Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


lördag 24 april 2010

Kevin Spejsig och skådespeleriet



Jag kunde inte låta bli att titta på Kevin Spaceys horoskop efter att ha läst följande i en av de högst rankade tittaromdömena på imdb.com. Filmen var Lasse Hallströms Shipping News från 2001:
The acting is superb. Kevin Spacey, as Quoyle, once again shows his range, taking on an emotionally crippled character that is quite unlike the confident and clever characters that jump off his resume. Spacey relinquishes all traces of the cockiness that is his trademark and brilliantly renders a pathetic nebbish whose greatest daily struggle is to overcome his own ennui. For Spacey to suppress his natural dynamism to slip this character on so effectively is a testimony to his excellence as an actor. (källa)

Givet att jag tidigare på bloggen föreslagit dramatiska Lejonet som ett perfekt skådespelartecken bara för att strax upptäcka att Kräftan som ascendenttecken drar mot yrket, ville jag fräscha upp minnet av Spaceys horoskop. Den karta jag sparat var solär (för hela dygnet) och visade en Sol i Kräftan med Mars och Venus i Lejonet för en stor emotionell krafthärd!

Jag är ingen stor cineast men den film med Kevin Spacey i som berört mig mest var den om utomjordingen K-Pax som tar en mänsklig kropp och förgyller livet för människor intagna på en mental institution. En djup och gåtfull film som väckte frågor av filosofisk och existentiell art. Exakt min typ av film.

*****


Innan jag skrev något ville jag bara dubbelkolla om Spaceys födelseklockslag blivit allmän egendom sedan jag först räknade ut horoskopet för själva dygnet. 

Dagen till ära har Google ett rymdmotiv som vinjett och det tog mig en stund att fatta signifikansen av bilden (se ovan) i skenet av min favvorulle K-Pax och vad utmärkta AstroDatabank har att avslöja om t.o.m. något skenbart så oproblematiskt som födelsedagen för en samtida skådespelare:
Source Notes

LMR quotes NJ Dept of Health, No record found for this date in New Jersey for Kevin M. Fowler (7/26/1959).

In the 2001 movie "K-Pac" he states that he arrived on this planet on July 27 and came into the body at 5:51 AM.

Provocative.

(källa)

Verkligen tankeväckande! Jag väljer faktiskt att stryka det solära horoskop för den 26 juli jag hade sparat ner och väljer filmens uppgift om Fowler alias "Spacey".





Stämmer tiden 5.51 kan som synes ännu en Kräftascendent läggas till den signifikanta mängd vi redan hittat!


Något säger mig att det här en snygg fabrikation skapad just för filmen K-Pax. För detta är den exakta tiden för soluppgång i South Orange! Enligt den sideriska zodiaken stiger 9°56' av Kräftan och Solen följer strax därpå med 10°20'. Jag vet faktiskt inte hur astrologiprogrammet är inställt, om det definierar planeten när dess överkant blir synlig vid horisonten, dess mitt eller när hela Solen står som en skiva på horisontlinjen...

Skulle tiden vara genuin är det sannerligen ett tecken på en av "de upplysta"! Inte ens Dalai Lamas soluppgångsfödelse i Tvillingarnas tecken (nytt fönster) är så här tajt. 

Exkurs. För Dalai Lama som - så korrekt! - siderisk Tvilling, se hans livslånga vandring som budbärare och språkrör - en Merkurius/Hermes - utan något eget hemland.

Jesus sade, "Fåglarna har sina nästen och rävarna sina lyor, men Arketypmänniskan har ingenstans att vila sitt huvud." Läs här "Människosonen" - ben Adam - som den platonska Idémänniska som inte vilar sitt huvud på någon enskild plats utan genomtränger hela arten "människa". Den förrädiska ateisten försöker påstå att formernas värld inte existerar, men detta är inte sant.

I varje fall där kristna tror Jesus talar om sig själv som "Människosonen", inse vad han egentligen talar om! Personkulten kring Jesus suddade nästan helt ut vad han egentligen lärde ut, men tittar man noga i texterna går det till nöds att återskapa lite av hans lära!

Hur det än är med autenticiteten i Spaceys födelseklockslag har jag här valt att färga en opposition grön - den mellan filosofins Jupiter i slutet av Vågen och Månen i Väduren. Det är en alltigenom god opposition, Jupiter är god och elementen positivt polariserade. Månen/psyket informeras av Vågens vilja till god avvägning. Som en sprudlande Eld/Luft-kombination också en andra bekräftelse på skådespelarens "naturliga dynamik". 

Oppositionen är dessutom intressant på fler sätt än bara frågan om en dramatisk och livlig personlighet. Undersökningen av 120 filosofer för en tid sedan tvingade mig att ändra syn på Månen i Väduren. (Se "Temastudier"). 

Tidigare hade jag inte givit värst mycket för den här psykplaceringen - fastän den extremt klärvoajante amerikanen Edgar Cayce hade den (och han brottades privat med en simpla lusta som tycks driva så många barn av det här tecknet). Men jag hade tydligen läst in det väduriska egoperspektivet för starkt och inte under alla år märkt att Solen och Månen skiljer sig åt i detta tecken. Månen i Väduren var särdeles vanlig bland filosofer, människor som ställer sig frågor och söker!

Med lite efterklokhet stämmer ju detta på Väduren som är zodiakens allra första tecken. Här om någonstans finns i princip alla de klassiska frågorna kring jaget: "Vem är jag? Var kommer jag ifrån? Vart är jag på väg?" Återfödelsen ur det jag-lösa Fiskarna och det nya varvet genom zodiaken har just börjat!



Inga kommentarer: