Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


fredag 1 april 2016

Fler tankar om hur partnerskap bedöms astrologiskt

Den kvinnliga kunskapssvampen Barbara Pijan har så mycket material på sin sajt med små undangömda länkar som leder till helt nya sidor, att man ständigt upptäcker nytt. På den här halvt färdigdesignade sidan, från vilken jag översätter den inledande kortessän, ges en fördjupning i partner-frågan som jag försökte kort sammanfatta i de här två inläggen:

Det visar sig nu att den kvinnliga tibetanska astrologen (västerlänning i grunden) använder metoder - som jag bara läst att de finns - för att säkra horoskopinnehavarens "nivå". Hon använder sedan analysmetod utifrån insikten om hur självförverkligad själen i aktuell kropp anses vara. Hon bedömer horoskopet utifrån vissa metoder för att avläsa andlig mognad och låter detta avgöra vilka andra metoder som är lämpliga för att t.ex. spå i äktenskapsfrågor. Remarkabelt!

En uppgift från Barbara Pijan, som jag inte sett på någon av de nätsidor om Jyotish jag ögnat igenom och som, om den är allmänt vedertagen (den är hämtad från en av den indiska astrologins viktigaste texter!) gör den här bloggens två länkar hemskt ofullständiga, är åtskillnaden mellan udda eller jämnt numrerade zodiaktecken i öster:

Bara för udda används tolfte huset för att lokalisera upapada-ascendenten. När feminina (jämnt numrerade) zodiaktecken stiger i öster används istället Oxens (Venus) naturliga andra hus som utgångspunkt för lokaliseringen av upapada!

(På annat ställe hos Pijan heter det att bara vissa traditioner av hinduisk astrologi har den här tudelningen: "In some traditions, UL is calculated from dhana bhava for even rashi radix lagna.")

Ingen som läste föregående inlägg om arudha lagnas kan heller ha missat att Barbara Pijan har en delvis annan syn på vad en sådan är för något. Utifrån de flera sidor jag tittade på föreföll upapada-ascendenten att röja individens attityd till partnern/äktenskapet. Via Pijan framtonar istället bilden att det är individens projektion utåt, mot samhället, som visas av de tollv husens arudha-ascendenter, däribland parterskapet (upapada lagna). Det är onekligen en ganska så annorlunda förklaring än den som ges på många sidor som diskuterar ämnet!
För att kalkylera UL (upapada lagna) från uddanumrerade ascendenter, börja räkna från tolfte huset. För att kalkylera UL from jämnt numrerade natala ascendenter, börja räkna från andra huset.

Varför denna betoning på arudha-positionen?  Kan man inte korrekt bedöma (äktenskapet) från födelsehoroskopet och navamsha-kartan direkt? Ja och nej. Ja för några få men nej för de flesta människor.


De flesta människor är extremt känsliga för omgivningens åsikter. De flesta människor har bräckliga gränser mellan sitt Sanna Själv (atman) – det direkta uttrycket för den gudomliga Lagen – och ett Falskt Jag som är detsamma som ego-skalet och som har skapats för att handskas med den materiella världen och dess lagar. Detta skal är också detsamma som den fysiska kroppen och den sociala personligheten med alla dess bindningar till rang och privilegier.


De flesta människor är inte medvetna om att de dygnet runt, sju dagar i veckan, bombarderas av en okontrollerad ström bildlika föreställningar från allt och alla i omgivningen, inklusive de elektroniska medierna. Därför lever de flesta människor i ett tillstånd av falskt medvetande vilket i själva verket är ett ganska olyckligt tillstånd. De fungerar som inget mer än totalsumman av all denna virvlande, attackerande, mättande bildvärld i omgivningen. Dessa människor ÄR därför sina arudhas.


Andra människor, fåtalet, har bättre gränsförmågor. En del kan urskilja bildströmmar som flödar från den egna dharmiska medvetenheten som t.ex. leder till en personlig manifestation av den gudomliga Lagen, i kontrast till den godtyckliga storm av bilder som alstras av varelserna i ens omgivning. (Detta inkluderar varelser utan mänskliga kroppar, t.ex. andeväsen).


För dessa urskiljande människor är den allmänna opinionen av förhållandevis liten betydelse. Dessa människor beskrivs bäst av D-9-kartan och ett av de tydliga inslagen i den här typen av födelsehoroskop enligt Jyotish är att man finner en stark korrelation mellan D-1 och D-9, ofta med ett överflöd av planeter som är ”vargotamsha”-placerade och med kompatibla planeter (mot varandra vänligt sinnade?) vid de triangulära punkterna.

(Jag förmodar att Pijan syftar på trikona-husen. "Vargotamsha" förmodar jag är synonymt med vargottama, "planetens bästa läge" - termen förklaras på den här sajten som jag länkade till i ämnet upapada lagna).


Men blir inte lurad att tro att dessa sällsyntare individer som följer den dharmiska vägen alla är ”goda” människor. De är inte värst fästade vid mänsklig lag utan följer en tydlig signal från det gudomliga och vad de gör, utan att låta sig påverkas av sin bildproducerande och störande omgivning, kan ur ett ordinärt (pk) perspektiv förefalla omoraliskt eller till och med hemskt och outsägligt fel. Horoskopen för flera brutalt mordiska diktatorer under det tjugonde århundradet vittnar om detta.


Hur som helst, individerna vars gränsdragning skyddar dem från att få sina livsupplevelser styrda eller till och med definierade av andra människors bilder, tankar, förväntningar och projektioner är extremt sällsynta. Vanligt folk, som likt sömngångare tar sig genom sin existens, krafsar efter materiella förvärv och sensuella njutningar (Shukra/Venus!), drar sen ett sista andetag, och dör. Deras liv är enkla att spåra och enkla att förutsäga saker om. De är i väldigt hög grad en produkt av sina egna arudhas. Och dessa sovande människors äktenskap kan på det hela taget sägas definierat av upapada lagna.

Ord och inga visor! Upptäckter man i studiet av ett komplett horoskop (med känd födelsetid) att man har med en materialistisk medelsvensson att göra, väljer man att studera upapada lagna för den inbilska illusion till äktenskap dessa människor befinner sig i (en illusion som tenderar bli den verklighet de lever i). Om man däremot finner tecken på en någotsånär vaken själ använder man den traditionella niondedelade kartan (navamsha) för att specialstudera partnerfrågan.

En stillsam fråga kanske är: vad blir egentligen kvar av det grundläggande horoskopet som ju faktiskt har ett sjunde partnerhus ??? Jo, det är det som studeras men med navamsha som ett sätt att verifiera grundhoroskopet. Så hade jag alltid sett saken beskriven tills upapada-ascendenten gjorde sig förmärkt och nu dessutom Barbara Pijans preliminera säkerställande om individen ens är mogen nog att diskuteras ur D-9-kartans perspektiv!

Någon mer som tycker att svenskarna börjar likna primitiva grottmänniskor (skiljer sig mest i världen gör de också), jämfört med Orientens subtila förståelse av den mänskliga naturen?


Inga kommentarer: