The Guardian har en längre intervju med aktrisen Margot Robbie som tröttnat på att vara prydnad i andras filmer. Hon har nu gjort en egen (lågbudget-) film där hon också spelar huvudrollen som den skandalösa konståkerskan Tonya Harding. Med sin misshandlande make hyrde de en slusk att tillfoga Hardings kvinnliga huvudkonkurrent en benskada och naturligtvis avslöjades snabbt det sjaskiga tilltaget.
Intervjun med Robbie avslöjar att Tonya Hardings liv även innehöll våld från sin egen mors sida, och detta utöver en detalj jag tidigare noterat vid hennes horoskop, att hon drabbats av sexuellt utnyttjande. Margot Robbie valde, för autenticiteten, att behålla scenerna med våld inom hemmets väggar eftersom Tonya Harding var så psykiskt förstörd att hon kommit att uppfatta våld som en naturlig del av livet. Aspekten var en omistlig del av hennes berättelse. (Hon försökte sig typiskt nog på en boxningskarriär i början av 00-talet).
Intervjun och ämnet passar som hand i handske till gårdagens udda inlägg med den bestiala gymnastikläkaren som förgrep sig på hundratals flickebarn och där jag placerade Mars (våld/sexualitet) som grundtonen (första huset) för en diskussion som i grund och botten handlade om den degradation som lätt uppstår när ett antal astrologiska faktorer skapar en ytterligt svag helhetsbild. Pricken över i blev då en Jupiter placerad i det blinda Vattenelementet. (Platon beskrev den sublunära sfären om ett relativt medvetslöst vax som mottog och lät sig formas av signetringen eller sigillet, dvs. den Form eller Idé som tillhör den högre själens domän - jämför den antika tanken om Modern som en MATRIX, en passiv föderska som bygger upp i tid och materia vad som är givet från en högre verklighet).
Det finns ingen medvetenhet i Vattenelementet, människor födda till Vattentecken har Solen att tacka för att de är kognitiva varelser. Det enda Vattnet gör är att kanalisera den levande andevarelsen (jiva-atman, Solen) i viss intresseriktning. Naturälskare och hälsovårdare är alla typiska "snälla" uttryck för detta engagemang i det Platon kallade en overklig domän som jobbade och jobbade med passion och lidelse och ändå aldrig vann högsta vinsten. Det beror enligt den nyplatoniska 300-talsfilosofen Proclus utläggningar på att den sublunära sfären (vars sinnebild är Vatten) introducerar ett flöde, en ständig tillblivelse som saknas i de högre och eviga världarna. Naturen är också evig, tänkte sig åtminstone de gamla grekerna, men den varar bara genom sin grymhet, sin omedvetenhet, genom att förbruka sina egna barn. Modern som en kosmisk behållare för det organiska livet är en ond moder!
Ändå ger hinduisk astrologi Månen viss kredd genom att "upphöja" den här himlakroppen i det mest basala av Jordtecknen, Oxen. Det är genom Vattnets naturliga tendens nedåt som själarna lider syndafallet och i föreningen med det lägsta av alla Jordtecken, Oxen, vars placering i tillvarons schema avslöjas av att den tillhör Mörkrets kvalitet, når så den sublunära mentaliteten sin uppfyllelse som "barnaföderska". Detta är också en sinnebild av mänskligheten i stort: de älskar och sätter barn till livet som ändå snart dör liksom de själva. Den enda vinnaren i detta cykliska förlopp är Naturen själv och därför har mänskligheten i eviga tider sökt lista ut hur man häver detta kretslopp en gång för alla.
Att själarna återvänder om och om igen så länge Naturen behåller sitt grepp om dem, det har de flesta kulturer lyckats lista ut, inte minst därför att det ständigt föds nya människor som av någon anledning har ofullständigt raderade minnen och därför börjar sitt liv med att hänvisa till sina "riktiga föräldrar", kanske sitt "riktiga namn" och andra skenbart verkliga detaljer som barnläkaren Ian Stevenson ägnade 30 år åt att undersöka och verifiera. De här barnen talade sanning. De personer de beskrev hade verkligen existerat.
