Fru Fortunas verksamma ombud - men ILLUSIONISTEN fäster diskret vår uppmärksamhet på en symbol liknande Saturnus |
I anslutning till inlägget om Christopher Lees död kommenterar en läsare perceptivt men tycks själv lämna ett iakttagbart mönster efter sig: två gånger i kommentartråden förträngs det viktigaste från resonemanget, Döden själv!
Men jag säger som Blue Öyster Cult gjorde 1976: ”Don’t Fear The Reaper” - en smått obehaglig mjukrockslåt från min ungdom på en LP ("Agents of Fortune") jag för några veckor sedan köpte på nytt, begagnad. Obehaglig för att den är så melodisk och smeksam att man helt kan missa den skruvade dödsdrift som texten uttrycker. Någon (Döden?) ber tjejen följa honom i döden och upphöjas till samma odödlighet som Romeo och Julia åtnjuter!
(Se gitarristen Buck Dharmas horoskop - klicka horoskopbilderna Google korrumperat så blir de tydliga. Dharma medgav senare att hans extrema dödsskräck lett till hårt drogmissbruk och den remarkabelt drömlika stämning som genomsyrar hitlåten The Reaper.)
Nu ser jag vad I TIDEN som orsakade den impulsen till denna juvenila regression tillbaka till några få hårdrocksår: Saturnus i Skorpionen påverkar sin natala position i bloggarens horoskop genom att stryka omkring den punkt där hans natala Saturnus-disponent befinner sig. Kronos äter bokstavligen sin son Zeus! Under dessa tider mörkar tillvaron, hoppets stjärna Jupiter (Zeus) lyser svagare, om alls.
Jag har tidigare räknat upp ett urval händelser av negativ natur som tornat upp sig då Saturnus befann sig inom en grad från denna konjunktion. Till den listan (delvis av hälsokaraktär) skulle kunna läggas en dators "död" därför att marknaden FORDRAR att alla köper nytt om de inte ska trängas ut ur samhället! (Var är politikerna med mer muskler än undersätsiga fursteslickare som Löfven, folk som kan hålla monstret stången?)
Gamla datorns "död" krävde många dagars ”uppfostran” eller mjukvaruinstallation och konfiguration av en nyinköpt. Nästan atllt som kunde trassla, gjorde det. Den moderna 64-bitarsprocessurarkitekturen stöddes inte av många kära program från den gamla 16-bitarstiden (bl.a. ett astrologiprogram jag sparat av nostalgiska skäl). Och inte minst ett professionellt ljudkort som tvingades i pension efter 14 år trots att det inte var några fel på det. Tillverkaren ville hellre sälja nya modeller än att lägga till drivrutiner för 64-bitarsarkitekturen.
Det nya kort jag valde efter en marknadssondering hade redan sex år på nacken - när en produkt finns på marknaden så länge är den bra! Men usla datortillverkaren DELL visade sig otippat ha från standardkontakter för strömmen i innanmätet till egendesignade. Till vilken nytta? Kontrollera och söka strypa användarnas egen kreativitet och ”bygga vidare” på datorn!
Det gick därför inte att plugga i ljudkortet direkt i nätdelen för renaste ström utan den medvetna designen komprometterades och korrumperades direkt genom att strömmen MÅSTE hämtas via en (införskaffad) adapter från det brusiga moderkortet. Sådan är den själviska diktatorn Dell, ursäkta Saturnus. Egenmäktigt dra gränser för att kontrollera användarnas handlingsfrihet.
Nå, det nya kortet, för bara en tredjedel av vad proffsljud från datorn betingade 2001, fungerade till sist perfekt även i Dells moderna Kina-prylar. Datorn är genomgående tillverkad av billigare material och känns fattigare än min förra maskin från 2006 av samma märke, och utmärks av bortsnålade möjligheter på insidan, där företaget vet att normala användare inte kommer att titta. En dålig Saturnus är den snåla och onda Arbetsgivaren som bara ser till sin resursackumulation, och till sist säljer produkter av toapapper doppade i stärkelse - saker byggda att gå sönder efter ett visst antal timmars användning. Kkapitalismens slit- och slängmentalitet har nu nått botten. Världen kommer att gå sönder. Frågan är bara när.
*****
Härenstam var en betydande del av den moderna svenska nationalsjälen. Visserligen saknar landets psyke-i-Väduren (Månen) svenskarnas sataniska frestelse till materialism och fixering vid TING - måndisponenten Mars på rak linje med Satans stjärna Algol.
MEN... Härenstam föddes med Saturnus på rät linje med Algol och med minnet av hans viftande händer i "Fem myror" (han var en merkurisk Tvilling – armar och händer) måste man också påminna sig rollfigurens mästrande och pennaliserande nedlåtenhet gentemot "dumskallen" Brasse.
Härenstam uppvisade ofta satansgrinet som tyder på en själ korrumperad av fantasin om att äga - TING eller primitiv kunskap om ting, intellektets degradering till ett plockande med faktabitar (som Jungfrun lite senare i Jord-trilogin kommer att excellera i som den arketypiska huvudfotingen med intellektets Merkurius ”upphöjd” på bekostnad av förmågan till social samexistens/Venus).
Att det är Saturnus som är diktatorn eller dirigenten med sina viftande händer (taktpinnen) råder inga tvivel. Korruptionen via Satans stjärna består i att göra narrspel av vad den drabbade planeten normalt representerar.
Att det inte var en roll av mästrare i ”Fem myror” visade Härenstam genom att sedan boka in sig på långtidskontrakt från lärarpulpeten i ”Jeopardy” – ytterligare ett program som illustrerar kombinationen av Djävulens framgångsrikt sätt att binda små varelser i faktaplotter och drömmen om prispengar! (Fakta, och framförallt omotiverad stolthet över att sitta på fakta, är ett råmaterial som måste offras om man ska nå förståelsen som går bortom det som enskilda tegelstenar tagna för sig betecknar.)
Hela motivationen för deltagarna i ”Jeopardy” var att ÄGANDE av fakta-ting leder till ägande av andra slag. Judisk astrologi misstrodde med all rätt Oxen eller dansen kring den guldkalv som judarna valde så fort deras andliga guru (Moses) vände ryggen till dem en stund.
När man är till åren kommen ska man nog se upp med ALLA Saturnus transiter över känsliga punkter. Att Härenstam avled nu (cancer) har säkerligen sin astrologiska förklaring i oppositionen från Saturnus till sin natala position, SAMT att transiterande Saturnus denna Sol-Oxens period har opponerat både Solen och Mars och Merkurius. Härenstams ”tidtagare” Saturnus har legat i ett skruvstäd där livets Sol och dödens Saturnus mätt sin krafter. Naturligtvis dominerar den dödande Saturnus när en människa redan är gammal, men på morgonradion berättas att Härenstam fick cancern redan i sextioårsåldern, vilket ganska exakt motsvarar Saturnus andra fullbordade varv.
Härenstams jollrigt joviala natur beror på att hans hårda och egocentriska Vädur mjukas upp av Mars i humana Vattumannen – vilket dock leder uppmärksamheten tillbaka till Saturnus! Men han hade en friktionsfri och ytterst välgörande ömsesidig reception mellan de båda naturliga välgörarna Jupiter och Venus och den lyckohärden måste sägas ha vänt ryggen till den sataniserade Saturnus (grym Caligula). Det pennalistiska draget i Fem myror, en märklig mix av en fordrande lärare och småbarns elakhet mot varandra på skolgården, var kanske inte det helt dominanta hos människan Härenstam. Det onda disponerades av den goda Venus/Merkurius i Tvillingarna. Men Oxe/Tvilling – Jord/Luft – en så pragmatisk natur! Så mycket tankar över enbart jordiska ting!
Ifråga om Månens disponent, eller sinnelaget, skiljer han sig i praktiken inte så mycket från den låsta och passiv-aggressiva svenska folksjälen med dess Måne baserad på Mars/Algol i Oxen. Ett psyke/Månen som ägs av en ”algoliserad” Saturnus, den senare en rigid och hyperstrukturerad natur, skiljer sig kanske inte så mycket i YTTRINGARNA från en passiv-ilsk svensk bonnläpp. Skillnaden är att Härenstam tänkte och planerade längre än en Oxe någonsin kommer att göra.
Det här påståendet antagoniserar en tolftedel av alla människor och är strikt talat inte sant. Det finns ingen brist på Nobelpristagare födda i Oxen, men jag talar här om Oxen som princip, och där fångade Walt Disney tecknets karaktär perfekt i ”tjuren Ferdinand” – en enkel och sinnlig varelse helt och hållet driven av lust/olust-polariteten. Biet sticker – Ferdinand arg! Inga bin men många blommor – Ferdinand trivs! Zodiakens bild av en ren instinktsmänniska, en själ djupare fallen ner i den djuriska substrukturen, är inte helt smickrande! Varför Oxen producerar lite mycket Nobelpris som någon, beror förstås på att många astrologiska faktorer utöver soltecknet måste vägas in.
Även den transiterande Mars verkar ha spelat in i den folkkära artisten Härenstams bortgång eftersom Olyckan också är involverad i den komplexa oppositionen under Solens transit genom Oxen detta år. Natala Mars har ju Saturnus/Liemannen som sin disponent, så att T-Saturnus opposition till N-Saturnus samtidigt är en opposition till T-Mars som återverkar på N-Mars. Det är inga dåliga olycksomen i Tiden och Härenstams födelsehoroskop har båda planeterna i centrala funktioner: Mars är ju disponent över Månen (”utgången/döden” – en slags parallell till Saturnus). I brist på exakt födelseklockslag kan man ändå notera att fjärde husets naturliga signifikator Månen bär på samma tanke om ”vaggan till graven”.
Ur sinnelagshoroskopets (Chandra lagna) perspektiv vandrade dessutom Saturnus genom det åttonde korruptions- och dödshuset under denna period. Och cancer är väl om något en cellens korruption. Cellbyggnation och –delning sorterar inte under Cellens tecken Kräftan (som är en bild av det lilla livet inuti en cell/ett slutet rum/en liten provins) utan är en funktion av Jupiters tillväxtkraft. Man kan faktiskt kalla Jupiters negativa härskarläge i Vattentecknet Fiskarna för den positiva sidan av det biologiska livet, här är den Vegetativa Själen (växtkraften) i dess kosmiska gestalt.
Dock föddes Härenstam föddes med en biologisk cellprincip (Jupiter) som delade tecken med den snäva gränsdragaren Saturnus, en Saturnus som dessutom bar på korruptionens frö (Algol). Obs. Det här är spekulativt, Algol ingår inte längre i den astrologiska traditionen, men Satans traditionella roll är att ifrågasätta och söka korrumpera själen. Dvs, Satan korrumperar egentligen inte själv utan lyfter bara fram den latenta röta som fanns i själen till att börja med! Ingen själ återkommer till jorden helt utan skuld, men inte alla har nått ett sådant liv där de likt Bibelns Job ska prövas. Bara för dessa – individer eller hela ”sub-generationer” släpps ”Satan lös i världen”.
För sjukdom och dödsfall i framskriden ålder behöver man inte dramatisera, inte ens när man som Härenstam saknade några år på den svenska medellivslängden. Men sett ur perspektiv av hans aktiva och levande liv (Solen) ligger naturligtvis Liemannen bakom ryggen såsom i ett tolfte förlustbringande hus, och notera hur hans medfödda konstellation av Solen, Merkurius och Venus vid döden återigen hade samlats i samma tecken, men nu i förlusthuset räknat i förhållande till deras natala position. Indisk astrologi tycks gilla att räkna på detta sätt i förhållande till varje given observationspunkt.
Sammantaget finns det alltså minst lika många ”dödsvarsel” i tiden för Härenstam som hans internationellt kände pennalist och onding, Christopher Lee.
