Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


torsdag 2 januari 2025

Konfucius klokheter (2)

 

 (Tillägg 2/1: text skriven dagen innan terrorverksamheten i USA)

 1. Chi Tsze-zan frågade huruvida Chung Yû och Zan Ch'iû kunde kallas storslagna ministrar.

2. Mästaren [Konfucius] svarade: Jag trodde du skulle fråga om extraordinära individer, men du frågar bara om Yû och Ch'iû!

3. Vad som beskrivs som en storslagen minister är en som tjänar sin prins i linje med det som är det rätta och som, om han finner sig oförmögen därtill, lämnar in sin resignation. 

4. Men vad gäller Yû och Ch'iû kan de närmast kallas ordinära ministrar.

5. Tsze-zan sade: Så då kommer de alltid att följa sin överordnade, eller?

6. Mästaren svarade: Om det gäller ett faders- eller kungamord, kommer de inte att följa honom.

Confucian Analects, bok 11, maxim 23 

Konfucius klurighet (strof 6) syns mig bestå i den blott ordinära ministerns egoism och svekfulla brist på lojalitet med sin chef. De ordinära fegar ur inför de svåraste uppdragen. Konfucius var inte aversiv mot dödsstraff, t.ex. mot dem som gjort sig ohemult rika på folkets bekostnad. Mord var i vissa fall en legitim handling vilket inte blott ordinära människor kan sätta sig in i eftersom de fostrats till simpel moralism (samhällets prägling). 

I den här läsarten (den kan tolkas annorlunda också) blir Konfucius smarta undertext att enbart "extraordinära individer" har fått en Himmelens tilldelning som låter dem genomskåda konventionell moral och se Himmelens vilja (ming, Himmelens Mandat). 

Jämför den indiska astrologins 9e hus för "det högsta goda" där vissa, som f.d. statsminister Reinfeldt föddes med en "verksamt ond" rikemansplanet (Jupiter) i Dharma-sektorn. Slutsatsen blir att vissa är födda och utvalda av Ödet att göra folket eller delar av folket illa. 

Att Reinfeldt i sin senare befattning inom idrotten väcker motstånd visar att hans Dharma att vara en illgörare från de Rikas Distrikt visar att Ödet är ett generellt ting och att man kan byta bransch och alltjämt tillhöra de predestinerat "förbannade". Vissa är återfödda som "hämndänglar" eftersom Ödet inbegriper många fler än en enskild människa. 

Reinfeldt var här för att påbörja en längre bestraffning av Sverige, och efter den lame Stefan Löfven och den visionslösa Magdalena Andersson vore det spännande om Ulven Kristerssons fortsatta destruktion av landet kunde förstås bättre, som genom en känd födelsetid. Men att lägga vantarna på en sådan, är inte troligt... (Även Andersssons exakta tid vore intressent eftersom det är där Sverige begick misstaget att ansöka till Nato och därför med skära av sig från framtiden och en kommande civilisationsform som kommer att byggas av alla utom det gamla Väst.)

Det som händer i Sverige under nuvarande högerdominans (Tidöpacket) passar på pricken in på det som skulle få den normalt så samhällstillvända moralfilosofen Konfucius att visa insikter om Himmelens Onda Öga, det som bestraffar dem som svikit sitt ansvar, som ministrar, som medmänniskor. (Konfucius talade ogärna om metafysik. Argumentet var att människan först måste lära sig humanitet innan Himmelens dolda ting fördes på tal. Den här bloggen söker en gyllene medelväg genom att både ha ett politiskt vänsterperspektiv utan att för den skull falla för vänsters intelligensunderskott som resulterar i ateism.)

Den kinesiska gyllene medelvägen var dock en viktig del i den konfucianska statsfilosofin och antyder att där fanns en mystik och en spekulation kring de gudomliga naturlagarna, precis som i alla högkulturer vilka den svenska tyvärr faller kort om...

Min mästare, filosofen Ch'ang säger: Att vara utan luta åt något håll kallas CHUNG; att inte medge förändring benämns YUNG.

CHUNG denoterar den korrekta kurs alla under himmelen följer medan YUNG denoterar den fixerade princip som reglerar allt under himmelen.

Detta arbete innehåller sinnets (eller psykets) lag, vilken traderats genom den konfucianska skolans generationer intill Tsze-sze, vilken slutligen satte den på pränt i oro över att läran över tid skulle grumlas. Meng-sze mottog den.

Boken talade först om den Ena Principen och vidgade därefter perspektivet och omfattade alla ting. Slutligen återvänder texten och samlar ånyo upp allt under den Ena Principen. Rulla [i ditt medvetande] upp doktrinen och den fyller universum. Rulla ihop den och den retirerar och ligger dold i sin mysteriösa natur. Outtömlig är fröjden texten skänker. När den skickliga läsaren utforskat den med behag, ända tills den är förstådd, kan han omsatta den i praktik hela sitt liv och finna att [sanningen] inte låter sig uttömmas.

Jämför de gamla kineserna (och Konfucius omsorg om barnens skolgång) med svenska politiker och deras "arbetslinje"! Förstå att vi är västerlandets mest förspillda nation, materiellt allt mindre välmående men en utbredd idioti som knappt längre går att stävja. Nyord 2024: "looksmaximering". Fatta mörkret när egoismen tagit över ett helt land. Snart är Hungerspelen verklighet under Orättfärdighetsminister Strömmer och Ulven Kristersson:

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/JbRKAj/ersattningen-fran-a-kassan-blir-lagre-2025


PS. För ovanstående "daimonska" läsning av maxim 23 talar att den konventionella brittiska översättaren James Legge 1893 väljer att inte alls kommentera dess innebörd. Om någonstans hade han här behövt citera vad den kinesiska kommentartraditionen tänkt att detta betyder, som han ofta gör på andra ställen.

Han visar den Viktorianska erans snobbism (och framväxande ateism) även i en nu glömd översättning av den konfucianska klassikern I-Ching (Förvandlingarnas bok). I den häver han arrogant ur sig, mitt i översättningen av kapitel nio: "det var det kinesiska folkets otur att tro på spådomar genom I-Ching-oraklet". 

Bokens visheter användes både praktiskt och som en manual för tjänstemän att memorera eftersom Ödet fortlöper som evigt sanna principer och situationsbilderna bäddade in Vägens Vilja. Politikern lärde sig kärnan i talesätten och orakelpräster såg likaledes vilken princip som verkade i frågeställarens öde.


Inga kommentarer: