Ebba Busch Thors "naturliga zodiak" - ETT EVIGT HIMMELSKT IDÉKOMPLEX INDIKERAT I TIDSFLÖDET |
Den förståndige Arons artikel i DN är skrämmande i sin torra och sakliga redogörelse för det inavlade Sveriges månghundraåriga tradition av invandrarhat. Ebba Busch Thors senaste och rent skändliga utspel om att förbjuda minareter i Sverige för att de skulle ha en annan uppgift än gamla ringande kyrktorn visar hur självförljugen och maktlysten denna halvunga kvinna är. Partiet förtjänar att tvingas ur riksdagen vid valet. Naturligtvis representerar även kyrktornen statens kontroll (via religion) över människornas sinnen!
Det var ju därför Karl Marx förklarade religionen för ett "folkens opium". Man drogar och gör flocken kontrollerbar - då genom religion, idag genom den sataniska "arbetslinjen" som lovar skatteavdrag för den som helt slutar tänka kring livet och enbart jobbar för att dra in klirr till statskassen och konsumerar rikligt till glädje för "marknaden". Ett ondare samhällssystem är det svårt att tänka ut, men människan har lyckats förslava sig själv och bannlysa den friska tanken! Det har sagts förr (för länge sedan): människan äger inte denna värld, den är Djävulens och vi är hans egendom. Och vem helst som lyssnar till "naturalisternas" budskap och har en libertarianistisk (antisaturnisk) känning i kroppen löper akut risk att sälla sig till den otäcka gruppering som går under namnet Satans barn! De är utan undantag kapitalister för de vill också ha någon som betjänar sig som en hushållerska, precis som Djävulen suger energin för sin existens från sina underlydande.
Djuppsykologen Jung sade att symboler är utmärkta eftersom de aktiverar djupa nivåer i vårt medvetandet och religiös symbolik är den mest potenta av alla. Hollywoods superhjältar på vita duken är alla bara urvattnade plagiat på religiös-mytologiska förlagor. Ofta har manusförfattarna inte ens orken att maskera originalen utan gör tonårsfilmer som direkt bygger på t.ex. de gamla grekiska myterna och stora skådespelarnamn "ringer in halvhjärtade" rollinsatser som överguden Zeus (Jupiter) och allt vad det nu är.
Ebba Busch Thors karta kommenterades nyligen men om man reducerar den till en naturlig zodiak står det allt klarare vilken ynkligt makthungrande människa hon är. Hon vill verkligen tillhöra det dominanta skikt som kontrollerar den underkuvade befolkningens innersta känslor! Allt detta kan utläsas av fullmånen mellan Solen i maktorienterade Stenbocken (korresponderar naturligt med 10e huset för stat eller maktutövande) och "fotapallen", Månen-i-Kräftan som representerar undersåtarna. Det är själva kombinationen av Jord och Vatten som visar maktmänniskans otäcka tendens att FYSISKT vilja bestämma vad eller vilka som ska få finnas på orten eller ej. (Månen, Kräftan, 4e huset = det man instinktivt upplever som sin närmiljö, således "orten" eller den inskränkta provinsialism som en av DN-artikelns kommentatorer nämner som det utmärkande för Sverige.)
Till det kan man lägga att hela denna lodräta axel för klättringen uppåt till en maktposition helt motverkas av Fiskarna/12e som indikerar misslyckanden i denna världen, alternativt frivilliga försakelser för en högre och mer gudomlig målsättning. Ebba Busch Thor föddes med andra ord när himlarna själva tecknade en schizoid varelse som både vill ha kakan och äta den samtidigt. Förklaringen kan i en ännu mer reducerad version av astrologi kokas ned till att det är Jord och Vatten som äger kartan. Djävulens barn älskar "denna världen" och vill påverka den i låg materialistisk riktning. Det är sällan man ser ett horoskop för en nominellt kristen människa vara så insyltad med lägre makter!
