https://www.expressen.se/kultur/film--tv/david-lynch-blev-ett-eget-adjektiv/
Med David Lynch bortgång (inte död) upptäckter jag att bloggens inlägg från 2010 hade en felaktig karta. Det är omöjligt att säga om födelsedatat matats in fel i det astro-program som då användes eftersom datat skrivits ovanpå kartan i ett grafikprogram. Planeterna står alla rätt och nattens och drömmens Måne också korrekt i solens tecken Lejonet. Men det var fel tecken stigande i öster.
Rätt tecken i öster är Fiskarna och det är onekligen helt rätt. Fiskarna är ett av de mest drömska såsom ett Vattentecken (vars dominant är just Månen) och Fiskarnas och ascendentens härskare är Jupiter som träffsäkert befinner sig i 8e "vattniga" huset som inte bara är dödshuset utan här korrekt visar sig vara en sektor för dem med intresse av det fördolda och mystika (av en plattmarksmaterialist ofta betraktat som "död" och den egyptiske naturvetaren Ptolemaios (född ca 100) brydde sig inte om något annat än 8e som dödsindikation, men så hade egyptierna en extrem fixering vid döden).
Korrekt uppritad formligen ropar kartan ut det som David Lynch blev känd för: det omedvetna och drömlika sekvenser. Den gamla och krångliga beskrivningen av den felaktiga kartan sorteras härmed bort. Den korrekta kartan kan också infoga hinduernas märkliga dubbla uppsättning planetaspekter där den ofta förekommande brytningen mellan Sol och Måne (6-8-förhållandet, "icke-kontakten") passar utmärkt med de övriga buden om solens och dagmedvetandets i värsta fall "icke-förhållande" till det lunära natt-jaget. (En perfekt människa har en sömlös förbindelse mellan natt och dag.)
Att Lynch var en medidatör (TM-rörelsen, senast nämnd 2024 i De svenska krigshundarna och yogins upphöjda sinne) påminner om att vissa människor kan ha en säregen förmåga att läka ihop själens sönderfall i en högre och en lägre del. Det återställande som krävs efter "syndafallet" som ateister och materialister i vilket fall inte tror på eftersom de bara är medvetna på den kluvna själens lägre region.
Platon kallade det t.o.m. ett liv enbart i den Irrationella själens våld - vår världs "räknenissar" och "logiker" är de irrationella själarna sett ur det högre rena intellektets perspektiv. Se bara vad Väst gjort med världen och tanken kanske blir mer begriplig.
Det högre medvetandet kommer i alla former och förmågor som helt saknas hos den fallna majoriteten. Synskhet är t.ex. ett exempel på att den högre själen ännu har något att säga till om, och eftersom Lynch har den Stora Välgöraren (Jupiter) i det mystiska åttonde huset finns redan där en aningen om att Solens brutna koppling till Månen som omedvetet inte behöver vara skadlig trotsa att den verkar vara det i de svenska politikerhoroskop som gärna uppvisar denna medvetandestörning. Kanske visar "dissociationen" som sådan hur man kan välja att arbete via en så felaktig världsbild som t.ex. den svensk-materiella ger.
Naturligtvis har Månens naturliga 4e hus också en koppling till det inre. Ibland tecknas bara det privata, skyddade hemmet i 4e men givet Lynchs rejäla aktivitet här kan man undra om inte också denna sektor har en ovanligt "privat och djup" ton. Artikulationens Merkurius opposition till den gradexakta sammansmältningen av de båda "illgörarna" Mars och Saturnus påminner starkt om den ton av skräck som fanns i hans verk (har nu inte sett mer än en bråkdel av dem).
Kalifornienartisten Chris Isaak och hans episka hit "Wicked Game" är en av de låtar som är oupplösligt förknippad med en Lynch-filmen "Wild at Heart". De två männen har verkligen astrologiska beröringspunkter via ödsliga Stenbocken och tonsäkra Tvillingarna (tonsäker eftersom tecknets Merkurius är en räknenisse). Och Sol möter Månen är inte bara en heterosexuella parattraktion den ger starka vänskapsband.
Apropå... Bloggarens enda kontakt från några år i IT-branschen som överlevt nu 24 år, om än via sporadiska återseenden, är en Sol-Tvilling som min Mån-Tvilling "fattar". Dessutom tyskättad och med perfekt svensk grammatik till följd av sträng "tysk" uppfostran - vitt skilt från slafsig svenska.
Då talar jag om modell 1963 och inte det svarta hål som senare generationer på allt värre svengelska landet spottat ur sig.. En typiskt kritisk merkurier och likt Tvillingarna med många och spretiga intressen i en tid när individer ska vara så inskränkta och specialiserade som är möjligt för att inte arbetsgivaren ska känna sig underlägsna. Jo då, jag ser som "mentaliserande" Mån-Tvilling varför han blivit kvar så länge bland den allt tunnare kretsen och det trots att våra intressen knappt överlappar.
Det är Merkurius - kommunikationen - som är ett kitt i sig. Tvillingarna är också det första Luft-tecknet och indikerar början på realisationen av verklig mänsklighet. Hinduerna säger det inte rakt ut men många av oss är bara instinktiva djur med rudimentär tal- och skrivförmåga. Därav behovet av själavandring. En människa blir till lite i taget.
Men musikern och David Lynch har fler kopplingar. Också Chris Isaak har "dissociationen" (intrapsykisk) och därtill mellan egot och 6e fiendehuset vilket förklarar den ytterliga ödsligheten i många av hans sånger. Och vad om att också han, likt Lynch har Jupiter i 8e världsfrånvända huset förutom att båda männen har den dubbla betoningen på 6e och 8e (olyckliga eller onda hus tillsammans med det 12e i hinduisk tradition).
För musikerns kompositionsgåva - "Wicked Game" har kallats den ultimata filmlåten och det har gjorts många coverversioner - se hur Isaak prickar in ännu en "dissociation" mellan den musikaliska kompositionens och kommunikationens 3e "merkuriska" hus och dess tillfälliga ägare, Fiskarnas framgångsrika Jupiter i "djupa" åttonde.
En intressant koppling som inte alls tyder på något "brytning" men det är heller inte två planeter i 6-8-förhållande utan 3e husets fillfälliga ägare "på kant" med sitt tillfälliga hem. Ger kanske musikerns ödsliga och alienerade vibbar? Jag tänder alltid på melankolisk musik eftersom DJUPET har kvaliteter som saknas i flamsmänniskornas existenser. Finns något mer föraktansvärt än, säg,YMCA, homohitten från förr. Detta var själlös musik som tydligen 'Trump ska använda i något sammanhang. Och visst, dess infantila stampande passar bättre där man marscherar ut idioter i krig.)
Elementen som möts via Fiskarna och Lejonet för "sensationalismens" Vatten-och-Eld-krig som skapar starka reaktioner och förvisso kan ge ostyrigt flams, men här verkar elementmixen ge starkt uttryck åt inte minst det djupt intospektiva 8e huset..
Madonna med sina många hitlåtar har också en karta med tydligt Vatten/Eld-krig men då mer konventionellt hej-och-hå-flams. Ett tema värt att undersöka mer. Kanske är det hit-orienterad elementblandning (musikens motsvarighet till mediernas rubrikskapande sensationalism). Och apropå vänskaper, Lynch och Isaak bildar via Måne och Jupiter i Lejonet ännu en perfekt matchning. Skulle inte förvåna om de höll kontakten efter att filmaren inkluderade låten i sin "Wild at Heart"....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).
30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.