Tonya Hardings födelsetid vittnar om en själ som kom tillbaka för att inkassera dålig karma, dvs. svåra försummelser eller t.o.m. överträdelser i tidigare liv. Därav våldet i hennes miljö i detta liv. Detta är den enda slutsats man kan dra från den sideriska zodiaken som direkt hjälper till att reda ut den hysteriska förvirringen kring hennes födelseklockslag. Här finns två olika tidpunkter och i mina ögon väljer redaktörerna vid AstroDatabank rent idiotiskt den sämre uppgiften (kvällsfödelse) bara för att den ser ut att erbjuda minutprecision.
Visserligen är den alternativa morgon/förmiddagsfödelsen en tredjehandsuppgift, men en person som citerar Tonya Hardins minne av "åtta till tio på förmiddagen" till en astrolog smäller i mina ögon högre än en lokaltidning som råkat förväxla AM (ante median)/PM (post median) med B.C. (before Christ). Det verkar naturligt att kombinera mammans minne av en tidig födelse och låter tidningen bortom skrivfelet syfta på 8:22 AM. Men AstroDatabank väljer obegripligt 8:22 PM.
Här är minuten ointressant, det räcker med att se vilket zodiaktecken som stiger i öster mellan åtta och tio. Det är våldets tecken Skorpionen hela denna tid i Portland, Oregon! Och våldets egen Mars står dessutom i 11e idealhuset, vilket passar så väl med Tonya Hardings förgrovade syn på livet, i vilken våld var normalt och t.o.m. det ideala sättet att ta till för att vinna en tävling. Det förtjänar att påpekas att Skorpionen som symbol för ego-nivån är mer än genomsnittligt driven av omedveten impuls, av könet UTOM i de fall där Mars själv indikerar någon form av medvetenhet. Och lyckligtvis finns förutsättningar till medvetenhet om de egna mörka impulserna i just merkuriska Jungfrun.
Man skulle kunna tycka att en prominent Merkurius stigande i 1a egohuset skulle göra Harding oerhört medveten och klartänkt i frågor om våld, men Mars och Merkurius ömsesidiga (och starka!) reception visar här att det är hennes egen kropp (och ego) som är så insyltad i den primitiva om än sportiga Mars-Jungfrun (älskar att vara i rörelse!) att hon ändå inte kan tänka utanför ramarna. När jag rödfärgar pilarna för den ömsesidiga receptionen är det delvis därför att horoskopet som helhet drar ner intrycket, men också för att 11e husets tillfälliga ägare (Merkurius) både är en verksam illgörare och här extremt tydligt taggad vid hennes egen person (1a) huset.
Jag har redan dragit min tanke om hur 11e idealhuset, synbarligen ologiskt, kan ha en verksam illgörare. Här är den koncisa versionen: nyckeln ligger i den goda karmans 5e hus mittemot. Det du redan äger i din själ är din tillgång och "frälsning". Ideal obehövliga! Men det du INTE ÄGER ÄNNU utan idealiserar eller högaktar - det kan förgöra dig! Därför är den tillfälliga härskaren till 11e en verksam illgörare.
Den hinduiska astrologin ger med andra ord tummen ned åt idealister som i strävan och ibland fanatisk överdrivenhet visar att de ännu inte förstått vad livet handlar om! Ur det högre perspektivet står 11e huset för Vattenbäraren eller Världsalltets bakomliggande regi. Och den läsarten påminner sig om att den som gör sig till vän med världen tyvärr blir himmelens fiende... Det går inte att välja båda härskarna samtidigt...
Faktum är att det verkar vara den massiva utsläckningen av harmonins Vågen i 12e huset för offer och försakelser som ger den primitiva apan inom henne ett övertag. Hon är ett Darwins barn och Luftelementet som representerar medvetenhet om människans andliga dimension är helt utsläckt i detta liv. När båda astrologins välgörare (Venus och Jupiter) ställs in i dolt förråd på detta sätt blir individen utsatt för livets omildare sidor och med Skorpionascendenten blir det lätt blodsmak ... och smak för blod. Den ömsesidiga receptionen mellan Merkurius och Mars blir ett dött lopp eftersom Mars i Jungfrun ser ut att vilja bli medveten medan intellektets Merkurius återigen hamnar på den mest primitiva reflexens nivå - Skorpionen. Att hon gick till boxning efter åren som konståkerska tyder om något på att en regression. Konståkerskan är den förfinade Vågen som här tyvärr står i försakelsens tolfte. Merkurius/Mars-kombinationen var den som "vann" i det här horoskopet...
