Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


fredag 31 oktober 2014

James Hillmans sista ord...

...eller nära på. Från postumt utgivna "Lament of the Dead" (2013), en diskussion mellan psykologen och historikern Sonu Shamdasani som ägnade två årtionden åt att begripliggöra djuppsykologen Jungs "röda bok", om perioden då Jung fick kontakt med inre gestalter, döda gestalter som på något sätt fortfarande var vid liv och vid medvetande.
JH: If what is understood by self-understanding is my deep, personal history, that's one thing, it is a disclosure of all that. But if self-understanding is implied by the individual symbol formation that's going on in all these figures and voices, then that's self-disclosure without 'me' in it and, in a strange way, quite different (s.210).
Jung gjorde precis tvärtom vad de begåvade och ändå sekulärt ytliga manusförfattarna rekommenderade sin figur Bart Simpson: han valde att lyssna på de dödas röster, och gissa om de hade mer kunskap än han själv!



Fast i busungen Barts fall stämmer säkert förmaningen. Han är uppenbarligen inte bara ett bokstavsbarn utan också besatt av onda dödas andar.

Inga kommentarer: