Håkan Juholt hinner knappt installera sig som Sveriges representant på Island förrän han får erfara att hemlandets paradgren är tillrättalagt ljugande och hyckleri.
Som ambassadör för sitt land får man nämligen inte uttala sig om att hemlandet inför öppen ridå monterar ned demokratin och låter själlösa teknokrater som support till de makthungriga Ägarna fabricera en verklighet med mediernas benägna bistånd, en verklighet i vilken folket inte längre är mer korkade statister på en fabricerad paradisö....
Juholt bekräftar den här bloggens grubbel över varför Sverigehoroskopets Sol och förmögenhetsplanet Jupiter är så relativt "onda" och Margot Wallströms lilla pik om att "Juholt nog lär sig vad det innebär att representera Sverige för omvärlden" blir därför en bekräftelse och samtidigt rejält malplacerad. För vem är hon att uttala sig om representation, som så ofta hamnar i internationell hetluft för sina uttalanden?
Juholts speciella omnämnande av teknokratin motsvarar den här bloggens tagg "it-fascism" och delvis den halvt glömda termen "Ingenjörssverige". I Sverige har räknemissarna och de som springer runt och mäter allt tagit över helt, samtidigt som snart ingen längre kan läsa komplexa texter. Det är demoratins död - Juholt har rätt.
Se vidare Aftonbalder.
*****
Och från Island till Irland, vad har vi här då?
Är det Irlands flörtande med monsterkapitalisten USA som nu kommer surt efter med Naturen som straffutdelare? Blir själva Naturen upprörd över hur illa mänskligheten sköter sina kort?
Irland skapade ett låglönesamhälle och bjöd in kända amerikanska datorvarumärken att montera sina produkter för den europeiska marknaden och för detta nationella mygel kräver nu EU retroaktivt ett jättebelopp. Irland vägrar. Entré monsterorkanen.
Sverige bör bäva inför Naturens hämnd, vi som också håller på att sälja ut landet till teknokraternas dollars och en stundande arabisk höst i Stockholms innerstad.
Vem har för övrigt smusslat in påverkansordet "Dubai" i reklamen från Trivago? Trivago är ett av dessa it-fascisistiska företag med låg tankehöjd. Som alltid i det konsumtionshetsande Sverige består tjänstens idé av att jämföra priser på hotellrum. Är det konstigt att svenskarna blivit sådana materialister och fifflare när Marknaden i årtionden sagt dem att pengar är det enda de ska titta på?