Se bara de döda bihangen till händer på fotot! Detta är ett tecken på en sjuklig Merkurius, vilket jag ska återkomma till.
Det här inlägget ämnar visa exakt hur sjuk medievärldens planet Merkurius är.
Tio i ett avlägger jag en ny visit och okynnesklickar på en värdelös artikel för att se vilket klädmärke som gått i konkurs (Boomerang). Okynnesklick, för jag är inte ens modeintresserad...
Därefter händer det: Aftonhoran sjösätter ny teknik som sniffar upp webbläsare med annonsblockerare och vägrar visa även innehåll som tidigare varit tillgängligt för icke-prenumeranter. Att surfa anonymt funkar inte alls, i det webbläsarläget hjälper det inte att knäppa av annonsblockeraren och ladda om sidan. Schibsteds Aftonhora ingår i det syndikat som gemensamt spionerar på användarens acceptans till att kakor infekterar webbläsaren - kakor som ingår i den globala rovkapitalismens nät av psyknedbrytande reklam. Surfa en utländsk sajt och dessa kakor gör att du direkt får skräddarsydd svensk reklam...
Det här monstret ur kapitalismens arsenal, som söker mindfucka alla medborgare döpte jag tidigare till Hydran eftersom varje kapat huvud leder till att ännu fler växer ut. Aftonhoran har nu officiellt markerat att man är en del av den kapitalistiska cancertumören! Deras överskattning av det egna innehållets betydelse är monumental! Nu övergår jag till Expressen tills dess att de också inför en liknande teknik...
Eftersom det inte går att ställa exakt horoskop för Aftonhorans sjösättning av sin metod för att tvinga på läsaren den döende kapitalismens tristaste sätt att göra sig pengar - bildfladder som stör ut hjärnans förmåga att upptäcka hur klen den mesta journalistiken i vilket fall är, sätter jag klockan tolv för en ungefärlig månplacering och låter Solen representera 1a huset.
Mest intressant är kanske hur skarpt sol- och måntecknet skär sig - det finns ingen samsyn alls mellan Producenten (Solen) och Konsumenten (Månen). Eld och Jord i clinch tecknas på ett antal sätt: tiden för Skyttens FRIHET att se och överblicka webbsidor har kommit, men Solen med Saturnus visar att de gamla ägarna (Saturnus) hatar det folk (Månen) som likt den fattiga arbetaren (Jungfrun) söker snappa åt sig några informationssmulor gratis.
Istället för att besinna sitt samhällsansvar som informativt organ tänker Schibsted/Aftonhoran bara på sina reklamintäkter. Den maximalt onda Saturnus äger 2a huset för egen ekonomi i det här horoskopet och se hur den gamla och halvdöda ägaren till publicistiska Merkurius (konjunktion!) kastar sitt strypande 270-graders grepp om folkmassan Månen i den påvra arbetarens tecken Jungfrun. Arbetstagare har ingen vän i Aftonhoran, hon är självisk bortom beskrivning!
Det 11e idealhuset är extremt starkt och via en "mixad" ömsesidig reception mellan expansionens Jupiter och pengarnas Venus, ser man kreativitet (Eld och Luft) i frågan om hur att rädda ansiktet inför reklamköparna. ("Mixad eftersom den involverar både väl- och illgörande planeter.) Denna gnistrande koppling mellan egot och 11e idealhuset visar i mina ögon den fiffiga teknik som överlistar annonsblockerarna och kräver läsarnas underkastelse inför de förrädiska budskapen om att konsumera mera. Men Saturnus grepp om Månen är så ondskefullt att man måste ge den här Eld- och Luftblixtande kreativiteten tummen ned. Det är ond uppfinningsrikedom som lanseras denna dag, helt ur linje med vår tids skakiga övergång i en ljusnande framtid!
*****
Aktuellt (dec 2017), initierat och läsvärt på svenska om mediehusens krig mot sina olönsamma läsare:
https://www.dagensanalys.se/2017/12/kriget-om-reklamblockerarna-trappas-upp/
*****
Någon enstaka läsare kanske minns hur jag återkommit gång på gång till synske amerikanen Edgar Cayces ovanliga beskrivning från 1934 om Armageddon och hur den "sista striden" kommer att utkämpas "i luften". Tankarna på dagens ideologiernas krig - "desinformation", "fejknyheter" och allt vad det nu kallas - ligger inte långt borta! Visserligen kallades medierna "etermedier" på hans tid då nyheter i huvudsak konsumerades invid radioapparaterna, men horoskopets tredje kommunikationshus motsvarar merkuriska rapportören Tvillingarna och är naturligtvis ett luftigt hus.
Jag har skrivit åtskilligt om krisen i Sverigehoroskopets tredje "mediehus" de senaste åren och med Aftonhorans senaste beslut ser man tydligt att de, med Edgar Cayces ordbruk, valde den Mörka sidan. Men det har fler än jag sedan länge förnummit. Dubbelt moraliskt nederlag för AB eftersom tidningen ändå brukade representera den ljummet utspädda svenska formen av socialt demokratiska värderingar. Nu låter den som Nazityskland på nytt med eviga teman som Ulf Bristersons jobba hårt och länge, fitness, fitness, fitness. Det är bara kropp och materialism på sjukt låg nivå. Äckeljournalistik med videoklipp på variga sår, vanställdheter och annat groteskeri. Vad är det är urspårade äckel som gör en sådan tidning? Enstaka läsvärdheter på kultursidan kan inte väga upp den Ondska tidningen i övrigt representerar.
Tidningsdraken tillhör en kapitalism som nu sjunger på sista versen i Väst och med tvånget att acceptera annonssyra kastad i ansiktet på sig, gick tidningen ett steg för långt. Det kommer ägarna att bli varse. Folk i gemen har ändå redan tappat orienteringen i samtiden och seglat bort i skeva små filterbubblor - ännu ett utslag av störningarna i nationalhoroskopets 3e informationshus. Kan det tänkas att Sverige, som faktiskt är ett land i Vattenbärarens tecken, på något sätt är paradigmatiskt för hur denna nya tidsålder söker bryta in?
Det är med andra ord i "extrema" Sverige vi först ser hur den gamla och nu onda ordningen bryter samman. Vattenbäraren står för sammansatta koncept (tankeaggregationer) och Sverige blir därmed det dåliga föredömet i världen, idiotlandet utan styrförmåga som valde USA och NATO just som Nya Vindar började blåsa över jorden. Inte konstigt då att de svenska medierna också helt tappar stilen och blir rent reaktionära, precis som regeringsmakten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar