Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont: T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester? Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver." Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta." Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning." | Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c) JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga): "Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss." (Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice) Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller. |
torsdag 22 mars 2018
Den folkkära naivistiska konstnären
Jag är tvungen att googla nyss avlidna Ulrica Hydman-Vallien för att dra mig till minnes hennes särpräglat naiva och barnsligt livsbejakande konst där så ofta ett ansikte dominerar. Hennes horoskop säger precis detsamma!
Man måste definitivt kalla detta ett horoskop av den "sensationalistiska typen", med vilket menas att Eld och Vatten reagerar häftigt och skapar braskande rubriker eller en direkt sinnlig reaktion. Det är inte en intellektuell kombination men fungerar utmärkt i visuella sammanhang eller därhelst en spelar på den andres känslosträngar.
Och nog måste man säga att det är trevligare att hitta en materialistisk kombination av Jord och Vatten i samband med konstnärer än bland politiker! Här är det dessutom en ömsesidig reception mellan de två stora ödesskaparna Saturnus och Jupiter och formsäkra Saturnus och expansiva (intill uppblåsthet) Jupiter bildar tillsammans ett bra bud om förutsättningen att nå en stor publik med sitt formspråk, kort sagt bli folkkär.
Fixeringen vid ansiktet tycks förstås komma från den ultrastarka Mars i Väduren (huvudets tecken) som nog i hög grad kontrollerar eldutlevelsen eftersom en Sol i Vatten är introvert och känslomässig. Väduren är också Barnets arketyp vilket passar bra med naiviteten i hennes konst. Dessutom eggar denna Mars perfekt den svenska folksjälen som i landets horoskop tecknas av Månen (absorberande) i Väduren.
Jämfört med Ulrica Hydman-Valliens eget sinnelag i ett annat Eldtecken ser man synergin mellan hennes arbete och det svenska folkets typ av uppskattning i konstfrågan. Man kan heller inte bortse från att hennes framgångsskapande Jupiter i kroppsliga Stenbocken matchar Sverigehoroskopets ascendenthärskare Venus (konstsmak!) i just det kroppsliga Stenbockens tecken i 4e huset för nationens alla hushåll/hem!
Visst var hon född att fungera perfekt inom detta land!
Att Hydman-Vallien föddes 1938 och nationalhoroskopet "bara" är från 1974 är inte en logisk kollaps. Astrologin synliggör en värld som börjat ta form på högre nivåer än den Tiden har makt över. Det lägsta elementet, Jord, indikerar hur den fallna själen ikläder sig kroppslighet - upplevs vara en tredimensionell realitet. Tiden verkar från närmast högre medvetandetillstånd, via Vattenelementet som kan liknas vid en strömmande flod av pseudoverklighet eftersom det inte finns någon individuell beständighet att räkna med för den som fastnat i Naturens våld.
Först bortom den sekulära och naturalistiska "sublunära" människan hittar vi den verkliga verkligheten, men det var inte den Hydman-Vallien adresserade i sin konst och som svenska folket älskade. I det här horoskopet är det definitivt Jupiter nedsjunken till Jordelementets kroppslighet som dominerar de andra planeterna, inklusive båda Ljusen (Solen och Månen, vilka bildar en egen liten berättelse i berättelsen). Det dämpar den "sensationalism" som annars Eld/Vatten kan ge och i synnerhet ser jag framför mig i Stenbocken konstnärens tålmodighet medan man bearbetar ett material så att den form man förnimmer i fantasin (Saturnus i Vatten) sakta realiseras. Att hennes konst ändå är så pigg, har säkerligen mycket med Mars-Väduren att göra...
Varifrån kommer då alla "se mig"-djuren i hennes konst? Från Solen i Fiskarna förstås, det kanske mest djurälskande tecknet i hela zodiaken. Fiskarna hyser empati med allt levande och låter gärna den energiska Mars i Väduren linslusa på det sätt som det unga livet älskar att göra.
Tillägg
En läsare påpekar att någon lämnat uppgift om konstnärens (overifierade) födelsetid på denna blogg, vilket jag glömt/missat! Den resulterande Skyttascendenten placerar det eldigt, aptitligt konsumerande sinnelaget (Månen) i 1a huset, vilket också ger vad britterna kallar "the common touch", en känsla för det folkliga och kanske också en folklig anstrykning hos individen sjläv. Hur perfekt passar inte det! SvD berättar också att hon blivit populär i såväl USA som Japan och med tanke på Skyttens gränsöverskridande internationalism stämmer symboliken här också. Folk i alla länder kan relatera till hennes konst.
Och förklaringen är den jag misstänkte: Mars i "direkta" och oreflekterande Väduren (därav naivismen). Känt klockslag placerar nu denna Mars i exakt det hus där man vill ha den i samband med konstnärligt skapande: i det kreativa och lekfulla femte huset!
Eftersom Skytten i första har Mars på sin sida som en verksam välgörare och huset under hellenismen var "den goda lyckans plats" och för hinduerna huset för god karma, är budskapet perfekt. Från SvD kan man inhämta att hon var en direkt och stridbar kvinna, precis som jag upplevt Mars-Vädurar på nära håll.
Förutom Mars har Skyttascendenten den levande Solen på sin sida och för framgång, trots avskilt dagligt (Solen) arbete i skyddad verkstad ("säkra" 4e huset för hemmet), är detta en perfekt placering för framgång eftersom det är ett kendra-hus, ett prominent hörnhus som ger planeten genomslag i den externa världen.
Utfransning. Man kan undra om inte sanskritordet för hörnhus, kendra, faktiskt är den indoeuropeiska förlagan till vårt svenska "kant" - tänk att glidningen skett i minst två led med "kent" och dessförinnan något i stil med kend(r) - tankegången klarnar om man vet att en slutvokal är stum i sanskrit. Hörnet är med andra ord en "kant" i horoskopet, vilket i sin tur blir mer förklarligt om man vet att hinduiska horoskop ritas som en kvadrat!
Labels:
Fiskarna,
sensationalism,
Ulrica Hydman-Vallien
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
7 kommentarer:
Ulrica H-V:s ascendent är känd - den stod i den kändisförteckning som någon länkade till i en kommentar för ett antal år sen och som jag hänvisat till flera gånger förr - senast när det gällde Peter Englund har jag för mig.
Hydman-Vallien var född 3.30 i Stockholm och det ger en Skyttascendent. Ytterligare betoning på Jupiter alltså. Och visst är det mycket passande för en formgivare att ha den i Stenbocken. Och "den barnsliga" vädursmars i kreativitets femte hus apropå naivismen.
När det gäller dödsdagen ser man att månen låg nära mars och att saturnus låg bara ett par grader från ascendenten (och det är ju inte säkert att den uppgivna födelsetiden är exakt på minuten). Dessutom låg hennes natala saturnus i gradexakt 270 graders aspekt till transiterande saturnus.
Carolina Gynnings konst kan betecknas som ett rent plagiat på Hydman-Valliens, bara lite mer vulgär. Dessa oppositioner uppstår mellan kartorna:
Vallien - Solen & Merkurius i Fiskarna
Gynning - Solen & Merkurius i Jungfrun
Vallien - Venus 23:e graden Fiskarna
Gynning - Merkurius 23:e graden Jungfrun
Vallien - Mars 16:e graden Väduren
Gynning - Mars 18:e graden Vågen
Vallien - Mars i Väduren
Gynning - Venus i Vågen
Vallien - Saturnus 15:e graden Fiskarna
Gynning - Solen 19:e graden Jungfrun
Vallien - Rahu i Skorpionen
Gynning - Månen i Skorpionen
Gynning har Rahu/Ketu i Jungfrun-Fiskarna. AC okänd. Kan det vara Skytten..? Mamma Agneta är konstnär, född 2 jan 1952 med Solen i Skytten och soldisponenten i Fiskarna. Mars/Saturnus i Jungfrun, Venus/Merkurius i Skorpionen. Månen i Vattumannen eller Fiskarna.
http://www.agnetagynning.com/
Den där listan måste jag ha missat, bra att du noerade den och tack för UHV:s ascendent, Månen i 1a är också en klassisk indikation om folklighet.
Intressant variant du producerar här på "copycat-syndromet"! Har inte sett Gynnings konstärliga utveckling efter det första årets hiskligt fula och kaotisk-destruktiva färgkladd! Så hon har nu nått den tidiga härmapenivån... :-)
Glömde en opposition: Valliens Jupiter i Stenbocken vs Gynnings Jupiter i Kräftan (expansiv byst om man tolkar på dagisnivå, fast implantaten har hon ju plockat ut).
Det kan nog vara en AC i Skytten också, då hon är gammal hästtjej. :-) Det här uttalandet är ju också expansivt, men har kanske mer med Rahu i soltecknet att göra: "Jag har den där personen inom mig som aldrig är nöjd. Det är den personen som säger: Okej, men du ska ta över världen. Gynning design ska vara i vartenda land i världen. Och jag tror att jag kan klara det också, förklarar Carolina självsäkert i en stor intervju i tidningen Mama." Och så är hon ju väldigt rastlös till sättet.
Gynning har alldeles nyligen separerat från sin make. Han har Solen i nionde graden Skorpionen (på Gynnings Måne), med disponenten Mars i Skytten! Jupiter/Saturnus i Jungfrun och Venus/Merkurius i Vågen.
Ex-maken med en annorlunda variant på Skorpionens döda blick. Ögonen är helt utan intensitet och tomma som på en död fisk i charkdisken:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1b/Alexander_Lydecker_%26_Carolina_Gynning.jpg/1157px-Alexander_Lydecker_%26_Carolina_Gynning.jpg
Ekonom förstås, försäljningschef på Bonnier News. Annars brukar de se ut så här när de har sälj i blicken:
https://s14.postimg.org/kjw8jmn2p/toppmaklarna.jpg
Hå-hå! Det var mig en kraftlös blick! Lustigt att du nämner charkdisken - jag stötte i min ungdom på en skorpionbrud (kollat efter upptäckten av den sideriska zodiaken). Hon var nu inte världens vassaste, hade en redan en pojkvän i charkdisken och föredrog honom framför min obegripliga och intellektuella typ... :-)
Ps. Säljblicken är också "spot-on" som britterna säger.
Skicka en kommentar