______________
PS. Det utvikbara gamla LP-omslaget till "Agents Of Fortune" visar natthimlen med planeter ("ödets agenter") genom det fönster som är utformat som den synliga halvan av himlavalvet. Tanken att Saturnus dödssymbol passande ligger placerad vid solnedgången i väster grusas när man vänder omslaget och ser att en Saturnus-liknande symbol också pryder ascendentpositionen, där Saturnus sägs vara världsligt svagast. Döden är inte närvarande där det nya barnet (den upphöjda Solen) stiger fram för en ny livscykel. (Undantaget traumatiserade själar som återföds med störningar från tidigare liv kvar i det undermedvetna eller t.o.m. det egomedvetna.)
Likväl är skivomslaget mer än tanklös dekorationshysteri, för Saturnus kan med rätta sägas äga människans livslopp (Solens passage från soluppgång till solnedgång) då den är Kronos - Tidens herre!
6 kommentarer:
"två gånger i kommentartråden förträngs det viktigaste från resonemanget, Döden själv!"
Jag citerar mina kommentarer från tråden ifråga: "Transiterande Saturnus i nionde kastade sin trekvartsaspekt...", "lade transiterande Saturnus sin trekvartsaspekt mot...", "Alla Lisa Holms placeringar, inklusive Rahu [och Ketu], leder tillbaka till Saturnus i Fiskarna, som disponent eller disponentens disponent."
:)
Jag googlade på Blue Öyster Cult och konstaterar att Saturnus glyf finns med på alla deras skivomslag (inklusive de fyra som kom före AOF). Det är naturligtvis bly som åsyftas, då gruppen spelar "tungmetall". Här kan bloggläsarna se hela omslaget utvikt:
http://paullonden.deviantart.com/art/Agents-Of-Fortune-Lynn-Curlee-172320973
Konstnären Lynn Curlee gjorde bara ett till skivomslag, Black Sabbaths "Heaven and Hell" från 1980. I det fallet var det inte ett beställningsprojekt, utan man valde en befintlig tavla på utställning. Lustigt nog håller de rökande änglarna på det omslaget spelkort i händerna. Här är Curlees förlaga till målningen!
https://pbs.twimg.com/media/B0WypRhCYAEGPuP.jpg
Tarotkorten som Harry Houdini håller upp på omslaget till Agents of Fortune (Döden, Kejsarinnan, Kejsaren, Solen) är uppenbart baserade på Aleister Crowleys Thoth-lek. Albumet släpptes den 21 maj 1976. Hur ska jag få ihop det med korten då? Tja, då befann sig Mars med Saturnus (Stenbockens/Faderns härskare) i Kräftan (Modern), Rahu i Vågen (Förhållandet) och Liemannen kastade således sin 270-gradersaspekt mot Väduren (Barnet/Kejsaren) där Venus (Kejsarinnan) och Jupiter stod. Solen och Merkurius befann sig i Dödens port Oxen, fyra resp. tre grader från Algol. Bandets gitarrist Buck Dharma har också Mars och Saturnus i Kräftan, i exakt konjunktion på tecknets sista och döende grad. Hans Livsvägstal är 44/8 och relaterar därmed till kuben, som är synonym med Saturnus. Houdinis sjalkrage på skivomslaget är lila. Förutom svart är lila Saturnus färg:
https://youtu.be/6WGNQUBFAu4 (haha)
"Kroken" eller skäran på Saturnus symbol är ju i sig en illustration av trekvartsvarvet.
Jag har precis lyssnat igenom plattan på YouTube, då jag bara hört "Don't Fear The Reaper" tidigare. Nja, detta är inte min typ av hårdrock, även om den har vissa stämningsfulla inslag, t ex den fina öppningen till "Morning Final". Då lyssnar jag hellre på "I Wanna Be Somebody" med W.A.S.P.