"Lägre makter" - minns att även de fyra elementen är eviga Idéer eller intelligenta väsen. Den onda materiens prototyp eller arketyp existerar redan i den Högsta Himmelen enligt antikt tänkande, men då ännu inte klandervärd eftersom det gudomliga medvetandet rymmer ALLT.
Det ankommer nu inte en människa att förstå så här gigantiska existensformer eller medvetanden som elementen och som involverar sig i så många yttringar som "grundtoner". Människans jordiska förnuft skulle sprängas i bitar i försöken att penetrera t.ex. Eldens väsen! När därför Gud talar till Moses ur en brinnande buske (2 Mos3:1-17) lystrar människan till budskapet. Hon kommer inte ens på tanken att i hybris klura ut vad det är för röst hon hör eller vem som riggat situationen. Gudarna talar direkt ur elden även enligt de kaldéiska oraklen (med österländskt påbrå - se några talande textfragment i Stephen Hawking/andens brutalisering).
Bibelstället påminner också om den långt senare romerska filosofen Plotinus favorisering av elden som det element som mest liknar - och övergår i - det gudomliga. Men vägen till det gudomliga går genom det gudomliga intellektet och intellekt har en koppling till Luften. Det är detta som förvirrar frågan om vad Eld och Luft representerar och den om deras inbördes logiska ordning. I den med Plotinus samtida kaldéiska filosofin, som kan beskrivas som en hybrid mellan österländskt tänkande och Platon (Redan Platon var för övrigt påverkad österifrån) knyts elden såväl direkt till Fadern (Plotinus "Den Ene") som till Hans Intellekt.
På den här bloggen har jag försökt skilja på den här terminologiska röran genom att vara zodiakens konstruktion trogen - den är ju den ultimata kaldéiska referensen. Eld representerar det djuriska livet - som när Solen (en eldplanet) härskar över det bultande hjärtat och djurens (de levandes) konung Lejonet. Men detta är en hemmablind position eftersom Eld representerar kognition. Gud är idel medvetenhet och hela världen är en yttring av denna medvetenhet. Den Ena bortom alla världar måste i sitt kreativa utflöde iscensätta en returrörelse, skapa en feedback-loop inom sig, för att bli intellektuell eller självmedveten. En omedveten Första Orsak som satanisterna tror på, är rent vansinne!
Därav zodiakens till Lejonhjärtat komplementära Vattenbärare. Gränsdragaren Saturnus "är" Luft, precis som Vattenbäraren och mellan sig bildar dessa två tecken den gudomliga Observatören (Gud själv) i full medvetenhet om sin Högsta Himmel, det som filosofier förr kallade Paradiset eller Platons NOUS - en Intellektets (eller tankens) värld som är den enda varaktiga verkligheten. I den har andarna sin hemvist. Man kan också kalla människosjälen en ande om man skalar bort dess lägre bihang som drar den ner mot det fysiska. När bloggen skriver "andesjäl" är det ett försök att överbrygga den terminologiska röran, horoskopen på bloggen rör dock noetiska principer (andar) i deras existens som levande (lejonlika) människor.
Not om "paradiset": Judisk spekulation tidigt i vår tideräkning placerade dock paradiset inom universum, på nivå med någon av de planetära sfärerna (den tredje sfären har jag för mig, dvs Venus). Men filosoferna hade tänkt längre och i nyplatonisten Proclus (sv: Proklos) hittar man ett system så komplext att man undrar om människan var ett übergeni eller en fullständigt klassificeringsfixerad tokstolle. ALLT hittar sin plats i detta system änglar och demoner och gudomligheter på olika nivå i den universella existensen.
Precis som hos Plotinus ett århundrade tidigare startar Proclus med Den Ene bortom all existens och omöjlig att uttala sig om. Lika odelbar men berövad allt gott är urmaterien, som man tydligt tycker sig känna igen i judarnas mytologiska "Mörkrets ande" - motpolen till "Ljusets". För att inte råka i strid med sin av Moses givna monoteism valde de judiska esséerna att inte ställa den onda materien direkt mot Gud utan det nästbästa, Ljusets ande. Både monism och dualism i samma system!
Med det är vi tillbaka vid Plotinus tanke att ljuset eller elden är portalen tillbaka till det Högre. De kaldéiska textfragmenten antyder dock att det är denna världens sol som är denna portal in i den Högsta Himmelen (kaldéernas Elysium), dvs människans egen själ. Jfr den uppenbarligen pålästa rockgruppen Pink Floyds tidiga och experimentella fas och Roger Waters-låten "Set the Controls for the Heart of the Sun".
Som framgår av Ebba Busch Thors "idékomplex" - det som rullades ut i tiden vid hennes födelse och det som är den objektivt gudomliga beskrivningen av den tidsanda hon destinerades att delta i, ser man inte mycket av någon gudomlig självinsikt. Istället är det Jord och Vatten som ger henne en lägre och dunklare spegling, vilket inte alls räcker om man söker leda ett parti som kallar sig kristdemokratiskt. Som ett exempel på i vilken låg tankemiljö hon verkar ägnade sig medierna mest åt att diskutera hur snygg hon var vid tillträdet som partiledare. Det är verkligen Sveriges nutida förfallenhet - att inte komma högre i tänkandet än det materiella. Således ingår hon i och är vidöppen för Naturens (gr: PHUSIS) alla demoner, och har senast tagit den ökände främlingshataren Bert Karlsson som sin spinndoktor.
Det är troligen från Karlsson vi har denna första vansinnesattack mot minareter (=troende muslimer). Som DN-artikeln säger: gammal svensk lågpannad härskarmentalitet, krav på ett enhetssamhälle och TOTAL KONFORMISM från samtliga medborgare. Vi har aldrig varit en demokrati och ju förr folket vaknar upp och inser hur grundlurade de är av en falsk Överhet som utnyttjar det, desto bättre för de ännu inte födda "svenskarna".
Karlssons karta är extrem i det att den helt och hållet utspelar sig i den högre himmelska världen (i Eld och Luft). Idiotsvenskarna har nyligen importerat ytterligare ett ord från USA som vi redan hade i vårt svenska språk: "influencer" (företrädesvis via sociala medier). Karlsson är om något en Påverkare i kraft av sin närhet till de RENA IDÈERNAS värld och i antik tanke är detta mer en gud än en människa!
Samtidigt är utfallet så prosaiskt att man frestas tänka tanken om den fallna ljusängeln Lucifer... Se hur den naturliga zodiakens bärande "idé" liknar den för ett litet trotsigt barn: EGOT VILL PRATA (Väduren + Tvillingarna). Det här summerar perfekt linslusen, pratiga åsiktsmaskinen / kommunikatören Bert Karlsson! (Merkurius/Tvillingarna har mycket med krämare att göra.)
Mannen är i lika delar överjordiskt geni och en fullständigt mentalt obalanserad (Vågen) åsiktsmaskin och kompletterar med sitt "ljushuvud" den helt andefattiga Ebba Busch Thor. Vilket sataniskt par dessa två bildar, hon på den låga Naturens nivå och han som en krigshetsare och såningsman av split och oenighet på den kreativt intellektuella nivån! Jag tror Bert Karlsson är vald av Ödet att göra dessa ting han gör med svenskarna. Han lyser klarare än de flesta, men på sin omogna nivå. I "varats stora kedja" står han en nivå som är remarkabelt lik Sverigehoroskopet, vars soltecken också ägs av Saturnus i ungspolingen Tvillingarna och där det subjektivistiska folkdjupet tecknas av Månen i Väduren - Karlssons båda huvudnycklar! Inte konstigt att han har att göra med så mycket som uppfattas som typiskt svenskt och lätt inskränkt. Men han har framgång i det han gör (Jupiter i Lejonet)!
4 kommentarer:
Jag håller inte med om att ELD+LUFT nödvändigtvis måste vara så mycket mer kreativ än JORD+VATTEN. Jag ser kreativitet både som en förmåga att vara öppen för intryck JORD+VATTEN (mest VATTEN då eftersom JORD i princip bara är stagnerade intryck?) och att kunna göra något produktivt av det (ELD+LUFT).
Absolut att Bert Karlsson är driftig och har många idéer men han har vad jag vet inte skrivit en enda låt själv? Det är mer som att han ser (ELD) en artist och presenterar (LUFT) en affärsmodell för artisten. Jämför det med låtskrivaren Thomas G:son som skrivit låtarna till nästan alla artisterna i Melodifestivalen. G:son har EN planet i ELD (Jupiter i Lejonet) samt EN planet i LUFT (Solen i Vattumannen). Tre planeter i JORD (Månen, Venus samt Merkurius i Stenbocken) samt två planeter i VATTEN (Saturnus och Mars i Fiskarna).
Du kan anpassa astrologin hur du vill. Jag upprepar då och då att kartor utifrån enbart känd måne bara tillåter generella eller spekulativa utlåtanden. Dessutom har jag bemött liknande invändningar många gånger i kommentarspalten: att i detta fall tro man måste skriva låtar själv för att få kallas kreativ är att missa Berts omfångsrika livsgärning. Han var intervjuad i DN nyligen (inte läst, bara för prenumeranter). Även en skattesmitare kan vara så fiffig att det kan kallas kreativitet – för att räkna upp fler i musikbranschen har ju ABBA-Björn både varit i klammeri med skattemyndigheterna och skrivit låttexter..
De här bloggtaggarna är dessutom formulerade utifrån den gamla världsbilden där t.ex. landsskapsarkitetkur / trädgårdsarbete knappast kan kallas "kreativt" pga den äldre tidens tanke att Eld kommer inifrån som ingivelser och med Luft t.o.m. den ovedersägliga kreativiteten som i Aha-ögonblicket när en uppfinning eller kemisk formel kommer ”färdigtänkt” till människan. Att dreja i lera kan kallas kreativt om där finns en inre bild (Eld) av om det bara är en modifikation/en avbild något annat lerkrus man sett och även om en annan del av processen är rent hantverk (händerna bearbetar Jord)
Men givet vikten av födelseklocklaget som kan aktivera "kreativa hus" eller lämna dem sovande, är ämnet mångskiktat. Det kan sluta som rent tyckande. Att räkna planeter är där bloggen började för 15 år sedan och ursäktade sig för att astrologer använder kvantitativa förekomster som "omen". Ett oskick som datoriserade program leder till astrologi på lägsta nivå. (Att reducera symboler till ett ännu enklare system "mer eller mindre"). Det är för all del en början i analytiskt tänkande.
Jag skyller bristen på svenska kändisar med känt klockslag på numeriskt baserade kommentarer, och, som sagt, månascendenten är en svag ersättning. I värsta fall kan månkartan tyda på att individen inbillar sig all sorts storslagenhet medan den exakta tidpunkten inte alls håller vad fantasin tror. Indisk astrologi har dessutom specialkartor för olika områden, där bara Navamsha har nämnts på den här bloggen emellanåt. Den kartan är dessutom ”andra omdömet ”, månkartan kan vara psykets inbilskhet, men Navamsha betygsätter födelseminuten! Även det kompletta horoskopet kan ge falska signaler om intelligens, kreativitet, karriär mm… Men kan säkras genom Navamsha. Men detta är bortom den här bloggens ambitionsnivå.
Det bra med kända personer som Ebba Busch som är länge i rampljuset är att man snart ser vad horoskopet (även måntypen) går för. Hennes sätt att slira och inte ens kunna några svenska bokklassiker tyder en LÅG GESTALTNING av det Vatten som ibland ligger långt från den intellektuella Luft-typen (däremot kan Vatten blöda och utgjuta sig och fungera bättre som författare än torra lufttyper som designar på mer abstrakt-intellektuell nivå).
Så, mycket hänger på vad man menar kreativitet och utifrån vilken världsbild man har : modern materialism eller astrologins värld med många typer av medvetande (planeterna representerar också kvaliteter vilket gör antal som bäst är en ungefärlig räknesyssla - men tidpunkt krävs för att veta om planeterna gör ett bra jobb där de befinner sig.
Hoppas jag påmint om hur många faktorer som spelar in. I ett horoskop kan Saturnus betyda torr och okreativ (t.o.m. biologiskt steril) men hos en annan kan den beskriva en extrem kreativitet som yttrar sig i själva komplexiteten (Saturnus handlar om struktur). Myriader kombinationer men där astrologin uppenbart förenklar kartan: ”5e kreativitets- och barnafödarhuset”.
Jag sa aldrig att Bert inte skulle ha någon kreativitet. Men det verkar som det mesta handlar om affärsverksamhet och tjäna pengar (och synas också då kanske med tanke på Skara Sommarland och ett parti han drev som kom in i riksdagen)? Jag tror att han saknar en djupare källa (som VATTEN) att hämta inspiration från. Björn Ulveaus har tre planeter i VATTEN/FISKARNA vad jag kan se här på bloggen. Bert Karlsson har 0 planeter i Jord/Vatten så därför jag tycker han är ett så bra exempel.
De tre gunas skiljer inte så mycket mellan G:son och Bert. G:son har två planeter i Sattva guna (Saturnus+Mars i Fiskarna) medans Bert har tre planeter (Solen, Merkurius, Saturnus i Tvillingarna). ABBA-Björn som du nämner har 5 planeter i Sattva guna (dock bara en av dem i ett positivt element - Saturnus i Tvillingarna). Om man vill hävda att de tre gunas spelar större roll för kreativitet än elementen?
Jag är införstådd med att det såklart är en väldigt enkel horoskop-analys. Och jag menar på inget vis att jag sitter på alla svaren men tycker ändå att frågorna är värda att ställas? Om du anser att dom redan är besvarade på bloggen så kan du väl vara så snäll och hänvisa mid dit?
Läser du (många) fler inlägg på denna blogg hittar du garanterat exempel på saker du nu använder som invändningar. Problemet är att den blivit så stor (över 50.000 kanska 70.000 A4-sidor). Det går inte bra att navigera och taggsystemet är urvuxet.
Det går att söka fraser med "fnuttar" - Googlesöket uppe till höger - men du kan ha hittat hit för sent. Det som fick mig att entuisatiskt börja blogga efter något år med den indiska metoden var en bok som fått jublande recensioner på US Amazon (av indier!) och som varit i tryck i evigheter.
LIGHT OF LIFE av västerlänningarna Hart de Fouw & Robert Svoboda, som trots 400 sidor i liten stil tvingats sila och nöja sig med presentationer av Gunas och Element (m.m.) utan att visa värst mycket i praktiken. En teoretisk bok som på indiskt vis tvingar astrologen att analysera
Det är bara att studera och jämföra kartor, hundratals av dem (och helst med födelsetid) och sakta börja utskilja hur olika spelregler som gäller olika horoskop. Då visar sig sig varför "kokköcker" inte fungerar - astrologi är primärt arbete på det egna psyket och intellektet, man gör "kategorierna" till sina egna.
Det får räcka som respons, Ebba-inlägget är fråm 2018 och jag jag svarar normalt inte kommentarer till dem mer än 30 dar gamla. (Alltid upptagen av nya ämnen). Första frågan om kreativitet såg först förutsättningslös nog ut för ett undantag.
Skicka en kommentar