiska Lahiri ayanamsa som anger var på himlen zodiakcirkeln startar. Det finns flera ayanamsas, bl.a. en framtagen av västerlänningar där tecknen startar något dygn tidigare.

Vid denna solära ingress befann sig aggressorn Mars redan 6° inne i Kräftans tecken, och via Solens ankomst i Vågen fick Mars någon att kasta sitt aggression mot via Mars ena "speciella" framåtriktade "onda öga", den som träffar tecknet i närmsta räta vinkel. Kräftan och Vågen står på kant (90°) med varandra. 

*****

Låt gå för att en Mars-Kräfta inte är mycket till krigare utan mer pickar och hackar på föremålet för dess ovilja. Brevskrivaren tjatade så länge utan att komma till skott att jag faktiskt tröttnade på ämnet och svarade alltmer kortfattat.

Mars i Kräftan visar perfekt hur brevskrivaren formulerade sina första frågor, pillrande för att komma in under huden på "den andre", för att få fram just så mycket fakta om kalkylatorn så att han sen triumferande skulle kunna säga, "Fel! Du har tänkt fel!"


Nej, Kräftan är inte morsk i attackläge, snarare löjeväckande i sitt intrigerande!

Men den tredje transiten, Månen, var ännu inte på plats lördagen den 17 oktober. Först på söndagsmorgonen inträffade en nymåne i 1° Vågen, och jag betraktar det som att i "svallvågorna" efter denna det första nederländska brevet ankom på måndagen, vid lunchtid.

Notera att detta var en närmast unik nymåne i mitt liv, som faller bara några grader från min medfödda Sol i Vågen, och detta är inte en alltigenom lycklig femtioårsdag pga attacken från Mars - som inte skulle betyda så mycket om det inte var så att jag föddes med en Sol/Mars-konjunktion.

Attacken var alltså inskriven redan i födelsehoroskopet och ligger slumrande i väntan på "rätt" transiter som skakar liv i den. Sol + Mars är en krigarnatur, och mycket riktigt är mitt kinesiska horoskop (enligt metoden jag sysslar med parallellt) en krigssymbol.

Man kan säga att de gångna dagarnas Mars-transit har varit en krigsförklaring från Nederländerna, en attack mot mitt revir (Kräftan), dvs, den sajt som jag betalt årshyra för i 8 år för att kunna bjuda världen på en behändig och gratis kalkylator.


*****

För att ge en så tydlig bild som möjligt av hur transiter kan fungera måste nämnas att jag faktiskt upplevt värk i hjärtat dessa dagar! Solen är hjärtat och i Vågen anses Solen ha nedsatt kraft, dvs vara "debil". Därtill befinner sig i Vågen och intill Mars = hjärtsvikt, hjärtattack. Jag har sedan många år kommit till den bedömingen att Mars på något varv kommer att ända detta liv på antytt sätt. Det går att se sin död i ett horoskop, men det är inte för de fega eller de som saknar livsfilosofi nog att hantera sådan kunskap!

Men den pågående transiten har också inneburit gott i den meningen att Mars också representerar impulser eller nya initiativ! Jag har förlorat jobbet som undertextare under den envisa lågkonjunkturen, men fick av Arbetsförmedlingen uppgiften att granska cirka 900 coacher och själv bestämma en - AF fick inte vara partisk och ge några rekommendationer.

Efter att jag noga studerat broschyrerna ur allsköns synvinklar fattade jag ett beslut. Kontaktpersonen på AF log och sade att jag gjort ett mycket bra val, baserat på deras tidigare erfarenheter med denna coach. Och fast jag inte tänkte på det just då, bokades coachen på måndagen bara några timmar efter den exakta nymånen - känd som symbol för projektstarter!

Så har detta mycket personliga inlägg knutit samman några teser som förts på tal här och var i inläggen.

_____

1. Mitt sakliga försök att förklara hur den arroganta Nederländaren tänkt fel, kan läsas i artikeln länkad till puffen överst i högerspalten på www.hall-of-man.com (nytt fönster).

Ingen tycker om att få se sina tankefel exponerade, men jag nämner honom inte ens vid namn. Och till skillnad från hur han tycks ha använt vår brevväxling för att besudla mitt rykte och ifrågasätta sajtens kalkyler, använder jag i huvudsak hans text bara för att diskutera den tekniska frågan hur födelsetid faktiskt bestäms i den bok som ligger till grund för kalkylatorn.

2 kommentarer:

Harmen Mesker sa...

Read the story from the side of the arrogant Dutchman:

http://www.itcn.nl/serendipity/archives/120-The-Fall-of-Man.html

Anonym sa...

Trots ovanstående - grattis på födelsedagen från en som var där för en månad sen!