Men färgerna, formerna, stillheten och mystiken i illustratören Curlees bilder, det var definitivt Havsörnens stil. Tyvärr inget födelsedatum.
http://www.curleeart.com/paintings.php
Om det nu är Houdini som avses på skivomslaget, så hade han Månen i Tvillingarna och Saturnus i Stenbocken. Mars och Rahu i våghalsiga Väduren och Solen/Merkurius/Venus i illusoriska Fiskarna.
Och så avviker jag helt från ämnet och lägger in en liten appell. Det finns en riktig ärkeskummis i Sveriges regering, som inte förärats något omnämnande på bloggen. Jag säger inte vem det är. Jag säger bara Solen och Månen i KRÄFTAN (så passande), Månen och Saturnus i OXEN, Mars och Rahu i STENBOCKEN, Jupiter i SKORPIONEN nära gradexakt opposit Algol. Venus i TVILLINGARNA.
"Lisa Holm". Jag syftade förstås på att du utelämnade Saturnus centrala roll vid Christopher Lees och Magnus Härenstams respektive bortgång i dina bonusanalyser i kommentarrännan. Korrekt att du nämnde Liemannen i samband med Lisa Holm, vars död jag inte avsåg kommentera i det läget. Som helhet kvarstår därför min gliring: Saturnus saknas i två av dina tre bonusanalyser och i båda de dödsfall som bloggen (först) valde att titta på. Men inget ont som inte för något gott med sig, det blev en liten refresher om hur begränsad verkligheten i den sublunära naturen är - romaren Plotinus kunde sitt kosmos på sina tio fingrar och det är synd att vetenskapens landvinningar längsmed andra perspektiv förefaller ha gjort hans tänkande obsolet....
I fråga om symbolen på Blue Öyster Cults skiva finns ingen motsättning eller behov att rätta inlägget. Bly är Saturnus metall i dagens hinduiska astrologi. Hur länge de haft den traditionen vet jag inte, men i väst dyker associationen definitivt upp i den medeltida alkemin. (Se framlidne djuppsykologen och depressionsspecialisten James Hillman, om termen "blackening" i hans fina "Alchemical Psychology". Eller sök bland tusen och en mer eller mindre kvalificerade men garanterat gratis redogörelser på nätet.)
För den övriga faktakaskaden, kommer jag att tänka på det brittiska uttrycket one-upmanship som jag gillar klangen i så mycket att jag refererat till det några gånger redan:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Oneupmanship
Urban Dictionary är nästan offensiv i sin eggiga förklaring - Wikipedia bjuder på ett mer balanserat ordboksuppslag.
Ett är säkert: när Havsöringen skriver, "Hur ska jag få ihop det med korten då?" anar man lite oroat en vacklande förmåga att hålla egot skilt från den här bloggen. Om du vill ta över Sideriska siktet och driva den vidare i eget namn, säg till! Jag känner mig en smula mätt efter sex år. :-)
PS. För mig med några år plus på Havsörnen var hårdrock redan ett avslutat kapital jag lämnat när Agents Of Fortune kom och blev ett genombrott hos mainstream-publiken. Deras debut från 1972 är den tveklöst mest spännande skivan. Hård snabbt strömmande "amfetaminrock" som AllMusic.com kallade den. Mörk och dyster.
Andra plattan Tyranny & Mutation är våldsammare och stökigare, nästan lite punkig (flera år före sin tid) men redan med (det smärre) genombrottet Secret Treaties har de börjat lägga band på sig.
Jag har också sett trekvartsvarvet - perceptivt Havs! Jag har någon gång uttryckt smärre desperation över att inte kunna knäcka koden bakom de indiska aspekterna, men också sagt att förklaringen mycket möjligt ligger i någon specifikt indisk tonskala, eller i omloppsbanornas ratios (områden jag inte orkar rota i).
"I fråga om symbolen på Blue Öyster Cults skiva finns ingen motsättning eller behov att rätta inlägget."
Jag syftade bara på att logotypen inte var specifikt framtagen för albumet förknippat med "the Reaper".
"The BOC logo was created by Bill Gawlik, the artist who created the band's first and second album covers. It is a stylization of the astronomical symbol for the planet Saturn. In the process of creating the album cover, Gawlick used a washer to separate the symbol into its 5 parts hook, bars and dot.
When the band was shown the artwork for the album cover, they instantly decided that it would be the perfect band logo, and that it is."
Kanske var det för tidigt för att någon skulle ha gjort kopplingen blytung och heavy metal? När hårdrocksgenren fick detta namn verkar vara höljt i dunkel. Hursomhelst är omslaget till "Tyranny and Mutation" verkligen saturniskt. "Bill Gawlik" = 44. (Ingen födelsedata). 5 "kubiska" våningar plus 3 trappsteg = 8. Byggnaden har 116 (=8) fönster. Schackbräde (8x8), saturniska ringar. Kontrasterande mönster har i och för sig med Merkurius att göra.
http://ak1.ostkcdn.com/images/products/5076802//bmmg/ent/Blue-Oyster-Cult-Tyranny-and-Mutation-L886976927523.JPG
"Hur ska jag få ihop det med korten då?" fick jag lägga till i efterhand, eftersom jag tyckte att resonemanget inte var helt vattentätt. Alltså en förhandsparering av förväntad kritik, hehe.
Mvh Havsörnen, Solen i Vågen - Månen i Väduren.
Bloggcitat:
"Väduren/Vågen blir en otroligt skakig axel"
"Det finns ofta något friskt och oförväget (icke för-vägt!) över Väduren/Våg-axeln, men den är lättviktig just pga Vädurens inskränkta egoperspektiv"
"den obalanserade och hetsiga axeln mellan Vågen/Väduren"
"vi kan tillskriva axeln mellan Väduren/Vågen risken för mental obalans eller svåra störningar med andra människor"
'Väduren och Vågen, den axel som målar ut "ego" och egots idealiserande motbild, "den andra"'
:-)
Kolla Buck Dharmas horoskop på bloggen. Hur kunde bandsymbolen bli annat än Saturnus med det horoskopet !!! Fallen Mars i Kräftan konjunkt Saturnus och båda angriper hans soltecken Vågen. Detta förklarar perfekt hur bandet efter några år nådde en viss sliskighet i soundet - mjukt och rinnande snarare än hårt och slamrigt, men där det anas obskyra metafysiska referenser i var och varannan låt.
Bly - "Get your lead out" sågs jag översatt med "rör på påkarna", vilket inte fångar det amerikanska i det unga amerikanska sentiment. "Fram med patronerna och osäkra ditt vapen" skulle vara en bättre (men klumpigare) översättning för ett sjukligt osäkert amerikanske nybyggarfolk som än idag skjuter först och frågar sedan i osäkra situationer. (jfr Buck Dharmas horoskop!)
Väduren/Vågen ja, en fascinerande axel där självutnämnda frontmannen Väduren snart finner sig inrättad i ledet och Våg-balanserande för helheten. Här är ett annan kul engelskt ord (utan koppling till din understundom parallella Sideriska i "rännan"): comeuppance. Jag vet inte vad det är med de här orden som fängslat mig, kanske elementet "up" från ett av mina första barndomsminnen av pop på radion. Senare lärde jag mig att det var Fifth Dimension som sjöng Up, Up And Away (låten blev något om en blå luftballong på Svensktoppen). Tänk så tidigt barnet hör sina egna signaturer (syftar på bloggarens Måne/Asc i luftresenären Tvillingarna).
På tal om roliga översättningar och luftballonger måste jag nämna den mest osannolika översättartabbe jag stött på. Det var i den svenska textremsan till en videoutgåva av Bondfilmen A VIEW TO A KILL (Levande måltavla). Skurkgänget sitter i ett luftskepp ovanför San Francisco (vilket är helt uppenbart) och en av dem säger "What a view..." varpå en annan viskande fyller i med "...to a kill."
Översättningen lyder: "Vilken utsikt." "Tokyo."
:-)
Skicka en kommentar