Merkurius, disponenten till Tonya Hardings vålds- och sexplanet, är så nära knuten till egot att den mörka driftens Mars binds hårt till hennes självbild, samtidigt som en utslagna motpolen/komplementet Venus leder till ensidighet. Därmed blir 11e idealhuset snarast en potentiell katastrof och tankar om hyperegoistisk och antisocial vilja att vinna bara för egen del. (Jag tänker direkt på USA:s horoskop med Skorpionascendent och nu den andra naturliga illgöraren, Saturnus, i 11e idealhuset. Här är den rabiata amerikanska ensamvargen en åkerbrukare/Jungfrun som själv är sin egen lyckas smed, dvs kontrollfreaket Saturnus).
Hardings födelsetid avslöjar predestinationen - hon var förutbestämd att få ett så specifikt och inskränkt intellekt i förhållande till den primitiva Mars-energin och av någon anledning undanhölls hon en fungerande Våg i detta liv. Purva punya-beskedet instämmer: den goda karmans 5e hus ägs här av Jupiter, som naturligtvis är en välgörare för Skorpionascendenten men här står obskyrt i 12e huset för umbäranden och försakelser. Detta kallar hinduerna "brusten purva punya" och därmed (likt 8e huset) en indikation om att detta liv tjänade för att återbetala dålig karma. (Se också nyliga inlägget om moderaten Beatrice Ask.)
Solen i 12e sänker också Hardings intelligens (och en verksamt ond Merkurius skapar en slags gatsmart men inte speciellt ärlig mentalitet). Våldet i hemmiljön tecknas delvis redan av omilda Saturnus (föräldra- eller auktoritetsplaneten) tillsammans med hemmets Måne. Under denna fullmånekombination hjälper det knappast livslinjen (Måne --> Sol) att Saturnus befinner sig i sitt "fall" så att dess organisatoriska och kontrollerande sida är sjukt egoistisk. Väduren planerar sin värld och är helt likgiltig för en eventuellt högre ordning! Som jag noterat tidigare, det passar förödande väl att egocentrikern Hitler (Vädur) startade sitt krig då Saturnus var fallen i Väduren. Hans världsbild var en råttas och därför förlorade han istället för att lyckas upprätta ett rike för "ariska överlägsna människor".
Att Tonya Hardings hårda och korkat inskränkta hemmiljö med Skorpionen i öster landar i det sjätte olycks- och fiendskapshuset behöver knappast förklaras. Här är normaliseringen av våldet från första dag i livet (Väduren ägs likt Skorpionen av våldsverkaren Mars). Kartan innehåller således en instabil fullmåne som dessutom utspelar sig i relativt omedvetna zoner (sjätte och tolfte) och hela fem av de klassiska sju planeterna ligger begravda i dessa två "onda" hus. Inte konstigt att Tonya Hardings livsöde knappast var mycket att skriva hem om!
*****
Varför Margot Robbie drogs till ett manus om Tonya Hardins livsöde blir mer och mer begripligt medan man läser intervjun i The Guardian. Hennes ovanliga typ av skönhet (otroligt snygg men med en ful-snygg influens som kryddig dissonans) rörde mig djup första gången jag såg henne på bild. Jag tillskrev min reaktion den klassiska partnerkombination våra kartor bildade, två rena Luftmänniskor via Tvillingarna och Vågen via Sol och Måne men med Ljusen var omkastade mellan horoskopen.
Intresset för Robbie som person svalnar betydligt medan jag läser intervjun eftersom hon visar sig vara en vild och ouppfostrad kvinna som svär i tid och otid och som förklarar sina "sportbrudsmanér" med att barndomshemmet var en högljudd och bråkig plats. Supa med kompisar och hänga runt i grupp (så typiskt de sociala Lufttecknen) verkar vara hennes största behållning av de första 6-7 åren i filmbranschen. Nå, Solen i Tvillingarna är kroniskt omogen, och att låta så här fast man nästan är 30 är rätt typiskt detta ungdomliga tecken... Vissa mognar senare.
Margot Robbies födelsetid är inte känd men utifrån den utagerande Solen i 1a huset dyker nu ett viktigt omen upp som båda förklarar varför hon inte kan kontrollera sin tunga och heller inte verkar tycka karaktärsfostran är nödvändig:
Jag upprepar att en solascendent för den agerande och kognitiva Solen är strikt hypotetisk, men nog passar de dominanta hörnplaceringarna i de ljusa och ljussökande tecknen perfekt med Robbies uttalande i intervjun att hon INTE BOR NÅGONSTANS och uppenbarligen är helt tillfreds med att röra sig över hela världen som sitt hem. Detta är så typiskt den rörliga budbäraren Merkurius, den enda kapabel att sänka sig så lågt som ner i Vattnet och besöka vår sublunärt belägna planet. Den vistas också i den supralunära sfären (världsrymden) men har ändå ett hem och det är i "Högsta Himmelen", det som i filosofisk tappning blev NOUS, den strikt intellektuella sfären där Gud TÄNKER vår existens utan ände eftersom det först med Vattenelementet syndafallet ger vardandets (tillblivelsens) process och "den biologiska klockan som tickar".
Nyplatonisten Proclus förtydligade i slutet av den traditionen saker som kanske varit underförstått tidigare: själarnas allt sämre förmåga att uttrycka sin verkliga natur fullbordas sedan när man inte bara ger igenom Vattnet utan dessutom grundar sig i Jordelementet. Här uppstår till sist tredimensionella KROPPAR, dvs den rumsliga dimensionen tillkommer som en grotesk hämning för den själ som alltjämt återkallar sin existens som Luftväsen, utan fast plats och faktiskt likt Margot Robbie kapabel att färdas vart som helst eftersom den inte känner RUMMET och därför inte har något HEM. På den noetiska nivån kan alla vara alla! (Läs i Robbie-intervjun hur hon älskar att bo trångt med massor av människor, som om hon ville trotsa det faktum att fallna själar bor i rumsliga kroppar som tar plats!)
Margot Robbies Sol med Merkurius tål att granska närmare. Hennes "fulsnygga" ansikte beror på att man ser DAIMONEN inom henne - hon är mer än bara människa, hon påminner en smula om att vi var gudar (närapå) innan vi gjorde det här skithålet till vårt hem och där en del, när de väl funnit sig tillrätta, t.o.m. förnekar att det skulle finnas något mer än ett kort materiellt kropps-liv.
De senantika platonisterna var tydligt inspirerade av babylonisk-kaldéisk religion - kulturkretsen som också såg astrologin födas - och kallade detta låga kropps-liv för "den lägre själen" eller ochema-pneuma, uttytt som "solvindens (pneuma) fordon (ochema)". (Planeterna tänktes kläda den nedfallande själen i sina egna subtila kroppshöljen.) I den grekiska beteckningen känner man tydligt igen den hinduiska astrologins val av Solen som symbol för "den levande själen" (jiva-atman), dvs platonismens tanke om att noetiska gnistor trätt in i vår värld och där visar sig som "förnuftsprinciper" (logoi). Solen indikerar identitet både ovan och nedan men på lite olika sätt. I den rumsliga världen blir Solen också vår utsida, vår utagerande natur... I "himmelen" är Solen andeväsendet som en kognitiv rot, inkapabel att granska sig själv förutan den noetiska nivån. Det är på individnivån bara en repris av Gud som Den Ena som behöver separeras en smula och emanera Nous eller Intellektet för att bli en "intelligent gud".
Varje människa är, som hennes horoskop visar, en sammansättning av ledande principer, men alla har sin sammansättning bäst lämpad för den roll i det totala dramat själen har att spela från gång till gång... I enstaka och olyckliga fall tar någon verkligt basal planet kommando och vägrar släppa greppet om livsödet.
Varifrån kommer då grovheten hos Margot Robbie? Det ser ut att vara precis som med sexbrottslingen Nassar häromdagen. Det är den dubbelt onda Mars som demoraliserar och sprider sunkighet över Robbies annars så rena luft- eller andeväsen (hon har sin Sol och dess disponent Merkurius i samma tecken). Från högsta maktposition läcker en defekt Mars i Fiskarna den Vegetativa Själens vatten och det skapar en dragning åt det mänskliga livets sunkigare sidor. Eftersom Mars angriper Tvillingarna, där dess egen disponent Jupiter befinner sig, får man just den här märkliga "dissociationen" mellan Luft och Vatten som tyder på ett jordiskt intellekt som är smutsat av den primitiva Vegetativa Själens libido.
På en lägre nivå är Luft inte längre andeväsendets essens utan "människornas tankar" och jag minns en gammal bloggkommentar om aktrisen Alyson Hannigan som inte skämdes för att drägga ner sin rollfigur i "How I Met Your Mother". Sällan man ser kvinnor som så villig exponerar sexuell besatthet (nymfomani) men Hannigan gjorde det med humor och vällust. En fantastisk aktris! Här är första gången (tror jag) bloggen förde "dissociationssyndromet" på tal - Hannigans beslöjade bild säger allt om hur Vatten förför och förmörkar Luftens fulla medvetenhet.
Efter fallet ner i den affekterade delen av själen slutar alla på Terra inuti ett hölje av tjock Jord och här inbillar vi oss vara människor som HAR tankar när det i själva verket så att vi inget annat ÄR än roten till våra tankar. Buddhisterna som förnekar själen tvingas därför hävda att vi inget annat än vår STRÖM AV TANKAR - en helt rotlös tillvaro om det vore sant.
När Jesus säger att "Jag och Fadern är ETT" kan det mycket väl vara den kaldéiska Fadern han tänkte sig (under sina "förlorade år" reste Jesus säkerligen till både Persien och Egypten och bildade sig i sin samtids läror). Denne Fader motsvarar i allmänhet platonismens NOUS det som senare blev kristendomens gudomliga Intellekt. Men många tänkare, många tankar och frågan om hur Fadern relaterade till Plotinus helt negativt uppfattade Den Ene (Gud helt utanför varje möjlighet att formulera någon tanke om) är idag omöjlig att besvara eftersom den kaldéiska teologin bara finns bevarad i fragment. Jag har i en del inlägg provat tanken - alltid utifrån den antika tanken på parallellismen mellan alla verklighetsskikt - att Saturnus (sjunde himmelen) i vårt universum gestaltar Fadern. Därför har inte manshatarna mycket för sin kamp mot "patriarkatet" - det är en manifestation av en högre verklighet, även om dess ofrånkomliga korruption i den cykliska tiden, gör kamp nödvändig från tid till annan...
Ur sin levande andesjäls perspektiv (Solen) är Margot Robbie behagligt befriad från Jordelementets hämmande inverkan. Hon har den utmärkta placeringen Venus hemma i härskarläge i Oxen (den enda verksamma välgöraren för Tvillingarna-i-första) men enligt intervjun är hon redan hjärtligt trött på att bara vara "kvinnoytan", och det är inte svårt att se hur perfekt en solascendent matchar detta: anden inom henne dumpar sin bästa tillgång - Venus - i 12e offerhuset!
Frågan är sedan om hon kommer att fixa en karriär på männens villkor. För ängeln och budbäraren Merkurius - Babylonien/Kaldéens skrivargud Nebo - är INTE expansiva Jupiter en bra planet men ändå är det denna framgångsfixare som leder vägen inom Tvillingarnas tecken. En hindu skulle nog ändå tona ner Jupiters betydelse eftersom avashta-läran kallar den "döende". De är Solen och Merkurius i mitten av tecknet som har en betydligt större vitalitet, så jag tror knappast Robbie kan anklagas för att vara en falsk opportunist. Tvärtom verkar hon medveten om ytligheten i filmbranschen och avskyr den.
Med distinkta (eller kända) individer tycks alla ascendenter "fungera" och det är i sig en påminnelse om att vår värld består av Idéer. Den som håller sig nära de rena idéerna ser mer än den som vadar runt i affekter och fritt fabulerande. Jag har t.o.m. fått gott utslag på atma karaka-doktrinen med en del kartor enbart baserade på dygnet och det är förstås naturligt. Undantaget Månen rör sig planeterna väldigt lite från ett dygn till nästa så att många, många själar kommer att återfödas med samma indikator för "själens åtrå". Men beroende på den här utvalda planetens faktiskt plats på himlavalet kommer styrkan och förmågan att realisera den själsliga åtrån att variera mellan olika individer.
Margot Robbies dygn är intressant eftersom det råder "planetärt krig" mellan två pretendenter till rollen som själens signifikator och det är BÅDA de naturliga illgörarna Mars och Saturnus som nått samma gradtal i varsitt tecken. (Är detta förklaringen till att jag tycker mig se något fulsnyggt över henne, något t.o.m. lite ondskefullt?) Om man nu bortser från Mars mäktiga position i 10e huset och enbart söker segraren i termer av högsta latituden, blir vinnaren, turligt nog för Robbie, Saturnus som är relativt välvillig till Tvillingarna i första huset eftersom den just representerar den kaldéiska Fader jag just talat om. Budbäraren Merkurius kommer direkt från "gudens hus" (9e) och här är det den kosmiska totaliteten om inte rent av Nous som tecknas av Vattenbäraren. Tvillingarna i öster är just så fria och obundna som den alltjämt unga Margot Robbie just nu bara har haft vett att uttrycka i sociala mingel och alkoholdränkta sena nätter. Mars i Vatten på toppen visar att hon är en klassisk kandidat till den alkoholism som genomsyrar artistbranschen, men själens åtrå är definitivt att bli en Saturnus, den Store Regissören!
Att sia om hur det kommer att gå, verkar meningslöst med bara ett spekulativt solhoroskop. Här hamnar Saturnus i väster, vilket skulle tyda på ett genombrott ohyggligt sent i livet. Men är det ens en dominant roll inom film det handlar om? Saturnus och Jupiter bildar en intressant opposition mellan förnyelse och konservativt värdebevarande och även om en andlig utveckling verkar osannolik med Mars-Vattnet som rinner ner i störtskurar, skulle man kunna tänka sig större insatser för mänskligheten än bara drama.
Den som lever får se vad det blir av Robbie. Hennes sattviska medvetenhet är så hög (särskilt via Solen/Merkurius) att hon mycket väl kan skapa sig ett konceptuellt grepp om den irrationella själen, och dess rimliga utbredning.
(Bloggen tillskriver Rovkapitalismen som håller världens befolkning i nöd helt och hållet till vår dåliga imitation av Naturen som Rovdjur med bara sin egen överlevnad och säkerhet på agendan. Vår tids dissande av Gud och det högre Intellektet har lämnat fältet fritt för allsköns demoner och otyg som vistas i den låga sublunära sfären...)
Att hon redan kastat sig in i jobbet bakom filmskapandet och inte minst produktion och marknadsföring är ett tydligt tecken på att hon är en typisk merkurier (räknenissa) och mycket väl kan ha Sol/Merkurius-konjunktionen i något av de framhävda hörnhusen. Varför inte första, så slående är hennes ansikte! Några av de mest karaktärsstarka skönheter (ofta med det där lite skrämmande "daimoniska") jag mött i livet har haft överfyllda 1a hus i Luft (och alla varit smått narcissistiska). Det krävs en mahatma (stor själ) att inte fångas av 1a egohusets begränsade utblick, men Margot Robbies Saturnus som atma karaka står i expansiva Skytten och hon kommer att växa enormt i utblicken under livets gång. Jag tror denna Saturnus kommer att visa det läckande vattenkärlet på topp dess rätta plats i helheten. Hon urartar inte till en svamp som dör i alkoholism - som bloggens nu halvt glömda standardexempel, sångerskan Whitney Houston med båda Ljusen i Vatten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar