Tre, skulle det visa sig, kriminella män startade Pirate Bay och snart nog blev Sverige världskänt via en episod i tecknade serien The Simpsons som landet fyllt av avskum som ville njuta kostsam underhållning men inte betala för den.
Se även: Den giriga mentaliteten och Pirate Bays födelse (2016)
Några år in på 00-talet skapas så Spotify på svensk mark som en legitim variant på den kriminella fildelningen, men som vanligt är det några få giriga individer som återigen binder Sverige vid skampålen. För vilken gång i ordningen stäms nu Spotify för att tjyva till sig pengar som tillhör de artister som de "generöst" bjuder ut på sin musikrepertoar?
DN berättar att ett gigantiskt musikförlag som representerar många av den amerikanska rockmusikens mest ikoniska namn nu stämmer Daniel Ek och hans Spotify på hisnande 13 miljarder kronor för den svenska girighet som den här bloggen uppmärksammade för många år sedan då svenskarna visade sig vara det nordiska folk som snattade mest.
Vår störda nationalsjäl opererar naturligtvis inte bara i fysiska butiker. Om något har än lättare att uttrycka sig i den virtuella världen - genom it-nissar och bankmänniskor och fiffiga skatteplaneringsupplägg...
Man kan alltid argumentera om Spotify-horoskopet ska ställas för dagen för företagets inkorporerande (23/4 2006 enligt Wikipedia) eller dagen då nättjänsten Spotify lanseras. Problemet bortfaller i samma sekund man inser att företagsbildandet och produktlanseringen är skilda ting. För direkt jämförelse med lanseringen av tjuvsajten The Pirate Bay (länk ovan) väljer jag här att titta på musikdelningssajten Spotify och ska speciellt spana efter tecken på att dess upphovsman och därmed tjänsten som sådan har orent mjöl i påsen.
Båda de här svenska "tjänsterna" lanseras på hösten och då midnattstimman får gälla är det Kräftan som gäller för båda (ascendenten baserad på platsen där tjänstens skapare håller till, dvs. Stockholm).
Redan detta är intressant eftersom Kräftan är det populistiska av zodiaktecknen. Produkterna vänder sig till den ansiktslösa massan. Och än viktigare: Kräftan (och Månen) representerar det lilla livet i dess TÄRANDE eller KONSUMERANDE aspekt. Månen gapar stort och sväljer. Sedan assimileras näringen (skräpmat eller rena proteiner) och införlivas i konsumentens struktur. Vattentecknet Kräftan är nu insubstantiellt och lever sitt liv i fantasin eller föreställningen, så det är knappast så att musikkonsumtion har någon produktiv nytta.
Tvärtom minns jag ett test för många år sedan där folk som tränade på gym mättes upp - FitBit-fascismen har årtionden på nacken och kan faktiskt härledas tillbaka ända till den sataniska svenska rasbiologin som sökte framställa produktiva slavkroppar åt den svenska industrin!). De workoutande testpersonerna visade sig prestera sämre till musik av Rolling Stones (testlåten Satisfaction) och slutsatsen var att musiken på något sätt störde sig mot själens förmåga att hitta fokus och ett flöde.
Det är möjligt att valiummusik som t.ex. drömska Enya skulle funka bättre på ett gym än stötig beatmusik, men vad jag vet är det med rytmik de redan från början döda gymbesökarna hålls kvar i drogat tillstånd i sin perverterade och mot kroppen orienterade världsbild.
Se föregående inlägg, Värdegrund: Oxen - om identifikationen med det kroppsliga, med den materiella resursen.
Om vi bara snabbt noterar förstahusvarningen, att Spotify vid någon tidpunkt kommer att halshuggas (södra månnoden Ketu) - kanske för dess själviska tendens att äta upp resurser och behålla för sin egen del utan att ge vidare (till upphovsrättsägaren Wixen och artisterna), och söker upp ascendenthärskaren Månen, så börjar varsel om problem att hopa sig. Även om Näringssjälen är något gott ur dess eget perspektiv (Naturen imiterar Livet så gott den kan) och en GIGANTISKT UPPSVULLEN BUK (Månen står med expansiva Jupiter), så indikerar denna valfisk hunger på så mycket låtar som möjligt i det egna sortimentet att Spotify-valen gör sig till sin egen olycka, till sin egen fiende.
Det stora utbud som den naiva och korkade Spotify-användaren aldrig reflekterar närmare över annat än att han upplever "valfrihet" är för produkten Spotify troligen förklaringen till att halshuggningen (Ketu i 1a) ligger som en tickande bomb i det här horoskopet redan från lanseringen. Sällan ser man ett så självdestruktivt horoskop som detta för tjänsten Spotify! Månen med expansiva och lyckosamma Jupiter tyder förvisso på att den attraherar STORA mängder användare, men att intäkterna blir till tjänstens förfall.
Det är här passande att inflika vartåt den drivande Solen för tjänsten: soltecknet Jungfrun är en antisocial självtjänare, precis som Spotify representerar Överhetens sätt att fragmentera mänskligheten i ziljoner isolerade och svaga undersåtar som var och en går runt i headsets drogade av sina "individuella valda låtlistor". (Nej inte ens det - massorna väljer färdigkomponerande spellistor med valiummusik!)
För Kräftan - den rena instinktssjälen som söker näring för att bara hålla sin livsform vid liv betraktar båda sina överordnade, formgivaren Saturnus och livsmotorn Solen som verksamt neutrala planeter. Håll med om att den indiska tanken ibland är väldigt tydlig och logisk. Skulle inte vara mycket till system om den i allt beroende Månen ratade sina överordnade som givit förutsättningen för dess ointellektuella och strikt sinnesrelaterade tillvaro!
Kräftascendenten och Solen i Jungfrun gör således tjänsten Spotify till något som den moraliskt indifferenta närighetsministern Brunkol Damberg och hans svans Löfven säkerligen applåderar som god svensk "innovation". (Damberg Sol-Jungfru/Mån-Kräfta och Löfven en ovanligt löskokt och hattig Kräfta/Krabba som kränger hit och dit men är oförmögen att ta sig ur det vatten där han kokas till döds.)
Problemet är bara att den neutrala och strikt självcentrerade Solen i Jungfrun står i närmast exakt konjunktion med sin herre, den intellektuella Merkurius, dagen för tjänstens lansering. Och för den irrationella och känslostyrda Kräftan som går på maggropskänslor ungefär som Fredrik Reinfeldt (Sol-Kräfta) styrde Sverige mot avgrunden genom att inte bara nyckfullt riva ner allt som inte stämde med hans ideologi utan dessutom se till att det inte längre gick att mäta och utvärdera om borgerlighetens ändringar gynnade eller skadade Sverige.
Reinfeldt var med andra ord en rent satanisk form av den näriga Kräftan, en som fruktade Jungfruns EXAKTA FAKTA eller facit på sin ideologiskt betingade destruktion av den tidigare svenska modellen där det rådde viss balans mellan arbetsgivare och folket som sålde sig i löneslaveri, men inte till vilket underpris som helst. Minns hur Reinfeldt hade "dubbelt onda" Mars i Jungfrun i 1a huset, vilket skapar problem med faktatroheten och han hade dessutom den faktaexakta Merkurius i 12e förlust- och exilhuset. Inte en höjdare på att kunna ta till sig sanningen...
Att Spotify-horoskopets Sol "bara" är neutral, Merkurius en uttryckligt ond faktor och att båda ligger i det onda kommunikationshuset, tolkar jag - tillsammans med Månen/Jupiter som gör tjänsten Spotify till sin egen värsta fiende - att vi har att göra med EN REN TJUV PÅ MARKNADSPLATSEN.
För när Solen driver på i sitt eget Jungfru-typiska solorace, utan att vilja anknyta till alla de skapande artisterna (eller deras företrädare), och styrs av Merkurius, här förvandlad till sin sämre natur, Ficktjuven eller Snattaren, och detta i 3e huset som har så mycket med IT och kommunikationsteknik att göra, hur skulle man då annat än kunna betrakta Spotify som den svenska folksjälens djupa sjuklighet uttryckt via de produkter som en typisk svensk IT-fascist av vår tid tänkt ut. Spotify är inte ett dugg bättre än tjuvarna i Pirate Bay ur "himmelens perspektiv" och givet tjänstens "dödsmärkning" med Ketu i 1a huset bör man hålla reda på månnodernas cykliska rörelse för att se när Dråpslaget kommer.
Sedan kan svenskarna ta sig ännu en funderare över hur sjuka i huvudet de har blivit av att spela med i Lönsamhetskonceptet i dess extrema form under dessa, kapitalismens sista årtionden på Jorden. Många kommer att dö utan att ha förstått det minsta lilla om världens gång och man kan undra vilka positioner dessa själar duger till när Jorden fötts på nytt om hundra år. Kommer dessa själar som var svenskar att ha minimala chanser att ens få återfödas till Jorden för att reda ut sin negativa karma?
Kanske det finns några primitiva djungelfolk kvar (med medellivslängder på 35-40 år) år 2100, vars DNA svenska själar kommer att gå samma med och i dessa stamsamhällen antingen lära sig gruppsamarbete på nytt. Eller i värsta fall degradera stammen så att naturfolket i fråga går under i svensk privatism. Skulle dagens svenskar i framtiden lyckas förstöra ett enda naturfolk ytterligare, då är det tveksamt om dessa själar får inresetillstånd till Jorden en enda gång till.
Den här skocken, cirka ett par miljoner av dagens svenska population (it-tekniker inräknade) kanske hänvisas ner till lägre, demoniska världar. En insiktsfull lärare förklarade ju för 2.000 år sedan att det fanns "måånga boningar i Faderns hus", något den officiella sekulära svenska verklighetsbilden gjort allt den kan för att förneka - med en förödande röta i det svenska folkpsyket som följd.
Se även två inlägg om Spotifys grundare Daniel Ek, som säkert har det svettigt just nu med skadeståndskravet på 13 miljarder hängande över sig...
2 kommentarer:
En dokumentär från TV4 som heter "Pengarna i Piracy" (tillgänglig gratis kommande 16 dagar) visar tydligt de spelbolag som tjänar pengar på de miljontals piraterna i Sverige. Sverige som enligt undersökningar ska vara det land i Norden där man konsumerar mest illegal film och tv (siffrorna för grannländerna ska vara betydligt lägre). De visar hur personer involverade i illegala streamingtjänster även håller på med annan grov brottslighet. De visar hur Sveriges telekom och bredbands-industri favoriserar pirat-nedladdare/streamare framför upphovsrättsinnehavare. Operatörer som tekniskt skulle kunna strypa fildelningen/streamingen enligt en insider i branschen. Hur små filmmakare går med förlust trots att filmen blir populär (dokumentären tar upp filmen "Gränsen") och hur oförstående Alexandra Rapaport fans är till fenomenet när de tipsar varandra om piratlänkar på hennes egna Instagram. För att sedan ställa sig helt oförstående till Alexandra Rapaport när hon kritiserar deras beteende. Kort sagt tydligare än såhär tror jag inte det går att skåda ett land som satsat på teknik på bekostnad av kultur.
https://www.tv4play.se/program/pengarna-i-piracy/3846532
Tack för tips och en oberoende bekräftelse (som jag ser det) på att det är något lurt med nationalhoroskopet, någon gammal prägling som går tillbaka till FattigSverige och som gör en hel befolkning till tjyvar som enskilt söker sno åt sig lite av det livets guldkant som bara en handfull av befolkningen nått genom den diaboliska marknadsekonomin.
I ett gott samhälle borde kulturskapare ha sin utkomst säkrad och befolkningen likaså kunna ta del av kulturen utan kostnad...
Skicka en kommentar