Radioproducenten bakom Ekots enkät där var tredje kvinna i teaterbranschen upplevt sextrakasserier frågar sig hur skådespelaren Lena Enda kunnat spatsera gatan fram i trettio år och mena sig aldrig ha sett motsvarigheten till det som undersökningen lyfter fram. Jesper Lindau kommer i en DN-artikel inte till något annat svar än att det rör sig om blindhet.
Genom en färgglad astrokarta på förstaklassarens uppfattningsnivå vill jag peka på att den här blindheten har beteckningar som fanns inom astrologin, troligen från långt innan psykologin som vetenskap såg dagens ljus på 1700-talet.
I senantiken kanske man använde en främmande terminologi - "besatt av en gud" och liknande - men djuppsykologen James Hillman har betygat den "mörke" (obskyre, dunkle) filosofen Herakleitos (400-talet fvt) sin vördnad och kallat honom västerlandets förste psykologiskt medvetne tänkare. Från samma århundrade kommer också världens äldsta bevarade personhoroskop (Kaldéen).
Födelsetiden avgör om kartan är korrekt färglagd eller inte - någon gång efter klockan ett på eftermiddagen lämnar Psyke (Månen) jordbruna Stenbocken över gör entré i lufttecknet Vattumannen. Men jag vill tro på en tidig födelse här eftersom detta ger ett sinnelag i direkt opposition till den dramatiserande krigaren Mars, här ultrasensitiviserad av förstärkaren och lyckoplaneten Jupiter. Tecknet är det själsligt djupa Kräftan medan en Måne i Stenbocken skulle indikera en total fokusering på objektifiering, åskådliggörande av psykets innehåll i konkreta (Jordelementet!) fysiska åtbörder.
Givet att Stenbockens härskare, den formalistiska och exakt avgränsande Saturnus befinner sig "upphöjd" (firad, extra nobel) i konstarternas Lufttecken Vågen uppstår nu det första av två generella psykologiska motiv: rationalismen. Luft mentaliserar, tänker och uttalar sig, men den som i vår kultur kallas rationell gör det enbart på basis av fysiska fakta - JORD - sådant som kan ses av alla och envar. Endre har alltså inte sett röken av det tafsande och kladdande (och värre) som alla andra i branschen vittnar om.
Jag menar att Endre rationaliseringar den höga skattning hon har för konsten (Vågen) och dess ledande män - för minns att Saturnus och Stenbocken är klassisk patriarkalism. Den som står högst i hackordningen skriver verkligheten. Därför har Endre inte sett något alls, hennes själ (Månen) verkar som en förlängning av den sublima (patriarkala) diktatorn, regissören eller dirigenten Saturnus! Hon skönmålar sin arbetsplats.
Men hur skulle en så känd människa stå upp och blåljuga alla rätt i ansiktet? Jag tror inte hon ljuger, utan hon sysslar, som artikelförfattaren säger, med en 31-årig blindhet. Och det för oss till horoskopets andra färglagda sektor, området Tvillingarna och Kräftan som respektive tillhör Luft- och Vattenelementet.
De här två elementen låter sig inte blandas, Luftens logisk-exakta mentalisering är något helt annat än det omedvetna Vattnets känslomässiga verklighet. Tvillingarna är den exakta fraseringens och kommunikationens tecken och Kräftan den djupt kännande själens domän. Konstnärer tycks gärna uppehålla sig i gränslandet mellan de här två elementen och hemligheten är förstås utmaningen att översätta känslor i ett språk, i just den här zonen kanske särskilt att gestalta känslor via kommunikation (Tvillingarna och dess härskare Merkurius är kommunikatörer i största allmänhet).
En kritisk effekt av misslyckandet att förmedla hela stoffet från ett element till ett annat kallar bloggen dissociation i ett direkt lån från psykologin. Jag har ibland återvänt till filmtiteln "Lost in translation" som säger så mycket, men i samband med sällsynt förhärdade lögnare och missrepresentatörer har jag också talat om avsiktlig dissociation.
Nu tvingas inte Tvillingarna och Kräftan samman på ett akut sätt här (genom att t.ex. deras härskare Merkurius och Månen båda besöker den andres hemtecken), men att Endres blindhet hör hemma i ett spektrum av dissociativa uttryck är ändå uppenbart.
Den akuta vägran att se verkligheten finns faktiskt på himlen då hon föddes, men inte mellan de här två angränsande tecknen utan på grund av den brutala brottslingen Mars fega och nesliga angrepp på den sårbara kvinnan mitt när hon trodde sig vara säker i sitt eget revir (Kräftan = harem, beskydd av det sårbara). Och attacken ligger sammanlänkad med...ingen annan än en framstående, "upphöjd" regissör - Saturnus i konstarternas Vågen.
Den akuta vägran att se verkligheten finns faktiskt på himlen då hon föddes, men inte mellan de här två angränsande tecknen utan på grund av den brutala brottslingen Mars fega och nesliga angrepp på den sårbara kvinnan mitt när hon trodde sig vara säker i sitt eget revir (Kräftan = harem, beskydd av det sårbara). Och attacken ligger sammanlänkad med...ingen annan än en framstående, "upphöjd" regissör - Saturnus i konstarternas Vågen.
Det förefaller därför inte osannolikt att Endre själv utstått övergrepp, kanske från någon mycket känd arbetsledare och har råkat i akut dissociation och nu har mörklagt ett stort stycke av sin kognitiva karta - med den märkliga effekt som Jesper Lindau noterar.
Eller också är det bara Månens prestigemedvetna placering i Stenbocken i kombination med idealiseringen av konsten som får Endre att kasta sin lott med sin egen rationalisering av verkligheten hellre än sina drabbade arbetskollegor. Ett horoskop enbart ställt för dygnet som sådant tillåter inte ett närmare synande än så här.
Givet de nämnda motiven ska man dock inte negligera Solens placering. Det kuriöst duala Tvillingarnas tecken är faktiskt desinformatör lika ofta som en informatör! Som de två länkade horoskopen (i nya fönster) visar, kan det räcka med en Vatten/Luft-kris för att informationen ska börja slira...
För Mars klena läge i Kräftan, se också f.d. Länspolischefen Göran Lindberg och hans "feministiska förehavanden" - återigen en Mars i kvinnotecknet Kräftan som angriper en Mån-Stenbock och spelar dubbla roller! Jag har flera gånger påpekat att just sinnelaget i Stenbocken är en byggbit för den perfekta sociopaten för vilket det allra viktigaste i livet är att inte det yttre anseendet skadas. Följriktigt blånekar Lindberg nu till alla anklagelser, och Endre har väl sina skäl till att inte ha sett något...
Eller också är det bara Månens prestigemedvetna placering i Stenbocken i kombination med idealiseringen av konsten som får Endre att kasta sin lott med sin egen rationalisering av verkligheten hellre än sina drabbade arbetskollegor. Ett horoskop enbart ställt för dygnet som sådant tillåter inte ett närmare synande än så här.
Givet de nämnda motiven ska man dock inte negligera Solens placering. Det kuriöst duala Tvillingarnas tecken är faktiskt desinformatör lika ofta som en informatör! Som de två länkade horoskopen (i nya fönster) visar, kan det räcka med en Vatten/Luft-kris för att informationen ska börja slira...
För Mars klena läge i Kräftan, se också f.d. Länspolischefen Göran Lindberg och hans "feministiska förehavanden" - återigen en Mars i kvinnotecknet Kräftan som angriper en Mån-Stenbock och spelar dubbla roller! Jag har flera gånger påpekat att just sinnelaget i Stenbocken är en byggbit för den perfekta sociopaten för vilket det allra viktigaste i livet är att inte det yttre anseendet skadas. Följriktigt blånekar Lindberg nu till alla anklagelser, och Endre har väl sina skäl till att inte ha sett något...
Not. Den dissociativa störningen Kräftan/Vågen kvarstår även vid en födelse senare på dagen, då Månen nått Vattumannen, men en Stenbocks-Måne under attack från Mars dubblerar symboliken, så kallad multipel attestering av tema.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar