Jackie DeShannon - extrem lyskraft i Lejonet: Solen, Jupiter och Venus |
Företagaren Claudia Schiffer - annan lyskraft i Lejonet. (Lyckliga stjärnan Jupiter på Vågascendenten och Solen, Mars & Draksvansen i Lejonet) |
När jag lyssnar på en samlingsskiva med gammal pop inser jag hur barndomen måste ha definierats av Burt Bacharachs radioplåga, "What The World Needs Now (is love sweet love/not just for some/but for everyone)".
Låtskrivarparet Bacharach/David hade redan några återkommande röster för deras ljuvligt lätta popsensibilitet, främst Dionne Warwick och Dusty Springfield. Men den här låten sjöng Jackie DeShannon in 1965 och hon fick sju år in i karriären en megahit som sedan visade sig svår att följa upp.
Tyvärr föddes de styrande moderaterna i Sverige för sent och Jackie DeShannons goda 60-tal nådde aldrig deras små barnaöron. Tänk vad Sverige kunnat se annorlunda ut om Fredrik Reinfeldt (1965) varit född några år före just 1965 när Bacharach/David förklarar hur digert världen behöver välfärd INTE BARA FÖR NÅGRA, UTAN FÖR ALLA, utan lite tidigare. Han hade varit en mycket bättre människa, immun mot den sorgligt fantasilösa livsstil han köpt med hull och hår från marknaden.
Varför jag släpar in den här tragiska politikern t.o.m. i ett inlägg om en hyperbegåvad kvinnlig singer-songerwriter (från innan den termen ens var påkommen), beror på att Jackie DeShannons horoskop, med en månascendent i Jungfruns tecken och illgärningsmannen Mars i tecknet, för oss tillbaka till alla resonemang om Reinfeldts segregerande tendenser via Mars stigande i öster i Jungfrun och i hans fall inte bara på Månens "psykologiska nivå" utan i den konkreta värld där alla med sina kroppar kan känna av effekterna av en som söker sprida självtjänandets princip och inte samarbetets.
Det är ett uppenbart faktum att Reinfeldts fina Månen i Vågen tappat mycket av sin potential för gott när Vågens instinktiva vilja till harmoni placeras i andra huset för "min ekonomi". Månen i Vågen kunde ha representerat en känsla för social rättvisa och jämlikhet men förspills i andra huset på en så trivial livssyn som den privatekonomiska - notera hur Reinfeldts är civilekonom - det är för pengar och eget ägande hans sinne har stannat, det är mot sin egen plånbok hans sinne gör varje balansakt med vågskålarna. Fattigt.)
Jackie DeShannon har istället sitt sinne i Jungfrun vilket placerar olyckans Mars i Jungfrun i hennes första hus i sinnelagshoroskopet. Eftersom födelsetiden är okänd vet vi inte om DeShannon, likt Reinfeldt, har en verksamt ond Mars eller om hon har någon annan fysisk ascendent än Jungfrun, något stigande tecken som gör Mars till en välgörande krigare.
Men även en välgörande krigare har säkert lite smolk i bägaren att bjuda på, och om man betraktar Solen som hjälten eller hjältinnan som behöver massornas stöd - Månen - för att lysa klart, så är det helt klart ett ambivalent budskap att som DeShannon födas med oturens Mars tillsammans med den stora publikens Måne. Särskilt om man jämför med vilken enorm framgång HON BORDE HA ÅTNJUTIT om man istället ritar kartan med Solen som ascendent!
Det är svårt att hitta ett horoskop så här mäktigt på den aktiva, kreativa solsidan och efter hand fattade jag att DeShannon låg bakom flera av de låtar som djupast färgade mina pojkår. Inte minst brittiska The Searchers coverversion av en av hennes egna låtar, "When You Walk In The Room" (1964, en världshit).
Se kungavärdighetens stjärna Regulus stråla rakt mot Solen i sitt härskartecken, ledaren Lejonet. Och se BÅDA välgörarna Jupiter och Venus i detta kärlekens och hjärtats och den fria generositetens tecken!
Med Lejonet i första huset är naturligtvis den essentiellt goda Jupiter också en verksam välgörare och att den lilla essentiella välgöraren Venus och Solen är fiender, är här immateriellt men kanske inte oviktigt när det gällde kvinnans oförmåga att på allvar gripa tag i den amerikanska folksjälen. ANDRA fick framgång med hennes låtar, men inte hon själv.
Är det "folkmassornas" horoskop, månhoroskopet som avslöjar detta genom att placera Lejonet i "fängelsehålans" tolfte hus - offret av egen framgång? Månen i Jungfrun i första huset och den energiska Mars blir istället en flitig tjänare, men också en som (likt Reinfeldt) splittrar nationen i två läger. Jackie DeShannon hade en rökig och ibland nästan lite manhaftigt hes stämma. Enorm kraft i piporna.
Samtidigt lanserades hon, en hyperbegåvad kvinna, som en blond Marilyn Monroe-bimbo. Det låter som en härva som inte går att marknadsföra särskilt väl... Det är ingen slump att ju mer entydigt, simplistiskt eller korkat det personliga varumärket är, desto större framgångar med den stora massan.
Åtminstone är det härskarnas speciella mytologi. De skulle tjäna mindre på att tvingas marknadsföra många artister eller mer komplexa artister. Förenkla och kräng i jätteupplagor, sådan har alltid varit melodin för dem som inte bryr sig om vad de sysslar med.
AllMusic.com skrev förra året om den tredje volymen i genomgången av artistens samtliga 45-varvssinglar cirka 1958 till 1970, att:
Jackie DeShannons relativa obskuritet är en av den amerikanska musikhistoriens stora tragedier. Fastän flera Topp 40-hits placerade henne långt över sextiotalets tallösa icke-namn i folkrock-genren, borde hennes fortlöpande bidrag till flera av rockhistoriens mest briljanta perioder ha givit hennes namn en status i hushållen som långt mindre begåvade artister åtnjöt.Redan en bit in på 1990-talet hade hon skrivit över 600 låtar, vilket säger en del om Solen/Jupiter i det kreativa hjärtat, Lejonet.
Som jämförelse slutade Rod Stewart i princip skriva eget på 80-talet och lamenterade i en intervju att ingen verkade bry sig om att hans 400 låtar för egen penna - något han väldigt stolt över det.
Stewart gjorde en skiva enbart med covers redan 1971 ("Every Picture Tells A Story") och hur bra och raspig hans "Reason To Believe" än var, bara häpnar man över Jackie DeShannons version i märklig poppifierat bossa nova-tempo från sent 60-tal som dök upp på en cd-samling för tjugo år sedan. Hon fullständigt äger den låten och ändå brydde sig bolaget inte ens om att ge ut den.
Varför hon inte blev ett "hushållsnamn" i USA kanske beror på den inte helt lätta övergången mellan ELD och JORD, där Jungfruns härskare Merkurius faktiskt ligger precis i slutet av Lejonet och i kontakt med Mars i början av Jungfrun. Här är raspigheten i rösten, lungorna.
En blond bimbo med våldsamt rockdrag i lungorna - den vite amerikanen sket på sig av rädsla. Glöm inte att Merkurius, ägaren till USA:s soltecken pekar i samma riktning som Fredrik 'lugn och trygg' Reinfeldt: fruktans och revirinstinktens Kräfta. Det är möjligt att ett Lejon som Jackie var för mycket för det vita USA, TROTS att landet har Jungfrun som ideal ("sin egen lyckas smed").
Och för en senare generation poplyssnare, det var Jackie DeShannon som skrev den oförglömliga världshiten "Bette Davis' Eyes" från 1981 med hesröstade hemmafrun Kim Carnes!
Här en minimal diskografi över den riktigt unga tonårsflickans första trevare i musikbranschen. Som författaren säger, vem hade i det vita, mansdominerade USA någonsin hört talas om en tonårstjej som skrev en egen rockabilly-rykare 1958? ("Buddy" var en hyllningslåt till Buddy Holly som dog i flygkraschen året därpå.)
Idag är Jackie DeShannon en trivsam tant, men de gamla bilderna påminner om att det bor ett nobelt och hungrigt (kanske t.o.m. äregirigt) vilddjur i Lejonets tecken. En märklig arketyp som också C.S. Lewis återvände till i barnböckerna om min morbror trollkarlen och landet Narnia. Lejonet Aslan (en Kristus-gestalt) kan också ryta.
Men det var inte ens en amerikansk kvinna som skulle bli den första att nå Billboards förstaplats. Det gjorde istället engelskan Petula Clark.
2 kommentarer:
Jag har en fallen Merkurius i Tvillingarna: men vänta nu, USA föddes 4 juli. Det ger en sol i Tvillingarna! Inte revirinstinktens Kräfta ;)
http://sidereal.hall-of-man.com/2012/07/ror-inte-mitt-underhallningsvald.html
Jag mindes både rätt och fel här.
USA lider av problemet att Kräftan huserar ägaren till Solen i Tvillingarna, Merkurius.
Indisk astrologi betraktar Solens "själ" (här: Merkurius) som t.o.m. något viktigare än Solen själv eftersom den bakomliggande disponenten färgar den aktiva Solen via sina egna omständigheter.
I fallet USA får vi alltså en hysteriskt pratig Tvillingarna, och det är Kräft-Merkurius ängslan som styr landets stirrighet.
Även: Kräftan som Mammas äpplepaj, stora silikonbröst, tokgalen nationalism samt hysterisk "Homeland Security" - Kräftans protektionism som här tas till galenskapens rand.
Tvillingarna mentaliserar och om det finns osunt Vatten blir tankarna anfäktade: "Hela världen är emot oss". Tvillingarna i åttonde huset verkar ovanligt predisponerat för just anfäktelser eftersom åttonde ger en slags skorpionisk fixering, en oförmåga att förlåta, släppa och gå vidare.
Så nog försvagar Merkurius i Kräftan (och omvandlar) det omen som är "Solen i Tvillingarna".
Tack för påpekandet, jag har justerat texten en smula.
Skicka en kommentar